2 av 3 velger Mac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

KindOfBlue

Gjest
    BjornE skrev:
    Pussig innlegg fra en om ikke fører Mac - PC krig.

En annen pussig ting med Mac - PC etter BootCamp er at vi får benchmarket ganske godt. Photoshop er raskere på en Mac under Windows enn på en Mac under OS X. Har også flere eksempler der en Mac som kjører Windows er raskere på en rekke programme enn den samme Macen med de samme prorammene kompilert for OS X. Tror derfor at du ikke bør lese "Det Beste" forklaringen på Mac funksjonalitet. Det gjalt i høyden i gamle Motorola 6800 sine dager.....

Men som sagt Mac ruler mot nett - Windows ruler andre steder - hvorfor velge kun en av disse løsningen når Apple maskiner faktisk byr på begge?
    Hei Bjørn,

I Mac OSX 10.5 så er det enkelte programmer som må "oversettes" med Rosetta, for de prosesseres, og de gjør at ting går saktere. Er programmet native så fyker det avsted.

Rosetta is a lightweight dynamic translator for Mac OS X distributed by Apple. It enables applications compiled for the PowerPC family of processors to run on Apple systems that use Intel processors. Rosetta is based on Transitive Corporation's QuickTransit technology[1], and it is a key part of Apple's strategy for the transition of their Macintosh line from PowerPC to Intel processors as it enables pre-existing Mac OS X software to run on the new platform without modification. The name is likely a reference to the Rosetta Stone, whose discovery made it possible to comprehend and translate Egyptian hieroglyphs. Rosetta was formerly the code name for the handwriting recognition engine in the Apple Newton PDA.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)

G

Gjestemedlem

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Sorry, Eros. Men dette er ikke en Mac/PC tråd.
    Nja, forbauselsen virker litt påtatt når tråden heter "2 av 3 velger Mac" da... ::)

men det er jo mulig at fortsettelsen på setningen skulle vært: ... i stedet for en tur til Magaluf i påsken.

At alternativer drøftes all den tid temaet er at noen velger mac i stedet for "noe annet" er det vel ikke helt på siden av tema.

Men vi kan jo alle holde oss strengt til å hylle macens forteffeligheter hvis det er dette som er forventet.

Vedlegg

K

KindOfBlue

Gjest
    Hei Deph,

Handler sikkert om øynene som leser. Det er ganske interessant at Mac er i ferd med å få slikt fotfeste i high-end kategorien, og det er interessant å se på hvorfor. Integrasjonen er avgjørende. Samtidig kan man gå vill i skogen. Apple har solgt 4,7 millioner iPhones, på samme tid har NOKIA solgt 160 millioner mobiltelefoner. Ingen tvil om hvem som kan ha best utbytte av å kline til med en musikkløsning - og det gjør jo NOKIA nå.

Men om jeg skal gå etter reaksjonen fra dem som var her i går, og som opplevde å kontrollere Mac mini med iPod Touch og Logitech Edge keyboard, trådløst, uten å kunne se noen komponenter, mens de styrte musikk og film - så er det et solid potensiale i hvordan Apple har fått til enkel betjening.

Forøvrig var jeg dum nok til å gi bort noen Mac'er fra 512 serien, som så ut akkurat som den du har avbildet, for en god del år siden ... Gud i himmelen som de var dyre. SE som kom etterpå kostet 56.000! Det får du fem iMac'er for i dag - egentlig flere, om man justerer for kroneverdien dengang og nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Men om jeg skal gå etter reaksjonen fra dem som var her i går, og som opplevde å kontrollere Mac mini med iPod Touch og Logitech Edge keyboard, trådløst, uten å kunne se noen komponenter, mens de styrte musikk og film - så er det et solid potensiale i hvordan Apple har fått til enkel betjening.
    Ja ipod touch er en riktig lekker sak og egner seg godt til å styre musikk med. Har brukt PDAer til å styre slimserver med tidligere, med det var litt tregt og knotete, og det samme gjelder løsninger med PSP, telefoner etc. .. det funker, men det er for mye knot til å bruke til annet enn å demonstrere nettopp at dette går an.

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å velge en mac løsning til musikk og film hvis de kan oppfylle helt enkle krav som god fjernbetjening, streaming av xvid og hiresformater, avspilling av flac og ogg, nettradio samt coax spdif og en egnet utgang til bilde.

Her sliter f.eks. ps3 med iallefall xvid streaming og fjernkontroll uten skjerm, så da blir ikke det en fullverdig løsning.

