1 akustikk plate til alt ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ser på tegningen her at det er litt liten avstand til hjørnene bak lytteposisjon, utfordrende rom med kun 3.3m bredde

    Modex er bankers.

    Videre tiltak kommer an på preferanse, bør absorbere 1 refleksjon sidevegg, er for lite avstand mellom høyttaler og sidevegg imo.

    Lytteposisjonen er bare en illustrasjon, kommer nok til å sitte nærmere ja.
    Ikke så mye å gjøre med 3,3 m bredde. 10 cm Rockfon med 10 cm avstand bak bør vel gjøre en god jobb?
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    10cm rockfon med 10cm luft demper absolutt langt nok ned i rekvens, når det plasseres på 1 refleksjon.



    Rockfon reflekterer litt høyfrekvent lyd pga overflate behandlingen og den skrå vinkelen lyden treffer platen.
    Det er ikke nødvendigvis et stort problem, ettersom de fleste høyttaler har en "roll off" på lysere frekvenser "off axis" (lyden som treffer refleksjons punktene på sidevegger/tak har mindre energi i diskanten).


    Alternativt så kan du lage bredbåndsfeller med 10 cm rockwool flexi-a, dette blir en avveining utfra hva som er praktisk.

    Refleksjoner tak kan også absorberes, og frontvegg.


    Jeg nevnte bakre hjørner i forrige post (bakre vegg).
    Vanskelig å behandle et område som er møblert, og sitter du nærme så får du uheldige refleksjoner fra bakveggen.
    Bra at du har mulighet til å prøve andre oppsett.


    Du kan prøve en "spansk en" , og åpne skap dørene når du lytter, er skapene fylt med tøy så fungerer de tildels som bredbåndsabsorbenter når dørene er åpne, den potensielle nedsiden er refleksjoner fra skapdørene, her er det best å jobbe empirisk og prøve seg frem.


    Den hørbare effekten av refleksjoner er komplisert å forutsi, tar man bort noen refleksjoner så kan andre problemer som var "maskert" bli mer markert.


    Refleksjoner er ikke utelukkende negativt, refleksjoner kan bidra til en følelse av "romslighet" (spaciousness), man bør ha ca 1 meter eller mer avstand mellom høyttaler og sidevegg for at det er aktuelt å beholde 1 refleksjon sidevegg imo, og god off axis respons.



    Skal du beholde en god del refleksjoner i rommet så kan du eksperimentere med å sette anlegget på langveggen, dempe midtre deler av frontvegg/bakvegg (modex/bredbånd absorbsjon), og dempe refleksjoner fra et område av taket mellom høyttaler og lytteposisjon.



    Akustikk tiltak som fungerer i alle scenarioer: absorbsjon av dypere frekvenser under 300-500hz

     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig mye fornuftig her. Slenger meg på en +1 på at man aldri kan få nok demping i bassen. Gitt at man klarer å beholde hf selvsagt.

    Jeg har jo en smak som tilsier at jeg liker å dempe alle førsterefleksjoner veldig hardt. Med unntak av bakveggen som blir tatt med diffusor. Dette er jo min smak og mange liker mer klang enn meg.
    Her er et eksempel på hvordan et skikkelig hardt dempet rom ser ut. Merk at design har ikke hatt noen betydning her.
    En ting som også er kjekt å vite er at jeg opplevde å få mer klang i rommet ved å gå for tykkere plater i førsterefleksjoner. Dette er primært fordi jeg dempet mer bredbåndet der. Det er også endel å hente på dette rommet enda selvom det begynner å nærme seg veldig bra.

    20140731_194343.jpg





    20150513_160129.jpg
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    I stedet for og starte ny tråd skriver jeg her driver nå enda oppe på lytte rommet mitt , disse første refleksjon platene jeg bruker er ikke di fineste men gjør jobben godt. Det jeg lurte på er det lurt og ha første refleksjon plater på alle harde flater der lyden er utsatt for og bli dårlig vist vi skal kalle det sånn , skal få tak i meg noe tykkere plater på ebay + bass feller derifra tenkte jeg , lurer på og ta ned di jeg har nå og gjøre dem tykkere så di behandler bassen også nedover i frekvens. Kunne tenkt meg slik jhonny har med bilder på men skal jeg bruke det blir det fort dyrt.

    Imagine
     

    Myren2

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2020
    Innlegg
    20
    Antall liker
    17
    Sted
    Brønnøy
    Hei

    Sparke litt igang en gammel tråd. Tenkte å forbedre akustikken i en kjeller stue med betong vegger med hjemmekino. Kjøre på med noen Rockwool plater, 15-20 cm

    Ser det anbefales bla Rockwool Flexi-a plate (med lambada på 37, )viss jeg ikke tar feil.

    Nå er det også ett produkt som heter Rockwool Flex extreme med lambada 33.

    Hvilke av disse platene er best å bruke??
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Sparke litt igang en gammel tråd. Tenkte å forbedre akustikken i en kjeller stue med betong vegger med hjemmekino. Kjøre på med noen Rockwool plater, 15-20 cm

    Ser det anbefales bla Rockwool Flexi-a plate (med lambada på 37, )viss jeg ikke tar feil.

    Nå er det også ett produkt som heter Rockwool Flex extreme med lambada 33.

    Hvilke av disse platene er best å bruke??
    Ta målinger med Rew først så du ser hvor problemene er.
    Hunton er veldig bra. Mener Rockwool er bedre en glass
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    For 15-20 cm tykkelse, så er Flexi-A et bedre alternativ enn Lambda 37. Skal du bare bruke 15 cm tykkelse, så burde du ideelt sett ha brukt noe med noe høyere gjennomstrømningsmotstand, men det utgjøre uansett ikke så mye. Bruk gjerne 20 cm om du kan.

    15- 20 cm av denne type tiltak fungerer primært til refleksjonsdemping. Effekten med 20 cm under 100 Hz er ikke høy. Og 15 cm har relativ lav effekt fra ca. 150 Hz.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil trefibet isolasjonen til huntonnitt komme ut, 15cm, siden dette produktet er noe snillere mtp støv.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil trefibet isolasjonen til huntonnitt komme ut, 15cm, siden dette produktet er noe snillere mtp støv.
    Jeg bruker 20 cm Hunton . Har ikke registret noe problemer med støv .
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    2.247
    Hvordan vil trefibet isolasjonen til huntonnitt komme ut, 15cm, siden dette produktet er noe snillere mtp støv.
    De Hunton produktene jeg kjenner til data på egner seg ikke fult så godt til 15 cm tykkelse. Da bør du helst opp på 20 cm eller tykkere.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Du kan bruke Rockwool til alt ja. I førsterefleksjon helst så mye som 20cm dybde. I hjørnene for bass starter dybden på 30cm.
    Hos en kompis brukte vi 10cm rockfoon til førsterefleksjon som var ganske nært høyttaler. Den ble faktisk alt for mye. Så er nok viktig å ta målinger å se hvor problemene er. Eventuelt diffusere i stedet for absorbere førsterefleksjon. Men ja. Grei tommelfinger regel :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hos en kompis brukte vi 10cm rockfoon til førsterefleksjon som var ganske nært høyttaler. Den ble faktisk alt for mye. Så er nok viktig å ta målinger å se hvor problemene er. Eventuelt diffusere i stedet for absorbere førsterefleksjon. Men ja. Grei tommelfinger regel :)
    Tynnere plate gir dødere lyd enn tykkere plate :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn