Bil, båt og motorsykkel 1000 grunner til ikke å kjøpe brukt Tesla? (spesifikt Model S for now)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Jeg kan jo bare si noe om det jeg har erfaring med. Hvordan BMW er generelt har jeg ingen synspunkter på. Jeg hadde svært lave kostnader på min BMW. Jeg hadde den i 15 år, og det eneste som måtte skiftes var slitedeler som bremseskiver/klosser. Startbatteriet holdt i 14 år!
Jeg kjører relativt ofte forbi det lokale Teslaverkstedet. Der står bilene i kø og venter på reparasjoner. Det er ikke plass til flere der.

Begrepet "en svale gjør ingen sommer" burde være kjent? Man kan ikke trekke generelle konklusjoner ut fra et enkelt datapunkt.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
For egen del må jeg si jeg er glad for at det er et merke som Tesla der ute, og finner det imponerende hva de har fått til på relativt få år i bransjen. Slik alle har et søskenbarn på Gjøvik (vel, det her jeg vel strengt tatt ikke) så kjenner jeg mange som hoppet på Tesla fra starten. Kanskje litt som Alfa-entusiaster som blånekter for alt annet enn perfeksjon, men ikke en av disse har angret.

Har testet S og syntes den var artig å kjøre men den passer ikke mine (eller snarere familiens) behov der vi er nå. Min neste bil blir nok derfor også en stasjonsvogn eller SUV med hengerfeste, dog sannsynligvis som plugin hybrid.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Helt enig, noruego. Jeg synes også det er fint at Tesla finnes. Bilene de lager passer ikke mitt bruk, så de er uaktuelle for meg.
Det jeg (og mange med meg tror jeg) reagerer på er den måten mange av entusiastene lovpriser dem på. Det er liksom ikke måte på hvor fantastiske de er og de passer visstnok for absolutt alle, uansett lommebok.

Den biltypen som antagelig passer de aller fleste og som ikke gjør at vi må endre så veldig mye på våre kjørebaner, men likevel belaste miljøet minst mulig, er en plug-in hybrid med 10 mil elektrisk rekkevidde og en moderne diesel-motor. Sånne finnes det dessverre ikke. Jeg dekker 90% av min kjøring i el-moduis i min GTE, samtidig med at jeg kan kjøre langt når jeg må. Når jeg kjører i hybridmodus og har oppgitt mål passer bilen selv på å spare batteriet slik at jeg kan kjøre elektrisk når jeg kommer til et bysentrum. Hengerfeste har den også. Praktisk bil.
Dessverre er jeg redd for at mange som har kjøpt en plug-in hybrid ikke lader dem og stort sett kjører med forbrenningsmotoren. De kjøper den fordi den blir relativt rimelig grunnet avgiftssystemet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Skal man gjøre noe for miljøet må man ha mest mulig energieffektive biler og da må folket over på Hyundai Ioniq og tilsvarende.

Gleder meg til hybrid blir den nye katta i sekken på linje med diesel i Oslo sentrum.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
Jeg har forståelse for Teslas praksis mht definisjon av livsløp. Når man kjøper en ny bil betaler man for bilen og tilhørende tjenester. Når den kondemneres dekker forsikringsselskapet bilens verdi. Det betyr at vedikjeden er "sluttet", og pr definisjon er ikke vraket lenger en bil. Når noen ser forretning i det å bringe bilen tilbake på veien er det ingen økonomi i dette for Tesla, og alle som har eid bilen i dens livsløp har fått sine tjenester levert. Derimot er dette en forretning for andre aktører, og den forretningen er mer lukerativ om de kan selge det gjenopprettede vraket med tilhørende Tesla-tjenester. Dette virker for meg kontraproduktivt for Tesla, og heller ikke noe man som kunde rimeligvis burde kunne forvente.
Det blir en i overkant teoretisk øvelse å si at bilen ikke er bil lengre når det faktisk er reparert og lovlig på veien. Kondemnering er kun et begrep brukt av forsikringsbransjen og mange av disse bilene selges videre av forsikringsselskapet nettopp fordi de er reparerbare. At garanti bortfaller kan jeg ha en viss forståelse for, men at funksjoner deaktiveres tyder på at Tesla mener de på en måte fremdeles eier bilen. Dette er funksjoner som deaktiveres i bilen, ikke på ladestasjonen eller at Tesla f.eks nekter firmwareoppgradering.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Det er vel en del av godkjenningen i Europa? Man er forpliktet å levere deler til en bil inntil 10 år (eller enda lenger?) etter at den er gått ut av produksjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.690
^^ Det er endel av religionen. Når gudebilde er ødelagt skal ingen hedning besudle det. Er det mye ødelagt så skal det brennes og begraves.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Samme fyren på videoen selger vel 3. parts deler til Tesla. Har sett videoen hans med utbedring av dørhåndtak (som er dårligere hos Tesla enn hos VW selv om det ikke bør være mulig).

S

svk

Gjest
Alle seriøse bilprodusenter utleverer rep litteratur til 3 part.
En kan også benytte 3 part til service og beholde garantien i EU.

Hva er det Tesla tror/driver med?
Kjøp nye elektriske jaguar eller Audi istedenfor

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Synd forbruket på Jaguar er så høyt.

• Liker
Reaksjoner: svk

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.976
Sted
Østfold
Det blir en i overkant teoretisk øvelse å si at bilen ikke er bil lengre når det faktisk er reparert og lovlig på veien.
Jeg har da ikke hevdet at den ikke lenger er en bil? Ikke bare er den en bil, men om den er skikkelig reparert vil jo typegodkjenningen også gjelde.

Kondemnering er kun et begrep brukt av forsikringsbransjen og mange av disse bilene selges videre av forsikringsselskapet nettopp fordi de er reparerbare.
Det er ikke helt riktig, når de kondemnerer en bil definerer de at bilen er dyrere å reparere enn hva en tilsvarende bil koster å kjøpe. Hvis en reparerer en slik bil for å selge den videre vil man tape penger. At det finnes spekulanter som mener de kan gjøre dette billigere er en helt annen sak.

At garanti bortfaller kan jeg ha en viss forståelse for, men at funksjoner deaktiveres tyder på at Tesla mener de på en måte fremdeles eier bilen. Dette er funksjoner som deaktiveres i bilen, ikke på ladestasjonen eller at Tesla f.eks nekter firmwareoppgradering.
Det er ikke snakk om at en funksjon på bilen deaktiveres. Det er snakk om at man avslutter en tjeneste som følger bilen fra den er ny til den skrotes eller kondemneres. Dette er tjenester på lik linje med garantien.
Lading: Tesla betaler for strømmen, og har en del andre driftskostnader på disse laderne. Dette er en tjeneste Tesla leverer frem til bilen skrotes eller kondemneres.
Firmware: Det ville nok ikke koste Tesla spesielt mye å opprettholde denne tjenesten, men om noe går galt under en slik oppdatering, og denne er pushet av Tesla, så vil Tesla automatisk være forpliktet til å løse problemet da de har gjort en endring på annen manns eiendom som har ført til en feil.

Hvorfor skal Tesla påta seg risiko og kostnader knyttet til disse to tjenestene, men ikke den tredje, altså garanti?

Uansett er dette tross alt bare en teoretisk problemstilling, for om man spør menigheten koster jo en Tesla nesten ingen ting. Det er jo bare å kvitte seg med sin 1984 Volvo 240 og legge pengene i en Tesla, da sparer man enorme summer i måneden. Dette er visst noe ALLE har råd til, de forstår det bare ikke selv.

S

svk

Gjest
Olsen bil var jo flink til å holde kostnadene nede ved rep av kondemnerte biler

Topp Bunn