10 stk 2'er feil på bruktbil fra forhandler...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
2: Skjev for og bakstilling, retningsstabilitet er ikke ok, dette høres ut som en tidligere alvorlig skadet bil.

Basert på nr 2 høres det ut som at du bør få hevet kjøpet på denne bilen.
Ikke nødvendigvis. Kan skyldes slitte foringer i bakstillinga (selv om de burde holde dobbelt så lenge) samt at bilen trenger forstillingskontroll.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
De sa på Sulland at det var sansynlig at bilen har kjørt på ett eller annet som har gitt skjevheter. Men ramma er ikke helt i 8-tall, så en for- og bakstillingskontroll skulle holde for å rette den opp.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Voff skrev:
mutz skrev:
For å oppmuntre kjøperen litt her kan jeg nevne at ingen av disse feilene er overraskende i forhold til kilometer.
I gamle dager kanskje, men i dag er 200 000km ingenting på en bil.
På 200000 km vil en moderne bil i alle fall typisk ha "brukt opp" 2 sett med støtdempere (foran + bak), 3 sett med bremser (foran + bak) samt enkelte andre understellskomponenter. Så dette er i alle fall helt normalt.
De andre feilene skyldes vel mere alder enn kjørelengde.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Da er ikke min Octavia moderne skjønner jeg :)
Den går fortsatt på originale støtdempere og fjærer etter 265000km.
Bremseskiver og klosser er skiftet 2 ganger, og opphengskuler og endeledd 1 gang.
Den bilen har rett og slett en holdbarhet som forundrer meg, ikke en gang mansjetter på drivakslene er skiftet!
Skoda er ikke hva det en gang var (heldigvis) ;D

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
norcad skrev:
Da er ikke min Octavia moderne skjønner jeg :)
Den går fortsatt på originale støtdempere og fjærer etter 265000km.
Bremseskiver og klosser er skiftet 2 ganger, og opphengskuler og endeledd 1 gang.
Den bilen har rett og slett en holdbarhet som forundrer meg, ikke en gang mansjetter på drivakslene er skiftet!
Skoda er ikke hva det en gang var (heldigvis) ;D
Jeg er nok klar over at jeg stiller større krav til støtdempere enn folk flest.
Men er "folk flest" klar over hvor dårlig blokkeringsfrie bremser fungerer i kombinasjon med slitte støtdempere?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Har sendt selgeren et skriftlig klage. Har også lagt ved ekstra kopier av kontrollseddel, og en rekke lover og regler som gjelder bruktbilkjøp. Så blir det spennende å høre reaksjonen. Nokså utrolig at selgere prøver seg med en spansk en når de VET at det er noe som heter forbrukerkjøpslov - vel, de prøver seg i håp om at han som kjøpte bilen betaler hele byrden.

Brevet kommer vel fram i morgen, og jeg skal ringe på torsdag for å høre om de har mottatt og lest klagen. Hvis ikke, reiser jeg opp til Moelv og leverer klagen personlig.