Hvis en liten mac ting kan gjøre det overstående uten å koste mer enn jeg vil betale for slikt så skal ikke jeg henge meg opp i hvilken logo som står på boksen.

N

nb

Gjest
    Hvorden er det med støtte for ymse HD-formater på OSX/FrontRow, er det samme systemet som på PC med at man kan installere akkurat de codecer man synest man trenger?

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Ingen tvil om at MAC begynner å få godt fotfeste hos den vanlige forbruker, samtidig merker jeg meg at i min bransje grafisk/avisproduksjon er MAC på vei ut veldig mange steder. Også i musikkbransjen er det fler og fler som bruker PC ettersom det er enklere og mer økonomisk å oppgradere disse etterhvert og også et enormt utvalg i hardware og software.

Tror nok helst at det er et spørsmål om smak og behag, eventuelt hva man er mest komfortabel med. Har jobbet med begge deler i mange år, og per i dag merker jeg liten eller ingen forskjell i ytelse eller stabilitet mellom de to plattformene på de samme tingene.

Så i mine øyne er dette smak og behag. Selvom jeg akkurat nå bruker MAC og OSX til daglig.

K

KindOfBlue

Gjest
    Det er konfigurerbart, med programvare og lydkort, når det gjelder formater og oppløsninger.

FLAC må nå konverteres manuelt, og det irriterer meg. Før Leopard fantes det automatiske måter å gjøre dette på, dersom man ønsket å avspille i iTunes, men sånn er det ikke lenger. Ellers går det med en mengde ulike formater - mac brukes jo i lyd/musikkproduksjon på proffplan, og må være kompatibelt. WAV, AIFF, osv går automatisk.

Men poenget er å få det så enkelt som mulig. Jeg har Linns høyoppløsningsfiler liggende i mitt iTunes arkiv, og når jeg avspiller disse leser min upsamplings-DAC riktig bit/samplerate (24/96) - uten at jeg behøver å gjøre noe mer enn å sette i gang musikken.

Sender du musikken trådløst til en Airport Express enhet, så skal det toppe ved Redbook ut av AE, så det er best å ha direkte forbindelse fra Mac til ekstern DAC om du ønsker høyere oppløsninger. Min receiver gjenkjenner riktige multikanalformater fra konsert-DVD'er, gjennom toslink optisk fra Mac mini - 5.1 DD/dts, PCM to-kanals, osv.. Det finnes også lydkort som leverer alle typer digital ut, for dem som er skeptiske til toslink optisk.

Har ennå ikke begynt å utforske HD-audio formatene som er tilgjengelige via Blu-ray, og har plundret med avspilling av filer fra 2L når disse er i de absolutt høyeste multikanaloppløsningene. Det spekuleres i at det vil komme en kombinert Mac mini/AppleTV med Blu-ray ... wish it were so!

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Det er konfigurerbart, med programvare og lydkort, når det gjelder formater og oppløsninger.

FLAC må nå konverteres manuelt, og det irriterer meg. Før Leopard fantes det automatiske måter å gjøre dette på, dersom man ønsket å avspille i iTunes, men sånn er det ikke lenger. Ellers går det med en mengde ulike formater - mac brukes jo i lyd/musikkproduksjon på proffplan, og må være kompatibelt. WAV, AIFF, osv går automatisk.

Men poenget er å få det så enkelt som mulig. Jeg har Linns høyoppløsningsfiler liggende i mitt iTunes arkiv, og når jeg avspiller disse leser min upsamplings-DAC riktig bit/samplerate (24/96) - uten at jeg behøver å gjøre noe mer enn å sette i gang musikken.

Sender du musikken trådløst til en Airport Express enhet, så skal det toppe ved Redbook, så det er best å ha direkte forbindelse fra Mac til ekstern DAC om du ønsker høyere oppløsninger. Min receiver gjenkjenner riktige multikanalformater fra konsert-DVD'er, gjennom toslink optisk fra Mac mini.
    5.1 DD/dts, PCM to-kanals, osv.

Har ennå ikke begynt å utforske HD-audio formatene som er tilgjengelige via Blu-ray, og har plundret med avspilling av filer fra 2L når disse er i de absolutt høyeste multikanaloppløsningene.
    Jeg tenkte primært på HD-bilde.

Automatisk, manuell konvertering fra f.eks wav til flac burde jo være en smal sak å scripte om man har alle bash-mulighetene tilgjengelig.

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:

Sender du musikken trådløst til en Airport Express enhet, så skal det toppe ved Redbook, så det er best å ha direkte forbindelse fra Mac til ekstern DAC om du ønsker høyere oppløsninger. Min receiver gjenkjenner riktige multikanalformater fra konsert-DVD'er, gjennom toslink optisk fra Mac mini.
    5.1 DD/dts, PCM to-kanals, osv.

Har ennå ikke begynt å utforske HD-audio formatene som er tilgjengelige via Blu-ray, og har plundret med avspilling av filer fra 2L når disse er i de absolutt høyeste multikanaloppløsningene.
    Jeg tenkte primært på HD-bilde.

Automatisk, manuell konvertering fra f.eks wav til flac burde jo være en smal sak å scripte om man har alle bash-mulighetene tilgjengelig.
    for tiden leverer Apple filmer i 1080i via AppleTV; og min Mac mini upsampler på imponerende vis til 1360x720 fra DVD (utrolig stabilt og godt bilde, med null artefakter, osv.) Ved avspilling av Full-HD samples til skjerm er det ingen problemer.

Ser på nettet at problemene Leopard skapte er ordnet nå. Bruk XLD om du ønsker å konvertere, fungerer meget godt. Jeg hadde script i iTunes før Leopard, så når jeg åpnet en flac-fil ble den automatisk konvertert til Apple Lossless. Og der har det vært problemer en stund.
    http://www.macupdate.com/info.php/id/23430/x-lossless-decoder

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    for tiden leverer Apple filmer i 1080i via AppleTV; og min Mac mini upsampler på imponerende vis til 1360x720 fra DVD (utrolig stabilt og godt bilde, med null artefakter, osv.) Ved avspilling av Full-HD samples til skjerm er det ingen problemer.
    Men hva med .mkv og slikt? Eller er det slik at man kan spille av de formatene Aplle synest man skal få lov til å spille av, dvs QucikTime eller hva det nå er.

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Du kan sette VLC som din mediaplayer, i stedet for QT/DVDplayer. I programmer som DVDpedia så kan man gjøre det samme.
    Ok, skjønner tegningen (tror jeg) selv om jeg ikke kjenner de programmene du nevner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så for å få en slik mac løsning til å fungere optimalt så må man unngå Apples programmer og løsninger for lyd og bildeavspilling. :-\

hmm..

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Du kan sette VLC som din mediaplayer, i stedet for QT/DVDplayer. I programmer som DVDpedia så kan man gjøre det samme.
    Ok, skjønner tegningen (tror jeg) selv om jeg ikke kjenner de programmene du nevner.
    He-he, Gjestemedlem klarer ikke å dy seg.
    Jeg bruker DVDplayer, iTunes, QuickTime -- men det kan hende at du får problemer dersom du står med en rippet film som ikke spiller av som den skal i disse; der er VLC ofte i stand til å kjøre avspilling. Men det er et beta-prosjekt, og den forsøker å åpne for avspilling av absolutt alle mulige slags lyd og billedformater og filer, og dermed er den også noen ganger ustabil. Men jeg syns det fungerer bra.

Jeg har flere hundre filmer liggende på harddisk, og har kun opplevd å måtte bruke VLC på én - tror det var Phantom of the Opera. Ellers avspiller VLC også multi-kanal og høyoppløsning.

Og Gjestemedlem leker seg vel med pipa nå, siden jeg går ut ifra at han aksepterer at det er tusener som skriver programmer for Mac? Sjekk www.versiontracker.com for å få en følelse for utvalget.

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Har ikke lest hele tråden, må jeg innrømme. Men når jeg ser hva Microsoft har bedrevet av brukerfiendtligheter i Vista, så skjønner jeg dreiningen mot Mac ganske godt.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Her er jeg nok ikke enig Roffe. Synes nok at Apple kankje er enda verre i denne øvelsen i å begrense brukere til sine egne programmer/tilbud osv. Allikevel er ofte det de tilbyr så gode produkter at dette ikke er et problem for meg.

K

KindOfBlue

Gjest
    Greven skrev:
    Her er jeg nok ikke enig Roffe. Synes nok at Apple kankje er enda verre i denne øvelsen i å begrense brukere til sine egne programmer/tilbud osv. Allikevel er ofte det de tilbyr så gode produkter at dette ikke er et problem for meg.
    Hva mener du med "begrense brukerne til egne programmer/tilbud" - av nysgjerrighet. Noe er det, i forbindelse med Jobs uvilje til å akseptere 3rd party ikke godkjent hardware inne i maskinene, men ellers?

