1001 album du må høre før du dør

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Regner med en god del som frekventerer hfs har denne boken i sitt bibliotek.
Denne boka tar bare fullstendig kaka i fjaseri. Rett nok har jeg den norske versjonen, men jeg nekter å tro at originalen er så himla mye bedre.

Èn ting er utvalget. Det kan selvsagt diskuteres til det uendelige, så det skal jeg la ligge. En annen ting er noen av de tidvis latterlige formuleringene som forekommer, gjerne kombinert med total mangel på kunnskap og respekt for fakta.

La meg bare ta tre konkrete eksempler.

1. Beatles - Sgt pepper.

La oss skru tiden tilbake til 1967 da Fabs-tilhengere som hadde holdt ut gjennom finne seg-sjæl platene Rubber soul og Revolver
Holde ut Revolver??? Kom igjen. Nekter å tro Beatles fansa syns det var en lidelse å høre Revolver første gang i '66.

Til tross for "Strawbeey Fields Forever" - den svake singelen som bygde bro over gapet mellom Revolver og Sgt.Pepper
Svak??? Kor var denne Bruno McDonald da hjerne og ører ble utlevert? Jada, smaken er som baken & all that, men alvorlig talt. Svak???

2. Red hot chili peppers - BSSM (denne går på oversetterne)

...og toppe det hele med et vilt Robert Johnson omslag.
Jada, plata ender med en Robert Johnson cover. Stemmer det.

3. Bruce Springsteen - Nebraska
Som en oppfølger til debutalbumet, den buldrende dobbeltplaten The River fra 1980...
No further comments required.

Og det er myyye mer... Men den er grei å ha som dass-lektyre.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kjøpte den norske boka for 69.- blanke kroner for et par år siden.

Tabbe!! En skamklipt 0,4l på Rockefeller smaker bedre, og er bedre anvendte penger. Skikkelig drittbok, jeg kjente jeg ble smårød i ansiktet i ren flauskap jo mer jeg leste. De musikk"journalistene" som har bidratt, burde gremmes. Pinlig mye faktafeil. Avoid!!

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Har boka jeg også og ja den inneholder pinlig mange feil. Har mest brukt den til å bla i, i håp om å finne noen klassikere jeg har glemt på veien. Til det formålet har den gjort noe nytte.

U

utgatt60135

Gjest
Todd skrev:
Har mest brukt den til å bla i, i håp om å finne noen klassikere jeg har glemt på veien. Til det formålet har den gjort noe nytte.
Me too...

Mange plater som burde ha vært der og de har tatt noen merkelige albumvalg noen ganger synes jeg. Følger med på VG debatt det er en kar anmelder alle platene i boka.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Townes skrev:
Men den er grei å ha som dass-lektyre.
Da gjør den jo i det minste noe nytte da. Syns for min del at den er et nyttig redskap når jeg skal finne ideer til videre utvidelser av musikksamlinga.

Ulike meninger om albumutvalg og anmeldelsen av albumene vil det jo selvsagt være.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hva med å lage en Hfs versjon, det å velge ut album å skrive om går på rundgang og en annen tråd for å kommentere albumene?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043
Syns den er glimrende som et oppslagsverk. Samme med "1001 filmer"-

At det er en del faktafeil, det gjør ikke så mye. Syns den er morsomt skrevet, litt sånn Yan Friis-aktig ;)
Skal man lese noe dødsens alvorlig så får man heller finne frem bibelen, dog er det sikkert noen faktafeil her og der i den boken også.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Anonym skrev:
Hva med å lage en Hfs versjon, det å velge ut album og skrive om går på rundgang og en annen tråd for å kommentere albumene?
God ide!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorfor lese om platene når det er mye mer gøy å gjøre seg opp en egen mening gjennom å lytte til dem?

Og hva skulle vi gjort uten det rumenske kringkastingsselskapet? De har laget en nettradio/tjeneste der 1001-listen kan streames helt gratis. Platene er som i boken ordnet kronologisk. Kast boken og trykk på lenken isteden. ;)

http://www.radio3net.ro/dbalbums/albume1001/

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Tjo bing ! Det der var en link av monumentale proporsjoner, baluba.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Glimrende. Der er nok lydkvaliteten et lite hakk bedre i Premium enn det rumenerne tilbyr, men jeg vet jo ikke hvilken bitrate de bruker. Selv har jeg bare hørt på den rumenske siden på jobben, og over de Logitec-ht som står på skrivebordet mitt låter det svært bra. Men uansett er supplerende sider topp, og som premiumbruker så er nok Spotify best når seriøs lytting står på dagsorden.

