"åndelig reise"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ok da er vi igang igjen ;D
jeg vil hevde at min interesse for stereo og musikk tok en ny vending da jeg begynte med horn og se i 2000 :
jeg hadde holdt på i 25 år i en rastløs jakt på noe litt udefinert som uttrykte seg i endeløs bytting,pushing fra like rastløse selgere og konstruktører og andre lykkejegere som dro kjensel på en med symptomer på "løs lommebok med potensiale" ;D
men siden kuvendingen i 2000 har jeg hele tiden vært i stand til å slappe av på en egen måte med musikken,og det låter i motsetning til før,aldri dårlig,bare varierende grad av bra.
dette har gitt meg mere ro til å jobbe systematisk med å utvikle potensialet i systemet og se bort fra uvesentligheter.jeg jakter og betaler ikke lenger(i samme grad) for marginale endringer og er mye mere avslappet og målbevisst i min utvikling.en endring kan stå urørt i flere uker og tom måneder før jeg tar stilling til om det var til det bedre eller ikke.
i større grad enn før lar jeg "følelsen" som trigges av endringen avgjøre om jeg likte det eller ikke.jeg har også blitt langt tryggere på mine egne valg og mindre opptatt av hva andre synes.
således føles det som om jeg har vært og fortsatt er på en slags åndelig "evolusjonsreise"
der følelser og sjel styrer mere enn målinger og teori
i sum har dette fått meg lenger på de seneste 7 årene enn de 25+ før.
til tross for åpenbart redusert hørsel over 13k som OMF så lystig nevnte,tror jeg erfaring og en bevisstgjørelse over hvilke inngrep som gir hvilke gevinster,kan oppveie for flaggermushørsel og doktorgrad i digitalteknikk
IMO
MVH
Leif "dauhørt olding"Christensen ;D

C

Cyber

Gjest
Mye sant her - jobber selv med å bryte litt ut fra "byttesjuka", men lett er det ikke. ;D Det viktige tror jeg er å kjøpe det man selv synes er bra og ikke alt som blir slått opp med fete typer i blader osv... vi har jo alle våre egne ører.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
950
Har samme erfaring etter å ha skaffet Carlsson-høyttalere.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
46.008
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
23
Veldig bra innlegg av LMC. Vi har vel alle fomlet i blinde og byttet rundt på komponenter uten å helt vite hva man er ute etter, eller hva som egentlig er mulig å oppnå.
Veldig tilfredsstillende når man da finner en referanse, det blir en liten "åndelig oppvåkenhet". Fikk vel den første gang når jeg koblet opp rør-utstyr på esl 63.
Siden det har utviklingen dreid seg mye om å gå dypere i musikken, noe som også har ført til at jeg søker etter nye sjangere (les klassisk). Hadde ikke noe forhold til klassisk før jeg fylte 3o. har nå rundet 50, og den klassiske samlingen utgjør en like stor del som jazz og rock.
Når jeg tester ut / skifter ut utstyr nå - så vet jeg hva jeg ønsker å forbedre/forandre, og det er lettere å unngå feilkjøp.

C

Cyber

Gjest
Og det er vel noe med at man kan lure på om byttegleden og teknikken noen ganger kommer foran det som hobbyen handler om - musikkglede!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Leif!
Et godt innlegg du innleder med - og et innlegg som sikkert mange kjenner seg igjen med, være seg at det er elektrostater, horn, rør, Carlson eller Cervin Vega man har lagt sin elsk på.
Har selv hatt en konstant kløe de siste 10 årene - hvor man godlyden og kosen etter en oppgradering sjelden varte mer enn et par uker før det begynte å klø igjen. Og man med jevne mellomrom satte seg ned i stuen og skulle spille musikk, bare for å finne ut at anlegget ikke engasjerte i dag....
Nå skal det sies at jeg det siste året gjorde noen oppgraderinger som bremste dete ganske betydelig, men det var først med det nye høytalersystemet i vår at det mer eller mindre har stoppet opp....har faktisk et par oppgraderinger jeg skulle ha gjort siden i sommer, men det blir liksom aldri til at jeg får gjort det - det spiller kanongodt hele tiden.

Resulatet er som Soundscape besrkiver - man kjøper mye mer musikk og ikke minst nye sjangerere!

Mvh
OMF

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Og det er vel noe med at man kan lure på om byttegleden og teknikken noen ganger kommer foran det som hobbyen handler om - musikkglede!
Ikke helt enig. For veldig mange (selv om de ikke kanskje vil innrømme det), handler hobbyen om en vel så stor glede av å ha en flott utstyrspark..... aka eierglede. Slik er det vel i de aller fleste hobbyer, gleden av å eie noe som imponerer oss, enten det er pga. byggekvalitet, historie eller funksjon. For meg er det i allefall slik, selv om jeg selvfølgelig aldri hadde drevet med dette om jeg ikke elsket musikk/lyd.

Og for mange handler også hobbyen om jakten på det uoppnåelige lydnirvana. Skifte av utstyr gir forandringer, og for veldig mange gjelder "forandringer fryder" i aller beste velgående. Det til tross for at kanskje selve lydkvaliteten ikke alltid blir så mye bedre. Her har vel placebo også litt å si enkelte ganger, men det skal vi ikke fnyse av. Placebo-effekten er i veldig mange tilfeller bra IMO! Det er noe som heter "seeing is believing", og det gjelder også i aller høyeste grad innenfor hifi.

LMC snakker om følelser og sjel fremfor målinger og teori. Tror det er et skummelt felt å utdype for mye, i allefall om en skal ivareta gleden og mystikken i denne hobbyen. Jeg vil tippe at det for eks. ikke er like spennende å si at denne gamle innspillingen jeg hører på nå låter bra fordi utstyret tilfører innspillingen EQ og harmonisk forvrengning. Da er det langt mer "mystisk" og gledelig å bruke ord som sjel, varme og musikalitet.

Digital-alderen har selvfølgelig skapt rørelser innenfor hifi-miljøet, da veldig mange ikke forbinder digitalt med annet enn klinsisk, kjedelig og hardt... naturlig nok. Tallene 1 og 0 er det jo lite mystikk og spenning rundt, og det tror jeg samtidig er roten til mange fordommer. Men for de som har luktet på digital-alderens fordeler med aktiv deling, PEQ, romkorreksjon, PC-basert avspilling etc, så vet de at god lyd kan komme i mange former. Takhøyden bør være stor nok for å ivareta alles interesser og ønsker mener nå jeg. Lyd er tross alt i høyeste grad en subjektiv opplevelse....

My humble opinion of course...

C

Cyber

Gjest
Er ikke uenig Håkon - jeg ville bare påpeke at det virker som at noen gjør det mer for byttingens skyld enn for musikken. Jeg synes og det er moro med et par flott høyttalere og no kult stæsj - men det hjelper ikke med looks hvis ikke lyden tiltaler meg. Jeg kjører jo selv en digital versjon fra pc --> squeezebox ---> DAC og er godt fornøyd med det.

O

omholt

Gjest
Jeg håper og tror at jeg kan unngå masse bytting hvis jeg starter i riktig ende. For meg er det først å få akustikken noenlunde på plass. Deretter finner jeg høyttalere som jeg liker og passer rommets størrelse. Deretter aktiv deling og rom/høyttaler korreksjon. Elektronikken tror jeg vil spille en mindre rolle når det forgående på plass. Så får vi se om jeg handler riktig eller ikke. Hvis ikke, begynner jeg på nytt igjen.....

U

utgatt60135

Gjest
HåkonN skrev:
For veldig mange (selv om de ikke kanskje vil innrømme det), handler hobbyen om en vel så stor glede av å ha en flott utstyrspark..... aka eierglede. Slik er det vel i de aller fleste hobbyer, gleden av å eie noe som imponerer oss, enten det er pga. byggekvalitet, historie eller funksjon. For meg er det i allefall slik, selv om jeg selvfølgelig aldri hadde drevet med dette om jeg ikke elsket musikk/lyd.
Her tror jeg du er inne på noe riktig som mange helst ikke vil innrømme helt ja :). Men jeg tror de meg godt anlegg vil kunne nyte musikken i større skala.

Topp Bunn