Vidar

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
På 200000 km vil en moderne bil i alle fall typisk ha "brukt opp" 2 sett med støtdempere (foran + bak), 3 sett med bremser (foran + bak) samt enkelte andre understellskomponenter. Så dette er i alle fall helt normalt.
Min forrige Audi skiftet bremseklosser første gang på 180 000km. Brenseskiver foran og bak på 250 000km - da jeg byttet den inn. Skiftet aldri støtdempere. Riktignok har min nåværende A6 større "bremseforbruk, men første støtdemperskift (bak) var på 300 000km (det var noen tusen km med 2 tonn campingvogn som knerta dem - ikke si det til noen!)- fremdeles er originale støtdempere og fjærer foran (377 000km). Denne bilen kjørte forøvrig første året på Islandske grusveier som er de verste i verden. Deretter på Nord- Norske (vinter)veier så det er ikke slik at demperne ikke har fått kjørt seg. Første hjullager skiftet på 375 000km. Nå er foringene i bakstillinga slitt (377 000km). Bilen har fremdeles original clutch.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Sånn prinsippielt mener jeg at en bil som er mer enn 12 år gammel og har gått over 200 000km er verdt mellom 20 000 og 30 000kr. Det er ren bruksverdi og medfører at bilen er i normalt god stand og for fra rust. Dette såfremt vi snakker om vanlige biler.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.421
Sted
Østfold
Low-Q skrev:
Nokså utrolig at selgere prøver seg med en spansk en når de VET at det er noe som heter forbrukerkjøpslov - vel, de prøver seg i håp om at han som kjøpte bilen betaler hele byrden.
Det er nok ganske vanlig, uansett hvor man handler. Jeg var hos en Opel-forhandler en gang og kjøpte en allerede da gammel bil. Vi ble enige om en pris, vi ble enige om betaling i 2 omganger, og vi ble enige om et lite beløp i "gebyr/rente" for oppdelt betaling. Imidlertid ville han ha den siste der som en muntlig del, og ikke inn i kjøpekontrakten. Jeg stusset litt over dette og diskuterte det med min bestefar for anledningen, det endte med at da han ble med meg da jeg betalte de siste 10k så påpekte han at de 3k som var avtalt for oppdelt betaling ikke var tatt med i kontrakten, og at de dermed mest sannsynlig var på vei ned i lomma på selgeren selv. Han foreslo at vi enten kunne se bort fra de pengene, eller høre hva sjefen hans mente om saken. Det endte med at jeg sparte de pengene :D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Gammeln skrev:
Min forrige Audi skiftet bremseklosser første gang på 180 000km. Brenseskiver foran og bak på 250 000km - da jeg byttet den inn. Skiftet aldri støtdempere. Riktignok har min nåværende A6 større "bremseforbruk, men første støtdemperskift (bak) var på 300 000km (det var noen tusen km med 2 tonn campingvogn som knerta dem - ikke si det til noen!)- fremdeles er originale støtdempere og fjærer foran (377 000km). Denne bilen kjørte forøvrig første året på Islandske grusveier som er de verste i verden. Deretter på Nord- Norske (vinter)veier så det er ikke slik at demperne ikke har fått kjørt seg. Første hjullager skiftet på 375 000km. Nå er foringene i bakstillinga slitt (377 000km). Bilen har fremdeles original clutch.
Nå funskjonstestes ikke støtdempere på eu-kontroll, det blir kun sett på lekkasjer så du har nok gynget rundt med defekte støtdempere i lang tid.

Både støtdempere og hjullagre kommer ofte fra 3. parts produsenter så det er stort sett de samme delene uavhengig av bilmerke.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Enig i at å være NAF medlem er lurt... men i dette tilfellet kun som bistand til å heve kjøpet. Selger ønsker neppe å påkoste den bilen med 50k, da er det ingenting igjen allikevel. Bedre å ta den tilbake, og selge den rimeligere til en som er glad i å mekke. :)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Voff skrev:
Gammeln skrev:
Ingen får meg til å tro at et sett støtdempere holder 300000 km på norske veier. Og jeg tør slett ikke tenke på hvordan en bil med nye dempere på en aksling og dempere som har gått 377000 km på den andre akslingen oppfører seg.
Dessverre er det mange med elendige dempere å se ute på veiene, skremmende.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
rumath skrev:
Enig i at å være NAF medlem er lurt... men i dette tilfellet kun som bistand til å heve kjøpet. Selger ønsker neppe å påkoste den bilen med 50k, da er det ingenting igjen allikevel. Bedre å ta den tilbake, og selge den rimeligere til en som er glad i å mekke. :)
Hvis de tar den tilbake, og selger den igjen, kan vi være sikre på at prislappen på finn.no fortsatt er 60k - uten at de har løftet en finger for å få den reparert. Men nå er jo kontrollseddel sendt Statens vegvesen, og der vet de hva som er 2'er feil på bilen pr. 5 april 2011...uten at jeg vet om det vil ha noe betydning.