99,8% av programmene du finner på f.eks. Versiontracker.com er jo ikke Apples?

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Hva mener du med "begrense brukerne til egne programmer/tilbud" - av nysgjerrighet. Noe er det, i forbindelse med Jobs uvilje til å akseptere 3rd party ikke godkjent hardware inne i maskinene, men ellers?

Jeg sitter med inntrykket av (om det er riktig skal jeg ikke påstå så mye om) at Apple-verdenen er veldig fin så lenge man bruker maskinen og programvaren slik Apple syest det er lurt å gjøre det. Men om man ønsker å forlate den opptrukne sti, så blir det (minst) like komplisert som på en Windows-platform.

Dette ikke på noen måte til forsvar for Windows sin måte å gjøre tingene på, det er ganske vanskelig å finne ut hva man faktisk har installert av codecer, dll-filer dukker opp over alt og don't get me started om registeryet ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Jeg mener at man er nødt til å bruke iTunes for å spille musikk i FrontRow, QT for å vise video i FrontRow, iPhoto for å vise bilder i FrontRow, Apples egen butikk for å bestille bilder fra iPhoto, synkronisere maskina med .mac-konto, osv. Er det feks mulig å benytte andre mp3-spillere enn iPod opp mot iTunes?

iLife pakken er meget god, men dette gjør det også vanskeligere å benytte andre programmer, men som sagt betyr ikke dette noe for meg fordi jeg synes det Apple tilbyr passer perfekt til mitt behov. Jeg vil aldri gå tilbake til Windows, men at Apple ikke forsøker å låse brukere til sitt system blir litt feil synes jeg.

Hvor grensen egentlig skal gå før man kaller en produsent proprietær er jo også litt vanskelig å avgjøre. Er det feks dårlig av Audi å ikke lage løsninger som gjør det mulig å sette inn en motor fra BMW? Jeg ser det egentlig slik at Apple ønsker å levere helhetlige løsninger. Disse fungerer veldig bra, men gjør det nødvendigvis vanskeligere for de som ønsker å sette opp egne pakker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda videolan spilleren er bra den, bruker stort sett bare den selv. Liker spesielt godt at den spiller av isoer direkte i tillegg til alle mulige rare formater som folk finner på å poste filmer og musikk i. Hyggelig at noen har portet den til mac er det jo...

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:

Jeg sitter med inntrykket av (om det er riktig skal jeg ikke påstå så mye om) at Apple-verdenen er veldig fin så lenge man bruker maskinen og programvaren slik Apple syest det er lurt å gjøre det. Men om man ønsker å forlate den opptrukne sti, så blir det (minst) like komplisert som på en Windows-platform.
    Det må jeg si meg enig i. Mange har jo kritisert Apple for sin lukkede forretningsmodell, på den annen side så eksiterer dette firmaet ennå, og de har full kontroll med performance, fra fabrikk til finger. (Nytt utsagn jeg lærte forleden!)
    For at den kontrollen skal fungere, og resultere i stabile maskiner, så har Apple vært meget restriktive med å slippe til 3rd party hardware, på den annen side er det blitt enkelt å bruke dem, og å koble til annen hardware fra utsiden av Apple-sirkelen. (Den som har vært i Windows, og kobler til et digitalkamera eller lignende, får tårer i øynene av lettelse over hvor enkelt det er i MACOS.)

Jeg har ikke problemer med å akseptere den lukkede arkitekturen, så lenge den leverer det jeg trenger. Og til mitt bruk så fungerer Apple godt. (På kontoret har vi fire mann som sitter og klipper tv-serier på Mac arbeidsstasjoner, i Final Cut Pro. De sitter og gjør klipp, lydmiks, effektarbeid, osv. -- ting som man for bare kort tid siden ville ha trengt store oppsett for å klare.)
    Liker trex inspill om at han som proffbruker begynner å oppleve at det er hipp-som-happ. Brukeropplevelsen bør jo være best mulig for alle -- men jeg tror det er mange PC-leverandører som angrer på at de aksepterte den åpne arkitekturen. Tenk på alle merkene som er borte, eller blitt solgt til Kina og andre steder, fordi det til slutt ble en kamp om små marginer, overfor et marked som på tørre møkka bare var på jakt etter billigste komponent.

