2 kanals lyd fra DVD ?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Har opplevd det flere ganger. Ser en film på DVD, lyden er preget av lite dynamikk og informasjon. Går det ann og få god lyd fra dvd på en måte, uten å ha 5 kanals lyd? Enkelte filmer har jo glimrende lyd i 2 kanaler, når de leveres med eget 2 kanals spor ja. Så king kong her om dagen og ble meget meget skuffet av lyden...... Den hadde ikke 2 kanals spor.

Finnes det en god løsning?

C

cosmos

Gjest
dvd er egentlig et kjipt format, veldig komprimert både lyd og bilde. og når filmene ikke engang har stereo spor...
men det finnes forskjeller fra plate til plate

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
selvsagt. men pcm signalet fra spilleren og plate bør være forseggjort  :)
Signalet leveres av en Denon 2910. Den burde vel være brukbar?

T

theStig

Gjest
Lite dynamikk på DVD? Sjekk at du ikke har fått satt på dynamikk-komprimering på spilleren! De fleste spillere har nemlig en kompressor som klemmer sammen lyden så det passer på TV-høyttalere.

Generelt sett har film sound-track meget meget stor dynamikk, mye mer enn vanlig på musikk CD'er.

C

cosmos

Gjest
filmen blir sikkert det viktige her. f.eks om den har eget pcm stereo spor.
storproduksjonene pakker inn så ufattelig mye ekstramateriale osv

T

theStig

Gjest
Det som er mulig er å lave en 2-spor nedmiks av 5.1 lyden. De fleste DVD spillere støtter dette, det er en innstilling på selve spilleren. Et alternativ til dette kan være å skaffe seg en liten mikser med minst 6 kanaler inn (f.eks en Behringer), og så mikse 5.1 lyden til 2.0 selv.

C

cosmos

Gjest
når vi er inne på det.
i menyen på min pioneer kan jeg velge pcm out "96 ---> 48khz" eller "96khz"
har dette med coax ut signalet? isåfall burde det ikke være 44? hvilken bør det stå på.

T

theStig

Gjest
PCM ut kan du kjøre helt opp til 96 kHz, hvis konverteren i andre enden støtter det, noe de fleste moderne bokser klarer. Kjør derfor 96 hvis det funker...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Har opplevd det flere ganger. Ser en film på DVD, lyden er preget av lite dynamikk og informasjon. Går det ann og få god lyd fra dvd på en måte, uten å ha 5 kanals lyd? Enkelte filmer har jo glimrende lyd i 2 kanaler, når de leveres med eget 2 kanals spor ja. Så king kong her om dagen og ble meget meget skuffet av lyden...... Den hadde ikke 2 kanals spor.

Finnes det en god løsning?
Hei,

Tror at det desverre ikke finnes noen god løsning, "før i tiden" kunne man ofte på dvd velge 2 kanals surround via menyen, skjelden man ser den muligheten nå.
Jeg har grunnet kjøp av ny dvd koblet den gamle inn på dCS i to kanals PCM via upsampler, men det er mye mer "gøy faktor" i surroundanlegget så det blir neppe brukt mye til film.

Mvh
Geir :)

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Lite dynamikk på DVD? Sjekk at du ikke har fått satt på dynamikk-komprimering på spilleren! De fleste spillere har nemlig en kompressor som klemmer sammen lyden så det passer på TV-høyttalere.

Generelt sett  har film sound-track meget meget stor dynamikk, mye mer enn vanlig på musikk CD'er.
Skal sjekke..... Mulig det blir det når jeg ikke velger 2.0 spor i dvd menyen.....

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
320
Sted
Tranby
Det er tvertimot ofte mer dynamikk på DVD plater enn cd'r som er mer komprimert. Derfor finnes "natt innstilling" som gjør at man kan se film om natta og høre hva helten sier uten at hele nabolaget våkner når Terminator eller Rambo blir litt hissige.  Lenge siden jeg kjørte stereo, men jeg husker at jeg stillte DVD'n til å levere alt som 2 kanal (downmix). Som nevnt over; De fleste dekodere for DD og DTS er stillt med kompresjon på som standard. Slå av kompresjon.  kW

N

nb

Gjest
Har selv 2910, jeg pleier å sette opp tokanalslyd i spilleren og bruke multikanalsporet på filmer jeg ser. Jeg tar lyden ut digitalt, men det funker (nesten) like bra når jeg spiller via steroutgangene på spilleren. Mulig stereolydporet på filmer er av mye semre kvalitet enn de andre sporene, men dette har jeg ikke forsket noe på selv.

L

Lydtekniker

Gjest
Har selv 2910, jeg pleier å sette opp tokanalslyd i spilleren og bruke multikanalsporet på filmer jeg ser. Jeg tar lyden ut digitalt, men det funker (nesten) like bra når jeg spiller via steroutgangene på spilleren. Mulig stereolydporet på filmer er av mye semre kvalitet enn de andre sporene, men dette har jeg ikke forsket noe på selv.
Det hender man legger ved 2 lydmikser på DVD - en "kino"-miks med 5.1 og full dynamikk, og en "tv"-miks i stereo hvor dynamikken er komprimert for å låte bedre på litt kjipere TVer med innebygde høyttalere.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.547
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Jeg kjører signalet fra min Pioneer 939 DVD Audio spiller gjennom DACen på Cary 306 SACD. Pioneer-spiller mikser ned til 2 kanaler.
Synes lyden blir svært bra, det være seg film (også King Kong), og ikke minst musikk-DVD. Har aldri savnet multikanal.

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Jeg tar ut lyden på samme uttak som cd-tokanal og ikke fra front-r/l. Det fungerer knall. Alle DVD spillerene (5 stk) jeg har hatt mikser ned 5.1 til dette uttaket. Så velger jeg lydspor stereo eller 5.1 etter hva som er best, det varierer fra DVD til DVD er min erfaring.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hmmmm...  mumle....  La meg se:  

Scenario1:
Du kjører musikk-CD og investerer i stereo-utstyr for best mulig gjengivelse i to kanaler. Det er nærmest en selvfølge her på forumet.

Scenario2:
Du kjører DVD-spiller og filmer som har flotte lydspor med 5.1 surround og vil ha best mulig lyd. Hva slags utstyr bør du velge?  2-kanals stereoforsterker uten prosessormuligheter? Neppe.

Hifisentralen har definitivt fokus på musikk, og her er det stereo som gjelder.  Men stereo er ikke best på film, slev om det fungerer sånn passe.  Av og til virker det som om noen mener at stereo også er best på film, men går man argumentet dypere i sømmene så er det noe skjult økonomi i premissene for argumentasjonen, og prioritering av stereo-ytelsen i oppsettet på musikk teller da med.  Et anlegg som spiller godt på film men ikke i stereo trenger ikke være dyrere enn et anlegg som spiller godt i stereo, men ikke på film.  Men det å kombinere stereoanlegg og surroundanlegg i samme oppsett uten å forsake noe på hverken DVD-lyd eller CD-lyd er vanskelig eller dyrt.

Jeg mener at den som vil ha stereo og surround i samme rom bør satse på å sette opp et godt stereo-oppsett først, der man finner en god, nøytral stereo-pre MED prosessor-inngang.  Så skaffer man surroundforsterker med pre-out og lar denne drive de andre kanalene, mens prosessorinngangen på stereo-ampen fores fra pre-out L-R på surroundforsterkeren.  Og skal du ha det beste ut av film i et stereo-anlegg, så bør man fortsatt ha en dedikert surroundprosessor til å mikse ned signalet til to kanaler, der man også kan justere tidsforsinkelse i forhold til bildet etc.  Noen DVD-spillere har grei funksjonalitet her, men det varierer voldsomt.  

Manglende fylde og trykk i lydbildet kommer an på hvordan LFE-sporet i surroundsignalet håndteres.  Det er ulike strategier her, og det er slett ikke sikkert at LFE-sporet mikses inn i stereo-utgangen fra DVD-spilleren som default...  Sa du film, sa du?  Ja, da trenger du forresten en aktiv sub også...  Virkelig stor filmlyd er hverken billig eller enkelt, og du får lite gratis fra et dedikert stereoanlegg...

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Jeg opplevde mye av det samme problemet. Særlig i bassen var det nesten ikke liv i forhold til påmusikk. Forklaringen på dette fant jeg ut at var manglende miksing av LFE kanalen inn i 2.0 sporet du henter ut fra dvd spilleren, være seg analogt eller digitalt (pcm). Dette levde jeg med i flere år. Etter jeg skaffet meg sub fant jeg ut at dette måtte jeg gjøre noe med!

Det jeg fant ut at jeg trengte å gjøre var som følger:

Skaffe meg en dd/dts prosessor, overføre surroundlyd digitalt til denne og sette opp at jeg kun har høyre og venstre front og skru volumet på fullt i prosessoren.

Prosessoren mikser så inn ALT, også LFE kanalen inn i det (dessverre kun analoge) 2.0 sporet og sender det inn i en analog inngang på forsterkeren. På denne måten mottar forsterkeren et fullfrekvenssignal via stereoinngang som har konstant volum. I min Lyngdorf blir signalet så ad-konvertert og går gjennom det digitale delefilteret. Suben tar seg dermed av alt under 80 Hz mens stativhøyttalerene spiller resten. Volumet regulerer jeg kun på stereoforsterkeren.

I mitt oppsett som ikke har prosessor inngang ble dette den mest praktiske løsningen. En stereoforsterker med prosessorinngang vil jo kunne benyttes som ren effekt, og dermed kan volumstyringen foregå i prosessoren pluss at LFE utgangen på prosessoren kan benyttes til en aktiv sub.

De gevinstene jeg får med å bruke den løsningen jeg nå bruker er så store i forhold til tapet av noe oppløsning og stramhet på film (ifht å kjøre 2.0 pcm fra spiller til forsterker/dac) at jeg er storfornøyd og koser meg mer med en god film nå enn noengang før! Samtidig affiseres ikke musikkgjengivelsen i det hele tatt av dette.

Jeg var og så heldig å få tak i en ren prosessor (svært billig) fra Technics her på bruktbørsen (la ut ønskes kjøpt annonse). Prosessoren er fra 2001 og gjør en kjempefin jobb.

Det enkleste alternativet for nykjøp av prosessor (uten å tømme lommeboka...) er nok å kjøpe en receiver med pre out på alle kanaler.

Topp Bunn