1

Hvilken rase ville du valgt

• Basset Artesian Normand

Stemmer: 0 0.0%
  • Basset Hound

• Beagle

• Dachs

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Psychonaut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Antall liker
    6
    Valg av ny hund

Har desverre ikkje peiling, men du må kalle den Bob, Bob hund ;D

Lykke til med jakten..

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Valg av ny hund

Psychonaut skrev:
    Har desverre ikkje peiling, men du må kalle den Bob, bob hund ;D

Lykke til med jakten..
    Ikke glem Tore Hund 8)

Mvh. RS

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Valg av ny hund

Tipper begge de andre trenger mer mosjon og ut på jakt og slikt enn en Basset.
    Med de utrolig korte, og grisekule, beina må jo den få mye mosjon på en relativt kort tur?!?
    Også er de jo utrolig tøffe da :)
    Beagle er også kule hunder, vokste opp med en, men de trenger nok mer aktivitet!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Valg av ny hund

I utgangspunktet er jeg ikke for at jakthunder skal være famililehunder, de har behov i seg som de ikke får utløp for i en familiesetting, og velger da ofte alternative måter for atferd, og ditto problemer for eierne, og ulykkelighet for seg selv.

Når det er sagt; en langhåret dachs kan man vel finne det rette "sofagenet" i hvis man leter opp en typisk utstillingsoppdretter, bare pass på helsa på hunder fra den type oppdrettere, de har det med å blåse i HD og litt av hvert for å få en sløyfe i ringen ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.188
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

Enig med MaHa her.
    Har opplevt beagler, dachs,Border Collie etc. som ikke har fått brukt instinktet sitt og det er ikke nødvendigvis bra.
    Samtidig kan kanskje denne interessen vokse både hos eier og hund, og da får du mer glede av det å ha hund. Gjerne gå på kurs, sporkurs etc. (veldig morsomt og lærerikt). Om du ikke går på jakt selv er det mulig å "leie" ut en godkjent jakthund mener jeg.

Hva legges egentlig i begrepet "familiehund"?

Har selv Riesenschnauzer og vil nok aldri tenke på en annen rase engang. (slik er det kanskje med andre som har hund også :) )

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Valg av ny hund

Siden jeg nærmest er oppdratt med Rottweilere rundt meg (en i flokken) er naturligvis dette min favoritthund, og siden den ikke står på lista så stemmer ikke jeg i protest... :)

MVH Johnny

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Valg av ny hund

Hvis det er en familiehund du skal ha så er Boxer det som passer best.
    Klart jeg sier det fordi jeg har vært oppdretter på rasen :)
    Boxeren er ongenes beste venn.Den er livlig og selvtrent.Får den lov å være ute og litt fri blir den ikke feit.
    Tenk litt på at sånn som Beagel er en hund som sporer og da glemmer den deg og kan bli borte i flere dager.Verst er det jo om den blir familiehund og aldrig får tilfredstillt sine jaktinnstinkter.
    Du kan jo ta en titt på hjemmesiden til en kamerat av meg sitt oppdrett.

http://www.kuven.no/fearplay/

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.188
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valg av ny hund

Men fa... Lakki. De kjenner (kjente) jo jeg også :)
    De hadde også Riesen tidligere. Eros Fairplay - en nydelig hund. Men ble krangling mellom boxer hannen og Eros og Tore foretrakk vel Boxer, Cathrine Riesen (om jeg ikke husker helt feil). Så hadde de flere boxere også?

Uansett, mange likheter i gemytt etc. mellom boxer og riesen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Valg av ny hund

Cluet er altså å sette seg godt inn hva slags egenskaper man er ute etter i en hund, og deretter hvilke man ikke er ute etter. Her gjelder det virkelig å være helt ærlig med seg selv; skal man f.eks ha en jakthund, så må man ha en viss interesse for jakt før man får hunden, ikke regn med at denne interessen kommer av seg selv.
    Deretter har man en slags "shortlist" om du vil på aktuelle hunder, først da er du litt på vei, så kommer det uunngåelig valg av utseende og andre egenskaper som egentlig ikke er så viktige, men som styrer oss like fint.
    Velg for guds skyld ikke etter utseende før disse grunnegenskapene er definert, da gjør du deg selv virkelig en tjeneste.

Canis.no er f.eks ett flott nettsted hvis du leser litt av uttalelsene på deres ekspertforum, eller hva de kaller det. De har også mange gode bøker på emnet. Hund er noe man velger for en 15-års periode, man gjør lurt i å finne noe man selv trives med, for ikke å snakke om at det er ok å unngå en omplassering. De skriver også mye fint om hvordam man aktiviserer hunden sin.

Denne kan anbefales

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=800

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Valg av ny hund

Har lite kjennskap til de rasene du lister opp, så et valg mellom dem avstår jeg fra.
    Skal du ha en barnevennlig familiehund kan jeg anbefale Irsk ulvehund. Bedre blir det ikke.

http://www.bledino.com/index.htm

Mvh

Vedlegg

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Valg av ny hund

bambadoo skrev:
    Men fa... Lakki. De kjenner (kjente) jo jeg også :)
    De hadde også Riesen tidligere. Eros Fairplay - en nydelig hund. Men ble krangling mellom boxer hannen og Eros og Tore foretrakk vel Boxer, Cathrine Riesen (om jeg ikke husker helt feil). Så hadde de flere boxere også?

Uansett, mange likheter i gemytt etc. mellom boxer og riesen.
    Stemmer det!
    De ble jo brukt i avl begge to og gjorde krav på alle tisper som kom for parring.
    Nå har Tore fått hjem en ny Boxerhann ifra Walkon.De var her med den for noen dager siden.Det som jeg nå er sikker på er at får jeg sjangs til å ha hund igjen så blir det Boxer ifra Walkon eller Tore

V

vredensgnag

Gjest
    Valg av ny hund

Av de fire ville jeg valgt Beagle, det er den som har riktigst proporsjoner, og det er et poeng. Pga mye kjøkkenavl er "sære" hunder ofte belemret med betydelige, genetiske svakheter, og når det gjelder de kort-føtte gir dette spesielt utslag i leddproblemer, og ryggproblemer på dem med disproporsjonalt lang rygg.
    Om du har tilgang til valp av fremste linje, godkjent av avslråd, kan det være du slipper noen slike vansker, men spesielt HD, forkalkning, forstivning er et problem. Basset hound lider en del også fordi det gikk mote i å avle rullepels på dem, dermed ble dette prioritert fremfor andre egenskaper, og dårlige slapp gjennom hos uansvarlige oppavlere.

En beagle fra en god linje vil kreve litt mosjon, men fordelen er at du går ned i vekt selv. Jeg har stukket to nye hull i beltet etter at denne kom inn i livet.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Valg av ny hund

Her er du virkelig inne på noe, vredensgnag. Titleist skriver også "dog er jeg mer en tur gåer og familiemann". En dachs med fare for rygg og leddproblemer takler ikke mange timene på tur. Beagler er hardhause saker, men de har sine ulemper. I tillegg til navneskilt med tlf.nr rundt halsen må det også stå hvilket fylke de tilhører. Når de først stikker av, så stikker de ett stykke.

vredensgnag skrev:
    Av de fire ville jeg valgt Beagle, det er den som har riktigst proporsjoner, og det er et poeng. Pga mye kjøkkenavl er "sære" hunder ofte belemret med betydelige, genetiske svakheter, og når det gjelder de kort-føtte gir dette spesielt utslag i leddproblemer, og ryggproblemer på dem med disproporsjonalt lang rygg.
    Om du har tilgang til valp av fremste linje, godkjent av avslråd, kan det være du slipper noen slike vansker, men spesielt HD, forkalkning, forstivning er et problem. Basset hound lider en del også fordi det gikk mote i å avle rullepels på dem, dermed ble dette prioritert fremfor andre egenskaper, og dårlige slapp gjennom hos uansvarlige oppavlere.

En beagle fra en god linje vil kreve litt mosjon, men fordelen er at du går ned i vekt selv. Jeg har stukket to nye hull i beltet etter at denne kom inn i livet.

V

vredensgnag

Gjest
    Valg av ny hund

Beagler er drevhunder av instinkt, og skal løpe etter vilt mens de varsler, helt til viltet er ute av stand til å komme videre. Så du har rett, det er en hund som kan finne på å dra på jakt selv, men det er avhengig av hva slags grunndressur den har fått.

Jeg er blitt skeptisk til alle former for motehunder, og syns man også skal unngå de populære rasene i dag. Sjekk fuglehunder.no for en evigvarende diskusjon om hvordan gordonsetter-rasen er blitt ødelagt etter at Alsgaard og Dæhlie fant på å kjøpe slike. Plutselig skulle alle ha gordon, og det er snart ikke den lidelse den ikke er blitt rammet av.

De fleste rasene ble "låst" på 1800-tallet, og har vært overavlet i dag. Du skal virkelig bruke både penger og avlsråd for å sikre det at du ikke bruker mer penger på veterinær en på familiens samlede legeutgifter.
    Det finnes utrolig mange fine blandingshunder.

Men siden trådstarter har indikert hvilke fire hunder han vurderer, så syns jeg man skal ta utgangspunkt i disse. Beagle er helt klart mitt førstevalg. Ellers har jeg full respekt for Dachs, etter å ha sett en gå inn i et grevlinghull med dødsforakt. Grevlingen tapte.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Valg av ny hund

Mange, kanskje de fleste, jakthunder har en lei tendens til å stikke av så fort sjansen byr seg. Kombinert med barn kan det være tungvint.
    Har kanskje sagt det før, men en god ting kan ikke sies for ofte: Irsk Ulvehund. ;D

Stikker ikke av, robust, fryktløs, godmodig, glad i barn, passe lat.., dvs den krever ikke mosjon hver dag, men når du går tur med den sliter du den aldri ut.
    Eneste ulempen er kanskje størrelsen, du må ha litt ledig golvplass. Til gjengjeld er den rolig i heimen.

Og så er de ikke så populære at de er belemret med allverdens sykdommer.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Valg av ny hund

Jeg er fristet til å si: velg en stygg hund. Med unntak av selskapshunder/motehunder, så er mange stygge hunder ganske så friske. De aller fleste velger utifra utseende, og med det følger populæravl og alt det medfører.
    Trekkhundmiljøet har en del fine synspunkter her. Så lenge hunden og helst hele slekten er uforbeholdent frisk, har de trekk og/eller ledeegenskapene man er ute etter, så er det bare å avle i vei. Om den er stygg som juling er helt uviktig, skal man ha hund for utseendets skyld, så får man finne noe annet.

Til trådstarter vil jeg si: besøk noen raseklubber innenfor de rasene som er interessante, snakk med eierne, hva synes de? Spør og grav, og hils på noen hunder og gå litt etter mavefølelsen rent individmessig. Synes du rasen ikke tiltaler, gå videre ;)

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Valg av ny hund

Størrelsen på en ulvehund er enorm.Det er verdens største hund!
    Sykdom er vel ikke det store problemet hvis du handler med en seriøs oppdretter.Det er ikke alle disse valpefabrikkene som er like seriøse.
    Det de kaller tjuvparring kan gi dårlig utfall.At tispa i huset har løpetid og en tidligere sønn slipper til.Å hvis dette har skjedd i generasjoner.
    Men de fleste får vel parringene godkjent av avlsrådet?
    De som har holdt på en stund har en utrolig oversikt på hvilke linjer som gir god helse og godt gemytt.
    Jeg ser ikke for meg hva slags bil jeg skulle hatt med ulvehund og 3 onger.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Valg av ny hund

Verdens største gjelder bare høyden, mange er tyngre. Og en Zafira holder plenty..

Mvh

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.316
    Sted
    Holmestrand
    Valg av ny hund

Har hatt flere boxere. I dag er det tispa Anna som rår grunnen. Har vokst opp med boxere, og kan vanskelig tenke meg annen hund selv, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil anbefale boxer til andre. Gjør deg grundig kjent med rasen. Se på hvilke muligheter og begrensninger den tilbyr. Boxer selvtrent? Joda, bikkja kan ligge 3 stive dager foran peisen, men da merker du også at den er kraftig understimulert, og da er det MYE som skal ut på et øyeblikk. Disse tingene gjelder alle raser. Gjør deg grundig kjent med rasen. Vær nøye ved valg av oppdretter.

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Valg av ny hund

xerxes skrev:
    Har hatt flere boxere. I dag er det tispa Anna som rår grunnen. Har vokst opp med boxere, og kan vanskelig tenke meg annen hund selv, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil anbefale boxer til andre. Gjør deg grundig kjent med rasen. Se på hvilke muligheter og begrensninger den tilbyr. Boxer selvtrent? Joda, bikkja kan ligge 3 stive dager foran peisen, men da merker du også at den er kraftig understimulert, og da er det MYE som skal ut på et øyeblikk. Disse tingene gjelder alle raser. Gjør deg grundig kjent med rasen. Vær nøye ved valg av oppdretter.
    Se her!En Boxereiger :)
    Hvor kommer Anna fra?Jeg kan ikke ha hund lenger p.g.a allergi i huset.
    Men får jeg sjangsen senere så blir det Boxer igjen.Den er alltid glad og av og til enda gladere!

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Valg av ny hund

Hva med en Engelsk Staffordshire Bullterrier? Omtrent på størrelse med en Beagel, hengiven ovenfor barn og familie, trenger moderate mengder morsjon (setter dog stor pris på oppmerksomhet og aktivisering), befriet for jaktinstinkt og generellt sett friske hunder. (for ordensskyld: glem alle idéer om at denne rasen har noe med fordums kamphunder å gjøre)

Til tross for at jeg selv har valgt Schäfer to ganger, og vokst opp med den rasen, blir det nok en Staffordshire på meg neste gang...

Her er en god sammenfattning av rasens egenskaper:

Helhetsintryck:
    Den moderna Staffordshire bullterriern utmärks av stabilt lynne och tillgivenhet för människor i allmänhet och barn i synnerhet. I sin tidiga utveckling kan den ställa krav på sin ägare, men med god uppfostran och träning blir den en förstklassig hund inom många områden. Staffordshire bullterrier år en släthårig ras, som äger stor styrka i förhållande till sin storlek. Den skall vara utpräglat muskulös samt aktiv och spänstig

Karaktär
    Staffordshire Bull Terrier är en oerhört tillgiven och vänlig hund som finner sig väl tillrätta i alla miljöer.
    Genom sin låga, breda profil skiljer den sig från de andra "bull"raserna och upplevs aldrig hotande och det översvallande kroppsspråket, där alla kroppsdelar deltar, avväpnar den mötande omedelbart.
    Den är absolut pålitlig och även om ungarna slåss och leksakerna ryker i luften
    så är det under en Staffs värdighet att deltaga på annat sätt än att lägga sig i vägen.
    När det gäller att kela och kramas är dom fullfjädrade och om man inte aktar sig blir man
    tvättad ordentligt av deras rejäla tunga! Det är inte svårt att förstå smeknamnet "Nanny Dog".
    Hundarna är mycket nyfikna av sig och mycket lättlärda om än något envisa. Minnet är utmärkt och det som en gång är inlär sitter som berget. Ibland "tröttnar" dock en Staffe och man möts av en blick som fritt översatt betyder "släng dig i väggen". Då gör man klokast i att sluta!
    Staffordshire Bull Terrier är fysiskt mycket starka och tåliga men man måste se upp med deras stora förmåga att inte visa smärta eller obehag. En Stafford har alltså lika ont som
    andra hundar men visar det inte på samma sätt. Klokt är därför att ofta se över sin hund efter
    "småskavanker".
    Sträng kyla klaras inte så bra för den korta pälsen sätter vissa gränser, likaså är kallt strilande höstregn inget favorit-väder.
    Rasen har ingen specifik rassjukdom utan kan generellt sägas vara mycket frisk.
    Tikarna, grunden i all uppfödning, är utmärkta mammor med alla naturliga instinkter kvar.

Sammanfattningsvis kan Staffords karaktäriseras som en särpräglad familjehund.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.316
    Sted
    Holmestrand
    Valg av ny hund

lakki_luke skrev:
    xerxes skrev:
    Se her!En Boxereiger :)
    Hvor kommer Anna fra?Jeg kan ikke ha hund lenger p.g.a allergi i huset.
    Men får jeg sjangsen senere så blir det Boxer igjen.Den er alltid glad og av og til enda gladere!
    Anna er østfolding! http://www.headonboxers.com/

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Valg av ny hund

BAN som du sier har jeg hatt, veldig trivelig og grei hund. Suveren med barn og fin familiehund.
    Har godt av oppdragelse siden den kan være en sta liten luring men det bor ikke noe vondt i de.
    Har vanvittig god luktesans så den finner fort spor og hvis den tror den kan løpe fra deg så gjør den det :) (derfor det med oppdragelse).
    Uansett lykke til!

mvh Tom

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Valg av ny hund

Jeg har hatt 2 schäfere(skremte folk), Borzoi(kjempediger), New Foundlender/Flatcoat blanding(fantastisk kamerat, men for enda større), Finsk Spets(En vakker helvetesmaskin) og nå har jeg en blanding av stort sett alt som finnes lokalt, beagle, setter, schäfer og en tre fire andre raser . Beste bikkja jeg har hatt. Passe stor, barnas beste venn, hjemmekjær osv.
    Ellers har jeg vokst opp med pointere og trekkhunder av ulike slag.

Jeg vil anbefale at du bruker god tid, studerer flere raser, snakker med oppdrettere og gjerne folk som har hatt en av de rasene du sirkler deg inn på.(De som har en rase er forbausende ofte forutinntatt). Og når du har bestemt deg, sjekk foreldrene og oppvekstmiljø for hvalpen, det kan bety mye for hvordan gemyttet på akkurat din hund utvikler seg.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Valg av ny hund

Ei jeg var sammen med litt kjøpte en belgisk puli, herlig morsom og utrloig kvikk sak som er enkel å holde vedlike selv om ikke det ser slik ut!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valg av ny hund

Bare være obs på dette med lynne; det er det man sitter igjen med mange ganger; hunder er svært individuelle og guidelines ift raseegenskaper er å regne som veiledende(!) i beste fall; ikke velg oppdretter på grunnlag av antall pokaler på utseende-show. Vær oppmerksom på hvordan oppdretteren tenker ift lynne og egenskaper utover utseende og disse pokalvinnende attributtene.

Jeg har min andre hund, begge har vært hannschæfere (jeg får neppe noe annet), og de er vidt forskjellige "personer".

Her er Cedrick (min nåværende) foran hifien, en meget snill og barnevennlig hund, men akk så egenrådig; min forrige (Barco) var ditto meget snill og familievennlig, men en helt annen hund allikevel; mye mykere og lettere å kontrollere; samme rase, samme kjønn, samme oppdragelse... forskjellig arv.

Akkurat det der med hva oppdretter utstråler av verdier hadde jeg ville tatt en tenkerunde på etter første besøk. Noen får hunder de slett ikke har ønsket seg, villfarent valgt ut ifra egenskaper de trodde alle individene i denne rasen hadde; og mange kan unngå det med litt omtanke til det der.

Mvh Vidar P

Vedlegg

B

brand-x

Gjest
    Valg av ny hund

Jeg for min del lever med 2 Engelske bulldoger og flere er forhåpentligvis underveis hvis alt klaffer.. ;D

Skulle jeg derimot valgt av ovenstående hadde det blitt Basset-hound.. Fantastisk rase med masse personlighet.. :)

mvh
    Kjell P..

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Valg av ny hund

Amen to that, Vidar.

Vidar P skrev:
    Bare være obs på dette med lynne; det er det man sitter igjen med mange ganger; hunder er svært individuelle og guidelines ift raseegenskaper er å regne som veiledende(!) i beste fall; ikke velg oppdretter på grunnlag av antall pokaler på utseende-show. Vær oppmerksom på hvordan oppdretteren tenker ift lynne og egenskaper utover utseende og disse pokalvinnende attributtene.

Jeg har min andre hund, begge har vært hannschæfere (jeg får neppe noe annet), og de er vidt forskjellige "personer".

