‘RIAA’ eller ‘IEC’

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hva fortrekker dere, eller blir det "RIAA, og ferdig med saken"? :rolleyes:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ettersom jeg ikke vet hva "IEC" er foretrekker jeg RIAA :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
IEC equalisation. This is an alternative to the standard RIAA equalisation curve used when making LPs. The IEC setting appears to be designed as a high-pass filter that removes very low frequencies from the signal and thus undermines the effects of rumble or feedback. If your turntable exhibits either you'd best get it sorted before buying a phono stage, but the IEC setting also helps reduce the cone-flapping effects that can occur with warped records.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
IEC equalisation. This is an alternative to the standard RIAA equalisation curve used when making LPs. The IEC setting appears to be designed as a high-pass filter that removes very low frequencies from the signal and thus undermines the effects of rumble or feedback. If your turntable exhibits either you'd best get it sorted before buying a phono stage, but the IEC setting also helps reduce the cone-flapping effects that can occur with warped records.
Kan den ta bort peiskos fra mine gamle slitte lp'er stemmer jeg for :D

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, må nok skuffe deg, sir!

Handla inn åtte splitter nye LP her om dagen. Har nå skjønt at å handle vinyl er sjanseseilas, nytt som brukt; tre av de er skjeve/bølgete, mens to knitrer som besatt og skurer på venstre kanal.

Skjønner ikke hva jeg driver med...:rolleyes:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hehehe, må nok skuffe deg, sir!

Handla inn åtte splitter nye LP her om dagen. Har nå skjønt at å handle vinyl er sjanseseilas, nytt som brukt; tre av de er skjeve/bølgete, mens to knitrer som besatt og skurer på venstre kanal.

Skjønner ikke hva jeg driver med...:rolleyes:
De skjeve/bølgete får du byttet. De som skurrer kanskje må vaskes? Hender faktisk at helt nye plater har støv i rillene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.505
Torget vurderinger
1
IEC i forbindelse med RIAA er en modifikasjon av RIAA EQ til avspilling, som innfører et lavpassfilter ved 20 Hz. Dvs et filter som demper frekvenser under 20 Hz, f.eks. PU/tonearmresonans, eksentriske og bulkete plater. IEC modifikasjonen brukes ikke ved innspilling av platene.

RIAA equalization - Wikipedia, the free encyclopedia

For de av oss som har høyttalere med en avstemmingsfrekvens (resonansfrekvens) for bassen et stykke høyere enn 20 Hz, og i særdeleshet bassreflekshøyttalere, så kan det være tildels veldig fordelaktig å dempe frekvensene under 20 Hz. En ting er at man unngår å kastebort effekt i forsterkeriet på å produsere unoter som uansett ikke høres. En annen ting er at særlig bassreflekshøyttalere «liker» dårlig å jobbe med frekvenser under avstemmingen av bassreflekssystemet (tildels stor blafring og vandring uten lyd). En tredje liten faktor er at man unngår å produsere lydtrykk som kan evt forsterke PU/tonearmresonansen (akustisk feedback).

mvh
KJ

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, i gamle dagar hadde vi "subsonisk filter" på dei fleste forsterkarar. Det var greitt å sleppe blafringa frå bassmembranane når du spelte vinyl. På vanlege anlegg. Men av og til gjekk du glipp av noko ved å bruke dette filteret, spesielt registrerbart ved bruk av IMF-høgtalarar. Eg oppdaga at lyden vart betre utan subsonisk filter då eg fekk ein ET2-arm, og er i ferd med å velje bort IEC når eg spelar med DV10x5/JMW0sig-arm. Lyden vert faktisk betre då. Medan IEC høyrest betre ut på visse MM-pickupar i same arm. For tidleg å komme med nokon bastant konklusjon, men hyposesa er at IEC tek bort noko rominformasjon samstundes som det filtrerar bort armresonansar. Kuren vil i så fall vere å få til ein pickup/armkombinasjon utan plager, slik at du slepp filter.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Kanskje denne dingsen kan hjelpe,hvis det brukes reflekskassser og riaa uten subsonicfilter.
Link til utgave på 20hz,high pass:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...9IKgAQ&usg=AFQjCNGJrx8US7W2_UaWRDbVoYIyIXMfBw

Link til 30hz highpass:
Harrison Labs FMOD Inline Crossover Pair 30 Hz High Pass RCA

Utrolig bra effekt på lave resonanser, men et par ubetydelige bivirkninger:

Warning: California residents only. Please note per Proposition 65 that this product may contain chemicals known to the State of California to cause cancer and birth defects or other reproductive harm.

Topp Bunn