2 av 3 velger Mac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hiver meg like greit på bølgen jeg også: Macbook pro er bestilt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    904
    Jeg har fått meg iPod touch! Fra før har jeg iPod shuffle, Mac mini og Power Book G4. Alt fungerer knirkefritt.

Ingen over, ingen ved siden.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Jeg har fått meg iPod touch! Fra før har jeg iPod shuffle, Mac mini og Power Book G4. Alt fungerer knirkefritt.

Ingen over, ingen ved siden.
    Grattis!!

Men dette fikk jeg da vite for 10 dager siden.... ;)

K

knutinh

Gjest
    Dog skrev:
    Se der ja, der har du årsaken til at så mange er såpass fornøyd med Apple-produkter - de oppleves som brukerorientert, har høy kvalitet i de fleste tilfeller
    og er som følge av det du skriver under her, rett og slett enkle å eie. Du sa det du knutinh!

O.
    knutinh skrev:
    På mange måter så er Apple ideelt posisjonert. De kan utnytte fordelen av masseproduksjonen og standardiseringen som skjer i PC-leiren (IDE,PCI,DDR,x86,USB...), samtidig som de eier hele verdi-kjeden og kan "skjære igjennom" med avgjørelser som de mener tjener seg selv og sine kunder.

-k
    Jeg oppfatter ikke dette som en "krig" hvor jeg heier med en av produsentene.

Ei heller ser jeg det som min oppgave å misjonere for det ene eller det andre.

Tvert imot så er jeg en utro kunde som ønsker best mulig produkter til best mulig pris. Jeg tror at konkuranse på OS, software, hardware, total-løsning etc er en god oppskrift på det, og så lenge Apple og AMD er "underdogs" så ønsker jeg dem lykke til. AMD gav oss ytelse og varme/støy på desktopen for noen år siden som Intel neppe ville ha gitt oss så fort om de var uten konkuranse. Apple "tvinger" nå smartphone-leverandører til å tenke helhet og faktisk fungerende løsninger for ikke å bli skviset ut. Genialt for oss forbrukere.

Jeg tror derimot at et Apple-monopol ville være svært negativt, potensielt verre enn det nære microsoft-monopolet vi har nå. Dessuten tror jeg at fordelene jeg ramset opp i posten du quotet forsvinner idet Apple evt blir dominerende.

Jeg tror situasjonen med iPod/iTunes er beskrivende for hvordan det blir når en enkelt leverandør oppnår dominans i flere ledd i verdikjeden.

-k

B

BjornE

Gjest
    Min vurdering er helt klar, Apple er en PC produsent på linje med Compac, Fujitsu Siemes, Dell etc. som i tillegg til ren HW og moddet XP lager et greitt OSX.

Apple legger betydelig vekt på industridesign, noe som gir seg utslag både inne i og på utsiden av maskinen.

Videre er det en betydelig fordel med Apple maskiner at når vi legger inn XP eller Vista legger vi inn et "rent" operativsystem med et begrenset antall Apple drivere.

Compac, FS, Dell etc. legger IKKE inn et rent Windows, men et Windows som er moddet og mekket for å bli tilpasset Compac, SF, Dell etc. Når man kjøper en ny maskin, f.eks Hp, tar det flere timer å kvitte seg med the Hp bundle av programmer som i beste fall senker responsen, i verste fall gjør det hele ustabilt. Har forsøkt å reformatere en Dell maskin komplett for å få ut all Dell programvare og legge inn et rent XP, det var umulig. Dell har ikke gjort alle drivere tilgjengelig og maskinen måtte demonteres under forsøkene på å finne ut hvilken HW som var brukt. Dells såkalt unike service nummer kom frem med flere alternativer til alle maskinkomponentene og utfordringen med å finne riktig kombinasjon ble uinteressant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn