2.1 vs 5.1?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Tja, jeg tror snarere at mange som er rammet av tunge hifinevroser ikke helt vet hvor mye som bor i en moderne reciever gitt at man holder seg unna de interne effekttrinnene til stereobruk, siden man både har fordommer basert på noen år gamle erfaringer, og ikke minst nesten alltid får høre dem i anlegg hvor det er brukt mindre tid på perfeksjonering og fintuning, samt at hele julegrana er tent på receiveren slik at signalet er kjørt gjennom diverse mer eller mindre bra korreksjonsløsninger og DSP-programmer.

Her hjemme har jeg mulighet til å sammenligne en siste generasjons receiver som DAC/Pre mot en Bryston BDA-2 balansert direkte i Bryston-effekttrinnet, og jeg tør påstå at i hvertfall på mitt utstyr her hjemme så skal man ha et særdeles anstrengt forhold til lydkvalitet for å si at receiveren låter noe annet enn urovekkende bra ved direkte sammenligning i Pure Direct, uten noen form for korreksjon, bass management eller tilsvarende. Med andre ord, sørge for å sammenligne epler med epler. Dette er til og med uten en pre som vanligvis tilslører lyden litt ekstra for BDA-2 i mitt minimale oppsett i sammenligning mot BDA-2 rett i effekttrinn med jrivers interne volumkontroll. Jeg foretrekker likevel pre til vanlig som en ekstra sikkerhet, men det er litt kjipt å vite at jeg ikke opplever den ultimate transparens her, i hvertfall ikke med de preer jeg har eid til nå.

Tidligere recievere jeg har eid, av typen 4 generasjoner eldre enn den jeg har nå, dvs type 2006-2009-modeller, låt til sammenligning kornete og med et flatt stereoperspektiv, med en tydelig mangel på oppløsning.
Hos meg er det nettopp forforsterkeren som er den komponenten som tilfører mest musikkglede og holografi, sammenlignet med å kjøre Lynx Two B direkte i Rogue M180. Dette gjelder også på film. Fordelen med å droppe pre her, er bl.a. dypere bass.
Utfordringen er at utvalget av gode multikanals forforsterkere er svært lite, særlig hvis man ønsker rør inni bildet.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har gått andre veien, fra et godt to kanalsoppsett pluss reciver, og med "reste" høyttalere til surround og surround back. Til et 7.1 anlegg som jeg bruker både til musikk og film. At jeg har fått en annen lyd er jeg ikke i tvil om, men jeg liker faktisk det jeg hører.

Det er svært sannsynlig at jeg har blitt mer opptatt av å ha det morro med musikk enn å hele tiden jakte etter den perfekte lyden. Uansett så har jeg det nå mer morro med musikk og mine sjangre enn det jeg var med det andre oppsettet.

Men om det er riktig vei for alle, er jeg helt sikker på det ikke er.

Trådstarter må bare prøve seg frem, og slik jeg forstår han, så mangler han bakhøyttalere, til å få et komplett surround system. Et par som man finner på finn eller lignende sider til 500-1000kr vil gi en del svar på om det er rette veien å gå. Han sier også at anlegget brukes nesten utelukkende til film, og for meg er vel det da relativt klart hvilken vei jeg ville gått.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Jeg tviler ikke på at den gjør en god jobb for deg, men alle former for rørkonstruksjoner er uaktuelt i anlegget mitt. Du har sikkert fått med deg at jeg er en forkjemper for målemessig transparens som en viktig faktor for et audioprodukts lydmessige potensiale, i tillegg til at jeg også forventer høy pålitelighet og robusthet, og da utgår rør på generelt grunnlag.

Dette må ikke tolkes som at jeg synes alle burde droppe rør og at rør låter bæsj, bare at dette ikke passer inn i min valgte filosofi på elektronikksiden.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.413
Sted
Sølvbyen
Jeg har gått andre veien, fra et godt to kanalsoppsett pluss reciver, og med "reste" høyttalere til surround og surround back. Til et 7.1 anlegg som jeg bruker både til musikk og film. At jeg har fått en annen lyd er jeg ikke i tvil om, men jeg liker faktisk det jeg hører.

Det er svært sannsynlig at jeg har blitt mer opptatt av å ha det morro med musikk enn å hele tiden jakte etter den perfekte lyden. Uansett så har jeg det nå mer morro med musikk og mine sjangre enn det jeg var med det andre oppsettet.
You've just been Klipsch'ed.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.413
Sted
Sølvbyen
Ja, en pre med ht passthrough er det absolutt ideelle, men man brenner ingen broer ved å handle surroundutstyret og et effekttrinn. Preen kan settes inn i etterkant, når man da samtidig får en bedre kilde.

Jeg erfarer imidlertid at det er veldig vanskelig å finne en pre som både er transparent, har en god og nøyaktig volumløsning som egner seg for anlegg med høy følsomhet, og som har en støyfri ht passthrough løsning (og jeg vil gjerne også ha balansert siden både DAC og effekttrinn har denne muligheten). Jeg har hatt mange her hjemme og begynner rett og slett å bli dritt lei stereopreer som ikke leverer varene. Kanskje jeg må se lavere i pris og finne mer moderne løsninger.
Nei, jeg hadde jo egentlig to separate anlegg, ett surround og ett stereo. Alt jeg gjorde var å koble dem sammen, og voila!

Enig i det du sier om pre her. Selv om jeg liker min egen pre veldig godt, jeg tror mye av den organiske, litt varme lyden jeg opplever i stor grad stammer fra denne gamle klasse A saken, så er det vanskelig å justere volumet når man skal spille lavt. For mye gain kombinert med følsomme høyttalere er ikke alltid bare en fordel. Men den er balansert, og den leverer musikk på en lettflytende og engasjerende måte som gjør at jeg nok ikke kommer til å bytte før jeg har råd til noe som er helt åpenbart bedre.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg tviler ikke på at den gjør en god jobb for deg, men alle former for rørkonstruksjoner er uaktuelt i anlegget mitt. Du har sikkert fått med deg at jeg er en forkjemper for målemessig transparens som en viktig faktor for et audioprodukts lydmessige potensiale, i tillegg til at jeg også forventer høy pålitelighet og robusthet, og da utgår rør på generelt grunnlag.

Dette må ikke tolkes som at jeg synes alle burde droppe rør og at rør låter bæsj, bare at dette ikke passer inn i min valgte filosofi på elektronikksiden.
Latt oss holde rør utenom. Jeg mener fremdeles at en god pre er den komponenten som tilfører musikken mest musikkglede :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Latt oss holde rør utenom. Jeg mener fremdeles at en god pre er den komponenten som tilfører musikken mest musikkglede :)
Og de fleste er jo kjempefornøyd med det, men det passer ikke med min lydfilosofi som i praksis går ut på å ha minst mulig tilførsel/fjerning av noe som helst, uavhengig av preferanser, i elektronikkjeden slik at jeg kun kan fokusere på å få til lyden jeg liker med valg av høyttaler og fikling med romintegrasjon. I bunn og grunn bare en filosofi for å slippe kjøret med lydmessig komponentmatching og sjonglere en masse variabler, som jo er en stor del av morroa ved hobbyen for mange. Mitt anlegg er en bruksgjenstand for hele huset, og til og med 4-åringen min får skrudd på alt og satt på film fra HTPCen uten noen universalfjernkontroll (essensielt når jeg jager ungene ned om morgenen), så jeg har litt andre behov enn en del mer "spesialiserte" anlegg her på HFS.

Jeg ble også Klipsched på slutten av 2010, og har fremdeles RF-7 II og ingen planer om å bytte. På høyttalersiden er det med andre ord rom for ekstra fart og spenning også her i heimen, men det er en variabel jeg synes det er greit å forhold meg til siden denne biten aldri blir perfekt i min stue uansett hvor bra høyttalere jeg går til anskaffelse av :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Og de fleste er jo kjempefornøyd med det, men det passer ikke med min lydfilosofi som i praksis går ut på å ha minst mulig tilførsel/fjerning av noe som helst, uavhengig av preferanser, i elektronikkjeden slik at jeg kun kan fokusere på å få til lyden jeg liker med valg av høyttaler og fikling med romintegrasjon. I bunn og grunn bare en filosofi for å slippe kjøret med lydmessig komponentmatching og sjonglere en masse variabler, som jo er en stor del av morroa ved hobbyen for mange. Mitt anlegg er en bruksgjenstand for hele huset, og til og med 4-åringen min får skrudd på alt og satt på film fra HTPCen uten noen universalfjernkontroll (essensielt når jeg jager ungene ned om morgenen), så jeg har litt andre behov enn en del mer "spesialiserte" anlegg her på HFS.

Jeg ble også Klipsched på slutten av 2010, og har fremdeles RF-7 II og ingen planer om å bytte. På høyttalersiden er det med andre ord rom for ekstra fart og spenning også her i heimen, men det er en variabel jeg synes det er greit å forhold meg til siden denne biten aldri blir perfekt i min stue uansett hvor mye penger jeg bruker på høyttalere :)
Tror jeg skal ta meg en tur innom deg en dag :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Hvis du drøyer noen dager så får jeg de to nye SVS SB2000-subene mine på plass også. Da kan du få høre hvordan det låter når man klatter på et relativt rimelig surroundanlegg på det som egentlig var et helt dedikert stereoanlegg.

I tillegg er jo alt annet feil her, anlegget står asymmetrisk i stua, jeg har en diger TV, _usentrert_, mellom frontene på grunn av plassering av høyttalere, all audiofil kabling er fjernet og erstattet med olabuksevarianter. I tilleg kasta jeg ut PS Audio strømregeneratoren min for noen måneder siden, så nå er det et helt barebone anlegg uten noe ekstra og det syndes på alle audiofile parametre utover de strengt rasjonelle. Velkommen til lydhelvetet! :D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Og der fant jeg ved en tilfeldighet ut hva min neste pre skal hete... Nå er det bare å trylle frem en sekk med penger :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Nuforce P-20 denne gang. Filosofien er en 100% match i forhold til det jeg er ute etter. Av tidligere preer jeg har hatt kan jeg nevne Parasound JC-2, EC 4.8, Audio Valve Eklipse (fikk den tilvirket med HT bypass faktisk), Gamut D3 og Marantz S11S1.

Av disse er det GamuT'en jeg har likt best lydmessig. Jeg likte den utrolig godt, men den hadde en dustete motorisert og unøyaktig volumkontroll som ikke hadde god nok kanalbalanse på litt lavere lyttevolum, noe som igjen ble et problem på mine Klipsch uten å måtte begynne å dille med dempeledd. EC 4.8 synes jeg ikke hører hjemme i dette selskapet. Den låter som en helt grei 10k preamp, men faller igjennom mot gode konkurrenter i samme prisklasse.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Jeg anbefaler faktisk en god receiver selv for 2-kanals oppsett, fordi den gjør det mulig å sette opp integrasjon med subwoofersystemet på en fornuftig måte.
Totalt sett så vil dette faktisk gi et løft i lydkvaliteten, en vanlig analog pre har ingen muligheter for korrekt oppsett av dette.

Lydmessig så er det nok støy som er det største problemet hvis en har et system med stort dynamikkområde.
Ellers er de stort sett lydmessig transparente, og bl a så er volumkontrollen som regel basert på samme krets som brukes av veldig mange produsenter.
DAC i disse kan ofte være noe marginal, men fremdeles lydmessig transparent, og de holder som regel høy nok kvalitet til at det er 6-12dB mindre støy med 24bit.

Det kan være lurt å velge en receiver med pre-utganger, slik at en kan bruke ekstern effektforsterker, utgangene i disse receiverene er noe sparsomme og kan ofte ha problemer med å drive tunge laster.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.586
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Trådstarter har sikkert oppfattet at det finnes et par mulige veier til målet nå.

Det finnes i dag 2.1 preamper, og flere skal det bli. For et rent to-kanals opplegg hadde jeg valgt en slik for å ha full kontroll på sub.

For min del har jeg valgt en relativt kostbar prosessor som hjertet i anlegget, Bryston SP3. Den har alt, utenom romkorreksjon, jeg ville helst slippe dette av hensyn til dynamikktap. Litt jobbing og fintuning vha egne ører funker som bare juling og jeg har da et svært enkelt betjent anlegg for alt fra 2.0 til 7.2.

LK

G

Gasolin

Gjest
Hehe ja jeg ser det er flere veier til rom. Jeg gjør som nevnt tidligere i tråden og kjøper et effekttrin jeg er skikkelig fornøyd med.

Jeg har tinnitus og er til tider veldig plaget av dette men opplever jeg har funnet en fin match med anlegget mitt som pt består av Cambridge Azur 551R og 752bd med Audio Pro høyttalere. Ingen pågående diskant eller lyttetretthet.

Jeg savner fortsatt å få opplyst merker på effektforsterkere dere anbefaler å ta en nærmere titt på. Dette er vel individuelt men er det noe som ikke lever opp til pris/ ytelse jeg bør styre unna?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.058
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en surround processer Audiolab 82000AP der gør det godt. Jeg bruger den mest til stereo. Jeg har længe brugt 2.1 kombinationen til musikgengivelse. Lige nu bruger jeg ikke subben, men når den er tilkoblet graver den dybere.
Jeg bruger ikke centerhøjtaler, men jeg syntes det er en stor fordel, at have surround højtalere til film. At se filmen Eart, hvor man hører aberne omkring i trækronerne er imponerende i surround. Altså med sidehøjtalere. Jeg har dog kun nogle meget billige i forhold til fronterne. Center bruger jeg ikke, da jeg ikke har kunne få det til at være godt. Måske med nye håndbyggede højtalere.

G

Gasolin

Gjest
Ca 10000kr. Trodde jeg hadde nevnt det høyere oppe i tråden men da beklager jeg;)

G

Gasolin

Gjest
Er det ingen som kan anbefale el. fraråde merke på effektforsterker til ca. 10000kr:confused:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.586
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Er det ingen som kan anbefale el. fraråde merke på effektforsterker til ca. 10000kr:confused:
I den prisklassen og til ditt formål hadde nok jeg fort valgt en Rotel eller en Marantz. Du går nok ikke feil med en NAD eller en Cambridge heller.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Vil anbefale deg og teste ut forskjellige effektforsterkere hjemme og velge den du liker best.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.639
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg har rotel på mine klipsch surr/surr.back. En på 2*250w og 5*250w....
har aldri opplevd noen form for problemer verken teknisk eller lydmessig. Men jeg valgte klasse d pga. jeg ikke kan ha noe som utvikler like ekstrem varme som mine parasound Jc-1;) Da hadde det ikke vært "væranes" her inne selv med vinduene oppe på vinteren. men jeg ønsket helst det merket men fornuften seiret. Rotelene dukker også opp på brukten titt og ofte til en fornuftig penge, samt de er lett å omsette ved evt.salg når oppgraderings spøkelset melder seg.

Sist redigert:
G

Gasolin

Gjest
Takk for forslag dem skal jeg se nærmere på. Hmm oppgraderings spøkelset er jevnlig innom det er jo alltid noe som kan finpusses og bli bedre. Har på sikt en plan om å oppgradere høyttalene til Dynaudio excite el. focus. Bør vel tenke på matchene komponenter. Noen erfaringer mtp rotel og marantz til Dynaudio og evt. hvem matcher best?
Gasolin

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Multikanals er definitivt veien å gå dersom man har plass og mulighet. Fikk endelig kontroll på flutter ekko fra bakkanalene og bassen under kontroll, og dette rocker hardt. Adele live fra Royal Albert Hall i fem kanaler er det beste jeg har hørt så langt av reprodusert lyd. Nesten som å være i Albert Hall dette. Veldig morsomt!

Stereo er bra, men multikanals er verdt pristillegget.

Topp Bunn