2L Sampler CD 2007

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Veggen skrev:
Til Morten Lindberg:

Vurderer du å utgi materiale i 24bit 96kHz format?

Sacd er vel og bra for de som har slike avspillere, men flere og fler audiofile har nå PC baserte, svært gode, anlegg som er som skapt for høyoppløste innspillinger.

En nedlastingstjeneste med 24/96 materiall i flac format hadde ihvertfall fått meg som kunde.
Dette ville teknisk sett være relativt enkelt for oss å tilby - krever bare litt studiotid for å forberede materiale skikkelig. Noen spørsmål:
  • stereo eller MCH 5.1?
  • 96 eller 192 kHz?
  • Hvor mange brukere i Norge har et oppsett som kan spille slike filer?
  • Hvor mye er du villig til å betale for å laste ned et album?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Lyngen skrev:
Hvilke plater er du selv mest fornøyd med når det gjelder lydkvalitet?
Og hva tror du om SACD, HDCD, XRCD og K2HD kontra vanlig CD?
HDCD, XRCD og K2HD har vi aldri jobbet med, så her har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å uttale meg, men jeg er generelt skeptisk til å "trikse" med eksisterende formater når man reelt sett ikke får noen høyere oppløsning. Det viktigste for oss er å jobbe med så høy oppløsning som mulig i multikanal. Hvilket format som i fremtiden bærer dette ut til dere er vanskelig å si, men BlueRay er for tiden en av flere kandidater.

Personlige favoritter - Hmmmm ...
  • Thorsen/TrondheimSolistene: MOZART
  • Cikada Duo: NORDHEIM
  • Sigurd Islansmoens REQUIEM
  • Annar Follesø: BARTOK
  • Ola Gjeilo: STONE ROSE
Men aller øverst finner du den neste plata til TrondheimSolistene, men musikk av Bartok, Britten, Bacewicz og Bjørklund, som kommer i mars 2008. Lydmessig er ikke denne bare litt bedre enn MOZART; vi har krysset over til en helt ny verden for surroundperspektivet. Med denne kan jeg love en helt ny opplevelse!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Morten Lindberg skrev:
Veggen skrev:
Til Morten Lindberg:

Vurderer du å utgi materiale i 24bit 96kHz format?

Sacd er vel og bra for de som har slike avspillere, men flere og fler audiofile har nå PC baserte, svært gode, anlegg som er som skapt for høyoppløste innspillinger.

En nedlastingstjeneste med 24/96 materiall i flac format hadde ihvertfall fått meg som kunde.
Dette ville teknisk sett være relativt enkelt for oss å tilby - krever bare litt studiotid for å forberede materiale skikkelig. Noen spørsmål:
  • stereo eller MCH 5.1?
  • 96 eller 192 kHz?
  • Hvor mange brukere i Norge har et oppsett som kan spille slike filer?
  • Hvor mye er du villig til å betale for å laste ned et album?
Fint at det skulle være enkelt å få til, da er det vel håp?
Noen svar:
1. Stereo
2. 96kHz 24 bit
3. Har ingen tall, men flere toneangivende hifi gærninger bruker pc som kilde nå, og det ser ut som dette er sterkt økende.
4. Samme som en sacd koster er vel rimelig?

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Det nærmer seg jul og da er det vel lov å ønske seg, om ikke annet. I likhet med Veggen har jeg et lite ønske til julenissen: HDCD ! Shanlingen spiller HDCD og de inspillingene jeg har prøvd i dette formatet har vært hørbart bedre enn vanlig CD, så ønsket er der. Om det er så veldig komersiellt interessant vet jeg ikke?? Men erfaringen så langt har vært god lyd.
Kan ikke si at jeg noen gang har hørt forskjell på HDCD og vanlig CD. Heller at en HDCD-spiller ikke betaler så mye for linensen at de nesten ikke har råd til å bygge resten av spilleren. På dyrer HDCD-spiller kan det ha noe å si - men ikke på de jeg har hørt på..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
HoJ,
Den tekniske og opphavsrettslige siden av dette kjenner jeg lite til for å være helt ærlig, men min erfaring er at HDCD platene jeg har prøvd har hatt en merkbar bedre lyd enn "vanlige" CD. Men dette kan også skyldes at studio som lager HDCD legger "det lille ekstra" i innspillingen. Vi diskuterte dette i en tåd for 1 - 1 1/2 år siden. Uten at det framkom noen endelig konklusjon så vidt jeg husker.

