20-20.000hz hørsels test på dagbladet.no idag

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Til dere som så langt har testet; hvorfor ikke si noe om alder?
Kan hende at dette kun er av akademisk interesse, men likefullt...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan ikke noen kyndige lage en sinussweep og legge den ut her inne? Kunne vært artig å vite hva man hører på ånkli. ;D
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Til dere som så langt har testet; hvorfor ikke si noe om alder?
Kan hende at dette kun er av akademisk interesse, men likefullt...
Intet å skjule her: 72-modell - fortsatt ung og lovende! :cool:

Jeg leste aldri teksten og bare kjørte i gang spilleren. Men hvis det ble kun med 16kHz, så er det fortsatt fint for min del. Trodde at hørselen min var i verre forfatning, faktisk :rolleyes:
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Tror jaggu jeg lar hvitfrakkene teste dette for meg på skikkelig vis. For det første fikk jeg en svakt hengende tinnitus etter å ha testet en slik sveip en gang, og for det andre så er jeg egentlig mer interessert i eventuelle dipper underveis enn hvor nært ultralyd jeg kommer, det finner jeg vondt/vanskelig å høre med en sveip.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
etter 16khz hører jeg ikke ein drit , men nå hadde jeg ganske lavt volum på annlegget , jeg hørte alt fra begynnelsen og ned til 16khz. etter dette begynte det og bli irriterende. alder 31
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
I min alder er dette bare triste greier, jeg hører ikke en dritt over 13 kHz.
Ingen grunn til bekymring. Du hører alt det vesentlige på platene uansett.
Du skal lete veldig, veldig lenge før du finner en LP med noe musikksignal over 15kHz ... fryktelig lenge skal man lete.

Enkelte tidlig LP-er nøyer seg med å rulle av under 10 kHz. Half-Speed Mastering og direktegravering leker seg godt under hva man kan legge på en CD.
Det var da enda bra! Jeg prøvde både sinussveip og frekvensresponstester på Audiocheck: hører greit 3 dB nivåsenking, 1 dB er ikke fullt så greit. F.o.m. 16 kHz er jeg sjanseløs, men jeg kom greit ut av frekvens/nivå-testen. Bare mildt hørselstap i en alder av 39 år og 30 dager. Bare tjue år sida full score på hørsel på sesjon :rolleyes:
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hørte helt opp mot 18 000 med mine trofaste Klipsch S4 Image propper og Macbook Air , men disse går kun til det området også ;)

EDIT: Skrudde opp noen knepp og de varte faktisk helt ut. 28 år ung, med noen år med bråkete industrierfaring. Godt jeg ikke har skippet for mye bruk av hørselsvern 8)
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Testet litt mer i dag, men da via høyttalere / forsterker i anlegget. (Se signatur)
Forleden dag brukte jeg noen råtne Creative PC-høyttalere, og de kan man neppe forlange all-verdens fra! (Har ikke høretelefoner).

Det hjalp faktisk litt hva skift av høyttalere / anlegg angår, for i dag strakk hørselen seg til hele 12kHz, i Dagbladtesten! Hehe. :cool:

Samtidig gjorde jeg en litt artig observasjon, ved at jeg monterte et par dB-målere i lytteposisjon; hhvis en Radioshack- og en ST-805-måler. Ikke noen supergreier, men følsomme nok for formålet i alle fall.
Det "artige" her, var at begge målerne la seg pent til ro etter 16kHz, da sinussveipet fra Dagbladet ble avspilt. Sjekket dette flere ganger, med samme resultat.
Da stusser jeg samtidig litt, når enkelte mener å høre lyd opptil 18-19 kHz?

For å eliminere eventuelle feil / svakheter i anlegget, kjørte jeg derfor et sveip fra 20 til 20kHz i REW.
Denne gangen fikk jeg en relativt markant avrulling i lyden, men da først ved 19.800Hz!
Lydtrykket i begge tilfellene lå rundt 70-80dB.

Altså ligger begrensningene enten i "Dagbladfila", eller så er det lydkortet i PC'n som ikke klarer å formidle Dagbladets lydtest over nettet? Noe jeg egentlig tviler litt på, ettersom samme lydkort brukes til avspilling fra testtoner og sinussveip fra REW. Og da er det jo ingen problemer med de høye frekvensene!

Slike "tester" blir vel derfor å anse som ikke så altfor seriøse, IMHO.....
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det er vel oppe og avgjort at de som hører noe over 16k i denne testen, har en litt for livlig fantasi;)

Har selv ingen problemer med dette , da hørselen stuper etter 14.5k. Alder, sånn ca halveis til hundre.
 
V

vredensgnag

Gjest
He-he. Folk hører gjerne veldig høyt opp i frekvens når de selvrapporterer, men lar de seg skremme av høye frekvenser?

Man kan bruke slike høye frekvenser for å jage vekk tenåringer, uten at eldre mennesker hører et døyt. Eller gjøre som min datter, som i likhet med andre elever i vgs hadde høyfrekvent ringetone/sms-tone på sin telefon, og som kunne høre disse uten at læreren i klassen reagerte.

Det kan man tenke litt over.

BBC - Wiltshire - Info Exchange - The sound that repels troublemakers
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
PS: 60+

Testen er for øvrig ikke særlig god eller pålitelig og gir ingen indikasjon på lydstyrke etc. Fikk nesten vondt i øra.

Her er en som er lagt ut på sentralen tidligere, og er mye bedre:

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Her hører jeg 16 000 (med letthet - jfr bilde)
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er vel oppe og avgjort at de som hører noe over 16k i denne testen, har en litt for livlig fantasi;)

Har selv ingen problemer med dette , da hørselen stuper etter 14.5k. Alder, sånn ca halveis til hundre.
He he, du er bare misunnelig du.;)

Nei, årsaken må være at lyden ikke er i synk med bildet slik at man hører 16 når det står 18 på skjermen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei, årsaken må være at lyden ikke er i synk med bildet slik at man hører 16 når det står 18 på skjermen.
Høres plausibelt ut. Er det noen annen forklaring enn dårlig synkronisering av lyd og bildet?

Hvis det er tidsaksen som går fra venstre til høyre, så er det kanskje et eller annet som fortsetter etter at sweepet er ferdig?

'Placebo' får jeg ikke til å henge sammen med at jeg opplevde at det faktisk ble stille, på henholdsvis rett over 18 og 18,5. Hadde jeg hørt lyd fordi jeg 'visste' det var lyd, så ville jeg vel hørt lyd til 'snutten' var ferdig?

Forøvrig ser det ut som dette kan være en forklaring på de 'droppene' jeg hørte?
 
Sist redigert av en moderator:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Med pluggene i øret og greit volum var det definitivt hørbart hele klippet for min egen del , om det er ute av sync det kan jeg finne meg i :)
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, årsaken må være at lyden ikke er i synk med bildet slik at man hører 16 når det står 18 på skjermen.
Høres plausibelt ut. Er det noen annen forklaring enn dårlig synkronisering av lyd og bildet?

Hvis det er tidsaksen som går fra venstre til høyre, så er det kanskje et eller annet som fortsetter etter at sweepet er ferdig?

'Placebo' får jeg ikke til å henge sammen med at jeg opplevde at det faktisk ble stille, på henholdsvis rett over 18 og 18,5. Hadde jeg hørt lyd fordi jeg visste det var lyd, så ville jeg vel hørt lyd til 'snutten' var ferdig?
Litt merkelig dette ja..? Et triks jeg brukte var å trykke på pause med jevne mellomrom etter 15kh. Når jeg pauset ble det som ventet helt stille.. Så lyden jeg hører mens opptaket går liker jeg å tro er lyden av høye frekvenser..? Etter ca. 18250kh falt lyden brått og det ble helt stille..


Mvh
Sigmund
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
He-he. Folk hører gjerne veldig høyt opp i frekvens når de selvrapporterer, men lar de seg skremme av høye frekvenser?

Man kan bruke slike høye frekvenser for å jage vekk tenåringer, uten at eldre mennesker hører et døyt. Eller gjøre som min datter, som i likhet med andre elever i vgs hadde høyfrekvent ringetone/sms-tone på sin telefon, og som kunne høre disse uten at læreren i klassen reagerte.

Det kan man tenke litt over.

BBC - Wiltshire - Info Exchange - The sound that repels troublemakers
Ganske imponerende at en "høyttaler" i en mobiltelefon kan gjengi såpass høye frekvenser, uten at jeg trekker dette i tvil. Membranet i en slik lydformidler er antakelig såpass lite og "ultra-lett" at det sikkert kan hanskes med såpass høye frekvenser.

Hva temaet "jage vekk", finnes det visstnok en opsjon for den eldre garde også. Om man over noe tid avspiller lyd med frekvens noe under 20 Hz, så vil man etterhvert føle såpass ubehag at man forlater rommet.
Det kan jo være noe å tenke på, om man har gjester som aldri vil gå! :cool:
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Blei litt nysjerrig her jeg, så jeg testet med db måleren. Får signal opp til 18. Det er en dip eller lavere signal etter 16, men så får jeg utslag like før 18 før det forsvinner igjen over 18.
Edit: Men hvilken frekvens som dukker opp på 18 vites ikke.;)

For de som ikke har gjort det allerede tror jeg det er lurt å ta denne testen med en STOR klype salt. Som resten av det man leser i Tabloidene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Fusket jo kanskje litt da jeg brukte iPhone 5 og Audeze på WIMP-testen. Men man vil da bruke den beste Headphone-amp som er tilgjengelig. Her har du frekvensrespons på iPhone, Scrooge.

iPhone 5 Audio Quality Measurements

Dette er til headphones, men også veldig bra ut fra de små høyttalerne, med tanke på uskikkelige vgs-barn som er på mobilen i timene.

Skjermbilde 2014-06-06 kl. 00.07.33.jpg
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det er vel oppe og avgjort at de som hører noe over 16k i denne testen, har en litt for livlig fantasi;)

Har selv ingen problemer med dette , da hørselen stuper etter 14.5k. Alder, sånn ca halveis til hundre.
He he, du er bare misunnelig du.;)

Nei, årsaken må være at lyden ikke er i synk med bildet slik at man hører 16 når det står 18 på skjermen.
Kjørte denne sinussveipen igjen, med målemikrofonen foran høyttaleren på laptop'en. Kunne da følge med på den tellende frekvensen og målingen side om side.
Her er det 100% synkront og det er absolutt ingen signal/lyd over 16K
Veldig spennende dette, med at dere høre ting som egentlig ikke er der;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har aldri tatt tester som ikke er gjort under kontrollerte former for god fisk. Nå enda mindre.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Har aldri tatt tester som ikke er gjort under kontrollerte former for god fisk. Nå enda mindre.
Dette er en helt grei test, fra 20hz til16khz, som virker etter hensikt. 22 år gamle thohaug sa det var enkelt og greit å høre avsluttninge av signalet.
Sånn er det med ungsauene, de har en fordel i det høyeste frekvensområdet. Her hjelper det fælt lite med lang erfaring;)
 
Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Ja, audiofile er nok også rammet av tidens gang, så sårt det enn måtte være å ta den erkjennelsen inn over seg.
Likevel er det et lyspunkt her - pga de mange overdrivelsene innen hobbyen har det etterhvert festet seg behov for egenskaper Marvel Comics lager tegneseriefigurer av, med kappe og maske.
Heldigvis er virkelighetens krav ikke så sinnssvake som dem Audiophilia nervosa stiller opp. Nei, vi trenger ikke supertweetere, og vi trenger heller ikke 32/768, og vinyl er ikke bedre enn CD fordi "vinylens frekvensspenn går til 100kHz."

Mye kan oppnås om man simpelthen erkjenner virkeligheten, lar være å tro at man er den eneste 50-åringen som har en 12-årings hørsel, og tar utgangspunkt i hva som faktisk skjer, i stedet for hva salgslitteraturen påstår.

Da slipper man å legge opp rutenett i stuen for høyttalerplassering som må bety at man må sette hodet i en skruestikke når man lytter. Da setter man seg heller rutefri ned og lytter, et glass med noe godt i den ene hånden, album cover i den andre - det speller, og alle er glade.

Et par år tilbake, etter å selv ha "målt" en del vinyl med ulike pick-ups, og ha sett på tilsvarende utsagn om vinylens frekvensspenn på nettet, nevnte jeg her inne at det er veldig sjelden det er innhold på vinyl over 13-14 kHz, og at den ofte ligger under.
tkr, som har utstyr til slikt, gjorde straks noen kontrollgjennomganger i sin vinylsamling, og kunne konstatere at slik er det -- og likevel nyter vi denne avspillingsmetoden så vi får ståpels, glade smil, godfot, og har lyst på en runde med partneren.

That's what counts.
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Utrolig hvor mye underholdning en liten hørselstest kan gi. Dette begynner å bli morsomt.

Slik jeg ser det er kun en forklaring igjen. Jeg har har hver gang spolt til slutten av testen med cirka tre fire finjusteringer. Noen ganger gir dette en usynk på YouTubevideoer mellom lyd og bilde. Men det vil i så fall si at det samme skjer hver gang. Jeg har testet 4 ganger. En med øra og 3 med db måler.

Når jeg kommer hjem skal jeg teste på samme måte med db måleren, men la videoen gå uforstyrret. I mellomtiden kan de andre som hører noe etter 16K si om de også har spolt seg frem i videoen.

Testen er forresten gjort på anlegget fra ipad rett i dac.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Utrolig hvor mye underholdning en liten hørselstest kan gi. Dette begynner å bli morsomt.

Slik jeg ser det er kun en forklaring igjen. Jeg har har hver gang spolt til slutten av testen med cirka tre fire finjusteringer. Noen ganger gir dette en usynk på YouTubevideoer mellom lyd og bilde. Men det vil i så fall si at det samme skjer hver gang. Jeg har testet 4 ganger. En med øra og 3 med db måler.

Når jeg kommer hjem skal jeg teste på samme måte med db måleren, men la videoen gå uforstyrret. I mellomtiden kan de andre som hører noe etter 16K si om de også har spolt seg frem i videoen.

Testen er forresten gjort på anlegget fra ipad rett i dac.
Siste gangen spolte jeg meg fram. Like bra synk da også. Synk eller ikke synk, her er det ingen frekvenser over 16k
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
Det er helt klart en lyd som starter fra ca. 15500 Hz og går opp til ca. 18000 Hz, men det er noe annet enn den høyfrekvente lyden og kommer inn etterpå. Dvs. den ligger høyt i frekvens denne også, men betydelig lavere enn 15KHz. Det er en slags "fallende" eller "dalende" lyd, i mangel på bedre ord. Hører det i både hifi anlegget og med PC høyttalerne.
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
hørte opp til 15k ,men mistenker det var pc ht som ikke fulgte lenger opp, har supertweetere i bruk i anlegget så jeg skal se om jeg får kjørt samme test der, min st spiller forøvrig fra ca 7500 så bruk for de har jeg uansett :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Spesielt spennende at dB-måleren til AtleT hører ting som dB-måleren din ikke hører?

Hva den måleren registrere etter 16k må være Atles sukk/stønn på reaksjonen på at den slutter å måle;). Her sitter jeg å følger med på RTA og bruker en microfon til små 7000kr. Prøvde en gang til, å zoomet da inn RTA på mellom 12-20k. Samme resultat, detter som en stein ved 16k. Detter brått 60db og alt blir borte i støygulvet.
Det er helt klart en lyd som starter fra ca. 15500 Hz og går opp til ca. 18000 Hz, men det er noe annet enn den høyfrekvente lyden og kommer inn etterpå. Dvs. den ligger høyt i frekvens denne også, men betydelig lavere enn 15KHz. Det er en slags "fallende" eller "dalende" lyd, i mangel på bedre ord. Hører det i både hifi anlegget og med PC høyttalerne.
Nå har jeg testet fra start til slutt og det er ingen sinus over 16K da. Har fall i frekvensresponsen uten korrigering på 5 db fra 10KHz som jeg kompenserer med 5 klikk på forsterkeren.
Forklaringen på at jeg hørte sinus på 18K er derfor usynk mellom lyd og bilde pga spoling. Tipper også at eventuelle artifakter i anlegget lett avslører seg over 7-8K. Det kommer flere andre lyder enn ren sinus her fra 20-16000 enn jeg liker. ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok. Jeg har spolt alle gangene. Kjedelig å høre gjennom hele sveipet når man vet man hører det godt. Da ligger trolig forklaringen der. Uansett er det et annet lydsveip som kommer inn hos meg ved nevnte ca. 15.5KHz og ikke vanskelig å høre det.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette må tydeligvis oppføre seg på forskjellig vis på de forskjellige pc'er rundt om. Her er det alltid synk, ingen andre synlige artifakter på RTA, annet en noen overharmoniske forvrengning. Ingen ting som dukker opp lavere i frekvens når telleverket passerer 15500.

Dette er jo bare målt, så det er jo irrelevant, ikke sant orso;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.880
Torget vurderinger
23
Har aldri tatt tester som ikke er gjort under kontrollerte former for god fisk. Nå enda mindre.
Hehe... hvordan ser en kontrollert form for god fisk ut, Orso :D Spøk til side, jeg testet selv for litt siden med tonegenerator over eget anlegg og fant ut at jeg er Hz-positiv (c) Sluket :rolleyes: d.v.s. at opp til 16K gikk det helt greit, deretter måtte volumet økes og etter 17K hjalp ingen ting lenger.
 
Topp Bunn