13E1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Stig etterlyste målinger.Har koplet opp laptop m/audiotester, Millets interface og et presonus lydkort.fft 1 khz ved henholdsvis 2w ut og 24,5w ut
    Henger målingene på greip ?
    Jeg er litt i stuss om det er noe som skal kalibreres lydkort mot audiotester ?
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Målingene henger absolutt på greip.
    Ca 0.2% HD ved 2W og ca 1% ved 24W. Når det stort sett er 2. og 3. harmoniske som gjør seg gjeldene ved 2W ser vi at hele spektret av harmoniske dukker opp en 24W. Høyere harmoniske avtar etter orden, noe som pleier å være positivt rent lydmessig.
    Jeg lurer litt på hva 10. og 20. harmoniske som vises tydelig ved 2W egentlig er for noe rart, er dette reelt eller er det målefeil?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jane :takk for vurderingen.
    her er et fft uten signal inn. Det ble tatt opp samtidig med de andre.også her ser en 10. og 20. Jeg vet ikke hva dette skyldes og lurer på hvordan jeg skal finne ut hva det er.Kanskje først kople til en annen amp og se om det forekommer da og ?

    13e1 ampen stod lagelig til for hugg. Målet med målingene nå er å verifisere måleriggen.
    Om jeg ikke husker feil ligger ac støyen på utgangen fra ampen i området 360-420 µV. er det samsvar med fft bildet ?
    En link til hvordan jeg kan utlede slikt som prosent thd fra dbsf skalaen i plottet ?
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det er i utgangspunktet ikke mulig å kalibrere en skala som referer til dBFS til absoluttverdier fordi FS står for full scale og det varierer fra system til system.
    Siden alle måleinstrumenter har et gitt dynamisk område er det alltid en fordel å ligge innenfor dette slik at det du ønsker å måle ligger langt ovenfor støygulvet. I målingene dine ser jeg at grunntonen ligger ca -30dB ned skalaen, det synes jeg virker litt lavt. Generelt bør grunntonen ligge i nærheten av full scale slik at du utnytter hele det dynamiske området til instrumentet.
    Men jeg kjenner ikke til oppsettet ditt så jeg kan ikke være mer spesifikk.

    For å summere HD til THD gjøres dette ved å ta roten av summen av kvadratet av de ulike harmoniske, altså:
    THD = SQRT( HD2^2 + HD3^2 + HD4^2 … + HDn^2 )
    Som du ser vektes de ulike harmoniske like mye så THD sier egentlig veldig lite om hvordan noe faktisk låter. 7. harmoniske låter på en helt annen måte enn 2. harmoniske men THD behandler disse likt og sier ingenting om dette. Til å vurdere slikt er FFT-spektrum som viser nivået på de ulike HD-komponentene til god hjelp.

    Fra dB til %:
    % = 100 x 10 ^ ( dB / 20 )
    For eks -40dB tilsvarer {100 x 10 ^ (-40/20)} = 1%.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk(igjen)
    Vedr vekting av de ulike harmoniske : Jeg leste en artikkel av Crowhurst for et år eller to siden der han begrunner hvorfor de høyere harmoniske ikke burde vektes likt med de lavere: I tråd med det du nevner: at en liten prosent høyere odde kan gjøre mye mer ugang i opplevd lyd enn tallet i seg selv skulle tilsi.
    Dette er bakgrunnen for interessen i temaet. Desuten må man sette seg noen mål også når det gjelder hobbyer: jeg har hørt noen annerkjente og veldig gode forsterkere hos forskjellige folk og vil gjerne gruse de forsterkerene etterhvert....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vedr skalering : Jeg må bli litt bedre kjent med programmet.Det er mulig å velge andre enheter enn dbfs i alle fall i noen sammenhenger (vet ikke enda i det aktuelle) Stig Vet sikkert han er bedre kjent med audiotester enn jeg.Vi får se om han ramler innom...
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Vedr skalering : Jeg må bli litt bedre kjent med programmet.Det er mulig å velge andre enheter enn dbfs i alle fall i noen sammenhenger (vet ikke enda i det aktuelle) Stig Vet sikkert han er bedre kjent med audiotester enn jeg.Vi får se om han ramler innom...
    Jeg bruker ofte den funksjonen som kalles "0dB @ Max Value". Da settes den høyeste amplituden som referanse ved odB, og skalaen endres automatisk til dB istedet for dBFS.

    Jeg fikk aldri helt til den kalibreringsrutinen som man skal kunne bruke til å kalibrere dBV og de andre skalaene i Audiotester. Men uansett så er mitt lydkort rimelig nært (ca. 1dB) har jeg funnet ut slik at jeg jeg ikke bryr meg så mye om det.

    Videre bruker jeg ofte en attenuator i forkant av lydkortet, spesielt ved målinger av effektforsterkere der amplituden raskt blir høyere enn det lydkortet takler. Da har jeg ett multimetere på AC stående paralellet på utgangen som jeg bruker til å måle det faktiske nivået ut, mens jeg i Audiotester refererer maksverdi til 0dB. Da får jeg sett det faktiske støygulvet i dB ved en gitt effekt, og så videre.

    Jeg har satt opp endel 'presets' som jeg laster inn for vanlige og repeterende målinger, slik at jeg vet at jeg har samme skalering på alle grafene mine for lettere sammenlikning i ettertid.

    Det er også morsomt å koble en kondis i serie med inngangen og probe rundt på f.eks. B+ railer og andre plasser. Da kan du lett se f.eks. rippel og støykomponenter på strømforsyninger eller andre ting. Men vær forsiktig med dette, spesielt på høye spenninger. Jeg har laget meg en liten måleboks:

    Måleboks.jpg


    Der har jeg attenuator, seriekondis og direktekobling. Bryteren S1 er viktig for å først lade opp kondisen slik at lydkortet ikke går ødelagt.

    - slarssen
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Der har jeg attenuator, seriekondis og direktekobling. Bryteren S1 er viktig for å først lade opp kondisen slik at lydkortet ikke går ødelagt.
    Du har ikke vært inne på tanken å innføre diode-clamping på inngangen til lydkortet? Jeg angret på at jeg ikke hadde det da jeg i vanvare forsøkte å måle høyspenning med lydkortet i en laptop.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Der har jeg attenuator, seriekondis og direktekobling. Bryteren S1 er viktig for å først lade opp kondisen slik at lydkortet ikke går ødelagt.
    Du har ikke vært inne på tanken å innføre diode-clamping på inngangen til lydkortet? Jeg angret på at jeg ikke hadde det da jeg i vanvare forsøkte å måle høyspenning med lydkortet i en laptop.
    Lydkortet jeg bruker (EMU0202) er beregnet for brukt mot instrumenter og opptak av musikk, og jeg mistenker at de har designet det med tanke på mye omkobling og fikling på inn- og utgangene. Jeg har ikke klart å ødelegge det ennå i allefall :)

    Er usikker på hvordan jeg skulle ha diode-klemt inngangene også, mtp, at inngangene tåler ca. 2.5Vrms. Må ha blitt back-to-back 3.3V zenere eller noe.

    - Stig
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har gjort noen målinger med orskjellig reflektert last.Trafoen fra Sowter har 2600 ohm reflektert last.Jeg ønsket å se på hvordan spekteret endrer seg når jeg endrer reflektert last ved å endre dummyen på utgangen.Dette er jo da en statisk måling som sikkert har sine verdibegrensninger.
    Jeg målte ved 2600 ohm,2760ohm ,2925 ohm og, 3250 ohm
    Ved 3250 ohm var tredje harmonisk gjennomgående høyere enn ved de andre reflekterte lastene.annen harmoniske var lavere. denne lasten ble således forkastet, likeså 2760 som var såpass lik 2600 at det ikke er hensiktsmessig å endre traforen.
    første bildet viser spekteret ved 1khz, og nokså nær klipping: 30,9w ut 2600 ohm reflektert last
    nr to er 1 khz v 12 v ut 2600 ohm reflektert last, nr tre er 1khz ,12v utved 2925ohm reflektert last
    sinus er ved 15,74v ut
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ikke så ofte en kjører 18w (12v ut ) inn i en ht med følsomhet på oppunder 100.
    derfor kikket jeg på spekteret ve 1 w ut
    første bildet ved 2600 ohm reflektert last det andre ved 2925 ohm reflektert last
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og siden jeg holder på med en 801a se
    kikket jeg litt på spekteret ved 6w ut som er nivået 801a klipper ved.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dersom noen ser feil/noe som ikke henger på greip med måleserien blir jeg glad for å få det påpekt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Nå er det ikke så ofte en kjører 18w (12v ut ) inn i en ht med følsomhet på oppunder 100.
    derfor kikket jeg på spekteret ve 1 w ut
    første bildet ved 2600 ohm reflektert last det andre ved 2925 ohm reflektert last
    Er du sikker på at disse grafene er ved samme ut-effekt?
    Det var veldig stor forskjell på HD-mønster ved en minimal (~12%) endring av lasten.

