Bil, båt og motorsykkel Ønsker ny bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.669
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg viste dama kia sportage på youtube og hun og likte den , blir ikke denne helgen men rett over helgen , skal vi vei og prøve låne 1 :)
    Kia Sportage - clutch-bytte = ca 22000...

C

cruiser

Gjest
    Sportage er fin bil det, men ikke rare bagasjeplass igjen hvis du skal ha hundebur til alt annet enn femibikkje

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg lest mye om denne bilen , og den er jo spekket av utsyr , prisen var mer enn overkommelig , garantert at dama vil bli betatt av denne etter prøve kjøringen.

Vis vedlegget 306474
    Bare prøvekjør litt ulike biler... Denne modellen begynner å bli "gammel" nå, selv om det akkurat har kommet en facelift. Det har skjedd litt på utviklingssiden de siste årene, så man merker gjerne litt forskjell på nye og gamle plattformer...

A.J.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du ikke må ha helt ny bil kan jeg anbefale forrige utgave x-trail. Sønnen min har en 2011 model executive med automat, skinninteriør, stort soltak og et hav av plass til bagasje. Meget komfortabel og god fremkommelighet med firehjulstrekk.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ville prøvekjørt en BMW 5 serie stasjonsvogn, gjerne med litt motor og m-sport understell.

jøpp, er BMW fanboy, men med god grunn. Ved sist bilbytte ble det prøvd masse rart, også BMW for første gang. Jeg ser det blir dyrt fremover for nå nekter jeg å kjøre noe annet. Vektbalanse, materialkvalitet, kjøreegenskaper og kjøreglede. Alt annet er TRIST !
    Fanboy eller ikke. Det er faktisk mer enn et snev av sannhet her.

Tror jeg ville kikket på Skoda Superb.
    Gi faen i Skoda de får ikke plukke de bra delene i hylla til VW / Audi .

Skoda helt ok på yttersiden , men graver du deg inn i materien finner du mye utgått skrot ( gammel teknikk ) men god plass i kupe det skal den ha for .
    Husker du hadde Skoda da jeg møtte deg på Olavsgård. Var den ikke bra?

Definer "de bra delene" i hyllene til vw/Audi.
    Ja, de delene skulle jeg likt å vite om også!:rolleyes:

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hadde any day valgt en 5 år gammel BMW 5 serie mot en ny jappse eller ivertfall Koreaner. De som ikke merker att den er en liga over i kjøreglede og komfort er nokk ikke veldig inntresert i bil.
    Men har selvsakt full forståelse for att mange velger sånne fremkomsmiddler, det har med interesse og gjøre dette !
    Jeg jobber med bil, og dømmer de gjerne på hvordan er er å reparere etter en skade :cool:

Styr for al del unna franske, og gjør ikke den store tabben å tro att du kjører 30 t km på et oljeskift ! Da ber du om trøbbel.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Vil du ha en bil som er god å kjøre så styr unna SUV og varebiler (Touran er egentlig en varebil). Jeg ville vurdert den nye Passat og Mondeo, evnt. tilsvarende biler fra Audi, Mazda, Peugeot, Skoda, osv.
    Se gjerne også på den nye Mercedes C-klassen men den sprenger nok lett budsjettet med litt utstyr.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Sportage er fin bil det, men ikke rare bagasjeplass igjen hvis du skal ha hundebur til alt annet enn femibikkje
    er ikke stor hunden vi har det er blanding mellom norsk svart elghund og labrador , kanskje ikke så lett og se på bildet men , tenk på det vi har en peugot 206 i dag det er ikke store bilen. DSC_0112.jpg

L

Laban MK2

Gjest
    Fanboy eller ikke. Det er faktisk mer enn et snev av sannhet her.

Husker du hadde Skoda da jeg møtte deg på Olavsgård. Var den ikke bra?

Definer "de bra delene" i hyllene til vw/Audi.
    Ja, de delene skulle jeg likt å vite om også!:rolleyes:
    Ikke DISS originale VW deler nå da blir kvalitet Skoda av sånt til slutt ( t i l s l u t t ):confused:

Hø hørt om da lyset ikke ville lyse på veien lengere da ?

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Hvis du ikke må ha helt ny bil kan jeg anbefale forrige utgave x-trail. Sønnen min har en 2011 model executive med automat, skinninteriør, stort soltak og et hav av plass til bagasje. Meget komfortabel og god fremkommelighet med firehjulstrekk.
    Den skal jeg ta en titt på takk får rådet niha , og la bare rådene komme :)

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    x-Trail er kjent for å ha stor apetitt på hjullager.
    Ja vel, men hvis man ikke skal kjøpe VAG p.g.a mange feil, ikke kjøpe fransk grunnet tidligere dårlig rykte, ikke tysk p.g.a dyre deler osv., hva så? Jeg tror ikke det er mulig å finne en bil som er helt feilfri i alle år. Utstyr, komfort, plass og sikkerhet teller mye tror jeg både for egen eierglede og annenhåndsverdi. Selv kjører jeg en noe utskjelt Insignia med godt med utstyr og har vært fornøyd i 5 år nå.
    Lykke til med bilkjøpet tceteam.

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Skulle mer enn gjerne kjørt insignia selv hadde det ikke vært for at er litt for liten plass i bagasjen.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ja vel, men hvis man ikke skal kjøpe VAG p.g.a mange feil, ikke kjøpe fransk grunnet tidligere dårlig rykte, ikke tysk p.g.a dyre deler osv., hva så? Jeg tror ikke det er mulig å finne en bil som er helt feilfri i alle år. Utstyr, komfort, plass og sikkerhet teller mye tror jeg både for egen eierglede og annenhåndsverdi. Selv kjører jeg en noe utskjelt Insignia med godt med utstyr ogmhar bært fornøyd in5 år nå.
    Lykke til med bilkjøpet tceteam.
    takk for niha , gleder meg til ny bil nå , vi har altid bare kjøpt brukt , og tatt det som har vert på markede vondt og brutalt. Vi kjører jo peugot 206 2008 modell og hver gang jeg setter meg i den bilen , så kommer det et stort sukk fra meg , har så løst til og druse den i bergveggen så lei er jeg av den. liten , ukomfortabel , ikke noe spessielt med utsyr , sinke i trafikken med sine 75 hk. Til og med bikja liker ikke den bilen uansett om han har begge setene bak , han sitter med slik hunde sele som er ment for hunder i baksete. Når han kommer inni der så er det som han for angst anfall , er sikkert ikke rart bilen er jo så liten at du må ut for og skifte mening offffffffffffffff

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Hold dere On-Topic her, dett handler om bil og ikke en masse andre ting. Til de av dere som har lyst til å slenge med leppa får dere finne dere andre steder å gjøre det, om behovet er der.

bjornh, moderator

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Ser det er motforestillinger når det kommer til Skoda. Faktum er at når det kommer til driftssikkerhet er Skoda best i VAG familien. Audi er dårligst. Kan forklares med to forhold. Audi får den aller nyeste teknologien inkludert barnesykdommene, samt noen teorier om "gløden" hos dem som skrur disse bilene sammen. Men det betyr nok en god del at Skoda har gjennomprøvede komponenter i bilene. Har nå hatt min Superb i mange år og den har gått over 160K km. Kun en feil som kan skrives på bilen på hele denen tiden. Det som har vært kilde til irritasjon er DEFA anlegget og Ebersprächer dieselvarmeren. Men dette er ikke Skodakomponenter. Sitter og venter på den neste Superben som kommer nå. 60 liter mere bagasjeplass og enda mere beinplass i baksetet høres neste umulig ut, men det er hva de sier. Hvis den i tillegg blir bredere er jeg veldig fristet.....! Men er så godt fornøyd med bilen jeg har at jeg ikke på noen måte har hasteverk. Og da blir spørsmålet kun, Prisen?? Evt om jeg skal gå for bensin V6??

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.193
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Min far har en 09 X-Trail med full spec.. å den er nå rullet litt over 100.000km... eneste den er kjent for er å være feilfri.. :)

Videre kan jo Nissan sin nye X-trail være noe? evenetuelt quasquai eller no :) Meget fine biler med bra kvalitet.

Så også bilde nylig av Hyundai sin nye Tucson som kommer.. de har virkelig skjønt noe med design!! :)
    Tucson vil forøvrig også bli til Sportage om en stund :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ser det er motforestillinger når det kommer til Skoda. Faktum er at når det kommer til driftssikkerhet er Skoda best i VAG familien. Audi er dårligst. Kan forklares med to forhold. Audi får den aller nyeste teknologien inkludert barnesykdommene, sam noen teorier om "gløden" hos dem som skrur disse bilene sammen. Men det betyr nok en god del at Skoda har gjennomprøvede komponenter i bilene. Har nå hatt min Superb i mange år og den har gått over 160K km. Kun en feil som kan skrives på bilen på hele denen tiden. Det som har vært kilde til irritasjon er DEFA anlegget og Ebersprächer dieselvarmeren. Men dette er ikke Skodakomponenter. Sitter og venter på den neste Superben som kommer nå. 60 liter mere bagasjeplass og enda mere beinplass i baksetet høres neste umulig ut, men det er hva de sier. Hvis den i tillegg blir bredere er jeg veldig fristet.....! Men er så godt fornøyd med bilen jeg har at jeg ikke på noen måte har hasteverk. Og da blir spørsmålet kun, Prisen?? Evt om jeg skal gå for bensin V6??
    Skoda er utrolig lekre og bra biler , har en i nabolaget som her denne skoda superben , jeg kommer til og se igjennom meste parten av bilene som blir lagt ut her , men til nå så har kia sportage fått intressen min , ble litt nykjerrig på den , virket som god og kjøre , komfortabel for alle , mye bra specs på bilen som automatisk parkering , oppvarming i rattet , elektriske seter , elektriske vinduer , stor elektrisk takluke osv osv. Så har kia 7 års garanti noe som er utrolig bra.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Min far har en 09 X-Trail med full spec.. å den er nå rullet litt over 100.000km... eneste den er kjent for er å være feilfri.. :)

Videre kan jo Nissan sin nye X-trail være noe? evenetuelt quasquai eller no :) Meget fine biler med bra kvalitet.

Så også bilde nylig av Hyundai sin nye Tucson som kommer.. de har virkelig skjønt noe med design!! :)
    Tucson vil forøvrig også bli til Sportage om en stund :)
    Ja, de fleste biler ruller idag 100.000 km uten feil av betydning. Når de har passert denne grensen skilles klienten fra hveten.
    X-trail har rykte for å være en skranglekasse med dårlige motorer og masse feil, bl.a. på elektronikk. Men de går stort sett 100.000 km før feilene begynner å dukke opp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Har to stykker på jobb som kjører KIA. De er begge fornøyd. Han ene er totalt uinteressert i bli og skal bare ha noe som virker og han så nok på garantitiden. Men han har ikke hatt bruk for garantien ennå. Han andre har den minste modellen, Rio??, er 120% bilinteressert, og har denne kun som "alibi" for sommerbilen, en "noenogsøtti" ford Mustang Mach 1 med så mange liter slagvolum at selv en lastebil vil bli misunnelig! Han sier at KIA er helt greit til og fra jobb.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Picanto er den minste modellen. Vi har den i 'sport edition'.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har familie i motorbransjen og dieselmotorene i den bilen er no dritt, flere total havari før 80000km.
    Men de er vel dekket av nybilgarantien, håper jeg.

• Se emne - Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Nå er det en ganske spennende bensinmotor til disse bilene også.
    Jeg har kjørt 115000km nå med CX-5 diesel, min motor har ikke havarert :). Har vel strengt tatt aldri vært noe galt med denne bilen, kun vanlig vedlikehold og service.

Tror nok at det med motorhavarier er en smule overdrevet. Det har sikkert skjedd, men det har da jaggu meg skjedd med mange andre merker også.

Jeg anbefaler CX-5, beste bilen jeg har hatt.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Touran er hverken komfortabel eller god å kjøre, ville mye heller hatt f.eks s-max i den klassen der
    Helt enig. Det er en høy golf. Med relativt stive dempere blir den veldig stumpete å kjøre. Har kjørt Touran i temmelig mange mil, og er ikke spesielt imponert av komfort vs. pris.
    Derimot er CitiGo bedre å kjøre, men den er jo knøttliten. Har hatt en slik i et års tid. Kjempefornøyd - selv med hele familien på fire på tur.
    Den er dessuten betalt, bruker lite drivstoff, og billig å forsikre. BARE fordeler med billig bil.

Vidar

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.669
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en gir beng å operere med sportsunderstell og kjerrehjul (dvs felger med en tynn gummistriple utenpå), så er Touran greit komfortabel.

Johan-Kr

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en gir beng å operere med sportsunderstell og kjerrehjul (dvs felger med en tynn gummistriple utenpå), så er Touran greit komfortabel.

Johan-Kr
    Helt greit komfortabel ja, men hvorfor i all verden kjøpe og kjøre varebil når det finnes så mange bedre alternativer for samme eller lavere pris?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.669
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Touran er ikke varebil. Den er en MPV (eller i Top Gear-språk en People Carrier) bygget på Golf-chassis. Har du blitt lurt og fikk en Caddy istedenfor Touran?

Johan-Kr

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Touran er ikke varebil. Den er en MPV (eller i Top Gear-språk en People Carrier) bygget på Golf-chassis. Har du blitt lurt og fikk en Caddy istedenfor Touran?

Johan-Kr
    Mulig at den er bygget på Golf-chassis men det er tydelig at den er bygget opprinnelig for å være en varebil. Bare legg merke til kjørestilling og rattplassering som minner mer om en buss enn en personbil.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.669
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke alle som liker å kjøre bil i utbretta fluktstol. Jeg finner meg overhodet ikke til rette i Mazda 6 og andre biler hvor du setter deg ned i bilen og sitter med føttene nesten rett ut.

Johan-Kr

• Liker
    Reaksjoner: kns

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.081

Johan-Kr
    Mulig at den er bygget på Golf-chassis men det er tydelig at den er bygget opprinnelig for å være en varebil. Bare legg merke til kjørestilling og rattplassering som minner mer om en buss enn en personbil.
    Hvis det er tilfelle hvorfor er ikke gulvet flatt og hvorfor har bilen festeanordning til bakseter? Caddy er renspikka varebil; Touran personbil. Du ser forresten ingen Touran varebiler i utlandet; bare en særnorsk greie.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.081
    Det er ikke alle som liker å kjøre bil i utbretta fluktstol. Jeg finner meg overhodet ikke til rette i Mazda 6 og andre biler hvor du setter deg ned i bilen og sitter med føttene nesten rett ut.

Johan-Kr
    For ikke glemme trafikksikkerhet mht posisjon og avstand til airbag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen

Johan-Kr
    Helt greit komfortabel ja, men hvorfor i all verden kjøpe og kjøre varebil når det finnes så mange bedre alternativer for samme eller lavere pris?
    Det finnes varebiler jeg syns frister mer enn mange stasjonsvogner og SUV'er. Men billig er det ikke. :)

Ny standard: Mercedes-Benz V-klasse - Dinside

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Bobil eller voldtektssvan burde dekke de horisontale behovene.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.323
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de fleste biler ruller idag 100.000 km uten feil av betydning. Når de har passert denne grensen skilles klienten fra hveten..
    Min erfaring er at på "dårlige" biler opptrer problemene lenge før 100 000km. Mellom 170 000 - 250 000km oppstår gjerne slitasjerelaterte "problemer" men det er forsåvidt en del av normalt vedlikehold.
    Audien min skal på EU kontroll i morra. Har gått 477 800km......

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.323
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er motforestillinger når det kommer til Skoda. Faktum er at når det kommer til driftssikkerhet er Skoda best i VAG familien. Audi er dårligst. Kan forklares med to forhold. Audi får den aller nyeste teknologien inkludert barnesykdommene, samt noen teorier om "gløden" hos dem som skrur disse bilene sammen. Men det betyr nok en god del at Skoda har gjennomprøvede komponenter i bilene.
    Dette er stort sett en myte. Audi scorer blant de beste i de fleste undersøkelser. Bla.Svenske og Tyske. A4 er klassens mest feilfrie. Q5 og A6 scorer også veldig godt. TT scorer nest best i sin klasse.
    Gammel teknologi og Skoda var sant da VW overtok merket og trengte nye og billige biler hurtig. Dagens Octavia er bygd på MQB plattformen til VAG og har samme teknologi og motorer som Golf. Nye Superb også. Her er den.

Vedlegg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Vi har bestemt oss for kia sportage etter prøve turen. jeg vil ha svart pearl farge + 2.0 l diesel og ikke minst 4 hjuls drift. kia-sportage-blackpearl-metallic.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn