Østfold Hifi's offisielle testskive?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Så langt har vi disse innspill:







    Noen tanker:

    - Dekke flere sjangere, ikke bare "syngedamer"
    - Ikke bare kremlåter, men låter som kan utfordre og fortelle noe om anleggets evner
    - Låter som flest mulig kan føle seg komfortable med og faktisk bruke som verktøy

    Snurr film!!

    R
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så fint forslag!

    Hva med noe klassisk?

    Ikke at jeg spiller det hver dag, men har et go-opptak av Mozarts "Tryllefløyten" på en High-Fidelity utgivelse. God romfølelse og tilstedeværelse. God dynamikk!

    Jazz:
    Miles Davis, noen utvalgte 50-60 talls
    Chet Baker
    Bill Evans/Monica Zetterlund - Waltz for Debbie

    Blues:
    Muddy Waters - Folksinger

    Norsk:
    Kenneth Sivertsen: Brytningstid


    Har mange, mange fler, men er sent ute i denne diskusjonen...


    Lasse
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Hver mann sin låt?
    Eller noe sånt.....

    Synes vi skal kaste ut låter en stund til og så tenke komprimering etterpå?
    Kanskje blir det en dobbel-cd?

    Har flere slike samlinger, men ofte blir det skipping forbi noen låter.....
    Klarer vi en nullskipp-edition? 8)

    EDIT: Ser også for meg en liten "brukeveileding" til alle låtene, hvordan man bruker dem til vurdering.






    R
     

    Vedlegg

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å ta med noe som ikke har topp lyd kvalitet, jeg har skippet over sanger hjemme som har spillt ok andre steder, mens "god innspilling" låt fint
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    yzfr17 skrev:
    Hva med å ta med noe som ikke har topp lyd kvalitet, jeg har skippet over sanger hjemme som har spillt ok andre steder, mens "god innspilling" låt fint
    Kan ikke si meg mere enig med den der,audiophile innspillinger er jo bare bonus å lyder gått i nesten hva som helst.

    Laban
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Tar med listen på denne siden også.
    Ber om at de med kommentarer til låtvalg også kommer med egne forslag. ;)





    R
     

    Vedlegg

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    laban skrev:
    yzfr17 skrev:
    Hva med å ta med noe som ikke har topp lyd kvalitet, jeg har skippet over sanger hjemme som har spillt ok andre steder, mens "god innspilling" låt fint
    Kan ikke si meg mere enig med den der,audiophile innspillinger er jo bare bonus å lyder gått i nesten hva som helst.
    Laban
    que... Hvis jeg skjønner deg rett så er vi jo enige.
    Laget en slik test plate sist jeg hadde "hifi basillen" for 10 års iden, "Tinitus" het den da. Der tok vi bare sanger som var fete i lyden, det låt jo ganske bra stort sett over alt.

    Eagles, Long Road Out Of Eden, CD 2 - sang 3,4,5 må høre igjen for å huske hvem. De låt i tynt hjemme tidligere men har ikke hørt på dem etter alle de siste endringer.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Det er to veier til en slik skive:

    1 - Mest mulig imponerende demolåter som låter konge på ALT.
    (Kan brukes i butikk for å selge, og for å imponere kompisene)

    2 - Skive med et formål. Låter som kan brukes i vurdering av utstyr. Det er her jeg håper og tror vi befinner oss.
    (Låtene kan være knallyd på, men har en mening ift hvordan det skal/bør låte)

    Håper og tror vi er på nr 2?

    R
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Det er to veier til en slik skive:

    1 - Mest mulig imponerende demolåter som låter konge på ALT.
    (Kan brukes i butikk for å selge, og for å imponere kompisene)

    2 - Skive med et formål. Låter som kan brukes i vurdering av utstyr. Det er her jeg håper og tror vi befinner oss.
    (Låtene kan være knallyd på, men har en mening ift hvordan det skal/bør låte)

    Håper og tror vi er på nr 2?

    R
    Hadde det vært en ide at vi alle brente en cd med forskjellig musikk, sendte den til deg. Så kunne du stå fritt til å plukke det du mener egner seg til formålet ?
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Mulig å melde seg inn i østfoldklubben???
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    RoDa skrev:
    Det er to veier til en slik skive:

    1 - Mest mulig imponerende demolåter som låter konge på ALT.
    (Kan brukes i butikk for å selge, og for å imponere kompisene)

    2 - Skive med et formål. Låter som kan brukes i vurdering av utstyr. Det er her jeg håper og tror vi befinner oss.
    (Låtene kan være knallyd på, men har en mening ift hvordan det skal/bør låte)

    Håper og tror vi er på nr 2?

    R
    Definitivt nr. 2. Siden jeg ikke kjenner mange av låtene som er på lista så savner jeg veldig begrunnelser for å ta dem med. De låter sikkert bra, men hva er grunnen til å ha dem med på en demoskive? Etter min mening bør alle låtene ha en spesifikk misjon i forhold til å bedømme anlegget de spilles på, altså bør de by på en eller flere spesielle dyder av type "romfølelse", "oppløsning", "PRaT", "instrumentklang", osv der de ligger langt, langt over gjennomsnittet. En låt kan ha sånn måtelig av alt og høres veldig flott ut, men alikevel ikke være spesielt egnet som demolåt.

    I forhold til å høre hvordan anlegget formidler musikk som ikke er innspilt spesielt bra så er det vel bare å ta med en ekstra CD.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke lett med alle disse kriteriene. Når jeg får noe nytt i hus, setter jeg på Dylan. Låter det bra Dylan da, så er det bra i mine ører.

    Skal det tas med personlige favoritter, musikalsk. Da må det bli et par Dylanlåter fra 60tallet.

    Akkja, er ikke så lett når man har litt fler plater enn det som kan tas med i en plastpose.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Joa, men har en ting på hjemlån så har en jo også allverdens tid til å finne ut ting og tang. Jeg antok at plata mer skulle være et verktøy i forhold til ukjente anlegg, butikkdemo & whatever.

    Siden du nevnte Dylan så tror jeg at jeg skal spinne opp "The Ballad of Hollis Brown". Trenger en årntli' gladlåt kjenner jeg.
     

    Hifi_plumber

    Medlem
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Mine forslag:

    Joe Satriani : Always with me,always with you....verdens beste gitarballade!

    Steve Ray Vaughan : Little wing....Rett og slett referanselyd.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Lille_Adam skrev:
    RoDa skrev:
    Det er to veier til en slik skive:

    1 - Mest mulig imponerende demolåter som låter konge på ALT.
    (Kan brukes i butikk for å selge, og for å imponere kompisene)

    2 - Skive med et formål. Låter som kan brukes i vurdering av utstyr. Det er her jeg håper og tror vi befinner oss.
    (Låtene kan være knallyd på, men har en mening ift hvordan det skal/bør låte)

    Håper og tror vi er på nr 2?

    R
    Definitivt nr. 2. Siden jeg ikke kjenner mange av låtene som er på lista så savner jeg veldig begrunnelser for å ta dem med. De låter sikkert bra, men hva er grunnen til å ha dem med på en demoskive? Etter min mening bør alle låtene ha en spesifikk misjon i forhold til å bedømme anlegget de spilles på, altså bør de by på en eller flere spesielle dyder av type "romfølelse", "oppløsning", "PRaT", "instrumentklang", osv der de ligger langt, langt over gjennomsnittet. En låt kan ha sånn måtelig av alt og høres veldig flott ut, men alikevel ikke være spesielt egnet som demolåt.

    I forhold til å høre hvordan anlegget formidler musikk som ikke er innspilt spesielt bra så er det vel bare å ta med en ekstra CD.
    Veldig bra Lille_Adam!
    Sånn, og akkurat sånn har jeg ment det.
    Legger til et par kolonner på regnearket og ber om at folket oppdaterer meg på elementer og eventuelt hva man skal høre etter?

    R
     

    Sidane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    4
    Hei RoDa :)

    Er ikke helt sikker på hvem cd "undantag" med Bo Kaspers er på,men jeg vet den er på best of cd`n som heter "Hittills". Mener at de to sangene jeg nominerte er på cd`n jeg hadde med til deg sist lørdag.

    Veldig bra tiltak dette her RoDa ;D

    Sidane
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Har et forslagt til referanseplata.
    Chris Jones. No Sanctuary Here fra Roadhouses and Automobiles. Meget godt opptak med bra vokal og et herlig driv i bassen
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Hva med Staveteig + Paus fra "Plays Hendrix" RoDa? Den burde da absolutt være med, for å sjekke om systemet evner å plassere Paus i rommet eller ei.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Nå ballær'e på seg her!!

    Oppfordrer forslagsstillerne til å skrive mer info, og komme med lytte"triks" til låtene.
    EDIT: (Gjerne på PM og jeg oppdaterer listen)

    Dags å tenke litt komprimering? (ikke på lydkvalitet, men låtutvalg?)
    Synes vi bør ha litt input fra forslagsstillerne om hvorfor låtene skal velges, for de låtene vi ikke har opplysninger på?
     

    Vedlegg

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Forslaget til Chris Jones låta er fordi opptaket holder veldig høy kvalitet, og avslører om forsterker/høyttalere klarer holde drivet i bassen uten å røre til den klare og fremtredende vokalen. Den går også veldig dypt. Usikker på nøyaktig hvor dypt, men da jeg hørte den på oppsettet til Bård Ivar Flageborg med 2 integrerte SVS suber innså jeg at jeg hadde endel å gå på i bassen på eget anlegg. Det er i tillegg stor bredde i låten, noe som forsvinner ved dårlig høyttalerplassering
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Takker Ej

    Har oppdatert artket på pc-en.

    Flere med kommentarer og lyttetriks?

    Kjør på!

    R
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    La Chocla: innspilt i et gammelt kloster kun ved bruk av to omnidireksjonelle Bruel & Kjær mikrofoner rett i en DAT-opptager. Null EQ. Inneholder den klareste rominformasjonen på noe opptak jeg har hørt noen gang.

    In darknesse let mee dwell: veldig lavt innspilt, slik at du må dra på en god del for å få det passe høyt - noe som gjør at diskanten kan sprekke opp når Ellen Hargis trør til et par steder. Ellers en fabelaktig innspilling sånn generelt.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Supert!!
    Hvis de andre nå skriver tilsvarende så begynner dette å smake storfugl !!! ;D

    Har oppdatert med dine tekster Lille_Adam.
    Er usikker på låttittel på den første, tror jeg har feil i arket? Se lengre opp på siden.

    R
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Neida, det var jeg som skrev feil i siste innlegg. Den andre låt-tittelen kan du derimot fikse litt på.

    Blir bra detta her serru.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Pønta litt på.
    Grønne felt til venstre på de som er beskrevet.
    Kjører litt strengt på at man skal beskrive låten, lytting på låten.

    Send gjerne på PM de beskrivelser dere har, så oppdaterer jeg.

    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Trenger ikke Staveteig og Paus to ganger vel, uansett hvor bra låten er. ;)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    1.Grandma`s hands med Livingstone Taylor (1:44)
    (Bill Winters)from Livingstone Taylor:God Friends
    Chesky Jd97 Minimalist Miking Techniques

    Her er det Vocal ,rom,å fottramp i kirken ;D

    Pink Panter med Henry Mancini (2:29)
    fra Mancini:Mancini`s greatest hits
    (Erich Kunzel/Cincinnatti pops orchestra)
    Telarc CD-80183-pure digitale

    Dynamik å full trøkk i orkesteret ,sparker unna som fy du har ikke hørt annlegget ditt før du har hørt denne,synes jeg da ;D

    Mvh

    Laban
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    laban:
    Helt klart.

    RoDa:
    Kommer med ett par "anbefalinger" i løpet av helgen.
    Vært litt hektisk her i uken som gikk så ikke fått sett så mye på testskive styret ::)

    /jan
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    I forhold til heftig overbooking av plata og eventuelle manglende beskrivelser, så foreslår jeg at låtenes brukbarhet i sammenhengen bedømmes av RoDa etter overlevering og at hans ord er lov i forhold til hva som blir med. Enklest sånn.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Overbooking ??en klubb med respekt for seg selv bør vel ha Dobbelalbum ;D eller kanskje en trilogi ;D

    Laban
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Joa, bevares. Ingenting i veien for å lage en større utgivelse, men i alle fall for min del er det litt uaktuelt å drasse med mer enn 1 CD av denne typen. Bedre å ha alt en trenger på ei skive synes jeg (en trenger vel knappest ei hel skive heller) og i tillegg skal en jo gjerne ha med et par av sine egne favorittplater (eller 30-40 av dem, ref. RoDa. ;)) i tillegg. Og hvor lenge kan en disponere det gjeldende anlegget uansett? I èn låt? To? Fem?

    Bedre å "gi ut" en god skive som blir brukt, enn 5 som ikke blir det.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Enig, så enig, Lille_Adam.

    30-40? Har da ikke såååååååååå mange med?
    Det blir jo som oftest noen kjøp på gutta etter rundene mine også 8) ;)

    R

    Oppfordrer igjen gutta til å legge inn beskrivelser på allerede foreslåtte låter.
    laban: Skal ta med dine, men lurer på å droppe Taylor. Rebecca funker godt som stemme-eksempel fra Chesky R.

    R
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Blir det mye metallskrammel kan du godt lage en egen plate med det.
    Er så mye styr med fjernkontrollen min når jeg skal hoppe over låter. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn