12ax7, har noen peiling?

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hallo! Er det noen som har peiling på rør? Jeg har lyst å eksperimentere litt med å prøve andre 12ax7 rør i amp'en min. De som står i fortrinnet nå er Philips ECC83, så vidt jeg husker. Amp'en er hybrid, dvs at det kun er 3 stk av disse rørene i fortrinnet. De fungerer fint, men det hadde som sagt vært morsomt å prøve noe annet. Så til poenget; Hva burde jeg prøve, og hvor får en tak i disse? Er det spesielle typer som gir bedre mellomtone, lavere bass, høgere diskant osv? Mvh Eirik.
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
eih skrev:
Er det spesielle typer som gir bedre mellomtone, lavere bass, høgere diskant osv?
Er det nettopp dette du er ute etter eller var det tilfeldig? 8) Jeg har testet endel 12ax7 så kan prøve å hjelpe hvis jeg vet hvordan endring du vil ha.

De beste rørene jeg har testet er: Golden dragon thrustworthy (ja nye :D), Telefunken smooth plates (ca 60 tallet).

Vil du ha varmere lyd er Mullard short plate gode. Mullard long plate er litt lysere og gode på detaljer, men har en ganske tilbaketrukken bass.


Denne fungerer til en viss grad, men jeg har opplevd rør annerledes en beskrevet her. Oppsettet ellers har nok såpass mye og si.
 

Vedlegg

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Takk for info. La oss si at jeg ville handle Mullard; Vet du om noen i landet her som forhandler disse evt. andre gode rør, eller er det bare å gå i gang og søke på ebay osv. ?
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Motron en norsk forhandler som har det meste av rør. Prisene er høyere enn på feks Ebay, men det er nok ganske ofte kvaliteten også.

http://www.gulesider.no/firma/motron-siv-ing-b-kvanlid:p10005802237 (tlf er nok det eneste som fungerer)



Selv har jeg handlet masse på ebay og er meget fornøyd med det. Greit utgangspunkt når man ikke vet akuratt hvilket rør man er ute etter.
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Genialt, da skal jeg ta en telefon. Kanskje best jeg vet hva jeg vil ha før jeg ringer, hehe. Hjertens takk for bra info. mvh Eirik
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Tyske ebay er bra for europeiske fabrikanter.

Puma
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
5751 er også kompatibel.
VH. Bernt.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
magb skrev:
eih skrev:
Er det spesielle typer som gir bedre mellomtone, lavere bass, høgere diskant osv?
De beste rørene jeg har testet er: Golden dragon thrustworthy (ja nye :D), Telefunken smooth plates (ca 60 tallet).
Dette kan jeg skrive under på! Om det ikke finnes TFK å få tak i så er GD Thrustworthy det beste alternativet. Og det beste er at det produseres "as we speak" og langt inn i framtiden. Løp og kjøp!
 
Topp Bunn