1980/2008

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
I 1980 ble Norge med på en boikott av OL i Moskva. P.g.a. Sovjets okkupasjon av Afghanistan. Hvorfor er det ikke like aktuellt og boikotte OL i Bejing, p.g.a. Kinas okkupasjon av Tibet. Har Norge mer økonomiske forbindelser med Kina i dag, enn det var med Sovjet i 1980 ? Dette er ting jeg lurer litt på.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
I -80 var det kald krig, Afghanistan var i høyeste grad av strategisk betydning og USA oppga aldri en sjanse til å gi svarteper til Sovjetunionen (og omvendt selvsagt). I dag er krigen over, Tibet er uten betydning for andre enn Tibetanerne og Kineserne og dessuten er OL megabusiness.

Simple really.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tibet har stor strategisk betydning grunnet at store deler av ferskvann ressursene til sørøst asia har sitt utspring der. Det er nok hovedgrunnen til at kineserene okkuperer Tibet. OL burde boikottes!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Dream on. Okkupasjonen har vart siden 1951. Litt lite sannsynlig at folk skal begynne å bry seg nå.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lille_Adam skrev:
Dream on. Okkupasjonen har vart siden 1951. Litt lite sannsynlig at folk skal begynne å bry seg nå.
Utopisk å tro på noen boikott ja.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Det rører vel kanskje litt på seg i EU ang. boikott.
Men herfra Norge ? Støre vil snakke kineserne til rette.
http://www.nationen.no/distrikt/article3424552.ece

http://www.nettavisen.no/verden/article1698568.ece

Men Tibet har jo vært okkupert så lenge at det skal vel bare være sånn.

Hørte på radioen i dag. Under tenning av den olympiske ild i dag ble flere demonstranter arrestert og slept bort.
En av de ropte: Det er ikke verden som har forandret Kina, det er Kina som forandrer verden. Kan være mye i det.

G

Gjestemedlem

Gjest
La sport være en arena fri for politikk. Hvis ikke kan man like godt legge ned hele OL.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
rolfozzy skrev:
Hørte på radioen i dag. Under tenning av den olympiske ild i dag ble flere demonstranter arrestert og slept bort.
En av de ropte: Det er ikke verden som har forandret Kina, det er Kina som forandrer verden. Kan være mye i det.
Neigu ikke dumt sagt det, selv om det nok går bittelitt andre veien også.

Uansett er det nok bare å innse at seriøs intervensjon kun skjer eller blir vurdert når vestlige interesser, det være seg strategiske eller økonomiske, eller særdeles gode venner blir truet. Har du ikke olje eller annet av verdi, eller er liten og/eller ubetydelig, så får du for faen klare deg sjæl. Moral og etikk har ingen plass i internasjonale relasjoner, kun selvinteresse. Norge er selvsagt intet unntak.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Sånn er det. Jeg skal brenne mine kinesiske kabler i protest.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Etter tråder her å dømme; kineserne kommer vel uansett til å ta betalt for OL, og så la være å svare på mail og telefon, uten å ha levert varene.

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Må vel brenne alle klærne, skoene, Macén.. det blir ryddet opp!!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Vidar P skrev:
Etter tråder her å dømme; kineserne kommer vel uansett til å ta betalt for OL, og så la være å svare på mail og telefon, uten å ha levert varene.

Mvh Vidar P
;D Kostelig.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Jeg håper ikke mine intensjoner med tråden blir misforstått. Dette er på ingen måte ment fra min side som nedrakking av kinesiske produkter av ymse salg.

L

Lars.N

Gjest
Hei Rolfozzy

Mener å huske åt Norge har en handels avtale med Kina som er untatt det offisielle rom (alltså innehold i avtalen).
Mener det stod noe i Norges Lover om den. :-X

Laban

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Finnes det idrett i dag da? Er det ikke bare en mix av business og dop, i varierende blandingforhold?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lille_Adam skrev:
Finnes det idrett i dag da? Er det ikke bare en mix av business og dop, i varierende blandingforhold?
god definisjon av idrett ;) idretten og den olympiske komite har har ihverfall siden 1936 ikke vært spesielt opptatt av noe annet enn seg og sitt

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Idrett er mer enn rundetider. Business, dop, underholdning, patriotisme, showbiz og kjendiser er like viktig som hvem som hopper fortest og løper mest. Men poltikk høre ikke hjemme her. Sportsutøvere skal ikke brukes av politikere til utpressing og egennytte. La oss håpe at vi er ferdig med dette boykottullet, og at 1980 og 1984 var siste gang vi så noe slikt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Lille_Adam skrev:
Idrett er mer enn rundetider. Business, dop, underholdning, patriotisme, showbiz og kjendiser er like viktig som hvem som hopper fortest og løper mest. Men poltikk høre ikke hjemme her. Sportsutøvere skal ikke brukes av politikere til utpressing og egennytte. La oss håpe at vi er ferdig med dette boykottullet, og at 1980 og 1984 var siste gang vi så noe slikt.
Det beste er vel at idrettsutøverne tenker sjøl ja. Tenker litt lenger enn til resultater og personlige fremganger. Idrett er i høyeste grad en del av politikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Gjestemedlem skrev:
Lille_Adam skrev:
Det beste er vel at idrettsutøverne tenker sjøl ja. Tenker litt lenger enn til resultater og personlige fremganger. Idrett er i høyeste grad en del av politikken.
Hvis en enkeltutøver velger å ikke delta på grunn av sin politiske overbevisning er det en helt uproblematisk og kurrant sak. Men i det øyeblikk et lands politikere misbruker dem som brikker i et storpolitisk spill, så handler det ikke lenger om å la utøverene tenke selv.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Idrettsmenn og kvinner skal tenke på seg selv og egne resultater. Å bruke tid og krefter på andre menneskers ve og vel, det vil vi ikke at skatte, tippe og kakelotteripenger skal brukes på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Begynner man først på den galeien med boykotting, så føre bare det til at de neste lekene blir boykottet igjen av noen avndre som en motreaksjon på tidligere bøykotter og så baller det på seg hvis man ikke stopper i tide. Man så det i 80-84 men så tok man deretter til fornuften og lot sport være sport og politikk noe helt annet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Man kan starte med å fjerne idretten fra statsbudsjettet det er en fin metode for å sikre at det ikke går politikk i idretten. Idrett og politikk har vært uløselig knyttet sammen i flere tiår. Idrett er i høy grad politikk i Kina og for den saks skyld i Norge. De olympiske leker er internasjonal storpolitikk. For å bli kvitt politikken i idretten bør man nedlegge OL
Gjestemedlem skrev:
Begynner man først på den galeien med boykotting, så føre bare det til at de neste lekene blir boykottet igjen av noen avndre som en motreaksjon på tidligere bøykotter og så baller det på seg hvis man ikke stopper i tide. Man så det i 80-84 men så tok man deretter til fornuften og lot sport være sport og politikk noe helt annet.

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Man kan starte med å fjerne idretten fra statsbudsjettet det er en fin metode for å sikre at det ikke går politikk i idretten. Idrett og politikk har vært uløselig knyttet sammen i flere tiår. Idrett er i høy grad politikk i Kina og for den saks skyld i Norge. De olympiske leker er internasjonal storpolitikk. For å bli kvitt politikken i idretten bør man nedlegge OL
Gjestemedlem skrev:
Å legge ned OL er et helt saklig argument. Men det vil virke litt underlig hvis vi skulle innta denne holdningen etter å selv ha vært så voldsomt ivrig til å få arrangere dette selv. Men så lenge det består og vi er med på leken, så får vi holde oss til reglene og intensjonene så godt vi makter, og heller bruke andre arenaer til å vise politisk misnøye med arrangørlandene.

Jeg var heller ikke mye begeistret for at Kina fikk OL, men når de først har fått det så får man ta konsekvensene på dette og være med på lekene også. Det er da ikke så forferdelig nøye hvor det avholdes uansett. Om at par år har vel folk glemt hvor det var uansett.

Husker du hvor sommer OL i 1996 og 2000 ble avholdt uten å slå det opp? Jeg gjorde det ikke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Gjestemedlem skrev:
Å legge ned OL er et helt saklig argument. Men det vil virke litt underlig hvis vi skulle innta denne holdningen etter å selv ha vært så voldsomt ivrig til å få arrangere dette selv. Men så lenge det består og vi er med på leken, så får vi holde oss til reglene og intensjonene så godt vi makter, og heller bruke andre arenaer til å vise politisk misnøye med arrangørlandene.

Jeg var heller ikke mye begeistret for at Kina fikk OL, men når de først har fått det så får man ta konsekvensene på dette og være med på lekene også. Det er da ikke så forferdelig nøye hvor det avholdes uansett. Om at par år har vel folk glemt hvor det var uansett.

