1980/2008

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Hvorfor alle disse utopiboikottene du lister opp. Hva har det med Bejing OL 2008 å gjøre ? Kan vi ikke protestere mot noe, fordi noen kunne finne på og protestere mot noe annet også.
Dette er slett ikke utopisk. I 1980 boykottet endel vestlig land Sojvet OL fordi de sendte styrker inn i Afghanistan for å kjempe mot Islamister. Neste OL skulle dette hevnes, og en masse østblokkland boykottet USA OL osv. Hvis slikt skal få utarte seg blir det hele bare til strid og elendighet. Og det er jo nettopp dette som OL skal være en motvekt mot.

Hvis du ønsker å bøykotte OL så gjer dette ved å la være å skru på TVen når lekene pågår i stedet da. Men da tenker jeg nok at slikt ikke var så nøye likevel hvis det er utsikter til et svømmegull i 200m finalen.

S

Slubbert

Gjest
Jurassic skrev:
Kinas handlinger er jo ikke noe værre enn vestens handlinger de siste århundrene.

Ser større grunner til å boikotte USA.
Da kan du jo begynne med å kaste PCen din...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Hvorfor alle disse utopiboikottene du lister opp. Hva har det med Bejing OL 2008 å gjøre ? Kan vi ikke protestere mot noe, fordi noen kunne finne på og protestere mot noe annet også.
Dette er slett ikke utopisk. I 1980 boykottet endel vestlig land Sojvet OL fordi de sendte styrker inn i Afghanistan for å kjempe mot Islamister. Neste OL skulle dette hevnes, og en masse østblokkland boykottet USA OL osv. Hvis slikt skal få utarte seg blir det hele bare til strid og elendighet. Og det er jo nettopp dette som OL skal være en motvekt mot.

Hvis du ønsker å bøykotte OL så gjer dette ved å la være å skru på TVen når lekene pågår i stedet da. Men da tenker jeg nok at slikt ikke var så nøye likevel hvis det er utsikter til et svømmegull i 200m finalen.

Hva jeg boikotter eller ikke boikotter på tv har vel lite med saken og gjøre.
Du må ha misforstått alt sammen. Det er norsk idrett som burde boikotte.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Boykott nå hva du vil selv i stedet for å misbruke idrettsfolk til politisk tullball. Her snakker vi om mennesker som har trnet og drømt om å få være med i OL, gjerne det største de får oppleve i livet. Og så vil du nekte dem dette fordi du er misfornøyd med Kinas utenrikspolitikk.

Lite sympatisk i mine øyne.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Boykott nå hva du vil selv i stedet for å misbruke idrettsfolk til politisk tullball. Her snakker vi om mennesker som har trnet og drømt om å få være med i OL, gjerne det største de får oppleve i livet. Og så vil du nekte dem dette fordi du er misfornøyd med Kinas utenrikspolitikk.

Lite sympatisk i mine øyne.
Vanskelig å ta dette alvorlig. Minner litt om uttalelse fra en av bygdetullingene i FRP.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Vanskelig å ta dette alvorlig. Minner litt om uttalelse fra en av bygdetullingene i FRP.
Ja er det ikke tullete å forvente at idretten skal handle om idrettsfolk og deres prestasjoner, og at disse skal konkurrere med hverandre uten hensyn til deres hærkomst, tro, hjemlig politikk og andre faktorer som ikke av idretten?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Ja er det ikke tullete å forvente at idretten skal handle om idrettsfolk og deres prestasjoner, og at disse skal konkurrere med hverandre uten hensyn til deres hærkomst, tro, hjemlig politikk og andre faktorer som ikke av idretten?
Litt for flåsete av meg den der med bygdetulling. Jeg beklager.

Men jeg mener fremdeles at idrett ikke kun er idrett. Ikke når det skjer på et så høyt plan og i regi av et land som til de grader ikke bryr seg om menneskerettigheter, og har okkupert Tibet siden 1950.
De idrettsungdommene som deltok i boikotten av Moskva OL har neppe fått varige men av det.
Arne Kvalheim boikotta OL i Aten i 1968 p.g.a. militærjuntaen. Han er da fremdeles rimelig oppegående og ved god helse. Og har god samvittighet for hva han gjorde.

Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli noen boikott av OL, men mitt syn er at det burde vært det.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:

Men jeg mener fremdeles at idrett ikke kun er idrett. Ikke når det skjer på et så høyt plan og i regi av et land som til de grader ikke bryr seg om menneskerettigheter, og har okkupert Tibet siden 1950.
De idrettsungdommene som deltok i boikotten av Moskva OL har neppe fått varige men av det.
Arne Kvalheim boikotta OL i Aten i 1968 p.g.a. militærjuntaen. Han er da fremdeles rimelig oppegående og ved god helse. Og har god samvittighet for hva han gjorde.

Jeg har ingen tro på at det kommer til å bli noen boikott av OL, men mitt syn er at det burde vært det.
Ja jeg har stor forståelse for at man er arg på Kina og den kinesiske okkupasjonen av Tibet. Men Kina var like mye okkupanter når de fikk tildelt OL, og de har alltid slått hardt ned på demonstrasjoner på hjemmebane. Hvem husker vel ikke Den Himmelske Freds Plass, men likevel tildelte man Kina OL. Vii har våre egne folk høye oppe i OL systemet som har vært med på denne beslutningen. Så da får man også ta konsevkensen av dette og stå ved disse valgene og gjøre det beste ut av det.

Men for all del, det er ingenting i veien for å sette folus på Tibet når verdens øyne er rettet mot Kina. Men jeg tror nok en Boykott ikke vil ha den virkningen man er ute etter uansett, så da er det bedre å se etter mer virkningsfulle metoder til å påvirke på. Trusler og press er ikke det Kina ønsker å la seg påvirke av. Slikt press skal i så fall gå gjennom diplomatiske kanaler hvis de skal ha noen effekt. Husk på at Kina ikke er noe demokrati og at det ikke er velgere som bestemmer hva politikerene skal foreta seg, men lukkede kommiteer av partitopper. Og disse bøyer ikke av for ytre press og trusler, det vil kun svekke deres autoritet på hjemmebane. Og i et slikt regime som Kina er autoritet og styrke det som avgjør.. ikke folkeviljen eller hvem massene har sympati med.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Nei hvem ønsker å la seg påvirke av trusler og press. Og at Kina aldri skulle ha blitt tildelt OL,det er så. Enig i det. Men de har fått arrangere dette showet, og da bør det markeres at de demokratiske land og utøvere ikke godtar måten Kina behandler både Tibet og egne innbyggere på.
Skal Kina sjøl få bestemme hvilken måte de vil la seg påvirke på, så blir det som tidligere nevnt: Det er ikke verden som forandrer Kina, det er Kina som forandrer verden.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Er faktisk enig med Gjestemedlem her. Et av formålene med OL er jo nettopp at man skal møtes til fredelig kappestrid, på tross av alle verdens konflikter og politiske uenigheter. Det er synd hvis idrettsarrangementer som dette skal bli misbrukt og amputert ved at de forsøkes brukt som brekkstang for diverse politiske agendaer. Da har de mistet mye av sin verdi.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
og jeg som trodde OL automatisk gikk til det landet som er flinkest til å smøre IOC-pamper.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:

Ja jeg har stor forståelse for at man er arg på Kina og den kinesiske okkupasjonen av Tibet. Men Kina var like mye okkupanter når de fikk tildelt OL, og de har alltid slått hardt ned på demonstrasjoner på hjemmebane. Hvem husker vel ikke Den Himmelske Freds Plass, men likevel tildelte man Kina OL. Vii har våre egne folk høye oppe i OL systemet som har vært med på denne beslutningen. Så da får man også ta konsevkensen av dette og stå ved disse valgene og gjøre det beste ut av det.

Men for all del, det er ingenting i veien for å sette folus på Tibet når verdens øyne er rettet mot Kina. Men jeg tror nok en Boykott ikke vil ha den virkningen man er ute etter uansett, så da er det bedre å se etter mer virkningsfulle metoder til å påvirke på. Trusler og press er ikke det Kina ønsker å la seg påvirke av. Slikt press skal i så fall gå gjennom diplomatiske kanaler hvis de skal ha noen effekt. Husk på at Kina ikke er noe demokrati og at det ikke er velgere som bestemmer hva politikerene skal foreta seg, men lukkede kommiteer av partitopper. Og disse bøyer ikke av for ytre press og trusler, det vil kun svekke deres autoritet på hjemmebane. Og i et slikt regime som Kina er autoritet og styrke det som avgjør.. ikke folkeviljen eller hvem massene har sympati med.
Jeg er enig! Tibet var okkupert når Kina fikk tildelt OL.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:

Det tryggeste og enkleste er nok bare og akseptere det slik det er. Tibet er okkupert av Kina, og har vært det i mange år. Kina undertrykker og fengsler sine egne innbyggere uten dom. Det har de også gjort i mange år. Så da får idretten se bort fra det,og yte det de har trent for. Prestasjoner og ærefull omtale.
Best og ikke bry seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
65finger skrev:
De er okkupert nå og de var okkupert når.
Kina invaderte Tibet i 1950, og landet har vært annektert siden 1951. Noen ser på Tibet som en del av Kina, andre ser på Tibet som okkupert territorium.

Kina fikk tildelt OL i 2001.

S

Slubbert

Gjest
Jeg er klar over det, overstående var en intrikat da/når-kommentar. De er okkupert nå og de var okkupert da (Kina fikk OL).

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Jeg er klar over det, overstående var en intrikat da/når-kommentar. De er okkupert nå og de var okkupert da (Kina fikk OL).
Nåh.. da så.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Dersu Uzala skrev:
Å inbille seg at Idrett og Politikk ikke hører sammen er det val bare de aller mest naive på HS som mener.
At man finner mange eksempler på at politikk og idrett blandes sammen er jo ikke å benekte. Men noe annet er om man ser på dette som noe positivt eller negativt og i hvilken retning man ønsker å påvirke idretten.

Jeg ser ingen problemer med at enkeltutøvere markerer sine standpunkter så lenge dette er avklart med hjemlige forbund og at man er ikke opptrer uhøvisk når man er offisiell representant for sitt hjemland. Da fortjener de kun utestengelse for ettertiden.

Hvis man ser på denne sammenblandingen mellom som uheldig, mener jeg bestemt at det er viktig å prøve å påvirke dette i riktig retning ved å i størst mulig grad holde poltikk og idrett adskilt. Og at idretten skal være en arena der utøvere fra forskjellige land kan møtes og strides uten tanke på politiske motsetninger mellom landene de representerer.

Det er vel det som skal være den olympiske ånd?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
Dersu Uzala skrev:
Å inbille seg at Idrett og Politikk ikke hører sammen er det val bare de aller mest naive på HS som mener.
At man finner mange eksempler på at politikk og idrett blandes sammen er jo ikke å benekte. Men noe annet er om man ser på dette som noe positivt eller negativt og i hvilken retning man ønsker å påvirke idretten.

Jeg ser ingen problemer med at enkeltutøvere markerer sine standpunkter så lenge dette er avklart med hjemlige forbund og at man er ikke opptrer uhøvisk når man er offisiell representant for sitt hjemland. Da fortjener de kun utestengelse for ettertiden.

Hvis man ser på denne sammenblandingen mellom som uheldig, mener jeg bestemt at det er viktig å prøve å påvirke dette i riktig retning ved å i størst mulig grad holde poltikk og idrett adskilt. Og at idretten skal være en arena der utøvere fra forskjellige land kan møtes og strides uten tanke på politiske motsetninger mellom landene de representerer.

Det er vel det som skal være den olympiske ånd?
Joda Deph, du er nok inne på noe her, men veldig mye av det som skjer i idretten er ren skær politikk det også, idrettspolitikk om man vil.
Når NRK ofrer tusener på tusener av kroner på å vise damefotball, er ikke det en politisk handling da ?
Og idrettsfolk blir tatt for juks, og noen idrettsledere blir dømt for dokumentfalsk, IOC medlemmer mottar bestikkeler; hvor nærmere politikk går det an å komme ?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet var vel den olymiske tanke upolitisk. Tror jeg. Men i dag, og i den nyere olympiske historie er den vel neppe det.
Sjåvinisme er vel politikk. Og da trenger vi ikke gå lenger enn til Lillehammer 94.
Typisk norsk og være god. Bruntland sa det. Og mange trodde det.

I grunn er vel alt politikk. Så hvorfor idretten av enkelte skal holdes utenfor, og tror at det lar seg gjøre er for meg en gåte. Politikken sluker alt.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Enig med Gjestemedlem,

For de som bedriver maktutøvelse lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt så er det aller meste som rører seg i samfunnet mulige brikker i politiske spill. Og hva er vel enklere enn å boikotte et idrettsarrangement? Oppmerksomheten er maksimal og kostnaden tas av noen andre.

Nei, idretten må beholde sin selvstendige stilling og ikke blir gjort til et redskap for internasjonal politikk.

Det finnes nok av andre måter å boikotte kina på for de som mener alvor.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Enig med Gjestemedlem,

For de som bedriver maktutøvelse lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt så er det aller meste som rører seg i samfunnet mulige brikker i politiske spill. Og hva er vel enklere enn å boikotte et idrettsarrangement? Oppmerksomheten er maksimal og kostnaden tas av noen andre.

Nei, idretten må beholde sin selvstendige stilling og ikke blir gjort til et redskap for internasjonal politikk.

Det finnes nok av andre måter å boikotte kina på for de som mener alvor.
Dette er noe jeg lurer på i all min naivitet: Kan du forklare litt om idrettens selvstendige stilling ?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
rolfozzy skrev:
Dette er noe jeg lurer på i all min naivitet: Kan du forklare litt om idrettens selvstendige stilling ?
Hvorfor ønsker du å gjøre OL til et politisk redskap. Synes du boikott er mer underholdende enn idrett?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bx skrev:
rolfozzy skrev:
Hvorfor ønsker du å gjøre OL til et politisk redskap. Synes du boikott er mer underholdende enn idrett?
Ja, som det meste annet forøvrig. Hva med å gjenoppta hvalfangsten dersom vi skulle være så uheldige å få OL til Tromsø? ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ren forskningsfangst. Vi spiser ikke hvalkjøttet, vi smaker på det.  ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Lager en ganske bra hvalvindaloo av og til. Litt schitzofren mat egentlig, men riktig godt.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
Lager en ganske bra hvalvindaloo av og til. Litt schitzofren mat egentlig, men riktig godt.
Høres virkelig ut som noe å forske på. 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
rolfozzy skrev:
Min far sa alltid: "Svar på det jeg spør om, gutt! Det er uhøflig å svare på et spørsmål med et nytt spørsmål !"

Er det jeg som gjør OL til et politisk redskap ? Det er da ikke jeg som arrangerer OL.
Har overhodet ingen innflytelse på det.
Stiller bare spørsmål ved om det er mer akseptert at Kina får OL nå, enn at Sovjet fikk det i 1980.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Bx skrev:
rolfozzy skrev:
Min far sa alltid: "Svar på det jeg spør om, gutt! Det er uhøflig å svare på et spørsmål med et nytt spørsmål !"

Er det jeg som gjør OL til et politisk redskap ? Det er da ikke jeg som arrangerer OL.
Har overhodet ingen innflytelse på det.
Stiller bare spørsmål ved om det er mer akseptert at Kina får OL nå, enn at Sovjet fikk det i 1980.
I 1980 var det Sojvet som hjalp den sittende regjeringen å bekjempe opprørene i Afghanistan. I 2008 er det Norge og USA som gjør det samme. Kanskje det er Kina burde utestenge oss i stedet? ::)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
rolfozzy skrev:
Bx skrev:
rolfozzy skrev:
Jeg reagerte på den sarkastiske tonen i det første spørsmålet ditt. Sammen med den svadaen du skrev litt lengre opp var det ingen tegn på at dette spørsmålet var seriøst ment. Så jeg droppet å svare. Men jeg ser jo nå at du oppriktig ønsker et seriøst svar ... :p

I grunn er vel alt politikk. Så hvorfor idretten av enkelte skal holdes utenfor, og tror at det lar seg gjøre er for meg en gåte. Politikken sluker alt.
"Alt er politikk" - det høres jo nesten kynisk ut. Men det er egentlig naivt. Ingen ting er helt svart eller hvitt i denne verden. Å påstå at alt er politikk er like dumt som å påstå at alle "egentlig" er egoister. Det er sånne overgeneraliseringer som fratar begrepene enhver mening de måtte ha i utgangspunktet. Jeg tror "politikk" er utvannet nok som det er.

Hvis alt er politikk, og politikken sluker alt, så sluker politikk seg selv. Artig den der.

Å agere politisk er ikke det samme som å ikke ha selvstendighet. Men de som driver med politikk har ofte to grunnleggende formål: 1) Å øke egen makt og innflytelse, og 2) Å bruke makten til å få andre til å gjøre noe de ellers ikke ville gjort. 1) finner man i de fleste miljøer. Men ad 2) så holder idretten seg stort sett til sin egen arena der sportslig utfoldelse fortsatt har en sentral rolle.

Det er mange politiske prosesser som berører idretten. Interne kamper om posisjoner, interessemotsetninger mellom ulike idretter, mellom kvinner og menn, mellom elite og topp, og mellom Tromsø og Oslo. Og idrettspolitikk og "OL-politikk" trenger ikke være enklere å forholde seg til enn rikspolitikk og internasjonal politikk.

