2-spors compact cassette?

komfort

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
594
Antall liker
85
Satt på HiFi messen i Horten og hørte den fantastiske lydkvaliteten på en Studer båndspiller som Audioaktøren hadde med. Han sa at den var 2 spors, dvs et stereo spor som fyller hele båndet.

Hvorfor ble ikke dette laget på compact cassette også? Audiophile 2-spors!
Vil det hatt noen hensikt i lydkvalitet?
 

Terje-A

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
9.445
Antall liker
4.379
Sted
Værlesanden
Torget vurderinger
14
Satt på HiFi messen i Horten og hørte den fantastiske lydkvaliteten på en Studer båndspiller som Audioaktøren hadde med. Han sa at den var 2 spors, dvs et stereo spor som fyller hele båndet.

Hvorfor ble ikke dette laget på compact cassette også? Audiophile 2-spors!
Vil det hatt noen hensikt i lydkvalitet?
Hvor mye bredden har og si er jeg usikker på, men hastighet er viktig, Studer og andre proffspillere kjører med høy hastighet for å få opp kvaliteten.
Nakamichi og BIC leverte kassettspillere som hadde dobbel hastighet av standard for å få bedre kvalitet.
Og så må jeg til slutt at Studern i Horten låt flott, men min gode Sony kassettspiller med metal tape følger tett på:cool:
 

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
9.422
Antall liker
11.124
Torget vurderinger
11
Blir ikke dette som med analog film? Areal/tidsenhet sier noe om mulig oppløsning gitt at selve materialet tapen er laget av holder samme kvalitet?
 

Aurora

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
7.700
Antall liker
3.781
Sted
Ytterst i havgapet...
Hastighet og sporbredde er nesten like viktig... Kassetten ble nok ikke først og fremst ansett som et høykvalitets medium. Spolespillere med 4 spor og 1-7/8 var også nokså vanlig for å spare bånd, dvs mest mulig tid pr.m. bånd, om du vil...
 

Terje-A

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
9.445
Antall liker
4.379
Sted
Værlesanden
Torget vurderinger
14
Blir ikke dette som med analog film? Areal/tidsenhet sier noe om mulig oppløsning gitt at selve materialet tapen er laget av holder samme kvalitet?
Høres veldig logisk ut det der. Dette kan det drodles over i kveld:D
 

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
9.422
Antall liker
11.124
Torget vurderinger
11
Nå har jeg fått meg 12,5 tommers spoler så da blir det mye musikk på en rull selv med to spor og 15 IPS.

Snart hjem fra jobb for å snurre tape :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.470
Antall liker
142
Holder det ikke med 10,5 tommer?

Nå har jeg fått meg 12,5 tommers spoler så da blir det mye musikk på en rull selv med to spor og 15 IPS.

Snart hjem fra jobb for å snurre tape :)
 

Aurora

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
7.700
Antall liker
3.781
Sted
Ytterst i havgapet...
De siste kvasi-analoge spillerne vi brukte på jobb, kjørte opptil 240 ips, men da holdt bare 14"/7200ft bare i 6 min, så vi prøvde stort sett å holde oss til max 120ips der hvor det var mulig.... høye krav til frekvensrespons spiser mange fot i sekundet...:cool:
 

komfort

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
594
Antall liker
85
Hva med mono compact cassette....? Brukes da halve båndet til et spor?? Liten ombygging så har man dual mono =stereo 👌😊
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
17.369
Antall liker
4.742
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Det finnest ein kassettspelar Teac Tascam 144 med spesielle eigenskapar. Her spelar du inn 4 spor utan å snu kassetten, og med 3 3/4. Dette gjer at ein C60-kassett berre varer i eit kvarter. Og lydkvaliteten er svært god, såpass høg at eg ikkje kjøpte spoleband då dette kunne ha vore aktuelt den gongen eg prøvde å lage låtar. Ein kan elles nemne at Bruce Springsteen-albumet "Nebraska" er spelt inn på ein slik kassettspelar, men då med betre mikrofonar enn det ein student kunne koste på seg...

På tidleg 80-tal fekk eg også vere i studie eit par-tre gonger (ein gong fekk eg ei veke der, og fekk leike meg med apparata om kvelden, då innspelingsarbeidet var unnagjort), og har fått eksperimentert med ymse hastigheiter, innstillingar, mikrofonar og denslags. Det var interessant. Eg la merke til at lyden på 15 ips verka fyldigare og meir samanhengande enn 30 ips, det var mitt inntrykk på det oppsettet iallfall.

Eg har også fått høyre kopiar av masterteip, eldegammal innspeling med noko Tcaikovskystyr. Masterteipen var nok 15 ips vil eg tru, men kopien var 15. Fantastisk lyd, og då hadde eg høyrt vinylutgåva av same innspeling. Det skal valdsame pickupar til for at det skal vere like bra som slike band, vil eg tru. Men kassettar har alltid eit større eller mindre innslag av bandsus, sjølv dei som går på 3 3/4 ips. Men det vart flotte amatøropptak då eg lagde slikt.
 

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
7.207
Antall liker
398
På tidleg 80-tal fekk eg også vere i studie eit par-tre gonger (ein gong fekk eg ei veke der, og fekk leike meg med apparata om kvelden, då innspelingsarbeidet var unnagjort), og har fått eksperimentert med ymse hastigheiter, innstillingar, mikrofonar og denslags. Det var interessant. Eg la merke til at lyden på 15 ips verka fyldigare og meir samanhengande enn 30 ips, det var mitt inntrykk på det oppsettet iallfall.

Eg har også fått høyre kopiar av masterteip, eldegammal innspeling med noko Tcaikovskystyr. Masterteipen var nok 15 ips vil eg tru, men kopien var 15. Fantastisk lyd, og då hadde eg høyrt vinylutgåva av same innspeling. Det skal valdsame pickupar til for at det skal vere like bra som slike band, vil eg tru. Men kassettar har alltid eit større eller mindre innslag av bandsus, sjølv dei som går på 3 3/4 ips. Men det vart flotte amatøropptak då eg lagde slikt.
Det virker litt underlig, Arve. Men har ikke jeg sammenlignet 15ips og 30ips direkte. Men i studiosammenheng ble det meste innspilt i 15ips, ikke fordi det var bedre enn 30ips, men fordi det var mer økonomisk. Av og til ble 30ips valgt grunnet man ønsket tour-de-force i lyd. F.eks det engelske studiobandet Talk Talk brukte 30ips i studio. Det jeg hører med analogt som er innspilt i 30ips er at dynamikken i musikken subjektivt har et større rom å vokse i, sammenlignet med 15 ips. Ikke veldig store forskjeller, men dog...Det er som om alt flyter mere uanstrengt. Egentlig en klar parallell til 33 og 45rpm LP utgivelser.

Jeg er sikker på at om Philips den gang da hadde valgt dobbel hastighet for Compact cassette, hadde lydkvaliteten vært enda bedre.

1:1 dub tape kan låte fantastisk bra. Lytt f eks til den nye hybrid SACD'en med Simon & Garfunkel fra Mobile Fidelity, " Parsley Sage R & T" som er mastret fra en japansk 1:1 dub tape. Mange mener den muligens er den best lydende utgaven av albumet, noensinne.
 

Aurora

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
7.700
Antall liker
3.781
Sted
Ytterst i havgapet...
Bånd var alltid et kompromiss mellom tid og kvalitet, og tid var nok et vesentlig element ved kassetten ved at man fikk tilnærmet plass til ei LP side pr kassettside, i et hendig og transportabelt format. Kassettspiller i bilen ble jo et absolutt must for de fleste av oss i den aldersgruppen.
Så var det selvsagt noen særløsninger, for å dekke andre behov. Tascams Portastudio var en slik, og jeg regner med det var noe slikt du hadde, Arve?
 

Fosse

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
9.422
Antall liker
11.124
Torget vurderinger
11
Holder det ikke med 10,5 tommer?

Nå har jeg fått meg 12,5 tommers spoler så da blir det mye musikk på en rull selv med to spor og 15 IPS.

Snart hjem fra jobb for å snurre tape :)
10,5 tommer er tilstrekkelig om du bruker LPR90 (tape med tynnere base) eller knekker et album opp i 2 spoler. Med 12 (eller 12,5) tommer kan du bruke alle tapetyper og få plass til de fleste album på én spole. Det å få er helt album på én spole synes jeg er vesentlig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
17.369
Antall liker
4.742
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Bånd var alltid et kompromiss mellom tid og kvalitet, og tid var nok et vesentlig element ved kassetten ved at man fikk tilnærmet plass til ei LP side pr kassettside, i et hendig og transportabelt format. Kassettspiller i bilen ble jo et absolutt must for de fleste av oss i den aldersgruppen.
Så var det selvsagt noen særløsninger, for å dekke andre behov. Tascams Portastudio var en slik, og jeg regner med det var noe slikt du hadde, Arve?
Det stemmer Tascam Portastudio 144 (med Dolby B, som ikkje kunne slåast av. Mykje betre enn 244, som kom etterpå og hadde dbx)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.124
Antall liker
378
Blir ikke dette som med analog film? Areal/tidsenhet sier noe om mulig oppløsning gitt at selve materialet tapen er laget av holder samme kvalitet?
Høres veldig logisk ut det der. Dette kan det drodles over i kveld:D
Tror ikke det nei. Høyere hastighet gir større frekvensområde og mindre wow & flutter. Med høy hastighet og mye (bredt) bånd vil en også unngå metning av tapen. Som da gir bedre dynamikk og lavere forvrengning.

Men det er artig å se at Ferrograph for min herlige Series 7 ikke skiller på 2- og 4-sporsmodeller når de oppgir måledata.
Skjermbilde 2019-10-05 kl. 20.53.53.jpg


Forøvrig er analoge båndspillere intrikate greier. Både mekanisk og elektronisk. Servicemanualen til min Series 7 er helt herlig:
https://billingtonrepairs.files.wordpress.com/2015/09/series7service.pdf
Jeg har en H-modell.
 
Topp Bunn