Nok en nyttig link, altså. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.683
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg kjem aldri til å innrømme å ha kjøpt denne boka, sjølv om prisen var låg. Men ho er ikkje så ille - har vel om lag 50% av platene der uansett. Grunngjevingane stinkar, som så mange har vore inne på.
Men det er mange pene bilete....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hvilke album je må høre før jeg dør. 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hvilke album je må høre før jeg dør. 8)
Det er dessverre ikke et aktuelt alternativ. Av med solbrillene og på med tvangstrøyen før vi pusser det rumenske hemmelige politiet på deg. Føy deg inn i rekkene, og vær stille samtykkende. ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Må bare føye til en fiffig liten sak til fra dette makkverket.
Er (forhåpentglivis) bare en typo, men morro anyhooo.

Husker ikke akkurat hvilken plate det er fra, mener det er Sam Cooke, live@the harlem square club, med en spilletid på 63:65 eller noe sånt :)
Så uselesse som mange av skribentene i denne boka er, så stiller jeg meg tvilende til mattekunnskapene også.

A

asvaberg

Gjest
baluba skrev:
Hvorfor lese om platene når det er mye mer gøy å gjøre seg opp en egen mening gjennom å lytte til dem?

Og hva skulle vi gjort uten det rumenske kringkastingsselskapet? De har laget en nettradio/tjeneste der 1001-listen kan streames helt gratis. Platene er som i boken ordnet kronologisk. Kast boken og trykk på lenken isteden. ;)

http://www.radio3net.ro/dbalbums/albume1001/
Bra link, men lyden er til tider rett ut elendig.
Test f.eks Iron Maiden, debutalbum og låt 1 - Prowler

Lyden på spotify (gratisversjon) er vel 100 ganger bedre......

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har spilt en fem, seks album fra den linken. Av dem var Buddy Holly verst. Den plystret og hadde andre artifakter så det ljomet, og var totalt uhørbar selv over de pc-ht jeg har på jobben. Jeg har enda ikke spilt noe fra linken hjemme, så det kan godt skjule seg fæle ting i lyden bak de platene jeg synes har ok lyd på jobben. For de andre platene syntes jeg låt ganske bra over Logitec som jeg har på kontorpulten.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Det er vel om lag 90 journalister som har bidratt til boken slik jeg har skjønt det, så kvaliteten på det som skrives varierer nok...

Men etter å ha brukt boken en del i den siste tiden og lastet et par hundre album (i tillegg til et par hundre som jeg har fra før), så er det helt klart for meg at denne boken har gitt meg mange gode tips. Det er faktisk veldig mye bra musikk samlet her!

Fins det andre gode bøker som dekker rockens og popens historie bedre, så kom gjerne med anbefalinger!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.491
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg klipper og limer fra Aftenpostens spørretime med Herr Bakke da boken kom ut:

Tviler på at Politiet har ressurser til å ta i mot alle disse anmeldelsene...
Animè, oZlO

Asbjørn Bakke: Det går fint. De har autoknapp som ekspederer videre til henleggelse.

Hvorfor er "Revolver" bedre enn "1001 album du må høre før du dør"?
Bob, Moss

Asbjørn Bakke: Fordi den inneholder veldig mye mer godteri. De største artistene presenteres gjennom samtlige album. Bilder og illustrasjoner er i all hovedsak fra Norge med tilhørerende anekdoter. Du finner full oversikt over samtlige norske konserter til de som er omtalt. Kliner til og sier det som det er: Den er mer velskrevet også.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Takker for tipset. Det ender vel med at jeg kjøper den også (selv om den koster 500.- på den eneste nettbutikken jeg fant i farta som har den)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gimsegutten skrev:
Takker for tipset. Det ender vel med at jeg kjøper den også (selv om den koster 500.- på den eneste nettbutikken jeg fant i farta som har den)
Vent til neste mammut salg ;) Trur eg betalte 149,- eller 199,-

Men som nevnt tidligere (trur eg i alle fall), så har den sine svakheter denne boka òg. Men å foretrekke framfor makkverket 1001 fjolleriet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slike bøker er generelt fjollete, for de er kun en eksponering av selvhøytidelig bedreviter-propaganda. Den ene kanskje mer enn den andre, men likefullt fjollete. Det gjør dem likevel ikke unyttige, for det er stort sett gode plater som anbefales. Jeg kan ikke huske å ha sett noen dårlige råd til lytting på 1001 (jeg har ikke lest boken, ei heller sjekket hele listen) ut fra mine stikkprøver av tilfeldige sider. Det er helt sikkert plater som jeg mener hører hjemme på listen, mer enn mange som er der nå. Det betyr ikke at de som er nevnt er dårlige, bare at noen er dårligere enn mine favoritter som ikke er nevnt. Derfor har slike bøker en viss verdi, selv om jeg aldri ville betalt over 100 kroner for denslags. Derfor liker jeg den rumenske nettsiden. Den er hands on. Du får de samme rådene som i boken, men her kan du høre om rådet er verdt å ta til følge. Eller du trenger ikke kjøpe platene i det hele tatt sålenge du har tilgang på den nettsiden, samt den spillelisten til Spotify. Og det er en verdi som ikke skal kimses av, selv om argumentasjonen er til tider slett, og noen plater med fordel kunne vært byttet ut med et alternativ.

Topp Bunn