    Grunntonen er også 3/4 rute høyere i den øverste grafen. Med 10dB/div indikerer det ganske stor forskjell i amplitude.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dette har du seff rett i
    jeg tok ganske mange bilder som ble lastet over på dataen og noe gikk åpenbart galt med de du referer til. skal korrigere litt senere
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Brexit

    Dette er en sowter lc choke 20H . Den har alltid duret en smule, dette har alltid irritert meg Grønnj... dustete siden det knapt høres.
    Uansett så fikk jeg custom beregnet og viklet noen lav kapasitans choker hos monolith
    Magnetics. De kom potted i litt større potte enn avtalt og ble hyllevarmere fordi jeg syntes det ble trangt om plassen. Men så er det det at om jeg peller ut sowter og lirker monolitten på plass oppå chassisplaten, så får jeg plass inni til å stappe inn noen andre jern...
    dht driver feks.
    Tbf
    nå sitter LMC og klår på sin amp som har idht-dht
    ble inspirert og min blir "motsatt" : dhp- idbpt
    Ett par dager så spiller det
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Såpass my potting må det være.
    Det blir neste vakkert i forhold til en naken versjon.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Apropos 13E1:
    Ikke noe annet rør har gjort det mørkt i "furterommet" så mange ganger.
    Det tok litt tid (og Googling) før du fant årsaken :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vel jeg tror kanskje eieren av furterommet forstod sammenhengen umiddelbart....
    det var hyggelig og lærerikt å utvikle og bygge denne forsterkeren. Prosjektet hadde ikke vært mulig uten den hjelpen Jeg fikk av Audiomix, jane, berntj, Motron mfl.
    jeg har brukt et bias supply fra tentlabs. Det pensjoneres, likeså skal jeg endre psuet en smule. Med resistiv last og entoner tester det fint, men jeg mistenker at noe oscillerer av og til når det spilles musikk
    framegrid driverøret Ev regulatoren i V+ er hovedmistenkte.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har sammenliknet e 282f og 4p1l. ampene er identiske, bortsett ifra to ulike driverløsninger.
    Det må arbeides litt med 4p1l for å forløse potensialet...
    as is ligger de harmoniske vel 10db høyere, se snapshots.
    det første e 282f driver, målt på utgang ved ca 12 w ut. Det neste 4p1l, målt på utgang ca 12w ut . siste er støy på utgang, inngang "terminert" til hp3562a
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult
    er begge koblet med IT til neste trinn?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Kjeder meg på vei til Gardermoen.
    Skal plukke opp ormeyngel og Schnuppa for en langhelg i London.
    Stempler inn etter hjemkomst, ligger ymse tape (tomme) hjemme
    Ampene er koplet slik skissen på forrige side viser
    Dette er versjonen uten IT
    Jeg gjorde noen forsøk med en ll interstage og koplingen O.H Shade beskrev i sitt berømte " Beam powertubes"
    Jeg kommer antakelig til å teste m tango nc20f og eml 30 etterhvert.
    Her btw en annen triode jeg småsikler på...
    520B-V2 and 520B-V3 Data sheet Emission Labs.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok
    det 520B røret så kult ut
    mine amper kunne nok dratt det......tror jeg har nok å gå på mht bias og B+
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Muligens noe mer siden du ikke bruker de i bassen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn