1991

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
ymir skrev:
Townes skrev:
ymir skrev:
hei

Tempel of the dog             

Neil Young & Crazy Horse      WELD og ARC
Kom ikkje temple of the dog helt på tampen av 1990 da?
Neil Young er bra, men arc???

Er blitt så gammel at minnet også er begynt å svikte,men det står 91 på tempel of the dog.

ARC???        Kun for oss med hår på brøste 8)
Samme her, trodde det var desember 90. Uansett, plata er vel egentlig bare sånn midt på treet. Synes eg då. I farten husker eg bare say hello to heaven og hunger strike. Det er til gjengjeld fine låter.

Arc er for de med (nok) hår mellom øra  :p
Temple Of The Dog var vel et prosjekt tenkt ut av Chris Cornell (som skrev noen av sangene) i 1990, som besto av store deler av det som skulle bli Pearl Pam, for å hedre Andrew Wood, Vokalisten i Mother love Bone (Ooooh!!!), som døde like før.

Plata kom vel i 1991, ja, og jeg husker den som fantastisk, men egentlig kanskje bare et par låter (Hunger Strike!) virkelig bra!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har CD-en, og det er et fantastisk soundtrack. Filmen syntes jeg også var kul (den gang), men det var nok fordi hele seattle-/grunge-scenen var med som skuespillere. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Monster Magnet rakk forresten å slippe Spine Of God på tampen av 1991. Super plate!

D.A.D - Riskin' It All ble også spilt en del.

S

Stereo_Mono

Gjest
Prince var vel mere tilbake til sine røtter med Diamands and Pearls i 1991. For så å skli ut i mye rart frem til 2004 da Musicolgy kom ut.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Primus, sailing the seas of cheese kom i 91.
Sepultura med arise også.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Prince var vel mere tilbake til sine røtter med Diamands and Pearls i 1991. For så å skli ut i mye rart frem til 2004 da Musicolgy kom ut.
Der kom den endelig, som innlegg nummer 1759. Helt utrolig at jeg har tilbrakt så mange år sammen med en gjeng demente rockere... ::)

Mye bra, spesielt i starten, men at ikke denne platen kom i innlegg nummer 3-5 er intet mindre enn en skandale som tar fra dere ethvert fnugg av cred og funky bone dere noensinne har besatt. Huff, huff og trippel huff. Tenk å vrøvle om liveplater fra geriatrisk avdeling når en dancefloor-killer som Diamonds & Pearls ikke nevnes! Må ha originalcover med hologram for at det skal redde cred-en med å eie den etter slike forglemmelser.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jeg fikk brekningsfornemmelser de gangene jeg ble utsatt for Prince på nittitallet. Det har vel endret seg noe, det er ingen tvil om at fyren hadde perioder hvor han var dyktig(for det meste på 80-tallet og så i '92,) men jeg hadde heller satt fyr på leiligheten enn å legge en Prince lp på tallerkenen.
Merker at jeg blir ganske forbannet bare av å tenke på hvor mye jeg mislikte ham i ungdommen. Pføy ! Nei, fy faen, baluba, du virker som en eldgammel formgivningslærer med din moralpreken om Diamonds And Pearls :-*

S

Stereo_Mono

Gjest
Hehe! Så så!
Etter å ha sett Prince live i sommer har jeg evig respekt for fyren som musikkartist.
Mest imponert var vi over hans ferdigheter på gitar og at fyren spiller visst nok omtrent alle instrumenter som er kjent for man. Bra til og med.

Skal være enig at det har kommet mye rart fra han, men når det først er funky pop fra Prince er det 8)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
For all del, digiman, respekt for ham som artist har jeg også. Noe annet ville i beste fall vært historieløst. Men i '91 var musikksmaken min milevis fra det Prince holdt på med, og jeg ble altså oppriktig uvel av å høre musikken hans. Dette var spesielt traumatisk da det alltid skulle være minst to gjennomkjøringer av den heslige låta Purple Rain på festene på ungdomsskolene. Grøss !

Men ta det helt med ro, det gjelder ikke bare Prince, den dag i dag blir jeg ordentlig ufin om jeg må høre noe som Pearl Jam(med unntak av Mirror Ball,) har vært i nærheten av. Med så mange bra band det var på den tiden er det for meg et evig mysterium at folk valgte seg Pearl Jam fremfor nær sagt hva som helst annet.

S

Stereo_Mono

Gjest
Enigma sin første (mener jeg) ble også spilt mye i 91.
Heter MCMXC a.D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.736
Sted
Hus
1991-92 var vel de siste anstendige årene før mye av drittmusikken tok overhånd. Rocken ble ikke den samme etter dette. :(

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
1991-92 var vel de siste anstendige årene før mye av drittmusikken tok overhånd. Rocken ble ikke den samme etter dette. :(
Joda, du må bare leite litt meir :)
Jævli mange fete rockeskiver som har sett dagens lys etter 1992.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.736
Sted
Hus
Jepp, vet det, men det er myyyyyyyyye lenger mellom godbitene. Dette har fått meg til å grave i utgivelser mellom 1966 og oppover i stedet for. Mye ulpøyd mark der :D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Med så mange bra band det var på den tiden er det for meg et evig mysterium at folk valgte seg Pearl Jam fremfor nær sagt hva som helst annet.
Helligbrøde!

;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Bartesam skrev:
Jepp, vet det, men det er myyyyyyyyye lenger mellom godbitene. Dette har fått meg til å grave i utgivelser mellom 1966 og oppover i stedet for. Mye ulpøyd mark der :D
Når den gamle dritten er glemt trer perlene så mye klarere frem.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Roberten skrev:
....det er ingen tvil om at fyren hadde perioder hvor han var dyktig(for det meste på 80-tallet og så i '92,)
"perioder hvor han var dyktig"?!! ???

Mislik gjerne musikken. Det er lov å ha dårlig smak. Men, si for all del ikke at han var periodevis DYKTIG. Du insinuerer at han noensinne har vært noe annet enn dyktig !

Den lille, jålete dvergen kan spille ræva av stort sett de fleste, når som helst, på hvilket som helst instrument...i blinde og med henda på ryggen ! :eek:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har 14 av de platene fra lydverket's liste i samlinga (og har bestilt Cypress Hill).

Var ikke så begeistret for grungen,likte bedre indien som kom et,par tre år seinere.Men som mange har kommentert er det en skandale at Talk Talk' 'laughing stock' ikke er med,men den er nok for sær og skapte ikke noe jordskjelv i musikkverdenen.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
En bra utgivelse fra 1991 er denne.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Helt enig, fozzy. Selv om jeg nok liker No Depression og Anodyne bedre. Tror jeg. En god stund siden jeg hørte noen av de.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Helt enig, fozzy. Selv om jeg nok liker No Depression og Anodyne bedre. Tror jeg. En god stund siden jeg hørte noen av de.
Og det er jeg enig med deg i. En god fjerdeplass på Still Feel Gone.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Roberten skrev:
Og det er jeg enig med deg i. En god fjerdeplass på Still Feel Gone.
Er nok enig med dere her. Anodyne er mesterverket i alle fall. March 16-20 er ikkje noe annensorterings det heller. De var helt sjef. Rett og slett.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Dette var spesielt traumatisk da det alltid skulle være minst to gjennomkjøringer av den heslige låta Purple Rain på festene på ungdomsskolene. Grøss !
Vel, hvilken rocker slet ikke litt med Purple Rain da den kom ut? Det var vanskelig å innse kvalitetene til det som bermen også likte. Heldigvis spilte jeg litt som kommers dj de årene, og jobbet etter hvert i nærradio, så det snobberiet fikk jeg slipt bort etter som tiden gikk. Men Purple Rain var vel den platen jeg spilte minst av de nyere platene mine da den kom ut i sin tid. Det tok mange år før jeg så det geniale i det, ikke minst på grunn av at den horrible kalkunen av en film som fulgte med. Men slikt skal jo en med viten og innsikt klare å overse, noe jeg med trening fikk til. Jeg hadde vel omtrent samme forhold til Brothers In Arms.

Når det gjelder Prince så kom han tross alt med plater som Around The World In One Day, Parade, Sign O’ The Times og Graffity Bridge før Diamonds And Pearls endelig kom ut i 1991. Alle totalt geniale hybrider mellom rock og funk som kun George Clinton kunne ha tangert ti-femten år tidligere.

Roberten, der er flott å være så ærlig at man innrømmer tidvis dårlig smak i livet. Det har vi alle hatt. Men å uttale det på den måten at man gir Purple Rain skylden for kvalmefornemmelse av en praktplate som Diamonds And Pearls er bare skummelt. Skremmende og skummelt.
Og så du, da. Du som nesten utelukkende er et bevis for god smak. Ditt eneste forsvar må være at du fortsatt er litt barn, he he he. Men dette blir nok aldri glemt, unge mand.

digiman skrev:
Hehe! Så så!