Det koster nok ikke forhandleren 50 lapper å reparere. Skal alle delene kjøpes nytt på merkeverksted, og at all reparasjon blir gjort der, koster det over 50 lapper.

Vidar

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
594
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Jeg måtte skifte hjullager på min Skoda Octavia 09'modell etter 36000 km. Gikk riktignok på garantien men det er vel litt tidlig?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.312
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen hjullager på min Merce etter 215.000 og 12 år. Bortsett fra slitedeler (i hovedsak bremseskiver) er fasit en støtdemper, et ledd i forstillingen, en del til en kjølevifte og en tenningssensor(eller noe sånt). Støtdemperen var DYR (luftfjæring) ellers var det meste til kurante priser. Men jeg har aldri kjørt merkeverksted heller. Har nettopp hatt EUkontroll og liten service, pris 2500 kr + ledd i forstillingen til 2900.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
dandare skrev:
Jeg måtte skifte hjullager på min Skoda Octavia 09'modell etter 36000 km. Gikk riktignok på garantien men det er vel litt tidlig?
Dersom det er vanlig for modellen at hjullager ryker etter 36000 km er det definitivt tidlig.
Dersom dette er et enkeltstående tilfelle er det normalt for å si det slik. Alle bilmerker og modeller vil ha tilfeller av deler som ryker etter kort tid.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
Ingen får meg til å tro at et sett støtdempere holder 300000 km på norske veier. Og jeg tør slett ikke tenke på hvordan en bil med nye dempere på en aksling og dempere som har gått 377000 km på den andre akslingen oppfører seg.
Dessverre er det mange med elendige dempere å se ute på veiene, skremmende.

Du får tro hva du vil. Greit nok at demperne foran neppe er som nye men jeg kjører relativt friskt og den slitne Audien krenger mindre og er fastere i fisken på grensa enn 2011 S-max jeg også kjører.

En morsom historie er at min forrige Audi var på støtdemperkontroll på 135 000km på en sånn omreisende sak på bil fra en eller annen støtdemperprodusent. Han sa at jeg neppe vil få like fine og symmetriske data om jeg satte helt nye dempere på. Helt utrolig at demperne hadde gått 135 000km.....

Snakket forøvrig med en fyr som bodde i enden av ni fartshumper. Han skiftet støtdempere hver 70 000km ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Low-Q skrev:
De sa på Sulland at det var sansynlig at bilen har kjørt på ett eller annet som har gitt skjevheter. Men ramma er ikke helt i 8-tall, så en for- og bakstillingskontroll skulle holde for å rette den opp.
Har jobbet i Sulland systemet i to år..Og takster derifra kan du tidvis ta med en klype salt.. Bukken og havresekken osv...Bruk heller NAF...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Sendte for en uke siden et klagebrev til bruktbilforhandleren, inkl diverse paragrafer, kopi av annonsen, og liste over "gjøremål" fra Sulland. De prøvde å ringe meg rett etter de hadde mottatt brevet, men jeg sa at de kunne kommunisere skriftlig, så vi har svart på hvitt all kommunikasjon. Har ikke fått noe fra dem ennå.

Da jeg skiftet til sommerdekk på mandag, sjekket jeg samtidig bremsene. Sulland hadde nok rett angående bremser, simmering, og mansjetter. Klossene bak er så slitt at de er et par millimeter unna skivene på innsiden. Calipere fungerer heldigvis, for klossene skrubber inntil når bremsen aktiveres. Det er også så mye "kjeks" av rust på klossene - i anlegget mot calipere - at denne kjeksen bare fjærer og ikke får skikkelig kraft på skivene. Skivene bak er polert kjeks en cm innenfor ytterkanten. Skivene foran ser tålig bra ut. Simmeringen svetter ikke, som er normalt, men det lekker. Oppdaget også ei larve med drivknutefett i området rundt indre mansjetten på venstre side - et hull som er så stort at jeg fikk inn pekefingen uten problem.
Sendte e-post til Moelv Bil i går morres angående dette, og lurte på når jeg kan forvente en skriftelig tilbakemelding på klagen. Nevnte samtidig at følgefeil grunnet bilens dårlige stand, er de også ansvarlige for. Ryker drivknutene pga lekkasje i mansjettene, må de dekke dette også. Håper de tar tak i dette asap.

Sjekket også hva som er normal salgspris på min modell, med tilsvarende kilometerstand. Det varierer fra 35000 til 75000. Av de bilene som koster rundt 60k, er det aller meste av slitedeler byttet, samt tilstandsrapport, og fulgte servicer hele veien: Hjullagere, støtdempere, simmeringer, bremser, regreim m/tilbehør, servopumpe (denne lekker forresten på min bil), pakninger i motor, opphengskuler, linker ifm. stab.stag foran og bak, etc. Av de bilene med lavest salgspris, er det faktisk oppgitt at det er litt slitedeler som må byttes, eller at det ikke er oppgitt reparasjoner.

Vidar

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.421
Sted
Østfold
Husk å gi dem en svarfrist. Kan være lurt å sende kopi av tidligere korrespondanse, så gir du dem to ukers svarfrist regnet fra brevets dato. Om du sender det rekommandert har de heller ikke mulighet til å late som om de ikke har fått brevet. Henter de ikke den rekommanderte sendingen kan du anse det som at de bryter korrespondansen, og da er det forliksrådet neste. Det samme gjelder om de ikke svarer innen fristen. I begge tilfeller vil det styrke din sak kraftig.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
De har 14 dagers frist fra datoen jeg sendte brevet. Han har mottatt brevet - det har jeg "skriftlig" på mobilsvar.
De er opplyst om at saken blir videresendt forliksrådet etter svarfristen, eller om de ikke aksepterer klagen innen svarfristen.

Vidar

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lykke til. De har i alle fall ikke oversett din henvendelse, og det er kanskje et godt tegn? Jeg ville ikke vært overrasket om de overså henvendelsene sålenge de kunne, for jeg har en innebygget skepsis mot bruktbilforhandlere etterhvert.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Bare unngå biler som er laget fra 1995-2003, så unngår dere mye tull. På den tiden kom omtrent alle bilprodusenter med nye generasjoner og løsninger, men de skulle også spare mer på innkjøp og tjene mer på salg. Resultatet kommer nå. En 15 år gammel bil for 15 år siden var bedre enn en som er 15 år i dag. Nå er den eldste 30 år og fullt brukbar veteranbil om ikke rusten har herjet for mye, men det er nå en gang slik at veteranbiler er greie å importere.. Off topic, men dog. Fakta kommer man neppe unna. :-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Bare unngå biler som er laget fra 1995-2003, så unngår dere mye tull. På den tiden kom omtrent alle bilprodusenter med nye generasjoner og løsninger, men de skulle også spare mer på innkjøp og tjene mer på salg. Resultatet kommer nå. En 15 år gammel bil for 15 år siden var bedre enn en som er 15 år i dag. Nå er den eldste 30 år og fullt brukbar veteranbil om ikke rusten har herjet for mye, men det er nå en gang slik at veteranbiler er greie å importere.. Off topic, men dog. Fakta kommer man neppe unna. :-\
Godt mulig at det du skriver stemmer, men det virker ikke akkurat som fakta slik som du fremlegger det. Løse påstander er det jeg med min manglende kompetanse kan lese her, og jeg kan ikke huske å ha sett noen andre påstå det samme. Men noen må jo til slutt være whistle blower...

J

J.J

Gjest
Jeg er litt enig det Mulelid sier .. Men ingenting er sort hvitt. Teorien om eldre og nyere biler er jeg litt enig i.

