Sendte for en uke siden et klagebrev til bruktbilforhandleren, inkl diverse paragrafer, kopi av annonsen, og liste over "gjøremål" fra Sulland. De prøvde å ringe meg rett etter de hadde mottatt brevet, men jeg sa at de kunne kommunisere skriftlig, så vi har svart på hvitt all kommunikasjon. Har ikke fått noe fra dem ennå.
Da jeg skiftet til sommerdekk på mandag, sjekket jeg samtidig bremsene. Sulland hadde nok rett angående bremser, simmering, og mansjetter. Klossene bak er så slitt at de er et par millimeter unna skivene på innsiden. Calipere fungerer heldigvis, for klossene skrubber inntil når bremsen aktiveres. Det er også så mye "kjeks" av rust på klossene - i anlegget mot calipere - at denne kjeksen bare fjærer og ikke får skikkelig kraft på skivene. Skivene bak er polert kjeks en cm innenfor ytterkanten. Skivene foran ser tålig bra ut. Simmeringen svetter ikke, som er normalt, men det lekker. Oppdaget også ei larve med drivknutefett i området rundt indre mansjetten på venstre side - et hull som er så stort at jeg fikk inn pekefingen uten problem.
Sendte e-post til Moelv Bil i går morres angående dette, og lurte på når jeg kan forvente en skriftelig tilbakemelding på klagen. Nevnte samtidig at følgefeil grunnet bilens dårlige stand, er de også ansvarlige for. Ryker drivknutene pga lekkasje i mansjettene, må de dekke dette også. Håper de tar tak i dette asap.
Sjekket også hva som er normal salgspris på min modell, med tilsvarende kilometerstand. Det varierer fra 35000 til 75000. Av de bilene som koster rundt 60k, er det aller meste av slitedeler byttet, samt tilstandsrapport, og fulgte servicer hele veien: Hjullagere, støtdempere, simmeringer, bremser, regreim m/tilbehør, servopumpe (denne lekker forresten på min bil), pakninger i motor, opphengskuler, linker ifm. stab.stag foran og bak, etc. Av de bilene med lavest salgspris, er det faktisk oppgitt at det er litt slitedeler som må byttes, eller at det ikke er oppgitt reparasjoner.
Vidar