Ønsker tips om rimelig sub til musikk

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hallå, folkens.

Jeg er på utkikk etter en rimelig sub (maks 3000-3500) som kun skal brukes til MUSIKK. Denne skal brukes av en i familien sammen med et par Dali Royal Menuett II, i et rom på la oss si 20-25 kvm.

Dynamikk og kontroll er viktigere enn veldig lave frekvenser, og jeg innser at jeg ikke får verdens beste sub til prisen.

Det er en fordel at suben er liten og gjerne litt lekker.

Alle mulige tips mottas med takk! ;D

(Kanskje endog TO subber til 1500 er veien å gå...?)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hallå, folkens.

Jeg er på utkikk etter en rimelig sub (maks 3000-3500) som kun skal brukes til MUSIKK.
Den sub'en fins ikke.
Med mindre du finner en meget godt brukt en til prisen, så vil jeg mene at du vil få bedre resultat uten sub.

Mvh Vidar P

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg er enig i at den sub ikke finnes, men jeg har erfaring med eltax 15R sub, de selger den på komplett for 3 tusen kroner.

Den har overaskende god byggekvalitet. Innmaten i den er en kraftig sak som drar max 500W fra nettet, større trafo enn jeg har sett i noen hjemmekino receiver, og 4 stk kraftige transistorer, ca 13000 uf, basselementet ser helt kurant ut..kabinettet helt grei finish..

Litt treg bass, pga av at den har 15 tommers element, men den kan strammes opp med å tette igjen bassreflekshullet.

Tviler på at det er mulig å få noe bedre til prisen.

Se Demovare på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319148&cks=PRD

Eneste minus er at den passer bedre til hjemmekino enn musikk, men den tar dype basstoner, type kontrabass på jan garbarek plater, med glans.

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Jeg startet en tråd nylig om valg av sub, og endte opp med å kjøpe en demobrukt Audio-pro sub+ til under 2K.
Min konklusjon etter å ha installert denne var at den ga meg godt fundament i bunn og jeg kan ikke høre at den
skaper noe krøll i frekvensgangen.
Derfor synes jeg det blir litt kategorisk Vidar P når du sier at det ikke finnes løsninger i dette prisleiet, selvfølgelig uten at jeg har hatt andre alternativer i hus.
Det som var viktig for meg var å få bedre lyd, og det har jeg oppnådd selv om det ikke kostet allverden.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Dersom du er snekkerkyndig vil kanskje et DIY prosjekt være veien å gå, evt PHOBOS fra ELTEK? Ellers kan bruktmarkedet være et alternativ.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Derfor synes jeg det blir litt kategorisk Vidar P når du sier at det ikke finnes løsninger i dette prisleiet, selvfølgelig uten at jeg har hatt andre alternativer i hus..
Åpner for gode bruktkjøp som du ser..
Ellers er meninger (og ønsker) forskjellige; som Gbatokai sier så ønskes dynamikk og kontroll.. sammen med et sett gode monitorer. Det er min ringe mening at jeg tror han musikalsk sett er bedre tjent UTEN en slik sub (med nevnte unntak av flaks på bruktmarkedet), fordi (og det er fortsatt min mening, ingen universell sannhet) alle sub'er (jeg har hørt) i nevnte prisklasse har såpass betydelige kompromisser ytelsesmessig at langt de fleste lyttere vil reagere negativt på det.

Jeg har ikke noe imot gode sub'er, jøss bevares har da dratt på meg kink i ryggen omtrent av å drasse sub'er inn og ut i en årrekke. Bruker også sub'er selv. Men felles for de billige er at jeg aldri har opplevd at de passer sammen med raske, gode stativhøyttalere dersom god og homogen musikkgjengivelse er prioritet. Det bør du forresten merke deg Gbatokai; det hjelper lite hvor god en sub isolert sett er dersom den ikke lar seg integrere sømløst med hovedhøyttalerne.

Om noen finner en sub med såpass dynamikk og kontroll til max 3k at de smelter nydelig inn sammen med Royal Menuett så vil jeg gjerne vite om de!  :)

Mvh Vidar P

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Rel Strata sub er etter min mening det rimeligste alt som spiller bra på musikk, men den koster ca 10K ny

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rel Strata sub er etter min mening det rimeligste alt som spiller bra på musikk, men den koster ca 10K ny
Mye godt enig; men vil nevne Stampede.. som er litt rimeligere, men kan ikke spille like høyt :)

Mvh Vidar P

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Fulstendig enig med Vidar p en rimlig subb gjør mer
ugang en nytte.
Kjøpte nylig to stykker i ca 4000 kr klassen jo fikk
litt bedre bass, men det blir rett å slett for mye
unoter ved siden av.
Har en ikke så dyrt annlegg i sin helhet har jeg
derimot hørt at en subb kan bli ganske bra får en
tilpasset det godt til hverandre merklig, men sant.

T

timc

Gjest
Vil si meg enig med Vidar P.

Spar til en skikkelig sub ;)

Mvh

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Hvis du på tross av enkelte gode råd her har tenkt å kjøpe sub ville keg ikke kjøpt ELTAX sub på Komplett. Tror du vil få mye igjen for å tråle bruktmarkedet. Det dukker opp forskjellig til gunstig pris innimellom. Dersom du smører deg med litt tålmodighet vil det nok dukke oppp en passende sub med tiden.

B

Bengt

Gjest
sjekk bruktmarkedet. kan hende du finner en brukt Patos Lyric sub 8. utrolig kjapp og kontant sub som gir deg masse igjen av spilleglede. etter min mening er dette en av de beste subbene på markedet. eneste minuset er at den ikke leveres med fjernkontroll.
lykke til
Hallå, folkens.

Jeg er på utkikk etter en rimelig sub (maks 3000-3500) som kun skal brukes til MUSIKK. Denne skal brukes av en i familien sammen med et par Dali Royal Menuett II, i et rom på la oss si 20-25 kvm.

Dynamikk og kontroll er viktigere enn veldig lave frekvenser, og jeg innser at jeg ikke får verdens beste sub til prisen.

Det er en fordel at suben er liten og gjerne litt lekker.

Alle mulige tips mottas med takk! ;D

(Kanskje endog TO subber til 1500 er veien å gå...?)

orion

Medlem
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Nå har jeg aldri hatt sub, men lurer litt på System Audio sine.
Har ikke de høyttalere som er relativt hurtige?
Og da bør vel Subene deres være tilpasset deretter?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har jeg aldri hatt sub, men lurer litt på System Audio sine.
Har ikke de høyttalere som er relativt hurtige?
Og da bør vel Subene deres være tilpasset deretter?
Been there, done that. Hadde etpar modeller SA sub'er hjemme; du kunne vri bunnplata og få port eller IB.
Ikke verdt bryet, med mindre du trenger trimmen med å bære tunge kasser inn og ut. Integrerer ikke med raske stativhøyttalere, og legger seg som et teppe i bunn, og gir riktignok pondus, men røver musikken for spontanitet, driv og rytme. Jeg foretrakk mine UTEN sub etter noen dager...

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da sparte jeg de kronene :D
Vel, Hifisenteret låner jo ut disse for deg, så ta ikke nødvendigvis mitt ord på det  ;)
Men har du svak rygg så ville jeg nok heller satset på sikre vinnere; REL Stampede/StrataV for å være helt ærlig. Om du verdsetter lyden i anlegget ditt, og vil forbedre det med ytterligere dypbass av høy kvalitet da..  :D

Mvh Vidar P

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Tusen takk for alle svar, kjempebra! ;D ;D ;D

Det er som sagt ikke jeg som skal ha denne sub-en - mine Duelund DCA 2.0 er ganske tøffe og kontante i bånn fra før, og holder lenge for en ikke-bass-freak som meg.

Det første som skal prøves, er en Monitor Audio ASW 100, som jeg får til en veldig bra pris brukt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den MA'en er ikke aller verst hvis man ikke er ut etter det dypeste dyp. Jeg ville ha vært svært forsiktig med volumsettingen; det er fort gjort å vri på litt for mye med denne, men den er kjapp og fin om man er forsiktig.

Mvh Vidar P

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
...men La Scala holdt den altså ikke følge med... ;)

Jeg kjøper den av en audiobuddy, og han sier akkurat det samme som deg. Regner med å få hentet den i helga.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
...men La Scala holdt den altså ikke følge med... ;)

Jeg kjøper den av en audiobuddy, og han sier akkurat det samme som deg. Regner med å få hentet den i helga.
Nei, vil tro den blir litt lett for La Scala ja :D Men hvilken sub blir vel ikke det, med mindre den er stor som en fryser? ;)
Da må man skru opp endel på sub'en (pga høy følsomhet) og da "dør" den litt denne MA'en, som tross alt er nokså billig.

Mvh Vidar P

Topp Bunn