20-20.000hz hørsels test på dagbladet.no idag

kinodyret

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.10.2013
Innlegg
86
Antall liker
21
Sted
Farsund, VA
Hørte opp til 20k, skulle vært videre sweep og oppover for å sjekke hva mer jeg hadde kunnet! :cool:
 
8

8x12_TOM

Gjest
Forundrer meg ikke et sekund i at enkelte her inne ville hørt helt til 100k, hvis testen gikk så langt

Hører forresten med letthet en ren sinustone på 10hz ved 70db:)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: VVV
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
Tok den en gang til sånn i farta. Tror jaggu jeg hører Atles sukk og stønn helt hit. Det kan nok stemme som orso skriver at sweepet slutter. Men det dukker opp andre toner, lavere i frekvens, korte sveip opp og ned (disse begynner i alle fall før 16, kommer og går under sweepet). Er det disse vi ser i de kryssende linjene på bildet bambadoo postet?

Som sagt, ingen betydelig prestisje i å høre høyfrekvens. Dog en viss prestisje i å ikke høre lyder som ikke finnes. Men må man pr. automatikk finne forklaringen på alt i placebo? Kan det være noe annet, noe som ikke er så fordømt flaut for noen?

Forresten temmelig skeptisk, ikke til målemikken, men til å måle fra høyttalerne på laptop, Støygulvet er antageligvis vesentlig lavere inne i et par hodetelefoner.
 
N

nb

Gjest
Minner meg om en time i 2FY, den eminente læreren i 50-åra eller deromkring glemte å slå av signalgeneratoren han hadde brukt til å demonstrere lyd ved ulike frekvenser. Han hørte jo ikke en dritt av den uansett der den peip på 16-17kHz eller deromkring, men alle elevene hørte det rimelig godt for å si det slik.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Man skulle nesten tro at fysikklærere i 50-åra like ofte glemte å skru tonegeneratoren , men likevel hørte det forventede fra eksperimentet?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det er noe støy på slutten der men det er under 16khz. Hører det på mine Audio Technica hodetelefoner koblet rett i et asus essence stx lydkort jeg har i en pc her.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke sant? Jeg skal ikke påstå noe om hva jeg hører. Alt jeg mener sterkt er at jeg hører noe. Om amplituden er lavere, så trenger ikke hørbarheten være lavere med det samme?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fra ca 14khz og videre oppover dukker det opp en forstyrrelse fra en fallende frekvens som langsomt overdøver den egentlige testtonen rett før man treffer 16khz. Ihvertfall noe som er svært godt hørbart på de 15 år gamle pc-høyttalerne mine.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
Tok den en gang til sånn i farta. Tror jaggu jeg hører Atles sukk og stønn helt hit. Det kan nok stemme som orso skriver at sweepet slutter. Men det dukker opp andre toner, lavere i frekvens, korte sveip opp og ned (disse begynner i alle fall før 16, kommer og går under sweepet). Er det disse vi ser i de kryssende linjene på bildet bambadoo postet?

Som sagt, ingen betydelig prestisje i å høre høyfrekvens. Dog en viss prestisje i å ikke høre lyder som ikke finnes. Men må man pr. automatikk finne forklaringen på alt i placebo? Kan det være noe annet, noe som ikke er så fordømt flaut for noen?

Forresten temmelig skeptisk, ikke til målemikken, men til å måle fra høyttalerne på laptop, Støygulvet er antageligvis vesentlig lavere inne i et par hodetelefoner.
Prøvde på en annen laptop og hørte da den omvendte sveipen ganske tydelig. Helt klart skyggene i målingen til bambadoo. Der kunne jeg også følge den opprinnelige sveipen godt over 15k, noe som ikke stemmer(kjenner mine begrensninger). Mulig denne var ute av synk, kanskje jeg sjekker i morgen:)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er interessant å teste både hørsel og anlegg, men mye rart kan skje underveis hvis vi ikke holder faktorene fra hverandre.
Sikrest er det å overlate hørseltesten til proffene, eller laste ned tonegeneratoren tone fra Testsignaler - Ljudtekniska S�llskapet. Sammen gjengen som har gitt oss Masvis.
Signalgeneratorn Tone
Spill av på et sett små åpne Sennheiser hodetelefoner, og du vil høre hva det går i.
Jeg leker meg av og til med tone.exe på Sennheiser PX100 på jobb, på høyt volum i åpent kontorlandskap, og skrur opp volumet når jeg dropper av rundt 15kHz. Fra 18kHz er det et par unge damer på helt på enden av lokalet som ikke klarer å holde seg, de reiser seg tydelig utilpass og går for å klage til vaktmester :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det tror nok jeg og. Skal se om ikke de linkene kan lære meg noe.

Problemet mitt er at jeg ikke har hatt audiometri siden jeg snek meg med på innrykkstesten da jeg jobbet på Værnes i 2003. Alt var normalt og vel så det den gangen. Men de tester ikke spesielt høye frekvenser, kun opp til 8k om jeg ikke husker feil. Så en test strengt tatt laget for å avdekke et hørselstap som diskvalifiserer for tjeneste sier ikke all verden om forskjeller mellom normalt hørende.
 
Sist redigert av en moderator:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Fra ca 14khz og videre oppover dukker det opp en forstyrrelse fra en fallende frekvens som langsomt overdøver den egentlige testtonen rett før man treffer 16khz. Ihvertfall noe som er svært godt hørbart på de 15 år gamle pc-høyttalerne mine.
Det kan høres/se ut som «alias» signaler som foldes ned under nyquist frekvensen. Dvs de blå sveipene som krysser på høyre side i bildet til Bambadoo Det er primært en feil som skyldes designet av DAC (trur eg).

mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har jeg lastet ned og testet fra linken til ottone. Helt annen historie dette. Nå kjenner jeg at jeg sliter fra rundt 15k og opp. Allverdens forbehold om at oppvaskmaskinen går, og at vifta på PC'en muligens overdøver testsignalet. Det må nok rigges på en litt annen måte for å holde viftestøyen borte, og gjennomføres på et tidspunkt hvor leiligheten er stillere enn nå, om det skal gå an å si noe om toner over 15k.

Tillegg: Tonene høres 'renere' ut på denne.
 
Sist redigert av en moderator:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Testet litt mer på forskjellige volumer og ved spoling på hifi anlegget nå. Merker ingen forskjell. Går fra å høre godt hele veien, også daler volumet litt ned fra 15.5-16hz khz og når det kommer til 16khz er det dønn stopp. Hører det veldig godt at det stopper helt opp der, så hva dere høre som den "fallende frekvensen" må være når volumet går litt ned mellom 15.5 og til 16khz. Men jeg har ikke målt noe, så ikke stol på meg 100%. Selvom jeg er ung og fortsatt har øra godt i behold, er de ikke laget av gull og (desverre/heldigvis) fortsatt er et måleapparat betydelig bedre.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Henger fint med disse på denne på 18.4

Vanskelig å finne en test som måler eksakt litt høyt i frekvensene, orket ikke å høre på white noise testene på siden.

Mosquito Tone Audibility Sound Test

Har også vært utsatt for skremmebarnalyd. Sist på en gaterestaurant i Pnom Penh der de hadde en grusom enerverende høyfrekvent lyd som jeg regner med var for å skremme bort unge tiggere.

Er 45 år.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dauar ut på 14 800 no, Veldig irriterande, men lite å gjere med. Eg høyrde 19 k fram til eg var 42. Sidan har det falle jamt i samsvar med at eg har kjøpt betre og betre anlegg.....
Ja, det er fordi anleggene ødelegger hørselen. Gal balanse i forhold til høye frekvenser som fører til lyttetretthet og nedsatt hørsel over tid.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Det er vell ikke det menneske her på jord som hører over 20 000.
Plage en Ht med dette kan og er herved bevist er dumt.
Tok kverken på en ht for lenge siden på samme måten, ikke lurt:(

Steinar.
Psykoakustisk forskning viser at vi kan fornemme slike høye frekvenser selv om ørene ikke er i stand til det. Det bidrar til illusjonen om realisme.

Mvh
Roysen
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
Trodde det var opplest og vedtatt at pris ikke var noen indikator for kvalitet blant annet av deg? Jeg ser ingen grunn til at AtleT sin test skal avfeies pga av utstyret du bruker.

Mvh
Roysen
Du burde kanskje lese hele tråden før du forsøker å starte en krangel?

Sitat Atle:
Nå har jeg testet fra start til slutt og det er ingen sinus over 16K da. Har fall i frekvensresponsen uten korrigering på 5 db fra 10KHz som jeg kompenserer med 5 klikk på forsterkeren.
Forklaringen på at jeg hørte sinus på 18K er derfor usynk mellom lyd og bilde pga spoling. Tipper også at eventuelle artifakter i anlegget lett avslører seg over 7-8K. Det kommer flere andre lyder enn ren sinus her fra 20-16000 enn jeg liker. ;)
Psykoakustisk forskning viser at vi kan fornemme slike høye frekvenser selv om ørene ikke er i stand til det. Det bidrar til illusjonen om realisme.

Mvh
Roysen
Hvor finner jeg denne forskningen?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg gidder ikke Fredrik. Det ligger tilgjengelig dersom du gidder å lete litt i stedet for å forsøke å starte en krangel.

Mvh
Roysen
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Trist at du fremstiller det slik. Jeg er faktisk veldig interessert i reproduksjon av lyd og psykoakustikk så hvis du kan henvise meg til forskning som omhandler persepsjon av ultra-soniske frekvenser så hadde det vært artig om du delte det? Er det ikke det et forum er til?
Dette er jo faktisk relevant for denne tråden...

Når du nok en gang kommer inn en tråd som omhandler noe helt annet og begynner å dra opp pris/ytelse igjen så tillater jeg meg å påpeke at årsaken til forskjellene var avdekket.

mvh Fredrik
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
56 år stopper ved ca 11k.
Regner med at jeg betaler prisen for kjøring av anleggsmaskiner og mye live jazzrock i ungdommen.
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Til andre som måtte være interessert så finner man dette på Wikipedia:
The hypersonic effect is a term coined to describe a phenomenon reported in a controversial scientific study by Tsutomu Oohashi et al.,[3] which supports the idea that although humans cannot consciously hear ultrasound (sounds at frequencies above approximately 20 kHz), the presence or absence of those frequencies has a measurable effect on their physiological and psychological reactions. Attempts to independently reproduce these results have so far been unsuccessful.[4][5]
Numerous other studies have contradicted the portion of the results relating to the subjective reaction to high-frequency audio, finding that people who have "good ears"[6] listening to Super Audio CDs and high resolution DVD-Audio recordings[7] on high fidelity systems capable of reproducing sounds up to 30 kHz[8] cannot tell the difference between high resolution audio and the normal CD sampling rate of 44.1 kHz.[6][9]

Hypersonic effect - Wikipedia, the free encyclopedia
 
S

Syncrolux

Gjest
Frekvensresponsen til en veldig populær opptaksmikrofon er vist under. Man ser jo hvor det ender hen ved høye frekvenser, så spørsmålet er hvor mye en sånn plukker opp ved la oss si 100 kHz ?

 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Trist at du fremstiller det slik. Jeg er faktisk veldig interessert i reproduksjon av lyd og psykoakustikk så hvis du kan henvise meg til forskning som omhandler persepsjon av ultra-soniske frekvenser så hadde det vært artig om du delte det? Er det ikke det et forum er til?
Dette er jo faktisk relevant for denne tråden...

Når du nok en gang kommer inn en tråd som omhandler noe helt annet og begynner å dra opp pris/ytelse igjen så tillater jeg meg å påpeke at årsaken til forskjellene var avdekket.

mvh Fredrik
Det var faktisk du som begynte med å fremstille det jeg skrev på en slik måte. Men nå har jeg ikke intensjon om å lage noen krangel, så jeg tror jeg avslutter vår lille meningsutveksling her.

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@Roysen: Takk! Det var bare vennskapelig erting mellom oss blandet med presis dokumentasjon fra 8x12_tom side. Han hadde selvfølgelig fått med seg at min første post bare var en "støttepost" til de som hadde hørt over 16K etter at det var dokumentert at sporet gikk til 16K. Noen ganger søkes det etter plausible forklaringer på feil sted og dette var et slikt eksempel. :)
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Er i slutten av 40-åra. Lyden tok bråslutt rundt 12000. Måtte skru volumet helt opp for å høre mellom 9000-12000.
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Jeg hørte også lyd til 18000 et eller annet, men da spolte jeg også frem til slutten.. Har gjort flere liknende tester og hørselen min strekker seg til omtrent 19kHz. Men helt klart dalende kurve fra 15 og opp. Hadde merkbart bedre hørsel/HF respons for noen år siden enda jeg bare er 25.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
High Frequency Hearing
When I was in my teens, I used to be annoyed by the 15 kHz squeal of the horizontal output transformer in the old TV sets but no more. TVs have changed and so has my hearing. Ever had your hearing tested? When making speaker measurements using a microphone, a response curve of the microphone is needed to make any corrections due to microphone response variations. Otherwise you have a nice curve of the microphone and the speaker combined. Of course, some microphones have extremely flat response in the audio range such as those made by Bruel & Kjaer of Denmark and corrections due to the microphone response are not needed.

rodrigueshighs.jpg

Courtesy of Rodrigues​
What about hearing calibration? Hearing losses normally occur at the higher frequencies and become more pronounced as we get older. Then there are losses due to exposure to excessively loud sounds that can cause hearing damage and that seems to be very widespread today. It is understandable that some people with a high frequency loss might choose a speaker with exaggerated high frequencies to compensate for a high frequency loss. This is the forerunner to using a hearing aid that also compensates for hearing losses.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Jeg stoppet temmelig brått på 16kHz, men etter hva jeg ser er det ikke lyd etter det, så da er det vel full score :p
Trodde først det var høyttalerne som kanskje ikke greide mer, men dem går vitsnok til 50kHz
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Dette må være noe tull!!Stoppet ikke å høre før 18kHz.Har en tesplate på vinyl der jeg blir døv mellom 15-16kHz!Stoler mer på den og jeg er 62 år!Da jeg var 45 hørte jeg 18kHz og min sønn,dengang 16, fikk med seg 20kHz!
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hos meg så går det greit til 18.3khz ved normalt lyttevolum på hodetelefonene. Hvis jeg skrur opp til høyt lyttevolum så går det helt til 20khz.
Testet på: v90dac+vpsu II |MF M1 HPAP | Grado RS2i
Født i 1982 for de som synes det er interresant.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Det har jo blitt målt med måleapparater at det ikke kommer noe lyd over 16khz i denne testen. Men det kan være at videoen henger etter og lignende. Bedre å teste med et sveip som faktisk går til 20khz ja er enig i det.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er vell ikke det menneske her på jord som hører over 20 000.
Plage en Ht med dette kan og er herved bevist er dumt.
Tok kverken på en ht for lenge siden på samme måten, ikke lurt:(

Steinar.
Psykoakustisk forskning viser at vi kan fornemme slike høye frekvenser selv om ørene ikke er i stand til det. Det bidrar til illusjonen om realisme.

Mvh
Roysen
Det er rigtigt det her.
Steen Duelund lærte mig engang, at man havde lavet forsøg med hørelen, hvor man afspillede musik/lyde:
1. Op til 20 Hz
2. 20 - 20 khz
3. 20 khz og op

Man kunne høre fra 20 Hz til 20 Khz. i det forsøg.

Derefter prøvede man at sammenligne 20 Hz til 20 kHz med
2 og 3 altså fra 20 Hz og op over 20 kHz.
Der var forskel. Man målte også på hjernes reaktion.

Man gjorde også samme forsøg med 20 Hz til 20 kHz i forholdt til 0 Hz til 20 kHz. Her gentog det samme sig. Der var forskel på hjernens reaktion.
Konklusionen på det er, at man ikke lytter til sinus toner som ved en høretest, men man hører et virvar af toner, hvor de høje frekvenser ligger sammen med "sinuskurven".

Jeg har i øvrigt snakket med en ørelæge, hvor jeg spurgte om han kunne bekræfte det. Det kunne han.

Jeg har selv for mange år siden kunne høre 19 kHz. på en testplade. Men det var ikke med det bedste musik anlæg dengang.
Jeg kan høre flagermus ude i haven.
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Det er vel oppe og avgjort at de som hører noe over 16k i denne testen, har en litt for livlig fantasi;)

Har selv ingen problemer med dette , da hørselen stuper etter 14.5k. Alder, sånn ca halveis til hundre.
Måtte bare sitere meg selv her. Har vært litt ivrig på volumknotten i det siste og har tenkt at dette nok ikke er helt bra i lengden. Tok en liten test for og finne ut om jeg har falt av ennå mer. Men det viste seg at jeg i dag hørte toner helt opp til 16000hz. Måtte litt opp på volum men, men 15500hz hørte jeg tydelig. Brukte sinustoner og REW.
Dagsform har tydeligvis litt å si på dette også.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Etter dette: høyttaleren skal ikke bare voices til rommet, men også (hoved) lytterens hørsel :)
Litt uenig i det siste. Hørselens referanser endrer seg med tiden. Hva man hører av dageligdagse lyder, stemmer etc. bør vel være den referansen lytteren har. Dermed trengs ingen "voicing" av høyttalere for å rette opp lyden på en slik måte at referansene pr. dags dato ikke lenger stemmer. Høyttaleren bør derfor måle riktig frekvensmessig og dynamisk.
 
Topp Bunn