Faktisk ble Apple-maskiner mer ustabile enn jeg kan huske ved overgangen til Intel chips, så der ble det inngått noen kompromisser i forhold til den stabiliteten man var blitt vant til. På Apple-fora kunne du lese om folk som måtte starte om maskiner for første gang på evigheter, og om irriterende småbugs som nå er luket bort, men som viste at det var vanskelig å porte plattformen slik de hadde tenkt, uten sand i maskineriet.

Men jeg er en utrolig fornøyd Apple-bruker og garantert ikke objektiv -- og jeg gleder meg vilt til å se resultatet av SDK utviklede programmer for iPhone og iPod Touch som vil begynne å komme fom juni. Så at det er over 30.000 som har registrert seg som SDK-utviklere og noen av disse kommer nok opp med noen gullkorn - jeg håper spesielt at gjengen som arbeider med irTrans og iRed porter sin funksjonalitet over på iPod Touch - for da kan jeg styre alt jeg har av software og hardware fra den lille kontrollen!

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Jeg støtter alt du sier i siste innlegg her! Den lukkede løsningen er ikke noe problem for meg så lenge disse programmene gir meg det jeg trenger. Gleder meg også til å se resultatet til SDK....;D

Og når jeg først er igang å skryte av Apple: Jeg bruker nå min 1,5 år gamle iMac (riktignok topspesifisert den gang) til å kjøre intet mindre enn 11 programmer samtidig. Jeg har et program som legger en DVD til disk, et annet som gjør om slike "DVD-mapper" til mp4 filer, Finder (OSXs "Utforsker") flytter store mengder data til min eksterne harddisk, og iTunes spiller musikk fra harddisken - samtidig. I tillegg til dette altså 7 aktive programmer og 3 enheter via Bluetooth. Dette klarer min gamle iMac uten at det går ut over ytelsen. Mulig noen har fått til tilsvarende på Windows, men det har jeg i så fall aldri vært i nærheten av selv... :)

B

BjornE

Gjest
    Og BootCamp - Kjører akkurat nå på en flott MacPro med alt, i OS X med Safari, et par tastetrykk unna er Windows med resten av programmene. Kan det bli bedre?

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    eventuelt Parallell Desktops, som også fungerer utmerket........

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er nå endelig overbevist om at en mac også kan brukes til noe matnyttig.

Vedlegg

D

dtddiver

Gjest
    OS X og Blu-Ray/HD DVD/.mkv med h264 er et problem. VLC spiller h264 i matroska, men ekstremt lite effektivt og med middelmådig kvalitet, for ikke å snakke om manglende konfigureringsmuligheter.

Selv hadde jeg installert OS X på PC'n min for lenge siden hadde det ikke vært for dette. Vanskelig å slå AC3filter/CoreAVC (eller ffdshow hvis man er snobb) gjennom MPC for h264 i matroska.

N

nb

Gjest
    dtddiver skrev:
    OS X og Blu-Ray/HD DVD/.mkv med h264 er et problem. VLC spiller h264 i matroska, men ekstremt lite effektivt og med middelmådig kvalitet, for ikke å snakke om manglende konfigureringsmuligheter.

Selv hadde jeg installert OS X på PC'n min for lenge siden hadde det ikke vært for dette. Vanskelig å slå AC3filter/CoreAVC (eller ffdshow hvis man er snobb) gjennom MPC for h264 i matroska.
    Da utgår det nok for mitt vedkommende også. Men man skulle jo tro at dette var fixbart med noe programvare.

K

knutinh

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Liker trex inspill om at han som proffbruker begynner å oppleve at det er hipp-som-happ. Brukeropplevelsen bør jo være best mulig for alle -- men jeg tror det er mange PC-leverandører som angrer på at de aksepterte den åpne arkitekturen. Tenk på alle merkene som er borte, eller blitt solgt til Kina og andre steder, fordi det til slutt ble en kamp om små marginer, overfor et marked som på tørre møkka bare var på jakt etter billigste komponent.
    I den samme perioden så har PC-er gått fra å koste 10.000,- og 20.000,- til å koste 3.000,- mens timelønna har gått bratt opp. Når du mimrer tilbake slik så glemmer du tydeligvis at PC for 15 år siden var noe man brukte _alle_ konfirmasjonspengene på å kjøpe, og at laptopper var noe som bare de som betydde noe på jobben fikk.

Det er ikke det at det ikke finnes datamaskiner til samme relative pris. Både Sony og Toshiba har kostbare modeller (spesielt bærbare). Jeg vet ikke om de er noe "bedre" på de punktene du ramser opp. Men grunnen til at vi hører og ser så lite til dem er fordi markedet har talt: folk vil ha billige PC-er, og siden de kastes etter 4 år uansett så har det ingen hensikt å utstyre dem med gullkontakter.

På mange måter så er Apple ideelt posisjonert. De kan utnytte fordelen av masseproduksjonen og standardiseringen som skjer i PC-leiren (IDE,PCI,DDR,x86,USB...), samtidig som de eier hele verdi-kjeden og kan "skjære igjennom" med avgjørelser som de mener tjener seg selv og sine kunder.

-k

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Greven skrev:
    nb skrev:
    En annen ting - dere som bruker Mac/FrontRow til musikk- og filmavspilling - er det mulig å invitere seg selv på besøk i Oslo sentrum for å se hvordan det funker? Send meg en PM om det er mulig.
    Du er hjertelig velkommen, men bor desverre ikke i Oslo.... Tenkte at jeg skulle legge ut en video som viser hvordan man kan betjene et Mac-system når anlegget mitt er helt i boks, du får nøye deg med det.;)
    Systemet er fortsatt ikke ferdig, men lagde en liten presentasjon:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23915.0.html

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    På grunn av en annen diskusjon spør jeg her : hvordan med f.eks. streaming av 24/96 lyd, Linn nedlastinger f.eks. via en Mac Mini el. lign. ?
    Noen bruker jo Logitec Transporter for å streame 24/96, men jeg tenker her en løsning med alt-i-et boks....

K

KindOfBlue

Gjest
    niels skrev:
    På grunn av en annen diskusjon spør jeg her : hvordan med f.eks. streaming av 24/96 lyd, Linn nedlastinger f.eks. via en Mac Mini el. lign. ?
    Noen bruker jo Logitec Transporter for å streame 24/96, men jeg tenker her en løsning med alt-i-et boks....
    Det går fint. Jeg bruker en MacMini, som henter filer fra en ReadyNAS+ server med 2TB kapasitet på harddiskene. Jeg har filer liggende i både Redbook og 24/96.
    Jeg bruker iTunes og Toolplayer for å avspille disse - går egentlig helt greit med kun iTunes, men Toolplayer avspiller også flac, og det gjør ikke iTunes.

Eneste man skal være klar over at Audio MIDI Setup i Mac må konfigureres for den aktuelle oppløsningen (bit/samplerate) - enkelt gjort.
    Sender toslink optisk ut til anlegg (kan også tilkoble lydkort, og ta signalet ut i ulike formater fra dette).

Jeg fjernstyrer Mac mini trådløst vha en iPod Touch.

K

KindOfBlue

Gjest
    niels skrev:
    ITunes spiller også flac nå....via en liten omvei. Takk for svar.
    Joda, men jeg foretrekker å spille filer rett av. Kommer nok også uten omvei. Mac OS 10.6 Snow Leopard kommer straks.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Se der ja, der har du årsaken til at så mange er såpass fornøyd med Apple-produkter - de oppleves som brukerorientert, har høy kvalitet i de fleste tilfeller
    og er som følge av det du skriver under her, rett og slett enkle å eie. Du sa det du knutinh!

O.
    knutinh skrev:
    På mange måter så er Apple ideelt posisjonert. De kan utnytte fordelen av masseproduksjonen og standardiseringen som skjer i PC-leiren (IDE,PCI,DDR,x86,USB...), samtidig som de eier hele verdi-kjeden og kan "skjære igjennom" med avgjørelser som de mener tjener seg selv og sine kunder.

-k

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har akkurat gjort årets investering. Den gamle iMac´en overtas av lillemor, og jeg har fått en ny iMac med 24-tommers HD skjerm "and all the bells and whistles". Det er bare en ting å si. Å, salige fryd! Dette er nesten bedre enn en kanonoppgradering av anlegget, og de som kjenner meg, vet hvor mye det betyr. Det er like før jeg bøyer meg i retning Cupertino tre ganger om dagen...... ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    904
    Jeg har fått meg en iPod touch. :) Fra før har jeg en Mac mini og en G4 laptop. :)
    Bare oppturer med disse - aldri krøll.

På jobb går det i PC. :-\

L

Lars.N

Gjest
    niels skrev:
    ITunes spiller også flac nå....via en liten omvei. Takk for svar.
    Har du link til snarvei?Har flac på media center :) men ikke på ITunes :'(

Laban

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn