Ørn på pinne

G

Gjestemedlem

Gjest
For ikke så lenge siden fikk jeg en artig sak. Som man kan se på bildet under.

Den ble felt i 1939 av Johan F. Willgohs, en kjent zoolog og forkjemper for fredning av ørn. Gitt videre til en venn og deretter arvet av familie, før den nå havnet hos meg.

Jeg var litt usikker på status av denne siden det er strenge regler på slike ting, men har hørt med Naturhistorisk Museum i Bergen og fått beskjed om at det var greit å beholde denne.

Men hva skal jeg gjøre med noe slikt? Restaurere den, bytte den bort i noe moro, ha den som en conversation piece i stuen... den er jo forsåvidt tidsriktig i formen... men estetikken appellerer ikke helt til meg.

Artig sak likevel og litt flott på sin måte.

Noen bilder av vesenet:

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Få den flammelakert, bruk en gammel Bergansmeis som donor til å lage en bæreanretning.
Trekk den på deg på syttende mai og spaser taktfast foran bauekorpset.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
På Torsteinsvik i Øygarden står det et bronseeksemplar av arten i samme positur som pipepynt.....Jeg deler vel ikke helt huseierens estetiske retning for å formulere det litt forsiktig.......
Du kan jo se hva folk er villige til å gi for slikt. Legg den ut på FINN for eksempel.

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fin liten søt sak av arten.
Det finnes sikkert noen som er villige til å ta over for en grei penge. Som foreslått; Finn.no kan være tingen i første omgang.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Felt i 1939 av en som var forkjemper for fredning av ørn?

Selvforsvar? Sult?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den jævelen der må jo være ganske svær, og i en leilighet i fjellsiden tror jeg nok det blir litt drøyt å ha på skjenken. Det må da være verdt litt? Du kan jo ta kontakt med pelsdyrnæringens veterinær, Gorm Sanson. Han har interesse for slike ting, og kanskje du kan lure den på ham etter å ha jugd på deg støtte til næringen hans?

Det koster vel ikke allverden å teste Finn? Jeg ville i alle fall ikke hatt dette monsteret i stuen min. Brrrr :-\

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Den jævelen der må jo være ganske svær, og i en leilighet i fjellsiden tror jeg nok det blir litt drøyt å ha på skjenken. Det må da være verdt litt? Du kan jo ta kontakt med pelsdyrnæringens veterinær, Gorm Sanson. Han har interesse for slike ting, og kanskje du kan lure den på ham etter å ha jugd på deg støtte til næringen hans?

Det koster vel ikke allverden å teste Finn? Jeg ville i alle fall ikke hatt dette monsteret i stuen min. Brrrr :-\

........Eller for å si det med bokstavrim:

Fy for en fremtonong!
Få`n på FINN fort som faen!

mvh ;D

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
637
Torget vurderinger
6
Flott dyr!

Jeg er personlig ikke glad i døde dyr som utstillingsobjekt uten noen mening ut over dekorasjon. Makabert spør du meg :)

Egner seg derimot godt på barnehage, skole eller museum

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
baluba skrev:

........Eller for å si det med bokstavrim:

Fy for en fremtonong!
Få`n på FINN fort som faen!

mvh ;D
FF ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Den der må du beholde Deph. Restaurering, bytte den klossen den sitter på med et gammelt indisk solsymbol og heng bilde av "Bartesam" på veggen over! Da kan du leie ut som forsamlingslokal for Tore Tvedt og kompisane ! ;D ;D ;D

Nei seriøst så var den faktisk flott. Ikke alle interiør der slikt passer inn men jeg ville ha beholdt den om jeg hadde hatt muligheten var jeg deg. Finn ut hvorfor den havnet i din familie så har du historien bak den også, og det må du gjøre NÅ! Slikt kan ikke utsettes for mens du venter dør den eneste gamle tanten som kjenner historien!!

Tenker du å selge den kan du sende meg en PM med prisforlangende. Jeg aner ikke hva slikt er verd, markedet er ganske lite skulle jeg tro så det er mest et spørsmål om du ønsker en sum jeg synes jeg kan avse

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
I sin tid høstet av vårt felles gode, Moder natur..

Hva med å gi den tilbake til fellesskapet, fx. ved å forære den til et museum, skole el.l.?

Ta det som en utfordring. ;)

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Delle skrev:
I sin tid høstet av vårt felles gode, Moder natur..

Hva med å gi den tilbake til fellesskapet, fx. ved å forære den til et museum, skole el.l.?

Ta det som en utfordring. ;)

Mvh
Det høres fint ut Delle, MEN om man har fulgt litt med de siste årene vet man at slike offentlige gavemottakere har for vane å ikke ta vare på tingene de får. Jfr Stenersensamlingen og diverse andre kunst og boksamlinger!

Har man ønske om å drive "veldedighet" er det faktisk bedre å selge for en blodpris og gi bort pengene, dessverre! Om en lokal skole eller museum får den er mitt stalltips at den er kassert eller ødelagt i løpet 15-20 år.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Ørn på pinne

Spiralis skrev:
Det høres fint ut Delle, MEN
;) betydde i denne sammenheng at innlegget var å oppfatte som en smule flåsete.

;) h

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
I all beskjedenhet synes jeg at mitt forslag fortsatt er det beste.

Topp Bunn