2011: Ved et veiskille - hva skal Fidelity skrive om nå?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Jeg savner også mer stoff fra nabolandene våre, ikke minst gode musikkanmeldelser. Hvor ble det av alle skribentene? Noen av de gamle High Fidelityfolka har vel lansert et nettmagasin, var såvidt innom der. Husker ikke hva de kalte seg nå.

Forøvrig: Skal det satses på nedlastingsmusikken og harddiskoppsett MÅ det være artikler som tar opp dette på svært basisnivå til å begynne med. Jeg er fullstendig amatør når det gjelder data, har aldri lastet ned ei fil i hele mitt liv. Har jo lest Petter Dale sine skriverier, men det er omtrent som å lese reiseskildringer fra hawaii uten å ha vært utafor døra hjemme. Og de artiklene må følges av skikkelige bilder/diagrammer/skjermbildeutsnitt osv. Synes salige High Fidelity var mye bedre på dette, der forklarte de ting ordentlig og nøkternt med gode figurer/bilder i artiklene. FIdelity er jo mest side opp og side ned med begeistring, morsomt å lese men fullstendig ubrukelig hvis du skal lære noe.

U

utgatt19288

Gjest
"2011: Ved et veiskille - hva skal Fidelity skrive om nå?"

Svulstig overskrift på beskjedne utfordringer herr Nistad.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Baard skrev:

Tabloide overskrifter ifra denne herremannen må vi nok bare venne oss til.. 8).. Andre på kort tid hvor en tråd er nesten på grensen til provoserende..Gg hvor peonget er at vinyl og cd er dødt, nå er det kun streaming som gjelder... Bladet forøvrig må da ha masse å skrive om..Mange gode ideer i denne tråden på tross av en litt svulstig trådtittel..

J

J.J

Gjest
Odd J skrev:
FIdelity er jo mest side opp og side ned med begeistring, morsomt å lese men fullstendig ubrukelig hvis du skal lære noe.
Har hatt abo ifra starten av og begynner og lese mindre og mindre i det... dette som er sitert over er vel en grunn .. jeg lærer lite av det som står der ... annet enn skryt...
Hvis ikke Fidelity utvikler seg tror jeg at det mister flere abonnementer i fremtiden ... G.B. sitt vinylstoff leser jeg og lærer noe ..
Jeg er ækkenoe "målemann" men jeg ser fordelen av å kunne ha med litt sånt slik som danske H.F hadde.

Dessuten så bør musikksidene kunne være av et større mangfold. tror ikke jeg har kjøpt ei skive etter anbefalinger ifra den kanten...
Ifra våre naboer ... som nå er med i Fidelity har jeg kjøpt masse musikk ... så mulig det er håp ??

Det er gjort noen spede forsøk på litt mer trivielle ting.. Sigar og mat var vel en ting en gang ... joa gjerne mer av sånt .. en må ikke gjøre dette så inni granskauen seriøst i alle sidene..

Forslag til TEST: Test den beste Lyttesjokoladen :p

Skriv kanskje litt mer rundt dette med hifi .. WAF er jo en ting - altså dette med å integrere hifi med hverdagsliv.
Danskene skrev jo endel om dette med akustikk og stuer ... jo vi har endel å lære om danskene.

Skål

Edit: flikket litt...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Egentlig ser ikke jeg helt problemet. De fleste produsenter av Hi-Fi elektronikk som driver med kilder vil vel slippe DAC'er og kanskje integrerte kilder med CD spiller som kan rippe til harddisker. Det vil være massevis å skrive om fremover. Når stadig flere av disse treffer markedet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
el_mariachi skrev:
Hør,hør.

+ Kan det måles, så mål det.

+ Bilder av innsiden av apparater er alltid et pluss.

+ Audio/data duppeditter blir jo stadig mer aktuelt.
Med flere habile fotografer er det underlig at vi aldri (nesten) får se HiFi fra innsiden. Hvis innsiden ikke tåler å vises fram, så vis den!
Målinger? Krever utstyr, kompetanse og interesse.
Prisen på bladet?
Det som irriterer meg er prisforkjelen i Norden. Hvorfor så mye dyrere her?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Nettverks- og harddisk/USB- avspillere er helt klart den nye trenden innen hifi. Jeg kunne tenkt meg en gruppetest av forskjellige avspillere. For eksempel disse:

Linn Akurate:

PS Audio Perfect Wave DAC:

Yamaha NP-S2000:

Bladelius Embla:

Naim HDX

Gjerne med en test opp mot billigalternativet: Squeezebox Touch + rimelig DAC.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ketil skrev:
Nettverks- og harddisk/USB- avspillere er helt klart den nye trenden innen hifi. Jeg kunne tenkt meg en gruppetest av forskjellige avspillere. For eksempel disse:

Linn Akurate:

PS Audio Perfect Wave DAC:

Yamaha NP-S2000:

Bladelius Embla:

Naim HDX

Gjerne med en test opp mot billigalternativet: Squeezebox Touch + rimelig DAC.
DET hadde vært interessant, ja.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Sniff skrev:
Dr.No skrev:
En annen innfallsvinkel: Skriv om det den enkelte medarbeider er mest interessert i. Det blir det best artikler av. Ingen grunn til å bekymre seg om u-dekkede områder innen audio, det er mange steder man kan hente informasjon. (Her, for eksempel). No
Nemlig! Uten entusiasme og kunnskap er det bare å legge på røret.
Nemlig!

V

vredensgnag

Gjest
Dazed skrev:
Audiomix skrev:
Blader eller HiFi?
Langt større abonnementsbase, slik at inntektsandelen fra reklame blir proporsjonalt mye større, dermed kan man redusere pris på bladet, slik at abonnementsbasen øker ytterligere, og annonseinntektene blir enda større.
Hvilket er grunnen til at Stereophile er nærmest å betrakte som gratis i abonnement. Stereophile og Fidelity går sikkert ut til samme andel av totalbefolkningen, men den amerikanske er 80 ganger større enn den norske, og bladet går ut til mange ikke-amerikanske markeder, i tillegg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.414
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Når alle rir sine kjepphester i denne tråden, kan jo jeg ri min: Studioutstyr!

Hvorfor ikke kikke litt på hva studioverden kan tilby hifi- folket?
På dac- fronten er jo alle som en laget for å integreres med data, og pga. større produksjonsserier er det svært høy ytelse pr. krone på disse tingene. Hifinews testet jo Prism Orpheus for en stund siden- hvorfor ikke forsøke en gruppetest av det beste av studiodacer?

Navn som Lavry, Weiss, Prism, Forssell og Metric Halo comes to mind.

Det samme gjelder aktive høyttalere. Mye å velge i, mye for pengene.

mvh

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dr.No skrev:
En annen innfallsvinkel: Skriv om det den enkelte medarbeider er mest interessert i. Det blir det best artikler av. Ingen grunn til å bekymre seg om u-dekkede områder innen audio, det er mange steder man kan hente informasjon. (Her, for eksempel). No
+1

Jeg ville også ønsket meg artikler med mer mat i - akustikk, elektronikk, DIY, prosjekter - og færre blomstrende synsemaratoner om en eller annen fremtidsklar multispiller eller et konvensjonelt transistoreffekttrinn. Let's face it - jeg kommer aldri til å lese Fidelity for prosaen, men jeg *er* interessert i å høste av skribentenes kunnskap, erfaring og evne til å bedømme det de hører. Hva med en fast spalte som tester DIY-kit?

Artikkelen om Exotic-elementet fra SEAS var midt i blinken. Den skulle bare vært mye lengre, og en nervepirrende føljetong over flere blader. Hadde jeg lest diffusortråden her fra forumet i Fidelity, ville jeg syntes den artikkelen alene var verdt penga for bladet.

Jeg abonnerer gjerne igjen, hvis det blir mindre av synsemaratonene og mer av det matnyttige, og gjerne mer rock'n'roll også. Ikke vær så forbasket diplomatiske hele tida, skriv det som det er, så slipper jeg som leser å finmåle lunkenheten for å prøve å danne meg et inntrykk av hva som menes.

Ting jeg for min del overhodet ikke er interessert i, er bl.a. hjemmekino, CD/DVD-spillere og konsumentnivåcrap som Ipod.

Med vennlig hilsen - :D

PS! Å beskrive en forsterker "som å ta på seg røde dansesko" ville jeg fortsatt ikke vært foruten... ;)

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hei!

Takk som spør.

Musikkanmeldelser - Jeg trenger input, da jeg sjelden har tid til å oppholde meg i platesjappa. Det er en jungel av musikk, så det å ha dere til å informere om ukjente perler, med god lydkvalitet er viktig.

Reduser stoff med produkter over 50 k. De som etterlyser så dyre produkter er færre en hvermansen. (meg)

Musikk i bokser er interessant. Jeg heller nok mindre mot de løsningene som er avhengig av nettverk, da jeg mener det er et element for mye i mitt oppsett. Har musikken på en bærbar, som styres av ipad. (usb dac) kunne tenke meg å se omtaler av produkter som gjør mye av det samme.

Design - Eierglede er viktig. Det kan låte fantastisk, men ser det ikke bra ut, med flott finish og materialvalg, så kan det bli i butikken. Vil jeg ha plastikk, drar jeg til Elkjøp.

Når er det "nok" krefter? Jeg lurer på om det ikke er et feil fokus på watt iblant?

Blindtestet er morsomt - Det er lov å "feile", dvs. komme ut med at et billigere produkt låter bedre!?!
Utfordre prissetting fra leverandører! Hvor høy avanse har de på produktene? Jeg vil selvsagt at folk skal kunne leve av å selge hifi, men synes det er greit å vite forhold mellom innkjøp og utsalg.

Dropp å skrive om projektorer og slikt. Vi kan kjøpe hjemmekino for slikt. :)

Bra blad folkens!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
bjornh skrev:
Audiomix skrev:
Dazed skrev:
Audiomix skrev:
Blader eller HiFi?
Fidelity.
Begrenset opplag og kundegruppe. Da må prisen opp for å drifte kostnadene.
En gang til:
Her koster fidelity kr 98,-.
I Sverige 89,-. Det er vesentlig billigere.
I Danmark 89,-. Blir vel hipp som happ.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
bjornh skrev:
Audiomix skrev:
Dazed skrev:
Audiomix skrev:
Blader eller HiFi?
Fidelity.
En gang til:
Fidelity - no også eit objekt for harryhandel?

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Audiomix skrev:
bjornh skrev:
Audiomix skrev:
Dazed skrev:
Audiomix skrev:
Blader eller HiFi?
Fidelity.
En gang til:
Forsjellen på disse prisene ligger på linje med en liten eske pastiller. Det må vel være viktigere ting å irritere seg overAudiomix ::)

Ellers er jeg enig med dem som mener at FIDELITY nå må konsentrere seg mer om harddisk/USB e.l. avspillere. Det gjelder både teknikk, nyheter og
tester.

Jeg har selv tidligere drevet i beskjeden grad med målinger av både høytalere og elektronikk i forbindelse med DIY. Jeg har allikevel etterhvert funnet ut at nytteverdien av målinger er mindre enn fyldige og gode beskrivelser av produktene i tidsskrifter. Bilder av "innmat" er som andre har nevnt her et savn. :)

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.246
Sted
Porsgrunn
Det er vel nevnt i en eller annen tråd om Fidelity at i nabolandet er det ikke moms på blader, derfor den lavere prisen.

mvh Jabba_Jabba

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.177
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Baard skrev:

Tabloide overskrifter ifra denne herremannen må vi nok bare venne oss til.. 8).. Andre på kort tid hvor en tråd er nesten på grensen til provoserende..Gg hvor peonget er at vinyl og cd er dødt, nå er det kun streaming som gjelder... Bladet forøvrig må da ha masse å skrive om..Mange gode ideer i denne tråden på tross av en litt svulstig trådtittel..
+1

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Glitrende idé å diskutere strategi for bladet her på HFS.

Jeg har ikke kjøpt bladet fast de siste tre årene, men det er ikke en pris på 100-150,- som stopper meg. Det viktigste tror jeg er å bygge spisskompetanse i redaksjonen som gjør bladet i stand til å gi en reell merverdi ift andre kilder for informasjon/kunnskap. Å spre seg for bredt tror jeg derfor er en skummel vei. I valget mellom hi-fi stoff og musikk ville jeg prioritert det første. Jeg er enig med de som nevner at skribenter oppmuntres til å skrive om det som interesser dem.

Samtidig har redaksjonen noen veldig gunstige kort på hånden som gjør at bladet kan forbli en interessant konkurrent til andre, f.eks. Tone Audio og Stereophile. Først og fremst nærhet til det landet i verden som jeg antar har størst handlekraft og tetthet av entusiaster.

Jeg ville jeg satt fokus på å bygge/gjenoprette gleden ved hi-fi som hobby blant entusiaster. Dette vil naturligvis avskrekke de som bare vil lese "se-og-hør" artikler, men det vil også tiltrekke seg de som ønsker å utvikle seg via en hobby. Og i praksis? Tema-artikler på digitale medier (f.eks. streaming, bygging av media-PC-er, NAS, media-programvare), komponering av anlegg (sette sammen vinyl-rigg, sette sammen "helhetlige systemer" der synergien fra kilde til høyttaler/rom blir diskutert), og ikke minst akustikk som jeg mener er en helt essensiell og muligens fortsatt litt "sort magi" del av hobbyen. I tillegg tror jeg på flere hjemme-hos besøk, kanskje en "ordet fritt" spalte, "point vs. counter-point" spalter...

Mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Skriv også om hvordan vi som ønsker å beholde "fysiske" album og som gjerne vil holde stereo anlegget vekk fra data maskina skal opprettholde interessen for hifi og high end.

Jeg jobber på pc hele dagen og har hjemme en stasjonær pc i 2.etg. Den brukes til nettbank og enkel surfing på standard sider som vg, amazon, hifisentralen, musikk og bil sider. Dette i veldig liten grad da jeg har mye annet å gjøre i løpet av dagen med barn og aktiviteter.

Hifi kroken i stua med cd spiller, forsterker, kabler, høyttalere og vegg med cd plater er for musikk opplevelser enten om det er bakgrunnsmusikk eller "fullt band/orkester".

Hvordan jeg i fremtiden kan spille musikk i tillegg til cd plater i denne hifi kroken uten å måtte koble opp pc/data der nede ønsker jeg å vite mer om. Om det er musikk filer fra minnepinne eller en eller annen boks, koblet til cd spillerens digitale inngang?

Det er skrevet endel om temaet men ofte med mye tekniske forklaringer og heftelser som gjør det kronglete å få til.

Høyoppløst musikk på stereo anlegget uten data maskin. Plug and play. Det vil jeg vite mer om.

mvh stereo

Topp Bunn