Men dette betyr ikke at organisasjoner idrettens maktmennesker representerer ikke har selvråderetten intakt. Det er mye trening, dugnader, konkurranser og andre aktiviteter med høy egenverdi. Og det er disse aktivitetene som gir idrettspolitikkene legitimitet.

Institusjonelt sett er vel de ulike idrettsbevegelsene så selvstendige som det går an å være.I Norge har de ikke eiere og de er ikke politikerstyrt. Og idrettstoppene til og med demokratisk valgt av idrettens egne menn og kvinner. Institusjonene som forvalter idretten her i landet er i de aller fleste henseender frikoplet fra styresmakter og offentlig byråkrati. Hvis du ikke ser forskjell på dette og hva slags "selvstendighet" en statlig etat eller en norsk filial av et vilkårlig amerikansk selskap har - så bør du få deg nye briller.

Det er mer offentlig innblanding i andre land, men de internasjonale idrettsorganisasjonene velger selv sine ledere og setter selv sin agenda.

Hvis det blir en holdning at OL skal være et virkemiddel for å stoppe krig, fattigdom, sult, brudd på menneskerettighetene og alt som er galt i denne verden - og IOC gir etter for dette - så blir OL et verktøy for andre og ikke den idrettsbegivenheten det bør være. Jeg kan heller ikke se at det er sannsynliggjort at boikotter virker og at ikke-boikotter har gjort skade opp gjennom årene.

Som din far alltid sa: "Svar på det jeg spør om, gutt! Det er uhøflig å svare på et spørsmål med et nytt spørsmål !"

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Dette var da et flott og utfyllende svar. Takk for det. At norsk idrett var slik en idyll hadde jeg ikke aning om. Men at ikke norsk idrett kan protestere mot arrangementer som forgår i slike land som Kina, det er et savn syns jeg. Har vel noe med politikk og gjøre det. At idretten er upolitisk og det ikke skal blandes idrett og politikk, det er noe jeg ikke kan se.
Det har skjedd bestandig og vil fortsette og skje.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Idretten har selvsagt en stor symbolmakt som kan brukes til politikk. Jeg vil tro at idretten i seg selv først og fremst har økonomiske egeninteresser. Boikott av lekene vil bety dramatiske tap for idretten.

Ønsker idretten selv å ta et stort økonomisk tap i menneskerettighetenes interesse? Neppe!

Her tror jeg kjernen ligger. Idretten har blitt mektigere, ikke bare i kraft av sterk vekst i egen økonomi og økende mediesynlighet, men også i større frihet fra statsmakt i den vestlige verden. I 1980 ble idretten brukt som middel av statene. Det er ikke like lett for statene å gjøre det samme nå. Om statene vil, er et annet spørsmål.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det burde vært mer idrett innen politikken.
I stedet for krig burde statslederne tatt en tevling seg i mellom for å avgjøre saken.

Det hadde vært mye bedre om f. eks Saddam og George hadde tatt en god gammeldags rævkrok i stedet for å svi av mange tusen menneskeliv. Det ville i tillegg vært god underholdning.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
rolfozzy skrev:
At norsk idrett var slik en idyll hadde jeg ikke aning om.
Det er i alle fall mer idyll i idretten enn de fleste andre steder.
Men at ikke norsk idrett kan protestere mot arrangementer som forgår i slike land som Kina, det er et savn syns jeg.
Hvem skal bestemme norsk idretts holdning til store og vanskelige spørsmål? Og hvordan skal de komme fram til disse holdningene? Skal de ta slike runder i idrettslag og på tinget som AP gjør i partiapparat, stortingsgruppen og årsmøtet - leke politikere?

Eller er det regjeringskameratene som skal stake ut den politiske kursen for idretten?

At idretten er upolitisk og det ikke skal blandes idrett og politikk, det er noe jeg ikke kan se.
Det har skjedd bestandig og vil fortsette og skje.
Serberen som stilte på pallen i Svømme-EM med påskriften: "Kosovo belongs to Serbia" ble sendt hjem dagen etter.

Dagen etter at Smith og Carlos hadde vist publikum sine sorte hansker på pallen i Mexoco '68 var de også på vei hjem.

Det er tradisjon innen idretten at man forsøker å styre unna store konflikter, og holde fokus på det sportslige. Og slik bør det være selv om det er vanskelig innimellom.

Men det er sikkert mange som deg, som ønsker å bruke den medieoppmerksomheten som et OL gir, til å ri egne kjepphester.

Topp Bunn