Etter å ha sett Prince live i sommer har jeg evig respekt for fyren som musikkartist.
Mest imponert var vi over hans ferdigheter på gitar og at fyren spiller visst nok omtrent alle instrumenter som er kjent for man. Bra til og med.

Skal være enig at det har kommet mye rart fra han, men når det først er funky pop fra Prince er det 8)
Selv om gitarene hans ser sykt stygge ut så kommer det en godlyd ut av dem som plasserer ham helt oppe blant de beste som fikk gjennombrudd på åttitallet. Det er ikke bare rock og country som er velsignet med gudsbenådede gitarister.

Roberten skrev:
Nei, fy faen, baluba, du virker som en eldgammel formgivningslærer med din moralpreken om Diamonds And Pearls :-*
Det kan så være, men eldgamle formgivingslærere har som oftest rett. Innerst inne vet også din gamle mor det når hun forsøker å balansere krydderglassene på den vindskeive treplanken hun fikk av deg til jul i 1983.

Når det gjelder Lydverkets liste så er den så preget av hitlister og playlists på utesteder at den inneholder et tverrsnitt av det som ble spilt av datidens unge. Ikke noe særlig å si på det, heller ikke noe å bli klok av. Har omtrent ti av dem selv, og de blir ikke så fryktelig mye spilt i dag.

Butthole Surfers piouhgd kom også i 1991, men for meg så var ikke den det helt store i sammenligning med Independent Worm Saloon som jeg kjøpte to år senere, på bakgrunn av å ha hørt førstnevnte. Altså ikke særlig viktig imo, men det er til gjengjeld sistnevnte. Kanskje ikke så interessant når alt kommer til alt, men men men.

Btw: At Cypress Hill kommer så langt nede på listen til Støyverket er skandaløst. For meg var Diamonds And Pearls (nysingel, og pulte derfor jævlig mye den høsten), Nevermind og Cypress Hill viktigst av utgivelsene i 1991. Den med Butthole Surfers nevner jeg bare fordi den inspirerte meg til å kjøpe Independent Worm Saloon.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Den første der postet vel Bambadoo allerede i Svar #4, men den andre hadde jeg ikke sett.

Litt uenig med noe av det Slettemark mener, som vanlig, men grei artikkel. ;) Nirvana er mye mer enn Meloditeft, converse-sko og fire akkorder, Pearl Jam hadde ingen problemer med å "takle suksessen", og leverte flere knallskiver etterpå, Metallica hadde nok fått de samme samarbeidsproblemene uavhengig av Black Album, og hele RHCP hadde ærlig talt hatt ganske mye problemer med narkotika lenge før Blood Sugar Sex Magic. Ingen plusspoeng for å gjette hva som skjedde med den første gitaristen deres, Hillel Slovak.

Kommentarfeltet holder greit akersgatepresse-nivå. ;)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Nirvana - Nevermind , symboliserer alt som har med rockesjela å gjøre for min del
Pearl Jam - Ten , gav grunnlaget for alt dette viktige bandet har kommet med senere

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Jeg brukte filterfunksjonen i excel og fant ut at det meste jeg har fra '91 er 'Beat the boots' og livesamlere med Zappa.

Men her er et par jeg synes er gode, foruten noen av de allerede nevnte:

Og, selv om '91 var 'mellom' LC-skivene, så kom det jaggu ut en samling fete coverversjoner likevel.

Alt med forbehold om slurvete føring av årstall i min egen oversikt. ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Dazed skrev:
Det er litt urovekkende at det er tjue år (!!!) siden 1991 allerede, men jeg synes at det året var så stort når det gjelder musikk at det fortjener en egen tråd. Vi snakker Pearl jam - Ten, Nirvana - Nevermind, Soundgarden - Superunknown, Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magic, Dinosaur Jr - Green Mind, Metallica's "Black Album" og mange flere klassikere.

Hva er ditt favorittalbum fra 1991, og hvorfor?
Du mener nok Badmotorfinger og ikke Superunknown(1994) tenker jeg.
Et av de beste dette året.

Og ikke glem denna.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tor Nado skrev:
Du mener nok Badmotorfinger og ikke Superunknown(1994) tenker jeg.
Et av de beste dette året.
Ouch! Selvsagt gjør jeg det! Flaut. :-[ Til mitt forsvar har jeg vel snakket om Badmotorfinger senere i tråden. ;)

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.151
Sted
Sortland
Dette er et spørsmål til Lyngen,

Talk Talk's 'Laughing Stock' gikk meg hus forbi..... hvordan låter den i forhold til
'The Colour Of Spring' og 'Spirit of Eden'? Bedre ? :eek:

Topp Bunn