|
Det er veldig vanskelig å gjøre med dagens effektforsterkere. De aller fleste vil ha raskt økende forvrengning allerede fra 10 kHz eller lavere, på grunn av at det er en avveining mellom stabilitet og open loop gain, som igjen begrenser hvor mye negativ feedback som er tilgjengelig ved høye frekvenser. Det betyr også at det kan dukke opp intermodulasjonsforvrengning som foldes ned i det hørbare området. Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz. For ikke å snakke om begrensningene i diskantelementene som skal prøve å omforme dette tilbake til lyd. Enkelte kabelprodusenter, f eks Transparent, har også båndbreddebegrensning som hovedidé. Disse overprisede nettverksboksene på en Transparent eller MIT kabel er stort sett bare et lavpassfilter med en spole i serie med signalet og kanskje et Zobel-filter på tvers for å ta ned radiofrekvente resonanser. Enkelte effektforsterkere med uvanlig bred båndbredde, f eks Spectral, må visstnok (ifølge produsenten selv) ha en slik lavpassfiltrert kabel fra MIT for å holde seg stabil. Og da er man kanskje like langt, med hensyn til hva som når høyttalerterminalene.Gammeln skrev:Løsningen bli likevel den samme: lag god nok elektronikk som ikke har intermodulasjons-problemer i dette området.
Jeg er også veldig glad i innspillingene fra Blue Coast Records, men Cookie insisterer jo på å distribuere dem som zippede WAV-filer. De låter eksakt like bra etter at jeg har konvertert dem til 24/96 FLAC. Jeg har også prøvd å nedsample til 16/44.1, og synes de låter ganske likt, men jeg har ikke finlyttet nok til å være sikker på om det er hørbar forskjell eller ikke. Jeg har tilstrekkelig med diskplass, så jeg ser ikke noe poeng i å kutte dem ned til lavere enn 24/96 (som forøvrig er høyeste oppløsning jeg kan spille av i mitt anlegg). Jeg tror den lett hørbare forskjellen mellom Blue Coast high rez og Red Book CD mye mer skyldes opptaksteknikk og mastering enn selve formatet. Blue Coast har utgitt samme musikk i forskjellige formater, også Red Book med og uten peak limiting, så det er ganske lett å sammenligne. Der er det ikke spesielt vanskelig å høre forskjell, selv om det er samme innspilling og samme dataformat, men med ulikt nivå og ulik bruk av limiting.johnnygrandis skrev:Jeg har testet filer fra Blue Coast Records og i mine ører er det enkelt å høre forskjell. Tviler ikke at det er mye slurv også når det kommer til slike High-Rez filer men de som er Mastret på den riktige måten har helt klart noe for seg.
2L er, sammen med noen meget få tilsvarende produsenter, et særtilfelle.65finger skrev:Hva mener du om 2Ls utgivelser i høyere oppløsninger?
Jeg skal være enig i at jeg kan bli lurt i henhold til nivåforskjeller, det skal jeg ikke si for sikkert.vredensgnag skrev:Noen ting å fundere over:
1. Det er ulikt sluttarbeid på CDer og high-res filer, og det finnes en horv tilfeller der man kan påvise nivåforskjeller på utgangssignal, som kan forklare hvorfor man mener det ene er bedre enn det andre. Selv ærbare Stereophile påviste hvordan man bevisst hadde introdusert grov klipping i CD-versjonen på hybrid-utgivelser, der SACD-versjonen var uten (bl.a. DSOTM)
Sikkert greit å hjelpe på at lytterne opplever forskjeller.
Nivåforskjell vil ikke skape inntrykk av "mer luft", snarere mer og mindre "fylde" og "kropp", men fravær av klipping, limiting og kompresjon med tilhørende oddetalls forvrengningskomponenter kan skape en slik opplevelse. Personlig blir jeg ganske ilter når jeg betaler dyrt for en "24/96 studio master hi-res superduper quality" nedlasting, og finner ut at den f..nmeg er mastret eksakt like høyt og komprimert som CD-versjonen, komplett med brick wall limiting og det hele. OK, så det er samplingsrate nok til å få med enda flere av de forvrengningskomponentene enn på CD'en, men de burde ikke vært der i utgangspunktet. Det låter flatt og livløst. Dette har jeg opplevd med både Naim Label og Linn Records, så jeg kjøper ikke høyoppløsningsmusikk derfra lenger.johnnygrandis skrev:Men ærlig talt opplever jeg musikken med større nærvær og absolutt mer luft og alburom mellom aktørene. For å sette ord på det er det som å gå fra en MP3 fil med 256Kbps til Lossless bare i mindre grad. Kan dette gjøres med nivåforskjellene du nevner, isåtilfelle er det ganske utrolig. Som nevnt tidligere er forskjellene og testingen gjort med DSD filer downsamplet igjennom Audiogate (24/192 og til 16/44) lastet ned fra Blue Coast Records.
http://www.sonicstudio.com/pdf/dsd/SACD_SignalPropertiesV13.pdfTo protect analog amplifiers and loudspeakers, it is recommended that a Super Audio CD player
contain at its output an analog low pass filter with a cut-off frequency of maximum 50 kHz and a slope
of minimum 30 dB/Oct.
Så det du sier her er at du vil betale ekstra for 24/96 men ikke økningen til 192 ? Med andre ord High-Rez filer har tydeligvis noen form for lydmessig gevinst hjemme hos deg om den er mastret skikkelig ?Asbjørn skrev:Forøvrig, jeg ble litt nysgjerrig, så her er spektrumet av en Blue Coast-innspilling. Det er Greeninger & Kai "Make It Rain", første spor, "That's What Makes You Strong", lastet ned som 24/96 WAV. Det er tydelig at den innspillingen startet som DSD, for støyen øker markant fra rundt 30 kHz. På det laveste, rundt 25 kHz, er musikksignalet ned mot -100 dBFS, men ved 45 kHz er støyen allerede økt til rundt -80 dBFS, så eventuelt signal der vil ligge mer enn 20 dB nede i bakgrunnsstøyen. Å bruke 192 kHz på denne ville vært fullstendig bortkastet, for den ekstra båndbredden ville i praksis bare blitt brukt til ultrasonisk støy, og det er ihvertfall ikke jeg spesielt lysten på å betale ekstra penger for.
At populæriteten øker for slike filer gir helt klart ett signal til de som sitter ved spakene at kvalitet er noe som verdsettes og settes pris på av flere. Samtidlig er det flott at ulumskheter som HDtracks som vreden nevner blir fremstilt og utlyst på store plakater uten at alle slike masterrecordinger skal bli pløyd ned og sablet bort som søppel.Asbjørn skrev:Det hender at jeg kjøper 24/96, ja, mest i et håp om å unnslippe "loudness war"-mastringene for CD. Det er ganske opplagt at godt produserte 24/96-innspillinger låter bedre enn gjennomsnittlige CD-innspillinger, men det er ikke helt enkelt å skille ut hvor mye som skyldes mastering og hvor mye som skyldes selve formatet. Teoretisk sett er 16/44.1 tilstrekkelig, ihvertfall sånn som formatet faktisk brukes, men 24/96 har mye større sikkerhetsmarginer i både frekvensbånd og dynamikk. 24 bit/48 kHz (DAT) går også mer enn høyt nok i frekvens for mine ører.
Er det ikke det du nettopp gjør ?vredensgnag skrev:Det er en viss ironi i at samtidig med at man gjerne påstår at mennesker er følsomme for ultralyd (over det man vanligvis mener vi kan registrere), så introduseres et format som genererer støy i dette domenet, uten at noen har klagd.
Hvordan kan du si at musikksignalet druker i kvantifiseringsstøyen når støyen tross alt er -60db.Asbjørn skrev:Nivåforskjell vil ikke skape inntrykk av "mer luft", snarere mer og mindre "fylde" og "kropp", men fravær av klipping, limiting og kompresjon med tilhørende oddetalls forvrengningskomponenter kan skape en slik opplevelse. Personlig blir jeg ganske ilter når jeg betaler dyrt for en "24/96 studio master hi-res superduper quality" nedlasting, og finner ut at den f..nmeg er mastret eksakt like høyt og komprimert som CD-versjonen, komplett med brick wall limiting og det hele. OK, så det er samplingsrate nok til å få med enda flere av de forvrengningskomponentene enn på CD'en, men de burde ikke vært der i utgangspunktet. Det låter flatt og livløst. Dette har jeg opplevd med både Naim Label og Linn Records, så jeg kjøper ikke høyoppløsningsmusikk derfra lenger.johnnygrandis skrev:Men ærlig talt opplever jeg musikken med større nærvær og absolutt mer luft og alburom mellom aktørene. For å sette ord på det er det som å gå fra en MP3 fil med 256Kbps til Lossless bare i mindre grad. Kan dette gjøres med nivåforskjellene du nevner, isåtilfelle er det ganske utrolig. Som nevnt tidligere er forskjellene og testingen gjort med DSD filer downsamplet igjennom Audiogate (24/192 og til 16/44) lastet ned fra Blue Coast Records.
Hvorfor du opplever en degradering ved å konvertere fra DSD til 24/192 vet jeg ikke. 24/192 PCM har høyere oppløsning enn DSD. DSD domineres gradvis av kvantiseringsstøy over 20 kHz, mens PCM i prinsippet har konstant signal/støy-forhold helt opp til Nyquist-grensen. Selv i audiobåndet har 24-bits PCM høyere oppløsning enn DSD, hele 144 vs 120 dB. 24/192 PCM har de samme 144 dB opp til 96 kHz, mens støyen i DSD øker jevnt med ca 15 dB per 10 kHz fra 20 kHz og oppover. Med normalt "rosa" spektrum for musikksignalet, altså at nivået faller omtrent som 1/frekvens oppover, vil musikksignalet drukne i den ultrasoniske støyen allerede fra ca 30 kHz. Da blir det direkte misvisende å si at DSD kan gjengi frekvenser opp til 100 kHz. Ja, forsåvidt, men i et typisk musikksignal vil de ligge flere ti-talls dB under kvantiseringsstøyen ved så høye frekvenser.
Kan den konverteringsprosessen fra DSD til PCM tilføre noen hørbare artifakter? SACD-spillere har et analogt førsteordens lavpassfilter på utgangen med -3 dB-punktet satt ved 50 kHz for å ta ned den ultrasoniske støyen. Kan det tenkes at den digitale konverteringen ikke gjør en slik lavpassfiltrering, sånn at du sammenligner lavpassfiltrert DSD fra direkte avspilling med en PCM-fil som inneholder kvantiseringsstøyen fra DSD, men som ikke blir lavpassfiltrert ved avspilling?
Dette er spektrum av et enkelt DSD-opptak (15 kHz tone ved -20 dBFS) konvertert til 24/192 PCM via AudioGate. Du ser hvordan støyen øker opp til -60 dBFS ved 100 kHz:
http://www-3.unipv.it/cibra/res_techtest_uk.html
For å sitere Philips selv i dokumentet "Super Audio CD: Audio Signal Properties":
http://www.sonicstudio.com/pdf/dsd/SACD_SignalPropertiesV13.pdfTo protect analog amplifiers and loudspeakers, it is recommended that a Super Audio CD player
contain at its output an analog low pass filter with a cut-off frequency of maximum 50 kHz and a slope
of minimum 30 dB/Oct.
Krever et innebygget lavpassfilter for å begrense båndbredden, ja. Implementert direkte på D/A-chipen i moderne multispillere.
For den som vil vite mer om DSD-formatet:
http://www.craigmandigital.com/education/PCM_vs_DSD.aspx
http://hifi-writer.com/wpblog/?p=3390
http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf
Fordi signalnivået i musikk faller med økende frekvens som 1/f. Hvis du tenker deg en typisk kvalitetsinnspilling med 20 dB dynamikk og mest signalnivå ved 100 Hz, dvs at gjennomsnittlig signal ved 100 Hz er -20 dBFS, vil nivået ha falt til 1/10 ved 1000 Hz. Det betyr at gjennomsnittlig signal er ned ytterligere 20 dB, sånn at gjennomsnittlig signal er -40 dBFS ved 1000 Hz. Ditto ved 10 kHz, ned ytterligere 20 dB, så gjennomsnittlig signal er -60 dB. Og enda en gang til 100 kHz, sånn at gjennomsnittlig signal i beste fall er -80 dBFS ved den frekvensen. Da er signalet 20 dB under støygulvet, som er det samme som å si at støyen er 10 ganger sterkere enn signalet. I virkeligheten er det enda verre enn som så, for på de fleste innspillinger faller nivået fortere enn 1/f over 10-15 kHz. Alt fra mikrofoner til signalkabler vil begynne å lavpassfiltrere det analoge signalet ved så høye frekvenser, sånn at realistisk signalnivå ved 100 kHz kanskje er et sted rundt -100 dBFS. I så fall vil kvantiseringsstøyen være 100 ganger så sterk som signalet, og det vil jeg si er å drukne det signalet ganske grundig, ja.Man skrev:Hvordan kan du si at musikksignalet druker i kvantifiseringsstøyen når støyen tross alt er -60db.
Unskyld avsporingen.Asbjørn skrev:Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz.
Men er ikke dette noe som allikevel "rives i filler" i en høyttalers delefilter og konstruksjon, generelt sett?Trompetnerd skrev:Gryphon sverger til at det er viktig for fasekorrekthet.Asbjørn skrev:Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz.
Vet ikke. Gryphon skriver selv at alle "roll-offs" vil forplante seg langt ned i frekvensområdet og at øret er sensitivt for dette og at det derfor ofte er hørbart.Scrooge skrev:Men er ikke dette noe som allikevel "rives i filler" i en høyttalers delefilter og konstruksjon, generelt sett?Trompetnerd skrev:Gryphon sverger til at det er viktig for fasekorrekthet.Asbjørn skrev:Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz.
Mulig jeg tenker litt for enkelt nå, men jeg våger allikevel spørsmålet.
Gryphon er interessant med stor båndbredde og "zero feedback", sånn at den sannsynligvis vil være stabil også i vanskelige laster. Men forvrengningen øker med frekvens på de forsterkerne også, som målingene av Diablo og Callisto viser:Trompetnerd skrev:Unskyld avsporingen.Asbjørn skrev:Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz.
Tror alle Gryphon forsterkere spiller til 350Khz +-3 db eller +-0.5db. :![]()
Med alle de fordeler og ulemper det medfører. Gryphon sverger til at det er viktig for fasekorrekthet.
Takk for veldig interessante linker i innlegget før Gryphoninnlegget!Asbjørn skrev:Gryphon er interessant med stor båndbredde og "zero feedback", sånn at den sannsynligvis vil være stabil også i vanskelige laster. Men forvrengningen øker med frekvens på de forsterkerne også, som målingene av Diablo og Callisto viser:Trompetnerd skrev:Unskyld avsporingen.Asbjørn skrev:Jeg kjenner ikke til noen effektforsterker som har flat frekvensgang og lav forvrengning til 100 kHz.
Tror alle Gryphon forsterkere spiller til 350Khz +-3 db eller +-0.5db. :![]()
Med alle de fordeler og ulemper det medfører. Gryphon sverger til at det er viktig for fasekorrekthet.
http://www.gryphon-audio.dk/files/reviews/109/review.pdf
http://www.gryphon-audio.dk/content/review.asp?ID=60&Title=Callisto+2100
Siden du er innvolvert i mastering og kutting så kjenner du formodentlig til de ulike begrensningene og utfordringene som ligger i å gravere og avspille ei plate med betydelig HF-informasjon. 1) HF responsen på vinylplater slites bort ganske fort, vanligvis. Etter en liten håndfull gjennomspillinger er det ofte lite respons å hente over ca 30 kHz. 2) Mange PUer har øvre grensefrekvens et sted omkring 30-40-50 kHz som skyldes både nålesliping og kildeimpedansen. 3) Dessuten er frekvensresponsen ved kutting av platene ofte bregrenset til et sted mellom 30-50 kHz for å begrense varmeutviklingen i skjerehodet (og derav forhindre at skjærehodet «brenner av»), jf. den såkalte Neumann konstanten ved 30-50 kHz (som ikke er noen egentlig konstant, eller særlig standardisert). 4) Der til kommer det geometriske begrensinger med nål (både PU ved avspilling og i skjerehodet - dvs sliping) vs rille som gjør det svært krevende å gjenngi meningsfulle nivåer over ca 20-30 kHz, uten en overflod av forvregning, kravene til akselerasjon i nåla blir etter vært også formidable. Summa summarum er det gode grunner til å dempe nivåene over 20 kHz ved gravering av plater.Hvor har du denne informasjonen fra Asbjørn?
Jeg synes også det er litt interessant å tenke over at god vinyl kan gjengi høyere frekvenser enn en digital fil med 192 kHz samplingsrate. En LP kan strekke seg over 100 kHz (ikke at vi kan høre det, men likevel), mens selv en 192 kHz fil stopper ved halve samplingfrekvensen, altså 96 kHz.
Hilsen en som er involvert i Vinyl Mastering & cutting
Flere steder, f eks her:Hvor har du denne informasjonen fra Asbjørn?
Jeg synes også det er litt interessant å tenke over at god vinyl kan gjengi høyere frekvenser enn en digital fil med 192 kHz samplingsrate. En LP kan strekke seg over 100 kHz (ikke at vi kan høre det, men likevel), mens selv en 192 kHz fil stopper ved halve samplingfrekvensen, altså 96 kHz.
Hilsen en som er involvert i Vinyl Mastering & cutting