Husker du hvor sommer OL i 1996 og 2000 ble avholdt uten å slå det opp? Jeg gjorde det ikke.
Nope jeg husker det ikke! opplagt at du har gode poenger

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Nå er vel ikke akkurat hva vi kan huske fra det enkelte OLarrangement som er poenget. Men hva Kina vil huske fra OL 2008, hvis lekene hadde blitt boikotta.
Boikotta som en reaksjon på okkupasjonen og undertrykkingen av Tibet.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Atlanta og Sydney. Athen i 2004. Barcelona i -92 og Seoul i -88. Så langt kommer jeg uten å slå opp. Så noen av oss husker. ;)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Den jevne kineser ville vel huske at den vestlige verden stakk kjepper i hjulene for dem av ren ondsinnethet og fordi vi ikke ville at våre atleter skulle få se deres åpenbart overlegne kommunistiske system. Det er vel sånn ca. det China Central Television vil fortelle dem vil jeg anta.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
La sport være en arena fri for politikk. Hvis ikke kan man like godt legge ned hele OL.
Og kampen for at Tromsø skal få arrangere OL i 2018 handler om redelig sportsånd......?

Men vi har vel et akutt behov for å ha OL i Norge - et arrangement som nok en gang skal støtte opp omkring det nasjonale og vår historie som stolt nasjon - og holde oss skjermet fra globaslisering og EU?

Vi trenger da ikke OL for å slå svenskene?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.179
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Atlanta og Sydney. Athen i 2004. Barcelona i -92 og Seoul i -88. Så langt kommer jeg uten å slå opp. Så noen av oss husker. ;)
For ikke å glemme vinter-OL i Calgary i -94.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
pedal skrev:
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
En definitiv høydare. Kommer kun til å bli overgått av OL i Harstad i 2018.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.179
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
pedal skrev:
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv! Harstad ville tatt idrettsverden med storm. Noen som kan ta en telefon til Giske?

G

Gjestemedlem

Gjest
pedal skrev:
Fush skrev:
pedal skrev:
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv! Harstad ville tatt idrettsverden med storm. Noen som kan ta en telefon til Giske?
Ja er ikke de velkjent for sin utmerkede campingplasser. Da er jo både overnattingsproblemet og underhodningen løst allerede. Og det gjenstår bare å bygge noen nye gymsaler og en akebakke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hvis vi Boikotter Kina som vi gjorde med Sovjet, er vi sikkert i krig med Tibet om 28 år, som vi er med Afghanistan i dag.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
BT skrev:
Hvis vi Boikotter Kina som vi gjorde med Sovjet, er vi sikkert i krig med Tibet om 28 år, som vi er med Afghanistan i dag.
Det har du fa.. meg rett i ;D.

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Norge bør definitivt boikotte OL i Beijing.

J

Jurassic

Gjest
Kinas handlinger er jo ikke noe værre enn vestens handlinger de siste århundrene.

Ser større grunner til å boikotte USA.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jada skal man begynne å boykotte i hytt og pine sakl kanskje alle som er imot USAs invasjonen av irak boykotte neste OL i USA eller en av de andre allierte landene, eller kanskje hvis det skjer i Russland siden de ikke er så snille i Tsjetsjenia, eller kanskje mange vil boykotte Norges eventuelle OL siden vi er med på invasjonen av Afghanistan... alltid noen som er uenige med en stats utenrikspolitikk. Men å blande slik politikk inn i sportsarranhementer er misbruk av idrettsutøvere og et hån mot idretten som sådan.

La oss ikke synke ned på et slikt nivå som dette.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Jada skal man begynne å boykotte i hytt og pine sakl kanskje alle som er imot USAs invasjonen av irak boykotte neste OL i USA eller en av de andre allierte landene, eller kanskje hvis det skjer i Russland siden de ikke er så snille i Tsjetsjenia, eller kanskje mange vil boykotte Norges eventuelle OL siden vi er med på invasjonen av Afghanistan... alltid noen som er uenige med en stats utenrikspolitikk. Men å blande slik politikk inn i sportsarranhementer er misbruk av idrettsutøvere og et hån mot idretten som sådan.

La oss ikke synke ned på et slikt nivå som dette.
Når OL blir brukt av arrangørlandet som et utstillingsvindu for egen fortreffelighet, er ikke det politikk ? For du tror vel ikke at Kina ikke kommer til å benytte anledningen til det ? Like mye som nazistene gjorde i 1936.

Hvorfor alle disse utopiboikottene du lister opp. Hva har det med Bejing OL 2008 å gjøre ? Kan vi ikke protestere mot noe, fordi noen kunne finne på og protestere mot noe annet også.

Topp Bunn