13E1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror jammen vi spretter en god årgangs champagne.Jeg har litt for høy spenning på anoden til 12hg7 (to 15k i parallell ble 6500 ohm istedet for 7500).Men jeg tenkte fanden heller og koplet inn resten av anlegget.
    Det spiller og det er jo en begynnelse..

    (dog en noget spinkel tone , jeg oppdaget ganske snart at vr 150 til g2 på 12gn7 ikke lyser.og da blir jo driveren noget slapp. Men det tror jeg skal la seg ordne)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da Jeg lempet spetakkelet opp på skapet røk forbindelsen fra nevnte vr rør til jord.Det gjelder å passere diverse hindere med litt større klaring, og kanskje ikke vente for lenge med å tjore div lange kabler.Det ble kjapt diagnostisert og ordnet.Siden har den surret og gått.regulatoren lager ikke noe kluss.Jeg har pløyd igjennom champagne, en stabell med cd er og måtte knotte dette før jeg blir for salig av godlyd og rødvin.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke gjort så mye fornuftig i helgen.Sjekket bare at spenningene rundt om kring henger noenlunde på greip.Den har fått stå å spille.Det er meningen å gå ganske grundig tilverket hva gjelder evaluering og justeringer.Jeg har et oscilloscope. et hp 334a og en tonegenerator.Liten erfaring i å bruke dette utstyret.Til gjengjeld har jeg en smule pågangsmot og tenker å bruke den tiden som trengs til å lære litt om hvordan en evaluerer og justerer en slik forsterker.
    Noen kjappe inntrykk:
    det er en ploppelyd i ht som knapt kan høres,
    Til gjengjeld er det ikke antydning til brum.
    Og det går an å spille musikk med den .både høyt og lavt.Og jeg er blitt sikker på at det skal bli en brukbar forsterker i løpet av vinteren
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sitter og fikler med apparaturen.Bildet viser resultatet av en måling av "søppel" på utgangen.Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal lese dette, men skjønner at det neppe er en skremmende høy verdi.Inngangen ikke terminert.( 8,3 ohms last på utgangen(div effekt motstander montert på en diger heatsink.Audiomix må ha dimensjonert dummyloaden med tanke på noe slikt som dette)Forts følger i det tempo forståelsen av saker og ting kommer
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg leser dette på fryktelig lang avstand ;)
    Ser ut til at du har 0.64mV med "søppel". Det er bra og ikke hørbart på dine høyttalere. Hvorfor uterminert inngang?
    Ikke sikkert det spiller noen rolle siden du måler så lavt.
    Gratulerer med resultatet!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Klipp opp en slik svart "skolisse" rca-kabel og sett en 2-10k resistor mlm skjerm og +leder så har du terminering til inngangen.
    Satans moro å følge med tråden din for tida og artig at det funker.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas jeg har en kjekk terminering 1 k motstand montert i en rca plugg.Fikk de av Audiomix i fjor.de ligger innerst i en liten bod som er full av "leketøy".Jeg må rydde litt.Har rigget opp generator, oscilloskop og distortionmeter. Her er et bilde av scop skjermen i det forsterkeren klipper.Sånn ca og med forbehold om feil .Jeg måler på ht utg på forsterkeren.Lasten er en dummy på 8,3 ohm Jeg har i underkant av 2 v inn på ampen og dette er tatt med en 10 x probe og scopet står på 2v div hvilket jeg utlegger til at det klipper ved ca 40v pk-pk eller ved ca 23w.Arrester meg om noe ikke henger på greip.Jeg har forøvrig spenninger som tidligere angitt og bias på driver er ca 1,8-1,9 v .spørsmålet jeg undrer på er om jeg skulle forsøke å endre på denne.Jeg ønsker jo seff å finne ut av hva som klipper først. grunnet erfaringsmangel er jeg i stuss over hva som er fornuftige skritt videre
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg har i underkant av 2 v inn på ampen og dette er tatt med en 10 x probe og scopet står på 2v div hvilket jeg utlegger til at det klipper ved ca 40v pk-pk eller ved ca 23w.

    Jeg har forøvrig spenninger som tidligere angitt og bias på driver er ca 1,8-1,9 v .spørsmålet jeg undrer på er om jeg skulle forsøke å endre på denne.Jeg ønsker jo seff å finne ut av hva som klipper først.
    Hvis du har 1.9V bias i inngangstrinnet så vil forsterkeren klippe ved 1.9Vp inn. Du bør altså øke biasen der. Utgangstrinnet ditt tror jeg har større potensial enn de 20Vp (23W) du greier å ta ut i dag. 20Vp på høyttalerutgangen tilsvarer 20Vp*(2200/8)^½, eller røfflig 330Vp sving på primærsiden. Med 450V forsyning burde utgangstrinnet greie mer.

    På den annen side var det jo besynderlig hvor symmetrisk klipping var..

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker .jeg skal endre bias på driver .grunnen til at bildet av scopet er så uskarpt er dels at det stod på nesten maks intensitet .dels at generator spenningen blafrer litt. Bildet står ikke helt i ro jeg skal se å få tatt bedre bilder 'forøvrig klippet det først i bunnen av bølgen .
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skulle gjerne ha sittet lenger med dette i går.Jeg endret motstanden i katoden på driver fra 56 ohm til 82 ohm.Ny bias spenning ble da 2,2 eller var det 2,4 volt (notatet ligger hjemme)
    Men jeg kan ikke se at det resulterte i store endringer i uteffekt ved klipping.
    Det er litt vansklig å se sikkert.får muligens ut et par watt til, men ikke noen store forskjeller. Jeg har oppdaget at generatoren ikke er helt pr kasse.Utspenningen blafrer noen tiendels volt både med denne forsterkeren koplet til og med andre og også uten last for den sakens skyld.Dermed hopper bildet på scopet i takt med disse svingningene.Det betyr en tur til Motron over helgen.

    Va 13E1 er 420v v. inn på trafo ca 432 v (spenningsfallet mindre enn antatt)Jeg har muligheten til å skru meg opp mot 450 v ut fra regulatoren.muligens noe mer Jeg har ikke sjekket hvor grensen går enda.
    vg1-k er -14.7
    vg2-k 107.

    Jeg ønsker i første omgang å beholde vg2 as is.Det er en rekke fordeler med denne vg2 spenningen.og det er greit å holde noe konstant , ikke endre flere parametere av gangen.
    Spørsmålet blir da hvilke andre parametere jeg bør kikke nærmere på.

    En liten kommentar om noe annet: når forsterekeren er koplet til anlegget , og det står på uten å spille så kan jeg , og jeg trodde først det var en lys ole B, høre med øret presset inn mot ht, en radiostasjon i diskanten ,far out .svakt
    det høres i ht når jeg kakker på chassisplaten med fingeren.
    g1 stopper er 2k2 på 13E1 og 1k1 på 6gn7.200 ohm på g2 begge.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Maks effekt kan estimeres når du vet Vak og reflektert last. I utgangspunket er absolutt maks sving på primærsiden +/-Vak men i et praktisk oppsett er det begrensninger på hvor mye røret kan svinge. En kikk på lastlinjen vil gi deg en pekepinn. Så kan du regne ut effekten omsatt inn i primæsiden (Vrms^2/Zload), trekke fra et gitt tap i trafoen og anslå sånn noenlunde utgangseffekten.

    For å finne ut om drivertrinnet henger med kan du som en sjekk bruke scopet, følge signalet, og se om signalet fra driveren er "rent" når utgangen begynner å klippe.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er ia /ua med arbeidspunktet : 420v og ia 185ma og lastlinjen 2300ohm inntegnet.Her er også en skisse av driver og utgangstrinn .Det eneste som er endret er katodemotstanden på driver : til 82 ohm dermed ble vg1-k -2,4v.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg har gjort det riktig.det er jo lett å tråkke feil i jungelen av artige måter å regne ut effekt på (guttene mine forstår ikke vitsen med en så stor og tung kasse for noen og tjue watt, de får jo mange ganger så mye ut fra sine batteridrevne bærbare leketøy.)
    Jeg er litt usikker på hvor langt ned det er riktig å sette va i estimatet: ved 80v:
    får jeg et sving på 340v som vel tilsvarer 340 x 0.707 = 240v rms

    240 x 240 /2300= 25 W

    om det svinger ned til 60v :
    360 x 0.707= 254

    254 x 254/2300= 28w

    Lasten i oppsettet er forøvrig en dummy load som jeg har målt til 8,3 ohm
    Tap i trafo vet jeg ikke hvordan jeg estimerer. Men her er en link til databladet




    http://lundahl.se/pdfs/datash/1693.pdf
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Beregningene dine ser korrekt ut. Tapet i trafoen er ganske beskjedent, rundt 5% tror jeg ikke er veldig langt unna sannheten.

    En nyttig øvelse er å gjøre det samme for drivertrinnet. Der vil du få to lastlinjer; en statisk som forteller noe om DC-forhold og arbeidspunkt og en dynamisk lastlinje som forteller noe om ac-forholdene. Den dynamiske lastlinjen forteller noe om signalsymmetri og om hvor mye spenningssving du kan forvente i et gitt arbeidspunkt.
    Den statiske lastlinjen er gitt av Ra||Rfb og den dynamiske er gitt av Ra||Rfb’. Hvor Rfb’ er tilsynelatende (ac-messig) verdi av Rfb.
    Hvordan utlede Rfb’ finner du her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27460.msg633811#msg633811

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for info vedr hvordan ac lastlinjen defineres .Her er et scann av lastlinjene.Det ble noget utydelig da det var krympet nok til at det kunne legges inn her.Den lastlinjen som skjærer y aksenved lavest verdi er dc lastlinjen(blå)Ac linjen min er brun og den tredje linjen som ligger høyest i diagrammet er lastlinjen for 4 k ohm.Denne lasten er gunstig for 12gn7a.I det såvel forvrengning som spenningssving er gunstig.arbeidspunktet mitt ligger rimligvis i krysningspunktet mellom ac og dc lastlinjen.altså ganske langt ned i diagrammet
    verdi av feedback motstand ac messig:

    rfb'=R/(1 + (vin/vout))=56000/(1+(430/15,2))= 1912 ohm

    strøm krav driver (er det korrekt å bruke disse verdiene ?)

    I=vin+vout/R = -15.2 + 430 / 56000 = 7,41 ma

    Jeg ser at slik driveren min er satt opp nå har den ikke optimale betingelser.Arbeidspunktet ligger ikke i det mest linjære området, og mulighetene for spenningssving er usymmetrisk.En ser at bias rundt -1.5v er mer gunstig for 12gn7a.Jeg må immidlertidig ta hensyn til signal ut fra kilden min: cd spiller som gir "0dBFS signal output" : 2,3 v RMS.
    For tiden kjører jeg preen min uten katodefølgerene innkoplet.Noen synspunkter på eventuelle andre driver rør/ en annen løsning ?
    Jeg har ikke fått begynt å måle forvrengning enda.Men skal lage meg en protokoll der jeg infører resultater for de ulike løsningene jeg (sikkert ) kommer til å prøve.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det var litt vanskelig å se grafen, men i utgangspunket skal begge lastlinjene gå gjennom samme arbeidspunkt. Du starter med den statiske linjen.
    Ut i fra skjema ser vi at Ra=7k5 og Rfb=56k, dette bør gi en statisk last på 6k6 (rød linje). Arbeidspunktet (q) bestemmes deretter ved å velge Vk til en mer eller mindre fornuftig verdi, for eksempel 1.5V. Deretter tegnes den dynamiske lastlinjen inn. Hellingen på denne er gitt av 1/Rfb' og hvis Rfb' er ~2k gir dette en helling på 1/2k=0.5mA/V eller 50mA/100V (blå linje).



    Forsterkningen i drivertrinnet er gitt av pentodens transkonduktans (gm) og dynamisk last, altså blir A=gm*Rl = 35*~2=~70x. Det burde bety at for full tilt trenger du omtrent 15V/70=0.22V inn. Jeg får ikke dette helt til å stemme med at det var nødvendig med ca 2V inn for full guffe?

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg pleier bakrusen etter en trivelig kveld på en fotballbane 'etterpå skal jeg revidere utregningen noe. Jeg antar at nevnte tilstand får ta skylden for noen mindre regne feil.
    Jeg følger resonementet ditt .i det første skjemaet er inntegnet en bypass kondensator i katoden på driver .den er ikke med i det reviderte skjemaet og er ikke koplet inn i forsterkeren. Kan det være årsaken til at det tilsyne latende er et misforhold her? Forsterkningen blir jo mindre uten bypass kondensator
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Forsterkning i driver med bypass kondensator skulle bli :
    A=gm x RL og RL er 7500 ohm// 1915 ohm = 1523 ohm
    A= 35 x 1,5 eller tilnærmet 50 x

    uten bypass kondensator
    er Afb = A/1 + beta x A og beta =82/1523
    Afb = 50/(1 + (82/1523) x 50) = 13,54 x

    dermed skulle full tilt oppnås ved 15/13,54=1,1 v inn på driver.jeg får en annen generator til uken og da får vi se om ting stemmer i praksis.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sjekket igjen med dvm ,scop og generator i går kveld.Når jeg sammenlikner det jeg ser med det jeg forventer å se, kan jeg bekrefte Janes tanker om at det er noe som ikke stemmer.
    Jeg ser stort det jeg har sett tidligere.Det er små avvik mellom de to målerundene.Jeg ser tydelig klipping ved 40-42 v pk-pk på ht terminalene.Da har jeg over 2v inn på driver.Når kartet og terrenget ikke stemmer kan en selvsagt håpe på å dumpe innom en seter med en ensom budeie...
    I denne sammenhengen er det lite trolig at det ville røske opp i ampen også..

    Jeg skal hente en annen generator og dobbelt sjekke scop innstillinger (terreng snart ok) , så er det kartet.

    Jeg får regne og tenke litt og se hvor det bærer:

    420v x 0,185 a = 77,7 w (maks anode tap for 13E1 er 90 W)

    40% av 77,7 = 31 w ca.

    Dette bør være target i første omgang.

    forsterkning i utgangstrinn uten feedback : gm x rl = 35 x 2,3 = 80,5 x
    Forsterkning med 10 % feedback =80,5/(1+8,05)= 8,89 x

    As is er max signal inn på g1 13E1 : 15v +-
    Altså blir maks signal til utgangstrafoen:
    30v x 8,89 =266,7 v (ved denne spenningen er jeg ikke nær å se klipping)
    266,7 v på trafoens primær transformeres ned med følgende faktor :

    2300/8 =287,5 : sqr 287,5=16,95

    266,7:16,95 =15,73 v

    Rms verdi av 266,7v = 266,7 x 0,707 = 188,5

    188,5 x 188,5/ 2300 = 15,45 w

    Med bias på -15 v skal maks p out altså bli 15,45 w .Når jeg ikke ser klipping ved dette punktet er det enten fordi jeg ikke er der jeg tror (målefeil)
    Eller det er noe med oppløsningen som gjør at jeg ike ser klippingen.

    Ved å regne litt til : W target (se øverst om du har falt av )
    31w tilsier at jeg skal ha 264 rms volt inn på trafo eller 376 v inn på trafo

    376:8,89 /2 = 21,15 v bias .Det betyr såvidt jeg kan forstå at vg2 må økes noe, Og at jeg må øke b+ en smule.Muligens må jeg backe off litt i forhold til target også.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    forsterkning i utgangstrinn uten feedback : gm x rl = 35 x 2,3 = 80,5 x
    Forsterkning med 10 % feedback =80,5/(1+8,05)= 8,89 x

    As is er max signal inn på g1 13E1 : 15v +-
    Altså blir maks signal til utgangstrafoen:
    30v x 8,89 =266,7 v (ved denne spenningen er jeg ikke nær å se klipping)
    Det har nok sin forklaring at du ikke ser klipping. Husk at forsterkningen i pentoden, selv etter feedback, fortsatt er gm x rl (hvis rørets rp er lav må dette også inkluderes i rl). Det du regner på er forsterkningen med en virtuell seriemotstand mellom g1 (13E1) og trinnet foran. Denne virtuelle motstanden representerer drivertrinnets utgangsresistans.
    I motsetning til Shade som summerte signalene Vg1+(n x Va) og endte opp med spenningsfeedback (invers feedback), er det her snakk om shuntfeedback. Utgangstrinnet beveger seg mot det som kalles transresistent hvor både Rin og Ro går mot null. I motsetning til invers feedback vil dette dra strøm fra drivertrinnet, men kravet til spenningssving på inngangen av utgangsrøret vil være uendret.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg beklager å meddele at noe av det som gjør ting uklart her skyldes at jeg går litt surr i enheter,(rms og vpk-pk) og jeg begynner så smått å lære at en må kontrollere sine instrumenter. grunnet mangel på generelt vett og ettertanke sjekket jeg ikke meteret på generatoren før i kveld.Og når jeg tidligere har sjekket innspenningen med proben til scoopet har jeg blingset på enhetene. Jeg satte hp distortionmeteret i volt modus og koplet det til g1 på driver.Det ble noen andre tall :det klipper ved ca 0,5 - 0,6 v inn på driveren.så flyttet jeg proben til g1 på 13E1 og måler ca 5.9v Begge tall er rms verdier.Med scopet måler jeg da 40-44 v pk til pk på ht terminalene.Det blir ikke nøyaktig før jeg har fått hentet den andre generatoren.
    Jeg har endre katodemotstanden på 12GN7A til 56 ohm igjen slik at vg1 ligger rundt -1,5v
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her har jeg tegnet inn lastlinjen min .Egentlig en liten unøyaktighet ved dette i det at diagrammet er tatt ved vg2 =100v mens jeg bruker vg2 rundt 110 v.trafoen er 2300:8 eller 287,5 og spenningen transformeres ned med kvadratroten av dette:
    16,956.Nå er jeg ikke helt sikker (men det blir jeg vel snart) på om jeg har 40-44 v pk-pk på sekundærsiden.Men Jeg merket av primærspenningen for 20v pk - pk:+- 339v fra arbeidspunktet langs lastlinjen.Jeg målte 5,9v rms på g1 ved klipping og (og med tanke på noen særs pinlige kalamiteter i tråden hva gjelder målinger og betraktninger,tør jeg nesten ikke skrive dette..)og forstår det slik at disse 5,9v x sqr2 = pk verdien : altså 8,34 .I Arbeidspunktet er g1 = -15,2v ca og dermed svinger g1 mellom 6,86 og 23,5 v.Dette begynner å se rimelig ut.En nøyaktig måling av pk-pk ved klipping blir gjort en av de nærmeste dagene, når jeg har hentet en ny generator.Jeg skal se om jeg klarer å få målt forvrengning , og håper at jeg får det til uten å belemre sensoren med alt for mye tøv underveis.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og for ordens skyld en mer tydelig utgave av dc og dynamisk lastlinje i driver. Som en ser er forsterkningen her ca 19 x Og jeg tipper at det er utgangstrinnet mitt som klipper først.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    En frisk generator gjorde susen.såvidt jeg kan forstå klipper det etter 42 vpk-pk på ht terminalene (8,3 ohms last).(første bilde er 42v pk-pk)Annet bilde viser ved 44v pk-pk og forteller vel at jeg kan endre arbeidspunktet for utgangsrøret noe ? et knepp mer positivt (eller tenker jeg feil?)Det klipper først ved mer enn 44v pk til pk på toppen også.Det får meg til å anslå at jeg kan justere meg inn mot ca 30 w.Så skulle jeg se på en slik firkantform .denne er ved 1khz fordi jeg fikk dårlig tid og ikke tenkte på å endre frekvensen. Distortionmålinger blir fredagssyssel.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg estimerte indre motstand i utgangsrøret på følgende vis:
    Ri=Rp/1+(beta x gm x Rp) og anslo Rp ut ifra ia/ua ved vg2 =100.
    Dette resulterte i :
    Ri=5000/1+(0,1 x 0,035 x 5000)= 270 ohm.
    Med et viklingsforhold på 287,5 :1 skulle det gi en utgangsimpedans på rundt 1.Jeg ønsker selvfølgelig å måle om dette stemmer.Men jeg er usikker på hvordan jeg best gjør det.Jeg har googlet endel og funnet noen beskrivelser av hvordan dette kan gjøres, men i disse fremgangsmåtene starter en ut uten last og bruker et pot.Det virker ikke fristende å prøve den veien.Slikt er bedre egnet i SS regimentene .Noen forslag ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Under kontrollerte forhold er det helt OK å kjøre en rørforsterker ubelastet. Utgangsimpedansen kan da beregnes ved å se på differansen i utgangsspenning ved ingen last og en kjent last (f eks 8 ohm).

    En annen metode er denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=689.0

    Jan E Veiset
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg har en last som kan svitsjes mellom to belastninger; 4 og 8 ohm.
    Med samme inngangssignal, blir da:

    Rout = (VH-VL) / [(VL/RL) - (VH/RH)]

    Hvor:
    VH= utspenning over høy motstand
    VL= utspenning over lav motstand
    RH= høy motstand
    RL= lav motstand

    Mål opp motstandene for å få eksakt verdi for utregningen.
    Uten last blir RH=uendelig og siste parantesen går mot null, som i Jane's forklaring.

    Svein b.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Husker ikke om du laget belasting i mono eller stereo. Hvis du laget dobbel, har du det du trenger: 8.3 ohm eller 16.6 eventuelt 4.15 hvis du serie / parallellkobler.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker
    rigger opp kretsen Jane linket til.
    Hans : jeg laget en mono.Syntes heatsinken var unødig stor den gangen, er glad for det nå .Den blir temmelig varm.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg piler hjem til tomt hus i ettermiddag og i min enfoldighet skal jeg bruke litt av tiden på å måle og sjekke hva forsterkeren presterer.Mitt armamentarium for kvelden er en god tonegenerator (Brynjars som han neppe vil selge :mad: )et hp 334a, et trio oscilloscope med div prober, div dvm. og annet småtteri.

    Jeg skal justere litt i utgangstrinnet og se om jeg kan legge arbeidspunktet slik at det klipper rimelig symmetrisk.
    Jeg skal (forsøke) å måle maks effekt ut, båndbredde ,thd , zo.
    Jeg ønsker også å kikke driveren nærmere etter i sømmene. Og i den sammenhengen lurer jeg på noe:
    om jeg måler på anoden til driveren vil det gi et korrekt bilde av hva dette trinnet leverer ?Eller må jeg nappe ut 13E1 og sette inn en last for driver tilsvarende det det har ac messig i kretsen min ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    TTT ???
    Jeg brukte idiotisk mye tid på å sirkle inn z out.måling med ulike laster over ht terminalene ga sprikende resultater.mellom 1,5 og 2,5 ohm.Målte tilslutt med lasten på 8,3 ohm referert til v out uten last.
    jeg måler 9,14 v uten last og 7,14 med 8,3 ohms last.Blir det riktig å si at z out = 2/(7,4/8.3)= 2,25 ohm ?
    Det var noe høyere enn jeg håpet.
    Det kan sikkert diskuteres om jeg bør gjøre noe for å få den ned.Synspunkter ?Jeg antar at ra er høyere enn tidligere "beregnet".
    Ved å øke va på 13E1 spratt vpk-pk opp i 44v + før klipping.
    støy på utgang med inngang terminert 1 k : ble målt til 0,002 v
    Jeg ble sittende å skru på distortionmeteret uten annet utbytte enn en smule frustrasjon over egen tungnemhet.Tilgjengjeld smakte noen italienske pølser og noen utrolig illeluktende franske oster ganske greit :)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    jeg måler 9,14 v uten last og 7,14 med 8,3 ohms last.Blir det riktig å si at z out = 2/(7,4/8.3)= 2,25 ohm ?
    Det var noe høyere enn jeg håpet.
    Det kan sikkert diskuteres om jeg bør gjøre noe for å få den ned.Synspunkter ?Jeg antar at ra er høyere enn tidligere "beregnet".
    De såkalte rørkonstantene varierer mye med arbeidspunket. 13E1 har gm oppgitt til 36mA/V eller noe slikt, men for å oppnå dette må røret kjøres under andre forhold enn hva som er vanlig i en audio klasse A forsterker.
    Du har jo tatt opp en Ia/Va-karakteristikk (se første side i denne tråden) for typiske forhold i klasse A. Hva kan vi lese av denne?
    Ved Va=350V/Ia=200mA er Vg1=20V. Endres Vg1 til 22V, fortsatt ved Va=350V, avleses Ia av til ~150mA. Det vil si at gm i dette området er (200-150mA)/(22-20V) = ~25mA/V. På samme måte kan ra avleses til ca 6k.
    Med feedback (B=0.1) kan da rørets Ro beregnes til ca 375 ohm. I tillegg må trafoens Rdc på primærsiden plusses på, og til slutt Rdc på sekundærsiden legges til det hele, og da er du fort oppe i et par ohm effektiv utgangsresistans.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Joda
    Det er jeg, sjekket igjen i kveld og får samme resultater.Det må ha vært den gode, men nokså illeluktende franske osten som sløvet hjernen på fredag, slik at jeg ikke klarte åfølge bruksanvisningen til distortionmeteret.
    I kveld gikk det nemlig greit.
    Jeg har målt ved :
    13E1: 425v anode, -16,2 v g1 -k altså vak ca 410 v.vg2 127,5 v(vg2-k =110 v ca)
    8,3 ohm last

    40v pk-pk på ht term: thd =3,8 % anode driver :1,1 %
    30v pk-pk thd =2,2 % :0,8 %
    20v pk-pk thd =0,8 % :0,08 %
    10v pk-pk thd =0,2 % :0,05 %

    Nettspenningen var ganske lav i går kveld regulatoren var stabil ved 430v på anoden til 13E1
    Eller 440 v ut fra regulatoren.Den leverer bra synes jeg. ved vak 13E1 430-16 tilnærmet 415 v får jeg 44v pk-pk ved klipping last (evindelig gjentatt ) 8,3 ohm
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte det kunne være artig å leke litt med arbeispunktet til 13E1 siden det ikke klippet symmetrisk.
    Satte inn en 100r 2,5w pot i katoden på 13E1.Jeg visste at poten kanskje ikke ville synes dette var helt pent gjort. Den sviktet , men ikke før jeg hadde rukket å få noe ut av øvelsen:

    Det er sikkert mer å hente på å justere ymse, og jeg kommer til å pusle litt med det og annet.

    Jeg endret katodemotstanden en smule og nå klipper det nokså likt i begge ender, et sted i overkant av 44v pk -pk

    Jeg måler forvrengning , 1khz sinus som følger :

    430 v 13E1 anode, -15,75v g1-k, 112 v vg2-k

    ved 21,89 v pk eller 27,8 w ut : 2,6% THD
    ved 19,98 v pk eller 23,2 w ut : 2,05 % THD
    og ved 13v pk eller 10 w ut : 1,2 % THD
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og frekvensrespons

    Ikke så mye å skryte av.Jeg satte 334a i voltmodus og sender en sinus inn på ampen slik at meteret peker på 0db.(i underkant av 3 v ut)Etter som jeg øker frekvensen faller nålen på meteret :
    1db ned ved 40khz, 3db ned ved 56 khz
    1db ned ved 8,5 Hz (usikker på om den måler med noen grad av sikkerhet der nede)

    litt usikker på hvordan jeg kan flytte avrullingen et stykke oppover, og også hva som bør være et fornuftig mål å strebe mot.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    litt usikker på hvordan jeg kan flytte avrullingen et stykke oppover, og også hva som bør være et fornuftig mål å strebe mot.
    Med feedback på primærsiden tror jeg ikke det er mye mer å hente mhp frekvensresponsen. Du er prisgitt karakteristikken til utgangstrafoen. Hva sier databladet angående båndbredde for trafoen?

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Såvidt jeg kan se står det ingen ting om båndbredde i data bladet .men om jeg plukker ut rørene og måler på trafoen ? Med last 8 ohm ? Og vil den lille spenningen fra generatoren være tilstrekkelig til at jeg får en gyldig måling ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Såvidt jeg kan se står det ingen ting om båndbredde i data bladet .men om jeg plukker ut rørene og måler på trafoen ? Med last 8 ohm ? Og vil den lille spenningen fra generatoren være tilstrekkelig til at jeg får en gyldig måling ?
    Ja.
    Og du bør ha samme utgangsimpedans fra generatoren som fra utgangstrinnet.

    Jan E Veiset
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    vega65 skrev:
    Og frekvensrespons

    Ikke så mye å skryte av.Jeg satte 334a i voltmodus og sender en sinus inn på ampen slik at meteret peker på 0db.(i underkant av 3 v ut)Etter som jeg øker frekvensen faller nålen på meteret :
    1db ned ved 40khz, 3db ned ved 56 khz
    1db ned ved 8,5 Hz (usikker på om den måler med noen grad av sikkerhet der nede)

    litt usikker på hvordan jeg kan flytte avrullingen et stykke oppover, og også hva som bør være et fornuftig mål å strebe mot.
    Hvis du har målt riktig, skrevet riktig og jeg har oppfattet riktig, er det ikke mye mer å strebe etter :)
    Den er jo flat som ei fregne innenfor det du kan høre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn