1

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
"Klimaendringene kan påføre oss Bibelens plager"

Titleist skrev:
Det gamle testamente kan leses som hva som vil skje med klimaet på kloden, sa Erik Solheim under friluftsgudstjenesten.

http://www.aftenposten.no/klima/article3089320.ece

vil du virkelig at slike folk skal styre dette landet ?
Hva er det som er så galt med et slikt utsagn? Han bruker jo bare dette som et bilde/illustrasjon. Vi har vel politikere som har sagt verre ting enn dette?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

I det hele tatt å tro på røverhistoriene i "bibelen" i 2009 viser svak vurderingsevne.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.009

Geir_Bjerkaas skrev:
Titleist skrev:
Det gamle testamente kan leses som hva som vil skje med klimaet på kloden, sa Erik Solheim under friluftsgudstjenesten.

http://www.aftenposten.no/klima/article3089320.ece

vil du virkelig at slike folk skal styre dette landet ?
Hva er det som er så galt med et slikt utsagn? Han bruker jo bare dette som et bilde/illustrasjon. Vi har vel politikere som har sagt verre ting enn dette?
Morsomt med neoliberalister. De har så kraftige reaksjoner på utsagn fra sosialister. Og så var det dette med å se ting litt nyansert da... 8)

S

Slubbert

Gjest

Geir_Bjerkaas skrev:
Hva er det som er så galt med et slikt utsagn?
At det bryter skillet mellom politikk og religion, som reformistene brukte århundrer på å kjempe frem. Ellers vitner det om at fyren enten er en overtroisk tulling eller en demagog, men det er nå sin sak. Alle skal få ha sin tro i fred, men hvis de begynner å sause den inn i politikken betyr det trøbbel.

S

Slubbert

Gjest

Pink_Panther skrev:
Morsomt med neoliberalister. De har så kraftige reaksjoner på utsagn fra sosialister. Og så var det dette med å se ting litt nyansert da... 8)
Det er morsommere at en representant for sosialistene som har brukt de siste åtte år på å gå helt av skaftet hver gang Bush nevnte noe bibelsk, her selv bruker nøyaktig samme type retorikk.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Solheim er en ubrukelig pratmaker. Mislykket "fredsmegler" som er forhatt av alle sivile i Sri Lanka. Nå mislykket statsråd med vrøvlete bibellignelser. Fyren mangler bakkekontakt.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4

LydMekk skrev:
I det hele tatt å tro på røverhistoriene i "bibelen" i 2009 viser svak vurderingsevne.
Jeg synes ditt utsagn er mye verre. Avslører selvgodhet og et oppblåst selvbilde.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4

Slubbert skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Hva er det som er så galt med et slikt utsagn?
At det bryter skillet mellom politikk og religion, som reformistene brukte århundrer på å kjempe frem. Ellers vitner det om at fyren enten er en overtroisk tulling eller en demagog, men det er nå sin sak. Alle skal få ha sin tro i fred, men hvis de begynner å sause den inn i politikken betyr det trøbbel.
Han bruker et bilde som fremdeles er velkjent for store deler av Norges befolkning. At dere ikke tåler såpass røper et hysterisk forhold til alt som lukter "kristenmannsblod".

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.300
Torget vurderinger
4

Slubbert skrev:
Det er morsommere at en representant for sosialistene som har brukt de siste åtte år på å gå helt av skaftet hver gang Bush nevnte noe bibelsk, her selv bruker nøyaktig samme type retorikk.
Vanligvis er jeg av dem som får allergi og utslett av religiøs retorikk, men her er jeg enig med Geir, og uenig med Slubbert....Solheim bruker da slett ikke dette som retorikk, men som en sammenligning av hva resultatet vil bli.

Blir det 4–5 grader varmere, vil det bety det samme som er skildret i Det gamle testamentet.
Altså ingen religiøs årsaksretorikk. Ingen religiøs forklaring på at det blir varmere...tvert om.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det gale testamentet

Hva Solheim egentlig mener er naturligvis umulig å vite. Hans overflatiske referanser til det gamle testamentet er bare fjollete fyllerør.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.724
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Er han så flink til å drikke?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Geir_Bjerkaas skrev:
LydMekk skrev:
Jeg synes ditt utsagn er mye verre. Avslører selvgodhet og et oppblåst selvbilde.
Skal vi virkelig begynne med personangrep mot hverandre her inne? Du kjenner ikke meg.

Kunne jo kalt deg idiot tilbake, men jeg kjenner jo heller ikke deg.

Gikk tom for gode motargumenter i saken kanskje? :)

Best å holde seg til tråden. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg kan ikke se hva som er spesielt problematisk med disse utsagnene. De bibelske fortellingene og lignelsene er godt kjent og kan fint fungere som en illustrasjon hvis man mener at klimaendringer vil skape landeplager. Det er vel ikke andreledes enn om han hadde referert til andre kjente historier og fabler. Men jo trenger ikke være religiøs for at disse utsagnene skal gi mening.

Han gjorde seg jo kjent tidligere med sitater fra Ole Brum. Kan ikke se at dette er noe verre.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4

LydMekk skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
LydMekk skrev:
Skal vi virkelig begynne med personangrep mot hverandre her inne? Du kjenner ikke meg.

Kunne jo kalt deg idiot tilbake, men jeg kjenner jo heller ikke deg.

Gikk tom for gode motargumenter i saken kanskje? :)

Best å holde seg til tråden. ;)
Ditt utsagn er vel heller ikke helt nøytralt? Du kaster ut en påstand, som sikkert noen er enig i, men samtidig karakteriserer en stor gruppe mennesker, deriblant meg :eek:.
Når det gjelder argumenter, så ser jeg at jeg vel ikke trenger flere. Til og med Gjestemedlem ser forskjellen ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Solheim er og blir en ynkelig dust. At han lefler med religions-idiotiet gjør ham bare enda mer stakkarslig.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.090

Helt grei illustrasjon fra Solheim, som har fått langt mer pepper gjennom årene enn det han har fortjent.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.552
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Solheim er ikke oppdatert. Bibelens plager er vi jo påført for lengst. ;)

Topp Bunn