2L sin Magnificat ute på TIDAL i Dolby Atmos

2L106DA.jpg


I slutten av mai skrev vi om TIDAL sin satsing på musikk med Dolby Atmos på blant annet Apple-TV. Et nokså tynt utvalg med 3D-musikk i blandet kvalitet preget lanseringen. Men nå i begynnelsen av august dukket det første vårtegnet opp.

2L sin flotte utgivelse Magnificat lå en stund an til å kunne bli verdens første rene musikkutgivelse med lyd i Dolby Atmos, og vi skrev om dette for på dagen seks år siden. Men Dolby var ikke helt moden for 2L sin Atmosutgivelse enda i 2014, så det førte til at de noe urettferdig ble slått på målstreken av The Choir of Kings College med innspillingen 1615 Gabrieli in Venice, innspilt i en omtrent like storslått katedral som Nidarosdomen hvor Magnificat ble innspilt, men med en diametralt motsatt lydfilosofi lagt til grunn.

Og når jeg sier at det var litt urettferdig at 1615 Gabrieli in Venice slo 2L og Magnificat er det ikke til forkleinelse for innspillingen, men fordi dette hus-plateselskapet til King`s College ikke har fulgt opp med nevneverdige utgivelser med Dolby Atmos i ettertid, mens 2L har vært en dominerende leverandør av Dolby Atmos utgivelser i svært høy kvalitet på Pure Audio Blu-ray….

Les hele nyhetsartikkelen om 2L i Dolby Atmos på TIDAL hos Audiophile.no


2L-Grammy.png
 

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Før kunne /ville 2l levere deres indspilninger i Hires.
Nu i komprimeret surround og lossy MQA
Denne påstanden overrasker meg, yahooboy.

Sier du at 2L ikke lenger leverer HighRes på sine utgivelser på plate, i form av SACD og Pure Audio Blu-ray? Det har såvidt jeg har registrert ikke skjedd noen endring på den fronten de siste årene, annet enn at de etter hvert har levert supplerende formater på sine kombinert SACD/Blu-ray utgivelser. Eneste markante endringen jeg kan komme på er at multikanals SACD-utgivelser nå ganske entydig er 5.0 utgivelser, mens det tidligere fritt etter hukommelsen også kunne slumpe til med noen 5.1-utgivelser. Jeg går ut fra at det ikke er det du sikter til? Hvis ikke må du nesten fortelle hva du mener.

Når det gjelder dette med MQA besvarer jeg det under ditt andre innlegg.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Karl Erik du ved godt at alt musik som 2L leverer til TIDAL leveres som MQA filer ? Du ved også at MQA er en 17 bit 44/48 kHz fil ? Resten er opsamling og dårlige digitale filtre
Jeg vet godt at 2L er en av mange store leverandører av MQA-filer til TIDAL, sammen med bl.a. Deutsche Grammofon. Meg bekjent skjer dette alltid i tillegg til Lossless filer i CD-standard. Avspilling av MQA er en valgfri øvelse. Skal du ha en høyere kvalitet i Highres på streeamiong må du over til Qobuz, med en utenlandsk konto.

Jeg er ellers godt kjent med at MQA-filer er noe omstridt. Mange henger seg opp i at dette rent klinisk kan sies å være lossy, i og med at det ikke er en bit-eksakt kopi av originalen. Jeg har ingen problem med at mange mener det, og foretrekker vanlig redbook-filer over MQA. Det er også et faktum at mange foretrekker MQA, og jeg er en av dem.

I dette tilfellet kan brukeren velge mellom redbook og MQA fra TIDAL, så hvis noen spiller MQA selv om det egentlig er mot deres vilje, har de en litt begrenset omsorg fra meg.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
En annen av de ferskeste utgivelsene i Dolby Atmos på TIDAL/Apple TV 4k er Decca og Janine Janson sin versjon av de fire årstidene av Vivaldi. En fresk tolking nesten på nivå med Fabio Biondi sin tolking sammen med Europa Galante på Opus 111. Men på ingen måte så far out som mange andre med Nigel Kennedy i spissen. Og Henning Kraggerud.

Denne utgivelsen ble opprinnelig lansert på SACD med både stereo og multikanals layer i 2005.

Lyden er også klart over pari blant TIDAL-utgivelsene med Dolby Atmos. Og det er symptomatisk at det er nettopp utgivelsene fra DECCA som hever seg klart over snittet når det gjelder lydkvalitet og bra Atmos-mix på disse Atmos-utgivelsene på TIDAL:. I tillegg til de andre omtalte selvfølgelig.

Vivaldi.jpg
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.955
Hvis du skal spille av 24/192 på en ekstern DAC forutsetter vel det at den har HDMI-inngang. Og det er det i praksis bare AV-receivere og prosessorer som har.
Finnes muligheter til å kjøre 192/24 i stereo over både optisk og coax.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Steven Wilson sin debut som Atmos mikser,Personal Shopper,er tilgjengelig på Tidal. :cool:
Fra hans nye album som kommer i januar.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.955
Steven Wilson sin debut som Atmos mikser,Personal Shopper,er tilgjengelig på Tidal. :cool:
Fra hans nye album som kommer i januar.
Auda, jeg avsluttet mitt Tidal abb o_O skal uansett ha dette albumet på fysisk disc. Får vente...

Bra låter?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt på den. Fin miks, som man må forvente. Men som du sa, bare en enkelt låt.
 

yahooboy

Medlem
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Sydhavsøerne
Torget vurderinger
0
Jeg vet godt at 2L er en av mange store leverandører av MQA-filer til TIDAL, sammen med bl.a. Deutsche Grammofon. Meg bekjent skjer dette alltid i tillegg til Lossless filer i CD-standard. Avspilling av MQA er en valgfri øvelse. Skal du ha en høyere kvalitet i Highres på streeamiong må du over til Qobuz, med en utenlandsk konto.

Jeg er ellers godt kjent med at MQA-filer er noe omstridt. Mange henger seg opp i at dette rent klinisk kan sies å være lossy, i og med at det ikke er en bit-eksakt kopi av originalen. Jeg har ingen problem med at mange mener det, og foretrekker vanlig redbook-filer over MQA. Det er også et faktum at mange foretrekker MQA, og jeg er en av dem.

I dette tilfellet kan brukeren velge mellom redbook og MQA fra TIDAL, så hvis noen spiller MQA selv om det egentlig er mot deres vilje, har de en litt begrenset omsorg fra meg.
Ikke sant, på Tidal findes 2L indspilninger kun lossy filer (MQA, Atmos & mp3)
Direkte adspurgt påstår Tidal at MQA er lossless (hvorefter jeg opsagde mit abonnement.

De påstår at alle filer er godkendt af pladeselskaber/producere/kunstnerer - jeg kender en del i det lokale musikmiljø og bemærkede at en kunstner (stort lokalt navn) jeg kender, fik sit nye album lagt op udelukkende i MQA og MP3. Jeg kontaktede ham og spurgte til proceduren omkring MQA godkendelse. Han havde aldrig hørt om MQA, han var aldrig blevet kontaktet. Hans producer etc var heller ikke kontaktet.

Til sidst kontaktede de Tidal (De havde hørt MQA versionen og hadede lyden) og fik MQA versionen fjernet og denne findes nu udelukkende som FLAC og MP3
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De påstår at alle filer er godkendt af pladeselskaber/producere/kunstnerer - jeg kender en del i det lokale musikmiljø og bemærkede at en kunstner (stort lokalt navn) jeg kender, fik sit nye album lagt op udelukkende i MQA og MP3. Jeg kontaktede ham og spurgte til proceduren omkring MQA godkendelse. Han havde aldrig hørt om MQA, han var aldrig blevet kontaktet. Hans producer etc var heller ikke kontaktet.
Ikke overraskende med den "lockin" metoden de prøver seg på (samme folkene som er i wimp/Tidal som går til MQA som går til Roon (tidligere Soloos/Meridian) etc.. og er venner med f.eks. Lindberg (businessforbindelser). Lindberg er nok teknisk kyndig og å støtte MQA virker mer som en vennetjeneste enn noe annet. I prinsipp er det kundene til Tidal som holder liv i MQA. Å støtte en musikkformidlingstjeneste eid av enkelte rike artister blir litt feil i mine øyne.
Uansett, dette blir et sidespor i denne tråden og beklager det.
Har du noen dokumentasjon for denne påstanden din? Den er jo interessant. Er evt. ikke første gang MQA bedriver løgn og villedende markedsføring, selv om normalen er en ordflom nesten uten forståelig innhold, samt å finne på sine egne ord for å virke "viktige"... "unfolding, music origami, time smear, de-blurring etc.." .. Og skribentene går på. Som trådstarter her har skrevet tidligere.
MQA er den nye vinen innen HighRes.
 
Sist redigert:

yahooboy

Medlem
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Sydhavsøerne
Torget vurderinger
0
Ikke overraskende med den "lockin" metoden de prøver seg på (samme folkene som er i wimp/Tidal som går til MQA som går til Roon (tidligere Soloos/Meridian) etc.. og er venner med f.eks. Lindberg (businessforbindelser). Lindberg er nok teknisk kyndig og å støtte MQA virker mer som en vennetjeneste enn noe annet. I prinsipp er det kundene til Tidal som holder liv i MQA. Å støtte en musikkformidlingstjeneste eid av enkelte rike artister blir litt feil i mine øyne.
Uansett, dette blir et sidespor i denne tråden og beklager det.
Har du noen dokumentasjon for denne påstanden din? Den er jo interessant. Er evt. ikke første gang MQA bedriver løgn og villedende markedsføring, selv om normalen er en ordflom nesten uten forståelig innhold, samt å finne på sine egne ord for å virke "viktige"... "unfolding, music origami, time smear, de-blurring etc.." .. Og skribentene går på. Som trådstarter her har skrevet tidligere.
Bevis?
MQA's skift fra "MQA er loslless" til "MQA opleves som lossless"
Eller?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
jeg kender en del i det lokale musikmiljø og bemærkede at en kunstner (stort lokalt navn) jeg kender, fik sit nye album lagt op udelukkende i MQA og MP3. Jeg kontaktede ham og spurgte til proceduren omkring MQA godkendelse. Han havde aldrig hørt om MQA, han var aldrig blevet kontaktet. Hans producer etc var heller ikke kontaktet.
Det andre du skriver er kjent men påstanden over lurer jeg på
 
S

svk

Gjest
Så da er det fortsatt flac som gjelder?
Hvilke nettbutikker selger ny musikk digitalt foruten itunes ,google og tidal?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.080
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finn gjerne en egnet tråd for det spørsmålet. Det finnes flere av dem.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Flott album. Men finner du det i Atmos på TIDAL?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Ja , jeg håper at alle nye- og mange av de gamle utgivelsene fra 2L etter hvert kommer i Dolby Atmos på TIDAL.
Foreløpig er det vel bare Magnificat som har kommet?
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn