Ønsker du aktive eller passive høyttalere?

Hvilke høyttalere foretrekker du?

  • Passive høyttalere

    Stemmer: 29 36.7%
  • Aktive høyttalere med innebygde forsterkere

    Stemmer: 21 26.6%
  • Aktive høyttalere med eksternt delefilter og eksterne forsterkere

    Stemmer: 29 36.7%

  • Totalt antall stemmer
    79

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Er det ikke vel kjent at vibrasjoner påvirker noen av disse duppedingsene i filteret?
Der fikk jeg et veldig godt reklamemiddel mot high-end markedet! "Velg aktive høyttalere med eksternt delefilter for å unngå vibrasjoner som kommer fra det passive interne delefilteret i tradisjonelle høyttalere." :cool:

Men seriøst. Det er ikke mitt kunnskapsområde, men har vel mine tvil om det utgjør noe særlig. Derimot så kan for mye varmeutvikling fra forsterkere potensielt være uheldig for elementer.

Uansett så snakker vi her om passive vs aktive høyttalere. Det er med aktive høyttalere og de fordelene det bringer med seg, hvor det virkelig er noe som monner og skiller seg fra en tradisjonell passiv løsning.
Vel, her er hva designeren av Meadowlark høyttalerene Pat McGinty, sier om erfaringer rundt vibrasjoner og delefilter :

"Ever the astute observer, McGinty had noted a strange phenomenon very early on in his speaker builder career. As speaker designer are wont to, he had prototype crossovers parts strewn on long umbilicals across the floor to provide easy access for testing. Once he’d settle on final values, he’d stuff everything back into the speaker box for that neat and finished look consumers demand. Invariably, our surprised designer would now detect a clear deterioration in sound quality. The speaker with its intestines gruesomely gutted simply always sounded better. Since messy doesn’t sell but good sound does, McGinty scratched his head until the mystery evaporated: capacitors are highly microphonic. They’re susceptible to external vibration and perform more linearly in an equalized environment.Thinking about the consequences, Pat quickly discarded outboard crossover boxes as aesthetic and costly boat anchors. He also wasn’t endowed with enough Vögel (birds) to believe that prospective buyers would fancy a very un-Italian spaghetti salad of raw parts strung like a junkyard collar between their amp and speakers. Perhaps it was then that every little boy’s fantasy reared its cute head – the fabulous hidden treasure chamber. Of course McGinty-of-the-slide-ruler couldn’t people his secret cave with wizards, dragons, damsels in distress or glinting loot. Instead, he had to fill it with coils, capacitors and resistors. He integrated this sub enclosure with a false bottom at the base of all his cabinets. Connected to the main cabinet merely via the hookup leads whose thru-holes he carefully epoxies for a gastight fit, these sub chambers not only provide easy access to the point-to-point wired crossover components but also create the desired equalized environment. The speaker brain can now perform optimally and unencumbered by the headaches of extreme decibel levels inside the speaker’s rockin’ upper story."

Det er ikke alt som bare bør glattes over med et filter (Les DSP,EQ o.s.v):cool:
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes aktive med rør forresten?
Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.

Det er dog knapt noen kommersielle aktører som tilbyr en slik løsning i dag så vidt jeg vet. Eneste komplette høyttalersystem jeg kommer på i farten er Magico sin hornkonstruksjon. Finnes sikker noen andre også, men mange er det definitivt ikke.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Finnes aktive med rør forresten?
Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.

Det er dog knapt noen kommersielle aktører som tilbyr en slik løsning i dag så vidt jeg vet. Eneste komplette høyttalersystem jeg kommer på i farten er Magico sin hornkonstruksjon. Finnes sikker noen andre også, men mange er det definitivt ikke.
Vel, alt 1 har vel også samme mulighet?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes aktive med rør forresten?
Med alternativ nr. 3 kan man bruke røreffekttrinn. Her velger man selv.

Det er dog knapt noen kommersielle aktører som tilbyr en slik løsning i dag så vidt jeg vet. Eneste komplette høyttalersystem jeg kommer på i farten er Magico sin hornkonstruksjon. Finnes sikker noen andre også, men mange er det definitivt ikke.
Vel, alt 1 har vel også samme mulighet?
Nr. 1 er passiv og ikke aktiv.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Overraskende at så mange har svart alternativ nr.3.
Regner med en del av de er DIYere som allerede har et slikt oppsett eller planer om det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.

Ellers innser jeg at veien til fullendt lydnytelse muligens går via eksterne aktive delefiter og dedikerte forsterkerkanaler til hvert element. Eller?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tilhører tydeligvis mindretallet og foretrekker alternativ 2. Det er det jeg har i dag og synes egentlig at det er deilig å slippe å vurdere nye forsterkere +++ hele tiden. Det eneste jeg savner i mine monitorer er muligheten for å benytte Audiolense direkte, dvs innebygd konvolver.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.

Ellers innser jeg at veien til fullendt lydnytelse muligens går via eksterne aktive delefiter og dedikerte forsterkerkanaler til hvert element. Eller?
Se innlegget mitt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-passive-ha-yttalere-2.html#post2287060

En passiv høyttalerkontruksjon innebærer flere kompromiss. Og kanskje enda mer dersom den skal være lettdreven. Lettdreven innebærer gjerne store elementer/horn, som gir større avstand mellom driverne og fører til større akustiske problemer.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Foretrækker til enhver tid passivt. Extra elektronik gjør ikke noget godt. Selv diskret opbyggede elektronisk filter har jeg prøvet.Been there done that long ago.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.
Nej ikke hvis man laver et ordentligt passivt filter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.
Det er jo enda mindre hassle med aktive høyttalere der absolutt alt er integrert i selve høyttalerkabinettene? Forsterker, dac, osv. Altså det Orso her beskriver som alternativ 2. Pluss at lyden jo blir bedre med det enn med passivt delefilter.
Nå sier jeg jo hva jeg syns virker mest forlokkende, og hva jeg syns virker som minst pes å bruke. For meg framstår et enkelt oppsett med en clean, no-nonsense forsterker og et par høyeffektive høyttalere som noe stressfritt og litt zen-aktig. Det er hva jeg vil velge hvis jeg får det som jeg vil med tanke på brukervennlighet, lydkvalitet, og kostnader.

Jeg må si jeg syns det virker mest forlokkende hvis man kunne fått et par genuint lettdrevne to- eller treveis høyttalere som kunne drives til sitt fulle potensiale med en liten integrert femtiwatter eller noe sånt. Minst mulig ledninger og bokser, minst mulig hassle.

Ellers innser jeg at veien til fullendt lydnytelse muligens går via eksterne aktive delefiter og dedikerte forsterkerkanaler til hvert element. Eller?
Se innlegget mitt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-passive-ha-yttalere-2.html#post2287060

En passiv høyttalerkontruksjon innebærer flere kompromiss. Og kanskje enda mer dersom den skal være lettdreven. Lettdreven innebærer gjerne store elementer/horn, som gir større avstand mellom driverne og fører til større akustiske problemer.
Ok, hvis du ser på innlegget mitt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-passive-ha-yttalere-3.html#post2288013

Som sagt, jeg innser at veien til fullendt lydnirvana muligens går via aktiv deling og multiple forsterkerkanaler, og at man ikke nødvendigvis får utnyttet en høyttalers fulle potensiale med passiv deling og en forsterker alene. Men enkelheten i et sånt oppsett tiltaler meg. F.eks. Onken med M2 horn passivt delt, og drevet av en av SPEC sine integrerte, eller en rør-sak, eller en Doxa på 35 watt, eller, eller, eller.... :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
#1. Sånn er det i dag, og det funker. Men det er all grunn til å tro at det er et betydelig rom for forbedring.

#2. Så praktisk! Men litt usikker på om vi er helt i mål med utvalget, om de tekniske forutsetningene er aldri så gode.

#3. En høyaktuell løsning som muliggjør fortsatt bruk av eksisterende apparater, og gir praktisk talt alle tekniske fordeler med #2.

Alt annet likt/likeverdig: #2. I praksis og overskuelig fremtid: #3.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg svarte 3, fordi det muliggjør mest mulig egen fikling og tuning. Men også fordi det i mine ører fører til det mest optimale resulatet.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Svarte 3, da jeg selv har sett og ser de mulighetene dette gir for integrering i rommet, og tilpasning til egne ønsker.

Ut ifra et komersielt synspunkt så er disse punktene veldig vanskelige. Først tror jeg at de 3 forskjellige kundegruppene er veldig forskjellige, og selv om alternativ 3 virker som et stort marked (utifra avstemningen), og det er lite her på markedet fra før. Derfor et stort potensiale. Tror jeg det er et stort problem. Og det er at denne kundegruppen er DIY. Det betyr at de ønsker å gjøre ting selv, og er ikke særlig interesert i et ferdig produkt. Alternativ 2 ser vi er fremtiden, men kundegruppen er den vanlige bruker. Klarer man derimot å lage et godt komersielt produkt til en god pris, så kan man virkelig gjøre det godt. (men det er vel for de store gutta, og lyd er ikke det viktigste her). 1. er jo normalen, det er flust av konkurenter, og et krympende marked. (Lite atraktivt med andre ord).

Det det kanskje kan være best å jobbe mot, vil være som delleverandør til DYI. (men markedet er vel ikke veldig stort her på berget).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aktive HT med innebygde forsterkere med tilstrekkelig strømforsyning, xlr-inngang og justerbar gain hadde vært veldig praktisk.

Jeg har iofs. vurdert å kjøpe noen Bryston PowerPac 300-monoblokker og skru dem fast bakpå RF-63 for å få litt av det samme, men er ikke helt overbevist om strømforsyningen er stor nok til at jeg sover godt om natta. ;) (600VA er flott, men 20.000uF pr. Kanal?)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Aktive HT med innebygde forsterkere med tilstrekkelig strømforsyning, xlr-inngang og justerbar gain hadde vært veldig praktisk.

Jeg har iofs. vurdert å kjøpe noen Bryston PowerPac 300-monoblokker og skru dem fast bakpå RF-63 for å få litt av det samme, men er ikke helt overbevist om strømforsyningen er stor nok til at jeg sover godt om natta. ;) (600VA er flott, men 20.000uF pr. Kanal?)
Mulig jeg tar feil, men jeg sitter med inntrykk av at trafokapasitet har mer å si enn filtrering/lyttebank. Så hvis du mener 600 VA er tilstrekkelig, så er kanskje ikke at den har "bare" 20.000 microfarad like kritisk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja... Jeg har strengt tatt ikke prøvd så mye forskjellig, men liker å gå for lett overkill. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skjønner hva du mener, men da er det vel egentlig bare en måte å finne ut på, og det er å prøve. :)
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
2

Går ut fra at de som lager aktive høyttalere vet hva som trengs av forsterkeri.

Så kan jeg i tillegg kose meg med litt DSP i forforsterkeren som har slikt.
 
Topp Bunn