Det er ingen hemmelighet at ikke alle studioer legger like mye i lydkvaliteten som 2L, for å si det mildt. Det er CD'er jeg har kjøpt som jeg får "makk" av å høre på pga elendig lyd. Så studioet betyr ganske sikkert mer enn system og format, derom er jeg ikke i tvil.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Morten Lindberg skrev:
Men aller øverst finner du den neste plata til TrondheimSolistene, men musikk av Bartok, Britten, Bacewicz og Bjørklund, som kommer i mars 2008.
Kan jeg med all respekt legge inn en bestilling på denne allerede nå? Bartok er en av mine favoritter. Og med din lydkvalitet, må det bli fantastisk.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Må takke for denne cd'n kom i posten i dag. Men merket meg en ting.. Spor nr. 13, 0:04 (helt i begynnelsen altså) så hører jeg en liten skurrelyd på pianoet.. Noen andre som har merket seg dette?

Uten om det så var det flott musikk - og flott lyd!

M

MasterBlaster

Gjest
HoJ skrev:
Må takke for denne cd'n kom i posten i dag. Men merket meg en ting.. Spor nr. 13, 0:04 (helt i begynnelsen altså) så hører jeg en liten skurrelyd på pianoet.. Noen andre som har merket seg dette?

Uten om det så var det flott musikk - og flott lyd!
Hører den også. Lurer på hva det skyldes? Men helt enig, flott lyd!

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Fint at du hører den (ikke misforstå, men har hørt så mange cd'er med "feil" i det siste) det betyr at det ikke er mine høyttalere som sliter i den frekvensen, men rett og slett en feil.. Kan Morten Lindberg fortelle meg\oss om hva som fører til dette. Mange cd'er har denne lyden i seg hos meg. F.eks. Diana Krall "Live in Paris" har samme pianolyd i en av sangene..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.041
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 3 eks av denne sampleren.
Har hørt igjennom alle både på anlegget og hodetelefonoppsettet mitt.

Det jeg tror dere legger merke til er enten:
-Opptakten til fiolinen, som kan være litt brutal.
-Mikrofonen til fiolinen som "slår inn" Med det mener jeg at den som blir satt på produserer litt sus.
-En kombinasjon av de to overstående punktene kan muligens oppfattes som "noe feil".

Men slik jeg hører det, er det ingen feil med dette opptaket på sampleren.

Om det er suset som slår inn dere hører, anbefaler jeg dere å høre på foreks. Diana Kralls plate "Love Scenes" spor 7- et lite sekund før hun begynner å synge og etter en sangstrofe. Suset kommer og forsvinner. Ekstremt tydelig. Dette gjentar seg gjennom hele låta og på andre spor også.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
johna skrev:
Jeg har 3 eks av denne sampleren.
Har hørt igjennom alle både på anlegget og hodetelefonoppsettet mitt.

Det jeg tror dere legger merke til er enten:
-Opptakten til fiolinen, som kan være litt brutal.
-Mikrofonen til fiolinen som "slår inn" Med det mener jeg at den som blir satt på produserer litt sus.
-En kombinasjon av de to overstående punktene kan muligens oppfattes som "noe feil".

Men slik jeg hører det, er det ingen feil med dette opptaket på sampleren.

Om det er suset som slår inn dere hører, anbefaler jeg dere å høre på foreks. Diana Kralls plate "Love Scenes" spor 7- et lite sekund før hun begynner å synge og etter en sangstrofe. Suset kommer og forsvinner. Ekstremt tydelig. Dette gjentar seg gjennom hele låta og på andre spor også.
Forutsatt at vi snakker om det samme, så er det en opptakt i fiolinen som spilles med en såkalt "spikato" klang. Dynamisk sett finnes det ikke potensiale for forvrengning i dette partiet. Vi henter aldri inn og ut mikrofoner underveis; balansen settes statisk for hele satsen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.041
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for innspill og oppklaring Lindberg.

Jeg mente ikke å si at at mikrofonen hentes inn på dette eksemplet fra sampleren.
Det var ment som en mulighet/eksempel, om det var slik at de tidligere innleggerne virkelig hørte noe som kunne være noe alla det
Men jeg aner en klangforskjell/luft i det fiolinen kommer inn.
Og som du nevner, det finnes ingen forvrengning her.

Eksempelet m DK, var for å vise hvordan det virkelig kan være med mikrofoner som hentes inn og ut.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
johna skrev:
Eksempelet m DK, var for å vise hvordan det virkelig kan være med mikrofoner som hentes inn og ut.
Ja; i en studioproduksjon med pålegg er jo dette en vanlig teknikk, med de bi-lydene som du beskriver.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Spor 2, 4:03

Føler den snytelyden ikke hører hjemme? Eller er dette noe annet enn snyting? :p

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
.Marcus skrev:

Føler den snytelyden ikke hører hjemme? Eller er dette noe annet enn snyting? :p
Det er Annar som puster inn før det siste strøket. For meg stemmer den godt både rytmisk og musikalsk :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.041
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Morten Lindberg skrev:
.Marcus skrev:

Det er Annar som puster inn før det siste strøket. For meg stemmer den godt både rytmisk og musikalsk :D
Jepp, og slikt savner jeg faktisk litt av på klassiske innspillinger. Dette gir musikken mer nærve og nærvær.
Jeg liker det når jeg hører dirigenter underdeler musikken med pusten sin, sparker i podiet etc.
Men samtidig må dette ikke komme i veien for musikken.
Ikke all musikk det passer på, men i en temeramentsfull utfoldelse som med Follesøs tolkning av Bartòk.... 8)

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Det jeg hører tviler jeg på er fiolin, men piano.. (er det ikke?) Rett og slett hard klang (nesten metallisk lyd)

For meg høres det ut som at volumet på den mikrofonen har for mye volum - at det dermed får en "skurre" lyd.

Snakker altså om Spor nr. 13 ca. 4 sekunder uti..

K

kbwh

Gjest
Det er opptakten på fiolinen, HoJ. Høres helt naturlig ut her.

Sf 1 Maggie 0? ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jepp uten tvil, kan ikke begripe at det kan høres ut som pianoskurr.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Høres ut som opptakten på fiolinen her også ;)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Med fare for å virke forferdelig arrogant, så vil jeg hevde at vi aldri har publisert noe materiale med hørbar analog forvrengning eller nivå over den digitale skalaen. Vi forsøker å kjøre komponentene optimalt under innspilling, og har sjeldent mer enn 1 dB headroom, men signalkjeden vår er i de fleste prosjekter så minimalistisk at det erenkelt å holde kontroll på forvrengning; mikrofon -> preamp -> konverter, i en absolutt diskret kjede.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Morten Lindberg skrev:
Med fare for å virke forferdelig arrogant, så vil jeg hevde at vi aldri har publisert noe materiale med hørbar analog forvrengning eller nivå over den digitale skalaen. Vi forsøker å kjøre komponentene optimalt under innspilling, og har sjeldent mer enn 1 dB headroom, men signalkjeden vår er i de fleste prosjekter så minimalistisk at det erenkelt å holde kontroll på forvrengning; mikrofon -> preamp -> konverter, i en absolutt diskret kjede.
Hvor får jeg fatt i 2L Sampler?

Jeg har to 2L innspillinger med Grex Vocalis - Magnum Mysterium & Grieg. Jeg liker begge, men den siste er for meg den beste.

Kommer dere med en Bartok CD, eller lignende? I så fall når?

Jeg ser at det ovenfor er snakk om datakvalitet. For meg er 44.1 nok om prosessen er gjennomført etter boken. Men 24 bits presisjon kan nok ha noe for seg.

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:

Sf 1 Maggie 0? ;D
Tenk oss et par hvite maggie sammen med dine hvite subber i stuen din i stedet og klassisk musikk .. :D

Ops... nå banner jeg i kjerka på en søndag... ;D

U

utgatt60135

Gjest
Jeg kom i en deilig mediativ stemning ved å lytte på Gjeilo plata. Veldig flott lyd med flott akustikk :D.. Flott tråd og morsomt at Hr. Lindeberg deltar.

Det ble noe prat om lyder her, men jeg hadde faktisk en ulyd som kom inn omtrent hvert 3 sek. Liten svak rar lyd i bakgrunnen (vanskelig å beskrive... tchouuchh... :-\). Hørte den fra spor 7 men senere kom den på tideligere spor også. Merkelig. Tenkte det kunne vært noe med anlegget mitt forøvrig men hørte det ikke på andre plater og har aldri hørt det før.

K

kbwh

Gjest
Lyngen skrev:
Valentino skrev:

Sf 1 Maggie 0? ;D
Tenk oss et par hvite maggie sammen med dine hvite subber i stuen din i stedet og klassisk musikk .. :D
Skal ikke se bort fra at mine subber ville passe Maggies også. Konstruktøren har nevnt dem som kompliment til elektrostater som projiserer lyd på veldig lik måte som Maggies, de kan jo fint stå godt ute på gulvet også.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Lyngen skrev:
Det ble noe prat om lyder her, men jeg hadde faktisk en ulyd som kom inn omtrent hvert 3 sek. Liten svak rar lyd i bakgrunnen (vanskelig å beskrive... tchouuchh... :-\). Hørte den fra spor 7 men senere kom den på tideligere spor også. Merkelig. Tenkte det kunne vært noe med anlegget mitt forøvrig men hørte det ikke på andre plater og har aldri hørt det før.
Hmmm .... dette har jeg ingen fornuftig forklaring på ...

Mens vi snakker om ulyder og forvrengning så kunne det vært interessant å drøfte et fenomen som vi har observert i flere produksjoner. I musikk som bygger på en temperert intonasjon er det bare oktavene som har et matematisk heltall i frekvensforholdet. Alle andre intervaller bygger på kompromisser. I renstemt intonasjon derimot vil de fleste tonene i en akkord forholde seg til hverandre i rene hel-talls-brøker. Da opplever vi en forvrengning og "skurring" ved langt lavere dynamiske nivåer enn teorien skulle tilsi. Det virker som om resonansene ved alle frekvensene som går opp i heltall faktisk får membranet både i mikrofonen og i høyttalerne til å "bryte opp" og gi en skurrende lyd. Fenomenet opptrer ved renstemt korsats og enkelte ganger ved store strykergrupper. Noen som har en fornuftig forklaring på fenomenet?

B

Back_Door

Gjest
Lyngen skrev:
Flott tråd og morsomt at Hr. Lindeberg deltar.
Og jeg som trodde du var så skeptisk til snikreklame fra bransjeaktører i tråder som ikke ligger i bransjeavdelingen..? ;D

Ikke misforstå: Jeg er også glad for hans deltagelse. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.433
Morten Lindberg skrev:
Lyngen skrev:

Mens vi snakker om ulyder og forvrengning så kunne det vært interessant å drøfte et fenomen som vi har observert i flere produksjoner. I musikk som bygger på en temperert intonasjon er det bare oktavene som har et matematisk heltall i frekvensforholdet. Alle andre intervaller bygger på kompromisser. I renstemt intonasjon derimot vil de fleste tonene i en akkord forholde seg til hverandre i rene hel-talls-brøker. Da opplever vi en forvrengning og "skurring" ved langt lavere dynamiske nivåer enn teorien skulle tilsi. Det virker som om resonansene ved alle frekvensene som går opp i heltall faktisk får membranet både i mikrofonen og i høyttalerne til å "bryte opp" og gi en skurrende lyd. Fenomenet opptrer ved renstemt korsats og enkelte ganger ved store strykergrupper. Noen som har en fornuftig forklaring på fenomenet?
Noe i samme gate som da hæren til Josva marsjerte i takt mot Jerikos murer, og de tusener av føtter som trampet i takt over jorden i taktfast rytme fikk jorden til å viberere sånn at Josva da bare kunne blåse en bestemt tone på bukkehornet sitt, med det til følge at murene i Jeriko raste sammen ? ::)

;D

-Har egentlig ingen anelse.

K

kbwh

Gjest
Spekulerer:
Er det muligens slik at renstemt musikk treffer utstyrets forvrengningsharmoniske, mens temperert stemt musikk ikke gjør det, eller i det minste ikke like godt, heldigvis?

Håper johna leser dette her. Han kan både dette og hint om framføring og reproduksjon (om han kan mer enn dere på 2L vet jeg ikke)

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Ok.. har hørt noen ganger nå.. Kan ikke fatte at jeg trodde det var piano.. Uten tvil fiolin.. men det er skurr..

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Espen R skrev:
Morten Lindberg skrev:

Noe i samme gate som da hæren til Josva marsjerte i takt mot Jerikos murer, og de tusener av føtter som trampet i takt over jorden i taktfast rytme fikk jorden til å viberere sånn at Josva da bare kunne blåse en bestemt tone på bukkehornet sitt, med det til følge at murene i Jeriko raste sammen ? ::)

;D

Dét kan være en god analogi, Espen :) Jeg lurer også på om noe av en slik oppfattet forvrengning/"overload" faktisk kan skje i øret, selv om ikke nivået er høyt? Skurringen ligger i område 2kHz til 4kHz.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Lyngen skrev:
Flott tråd og morsomt at Hr. Lindeberg deltar.
Og jeg som trodde du var så skeptisk til snikreklame fra bransjeaktører i tråder som ikke ligger i bransjeavdelingen..? ;D

Ikke misforstå: Jeg er også glad for hans deltagelse. ;)
Det er forskjell på 73 innlegg og 6200(+8200) ;). Ja til flere bransjeaktører! Spesielt bra med tilskudd innen musikkbransjen. Men ikke ta den diskusjonen her takk.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.625
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Morten Lindberg skrev:
Espen R skrev:
Morten Lindberg skrev:

;D

Dét kan være en god analogi, Espen :) Jeg lurer også på om noe av en slik oppfattet forvrengning/"overload" faktisk kan skje i øret, selv om ikke nivået er høyt? Skurringen ligger i område 2kHz til 4kHz.
i øret?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fantastisk at enkelte finner slike ting tydeligvis mer interessant enn musikken på skiva. Min honnør til audiophilia nevrosa :)

Mvh Vidar P

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
608
Torget vurderinger
1
Morten Lindberg:
Absolutt god lyd på Gjeilo-plata. Men det er nesten for mye luft, jeg føler at pianoet er i surround, og da mener jeg ikke som i at et "godt anlegg får 2 kanals musikk til å nesten låte surround". Det er som om fokuset ikke ligger i pianoet. Og fiolinen på enkelte spor er vel mikset inn, det låter ikke som pianoet og fiolinen befinner seg i samme rom. Mener også at det kanskje mangler litt vekt i pianoet?
Er jeg bare helt på tryne her?

Kom også tilfeldigvis over et annet forum hvor og jeg quoter:

Planning this recording with Ola Gjeilo we expected some overdubs, processing and use of artificial reverb. This is not possible to do in the DXD-domain so we decided for 24BIT 96kHz. As it ended up with a clean recording of 6 microphones - one to each speaker; NO PROCESSING whatsoever I regrett that we didn't go with DXD.
Hvorfor er ikke dette mulig i DXD? Er det p.g.a software som ikke støtter den høye samplingraten til DXD? Eller er det slik at ved opptak i DXD blir dere låst fast til en spesiell hardware?

U

utgatt60135

Gjest
Hørte på plata på nytt og den lyden er der igjen og fanger oppmerksomhet dessverre. Ganske irriterende særlig når jeg ikke skjønner hva det er. Det virker som lyden kommer når enkelte tangenter er nede. Ikke de høyeste tonene. Jeg kan ikke noe med piano men er det noe som kan gi slik lyd? Pedalene nede f.eks? Den er litt til høyre for senter, nede og litt bak. Har ikke hørt den når fiolinen spiller med. Som sagt hører ikke dette på andre plater. Ingen andre som har hørt dette?

Jeg syntes også det var litt mye akustikk men synes det bare er en liten tilvenning. Høres ut som fiolinen er mikset inn ja men synes det låter fint. Er det lagt på klang elektronisk (tror det)?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
608
Torget vurderinger
1
Det er lyden av pedalen. Det fremkommer ihvertfall tydelig her, og er der uavhengig av fiolin eller andre instrumenter.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.547
Torget vurderinger
4
Innlegg fjernet, jfr. regel nr. 1

U

utgatt60135

Gjest
Man skrev:
Det er lyden av pedalen. Det fremkommer ihvertfall tydelig her, og er der uavhengig av fiolin eller andre instrumenter.
Ok, ja det høres korrekt ut. Takk! Når jeg vet hva det er skal jeg nok kunne glemme den :D... Men du vet hvordan det er når man blir opphengt i en lyd... selv om det er strålende flott musikk og musiker...

Topp Bunn