Nabo guttungen har skaffet seg en Volvo 244 .. husker ikke årsmodell men vi snakker 80 tallet - dønn strøken .. en annen litt lengre bort har en Mercedes 300 stv ifra begynnelsen av 2000 tallet og er en rustkatastrofe uten like ... dette er bare et eksempel .. ingen verdensreferanse i det hele tatt. Bare nevner det ....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.574
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror nok Mulelids erfaringer er kraftig farget av generasjonsskiftene hos ett bestemt bilmerke. Modellen frem til 95 var "overengineered" og driftssikker, modellen som var i produksjon 95-02 hadde problemer med det meste, mens modellen etter det igjen var tålelig bra. Derfor tror jeg rådet bør leses som "unngå W210-modellen".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
Jeg er litt enig det Mulelid sier .. Men ingenting er sort hvitt. Teorien om eldre og nyere biler er jeg litt enig i.

Nabo guttungen har skaffet seg en Volvo 244 .. husker ikke årsmodell men vi snakker 80 tallet - dønn strøken .. en annen litt lengre bort har en Mercedes 300 stv ifra begynnelsen av 2000 tallet og er en rustkatastrofe uten like ... dette er bare et eksempel .. ingen verdensreferanse i det hele tatt. Bare nevner det ....
At Benz har hatt rustproblemer i lang tid er vel neppe noen er uenige i. Av tyskerne er det vel bare Opel som har blitt bedre, og Porsche og BMW har klart å bevare posisjonen. Men utviklingen til VW og Benz er mildt sagt forstemmende. I tillegg har Benz latterlige løsninger som egen computer for hver vindusheis, som er ganske fordyrende når noe skjer. Hvorfor ikke en sentral prosessor kan styre alle fire vinduene er for meg uforståelig. Det er ikke overkill, det er bevisst blodtyning.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
baluba skrev:
At Benz har hatt rustproblemer i lang tid er vel neppe noen er uenige i. Av tyskerne er det vel bare Opel som har blitt bedre, -----
Det skulle vel bare EN boks rustbeskytter til for at Opel skulle bli bedre ;-)

Arne K

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Jeg mente faktisk AUDI! Fra 1992 ble det bare rot.. De er faktisk verre enn Mercedes-Benz fra samme år. Kan vel si at det er ca 50 feil på en Audi 100 og 5 på en MB fra 1992 om man har fulgt opp bilen med service og normalt vedlikehold. At W210 er en møkkabil av dimensjoner vet jeg, og det er derfor jeg kommer til å hoppe glatt over den og gå rett på W211 om ikke så mange år. Må bare slite ut 1990-modellen først............................... Straks innkjørt med 400.000 garanterte km rundt hjørnet. :) Den ca 30 år gamle jeg siktet til er 300TDT evt den uten Turbo - 300TD. W123 går langt uten tull! :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Jeg mente faktisk AUDI! Fra 1992 ble det bare rot.. De er faktisk verre enn Mercedes-Benz fra samme år. Kan vel si at det er ca 50 feil på en Audi 100 og 5 på en MB fra 1992 om man har fulgt opp bilen med service og normalt vedlikehold.

Jeg hadde en 92 Audi og den hadde usedvanlig lite feil på de 7 årene og 235 000km jeg hadde den. Jeg kompiser med Audi 100 2.8 og en med en 100 2.3 - begge '93 modeller, den ene har gått 300 000km, uten nevneverdige feil. Rust finnes ikke på dem.
Etter min mening var tidlig '90 tall en av Audis beste perioder.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Audi ruster like fort og lett som alle andre, du Voff. Får man hull på zinkbelegget og leverer bilen på feil sted er løpet kjørt. Med 1992 mente jeg TDI-møkka.. Men du er vel ikke enig i noe jeg skriver likevel, eller? Mobben leve? Jau..

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Litt OT, men var det noen av problemene til VAG som sluttet rundt 02/03 da? :p Det samme kan vel sies om Merce.

Min BMW derimot har rullet ufattelige 15k nå. På et helt år. Har ikke byttet noe på den ennå! Noen småting har det dog vært allerede(!). De har fikset seg selv, men er litt redd for at de skal komme tilbake av seg selv også. :)

Geir Arne

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Det er Mesta som er problemet til mange bilmerker.. Mesta + salting av veiene. :-\

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.421
Sted
Østfold
De fleste bilimportører har en del rutiner de gjør på biler når de kommer inn til landet. Jeg tror en del tok litt lettvint på dette da det begynte å komme biler med elforsinket karosseri, noe de vel fikk angre på senere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.833
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De aller, aller fleste bilmerker har hatt en periode da ge gikk over fra biler uten mye elekronikk til biler med mye elektronikk, og de aller fleste har slitt veldig akkurat i overgangen... I tillegg, så har det vært en del "justering" der fabrikantene gikk over til forsinking av karosseri og mere miljøvenlige lakker, og som en konsekvens har slitt med rust. Nå til dags brukes det så vanvittig mye salt etter veiene at rustproblemer får en okke som...

I akkurat dette tilfellet, så ser det stygt ut som at feilene som er på bilen henger veldig nøye sammen med at det på et tidspunkt ble sluttet å ta service på bilen. Slutter en å vedlikeholde, så går alle biler til helsikke...

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.574
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fenalaar skrev:
I akkurat dette tilfellet, så ser det stygt ut som at feilene som er på bilen henger veldig nøye sammen med at det på et tidspunkt ble sluttet å ta service på bilen. Slutter en å vedlikeholde, så går alle biler til helsikke...
Det er et viktig poeng i denne saken, ettersom bilen ble solgt som "velholdt" og/eller "i god stand". Hvilket den slett ikke var.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Olje fra Biltema = kjøpt av Statoil og rester i tankene før ny olje blir innkjøpt.
Olje fra Shell = vann
Olje fra Mobil = utgått teknologi og selger pga navnet.
Olje fra Esso = Mobil?
Olje fra Statoil = Bra olje.
Olje fra Castrol = Greit nok.
Olje fra Valvoline = Greit nok.
Olje fra Liqui Moly = Topp olje.
Olje fra Addinol = Topp olje.
Rett olje = Mer viktig enn mannen i gata tror.......

Så kommer oljefilter.

Biltema = Biltema........
Porulator = Fant opp filter og dreit i resten...
Fram = Skuta til Nansen.
MANN = Man får ikke bedre filter om det står NASA på dem!
Male/Knecht = MANN-filter uten NASA-logo.

Konklusjon: Kjøp tysk olje og tysk filter, tyske tennplugger, tyske foringer, tyske støtdempere, tyske biler, franske dekk, tysk bilstereo, tysk.......................
Fyll på med Forté eller Bardahl antifriksjon og motorrens og dur videre.
Unngå humbug fra det teflonhjernefirmaet som lager motoren glatt inni! QMI er å tro på Julenissen!!
Vil man ha olje- og sotrester som løsner fordi QMI kræsjer med diverse oljer fra diverse merker; Be my guest!

Med mindre du er gnier, selvsagt. Da setter du jo på Walker eksosanlegg, putter i Champion tennplugger, kjøper Biltema eller Felleskjøpet sin olje fordi bilen er gammel og har gått langt (= mord), KYB sine støtdempere som bare ruller 1/12 av Sachs sine (holder glatt 600.000 km!!) og hva mer skal man nevne nå? Kumho-dekk og annet ræl. Jeg driter ikke penger, men har skjønt at det er dyrere å spare på prisen..... Har man råd til å kjøpe, lar man ikke være å bruke penger på kvalitetsdeler...........

Helt enig med han som sier at bilen dauer når man blir gnier!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har trådstarter fått hevet kjøpet?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Anonym skrev:
Har trådstarter fått hevet kjøpet?
Nei. Har sendt klagen videre til Forbrukerrådet. Så får vi se hva utfallet blir. Blir jeg ikke fornøyd med resultatet går klagen videre.

Vidar

Topp Bunn