Her er Cedrick (min nåværende) foran hifien, en meget snill og barnevennlig hund, men akk så egenrådig; min forrige (Barco) var ditto meget snill og familievennlig, men en helt annen hund allikevel; mye mykere og lettere å kontrollere; samme rase, samme kjønn, samme oppdragelse... forskjellig arv.

Akkurat det der med hva oppdretter utstråler av verdier hadde jeg ville tatt en tenkerunde på etter første besøk. Noen får hunder de slett ikke har ønsket seg, villfarent valgt ut ifra egenskaper de trodde alle individene i denne rasen hadde; og mange kan unngå det med litt omtanke til det der.

Mvh Vidar P

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.869
    Torget vurderinger
    0
    Valg av ny hund

AlexanderK skrev:
    Her får man kjøpt hund slik hund skal være:

http://www.puppybeef.com/
    Nå har jeg hørt at det eneste på fire bein kinesere ikke spiser er bord og stoler, men jeg trodde da du hadde aner fra Vietnam eller deromkring?? Er du Kineser Alex?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.869
    Torget vurderinger
    0
    Valg av ny hund

Miles skrev:

Denne er lettere å ha ;)
    Enig med Miles. Katt er bare så vanvittig mye enklere å ha. Kan begynne med at det ikke er du som har katt, det er den som har deg. ;D

Hadde en Bordercollie/Lapphund blanding for noen år siden. Koselig hund med klare behov for "å jobbe" ville samle alt og alle. Når ungene løp rundt og lekte begynte han å sirkle rundt dem for å holde flokken samlet. Koselig dyr men ganske tidkrevende, spesiellt etter at kone nr1 flyttet. Å ha hund du ikke kan ta med på jobben er lite koselig for et flokkdyr når det må være mange timer alene hjemme hver dag.

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Valg av ny hund

Det Vidar P sier om personlighet er viktig.Oppdretteren ser valpekullet fra dag en og følger utviklingen til alle.Noen kan en se er tøffe og har mer trøkk enn andre.De er de villtre i valpekassen.Andre er mye roligere.
    Det er noe som somregel følger det individet.
    Når jeg solgte valper passet jeg på at de vilterste ikke havnet hos eldre ektepar.Det hadde blitt en problem hund og det er ikke noen tjent med.
    En slik hund passer bedre inn i en familie med fart og spenning.
    Jeg synes det er ganske vanskelig å finne de rette til hver enkel valp.Ønsker at begge skal trives med hverandre.
    Det kan være lurt å få hjelp av oppdretteren til å velge valp.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.093
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valg av ny hund

Sett fra "faget" er jeg ikke i tvil: Bassett i alle sine varianter er herlige hunder med mye sykdomsproblemer!
    De er belemret med både ledd- og hudproblemer, og er en god og stabil inntektskilde for oss veterinærer.
    Beagler er greie hunder, men ofte litt "turbo", og har i tillegg lett for å legge på seg. Helt enig med han som skrev at man bør merke dem godt, og være forberedt på å kjøre langt for å hente dem hjem igjen.
    Ville gått for dachs, gjerne strihåret. De er hardføre, stabile hunder, og får max utbytte av hver kilometer med turgåing pga korte bein. Har en disposisjon for skiveutglidning, men dette er ikke nødvendigvis noe fatalt.
    mvh

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.452
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Valg av ny hund

Vidar P har et meget bra poeng her! MEN det går ann å ta feil også... Da jeg skaffet meg en rottweiler tispe for endel år siden valgte vi i samråd med oppdretter den roligeste i kullet. Vi tok feil! Hun var så rolig fordi hun var tykk! Hun var såpass tøff at hun tok mer mat enn de andre... Skulle vært en familiehund, men endte opp som redningshund da hun måtte brukes for å kunne ha et behaglig familieliv også. Brukte ca. 30-35t iuka på trening en periode... MEN du verden så morsomt å trene en slik hund med så mye "motor"! Fikk forøvrig den 3. beste funksjonsanalyse i landet av henne det året hun ble 2år. Den beste tispa... men jeg sier det stadig... hun skulle ikke vært solgt som en familiehund.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn