Ønsker anbefaling Ønsker anbefaling av forsterker til Klipsch RP-160M

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei!

For noen år siden spurte jeg HiFiSentralen om råd og anbefalinger til oppgradering av mitt steroanlegg. Jeg fikk en del gode råd, og spesielt én hyggelig bruker som tok seg tid til å sende meg utfyllende råd på PM førte til at jeg endte opp med å kjøpe meg en Rega Brio-R forsterker. Kort tid etterpå kjøpte jeg også noen B&W DM 601 S2. Jeg har en billig DAC med bluetooth (Mass Fidelity Relay) som jeg bruker for å streame musikk digital, stort sett fra Spotify, mp3, YouTube, Soundloud etc.

Dette oppsettet har jeg vært fornøyd med i mange år. Men for kort tid siden bestemte jeg meg for å prøve meg på en oppgradering av høyttalere, og kjøpte et par Klipsch RP-160M. Jeg ønsket meg mer kraft og bass, og det har jeg fått. Men jeg synes også at lyden har blitt litt hardere og flatere. Det føles som om jeg blir fortere sliten i ørene nå. Jeg tror egentlig at høyttalerne passer meg veldig bra, og håper at en bedre forsterker kan gjøre at jeg får en kombinasjon som passer meg og min musikksmak perfekt. Jeg håper også kunne få enda mer høyoppløst lyd, jeg ønsker at de skal være lettere å "skille" ulike instrumenter og lyder fra hverandre hvis jeg ønsker det. La Femme - Nous Etions Deux er et godt eksempel på en av mine benchmark-låter. Jeg hører at denne ikke låter like HiFi etter at jeg "oppgraderte" til Klipsch-høyttalerne. Det er akkurat som om alle lagene i musikken høres ut som de er mer flatklemt, og leveres ut i et og samme kraftige lag. Men andre låter, spesielt innenfor hiphop som f.eks TEC & Maine - Bible, høres mye bedre ut med Klipsch enn på de gamle B&W'ene. Bassen her er helt rå, skulle tro jeg hadde en skikkelig heftig subwoofer.

Musikkinteressen min er desidert større enn hifi-interessen. Hifi og utstyr er bare et middel for at jeg skal nyte musikk, enten det er å sitte alene i sofaen og høre på jazz, country, sang/vokal, blues, eller om jeg skal ha 15 mennesker dansende hemningsløst i stua til den hardeste og mørkeste techno eller den varmeste, mest sjelfulle og funky disco. Jeg liker ofte å spille høyt, også når jeg er alene og spiller "rolig" musikk. Jeg liker godt å gå på konserter og klubb ute, og det jeg liker med Klipsch-høyttalerne er at jeg føler jeg får en lyd som likner mye på dette.

Anlegget står i en stue på ca 20m2 kanskje, og det er ca 3 meter fra høyttalernes posisjon til ørene mine når jeg sitter i sofaen og lytter. På grunn av planløsningen i leiligheten min har jeg ikke optimale akustiske forhold. Jeg har bl.a. dessverre en vegg rett ved siden av den ene høyttaleren. Legger ved et bilde av planløsningen, med høyttalere merket med grønt og sofaen/sweetspot merket i rødt.

08_1800774996a.jpg


Jeg ønsker ikke tips til høyttalere i denne tråden. Det jeg er interessert i er tanker og tips om hva jeg kan gjøre på forsterker-siden for å få enda mer "i pose og sekk" enn jeg har nå. Det er heller ikke aktuelt å bytte om på planløsningen i leiligheten. Hvis noen tror at jeg kan oppnå ønsket effekt ved å bytte DAC eller kabler, så er jeg åpen for dette også. Det er mye mulig at en CD-spiller og/eller en LP-spiller kjøpes inn i fremtiden (det sa jeg for 4 år siden også), men det kommer nok til å være digitale kilder på meg fremover, så det er ingen dealbreaker hvis eventuelle forslag til ny forsterker ikke er en bra match for analoge kilder, heller omvendt.

Kjøper gjerne brukt. Budsjett er maks 10 000kr men vil veldig gjerne at det skal koste halvparten av dette. Har du et helt sykt perfekt forslag som koster mer enn budsjettet så er det moro å høre om dette også, selvfølgelig, man må jo ha lov til å drømme!

Er det noe jeg har glemt å informere om for at det skal bli enklere å gi gode tips så gi beskjed.

Håper på å få litt respons og inspirasjon med dette, og setter veldig stor pris på alle som tar seg tid til å mene noe og aller helst konkrete og begrunnede anbefalinger.

Takk!
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Mange kan fort bli slitne av klipsch høyttalere så selv om de liker dem, og liker lyden, er det ikke sikkert det er tingen for ørene/hodet ditt.
Håper noen kan komme med noen gode ideer som kan hjelpe siden jeg ikke egentlig har det, men synes det er vært å nevne. Kan bli dyrt å prøve mye forskjellig på noe som kanskje ikke kan fikses med forsterker eller annen elektronikk selv om jeg håper du finner en god løsning.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Prøv en integrert rørforsterker.. f.eks, LM. Rør passer bra til Klipsch. Rørforsterkere har oftere en litt mer ørevennlig klang.:)
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei!

For noen år siden spurte jeg HiFiSentralen om råd og anbefalinger til oppgradering av mitt steroanlegg. Jeg fikk en del gode råd, og spesielt én hyggelig bruker som tok seg tid til å sende meg utfyllende råd på PM førte til at jeg endte opp med å kjøpe meg en Rega Brio-R forsterker. Kort tid etterpå kjøpte jeg også noen B&W DM 601 S2. Jeg har en billig DAC med bluetooth (Mass Fidelity Relay) som jeg bruker for å streame musikk digital, stort sett fra Spotify, mp3, YouTube, Soundloud etc.

Dette oppsettet har jeg vært fornøyd med i mange år. Men for kort tid siden bestemte jeg meg for å prøve meg på en oppgradering av høyttalere, og kjøpte et par Klipsch RP-160M. Jeg ønsket meg mer kraft og bass, og det har jeg fått. Men jeg synes også at lyden har blitt litt hardere og flatere. Det føles som om jeg blir fortere sliten i ørene nå. Jeg tror egentlig at høyttalerne passer meg veldig bra, og håper at en bedre forsterker kan gjøre at jeg får en kombinasjon som passer meg og min musikksmak perfekt. Jeg håper også kunne få enda mer høyoppløst lyd, jeg ønsker at de skal være lettere å "skille" ulike instrumenter og lyder fra hverandre hvis jeg ønsker det. La Femme - Nous Etions Deux er et godt eksempel på en av mine benchmark-låter. Jeg hører at denne ikke låter like HiFi etter at jeg "oppgraderte" til Klipsch-høyttalerne. Det er akkurat som om alle lagene i musikken høres ut som de er mer flatklemt, og leveres ut i et og samme kraftige lag. Men andre låter, spesielt innenfor hiphop som f.eks TEC & Maine - Bible, høres mye bedre ut med Klipsch enn på de gamle B&W'ene. Bassen her er helt rå, skulle tro jeg hadde en skikkelig heftig subwoofer.

Musikkinteressen min er desidert større enn hifi-interessen. Hifi og utstyr er bare et middel for at jeg skal nyte musikk, enten det er å sitte alene i sofaen og høre på jazz, country, sang/vokal, blues, eller om jeg skal ha 15 mennesker dansende hemningsløst i stua til den hardeste og mørkeste techno eller den varmeste, mest sjelfulle og funky disco. Jeg liker ofte å spille høyt, også når jeg er alene og spiller "rolig" musikk. Jeg liker godt å gå på konserter og klubb ute, og det jeg liker med Klipsch-høyttalerne er at jeg føler jeg får en lyd som likner mye på dette.

Anlegget står i en stue på ca 20m2 kanskje, og det er ca 3 meter fra høyttalernes posisjon til ørene mine når jeg sitter i sofaen og lytter. På grunn av planløsningen i leiligheten min har jeg ikke optimale akustiske forhold. Jeg har bl.a. dessverre en vegg rett ved siden av den ene høyttaleren. Legger ved et bilde av planløsningen, med høyttalere merket med grønt og sofaen/sweetspot merket i rødt.

Vis vedlegget 541670

Jeg ønsker ikke tips til høyttalere i denne tråden. Det jeg er interessert i er tanker og tips om hva jeg kan gjøre på forsterker-siden for å få enda mer "i pose og sekk" enn jeg har nå. Det er heller ikke aktuelt å bytte om på planløsningen i leiligheten. Hvis noen tror at jeg kan oppnå ønsket effekt ved å bytte DAC eller kabler, så er jeg åpen for dette også. Det er mye mulig at en CD-spiller og/eller en LP-spiller kjøpes inn i fremtiden (det sa jeg for 4 år siden også), men det kommer nok til å være digitale kilder på meg fremover, så det er ingen dealbreaker hvis eventuelle forslag til ny forsterker ikke er en bra match for analoge kilder, heller omvendt.

Kjøper gjerne brukt. Budsjett er maks 10 000kr men vil veldig gjerne at det skal koste halvparten av dette. Har du et helt sykt perfekt forslag som koster mer enn budsjettet så er det moro å høre om dette også, selvfølgelig, man må jo ha lov til å drømme!

Er det noe jeg har glemt å informere om for at det skal bli enklere å gi gode tips så gi beskjed.

Håper på å få litt respons og inspirasjon med dette, og setter veldig stor pris på alle som tar seg tid til å mene noe og aller helst konkrete og begrunnede anbefalinger.

Takk!
Har de samme på rom nr 2.
Vart først testet på elektronikken i min Signatur. Du og du...
Men fungerer veldig bra på Marantz. Det er mitt tips hvis budsjettet begrenser seg.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Lydsignaturen du beskriver er for MEG klassisk klipsch. De har en stor "trakt" inn i musikken og mot scenen, de later til å være detaljerte, men det mangler organisering/luft mellom detaljene, dybde og bredde.

Har eid over 10 par klipsch, testet både budsjett og medium priset forsterkeri, og ikke klart å trylle utav dem den lyden jeg ville ha. Andre blir vist fornøyde er det og lese, men altså ikke meg.

Har også satt klipsch opp mot andre høyttalermerker og sett at andre merker mangler dynamikk og trykk, men gir mer organisering.

Det er bare å få testet ut annet forsterkeri og se om du kommer imål etter din smak. Klipsch kan respondere greit på forsterkerbytte. Men Klipsch har også sine begrensinger desverre.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Fikk for et par måneder inn en rørforsterker (Music Angel). Ikke sikker på hva jeg forventet, heller ikke sikker på at det nødvendigvis er bedre, men jeg liker det.
Så ut i fra det jeg nettopp har erfart, og det du sier, vil jeg mene det er verdt et forsøk. Rør, mener jeg. 🙂
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Flott innlegg matsflat.
Å gå fra B&W til klipsch er en stor forandring. Før du kjøper inn noe annet prøv å få dempa ned veggen til venstre for venstre høyttaler. Har du feks en overmadrass, sofaputer el noe som kan stables opp i refleksjonspunktet?

Siden jeg jobber i bransjen så er det begrenset hva jeg kan skrive om forsterkere. Jeg har mye erfaring med klipsch og liker egenhentlig lyden fra de svært godt. Har klipsch i stua idag.

Om du skulle titte på en ny dac, så vil jeg i høyeste grad anbefale deg å se på feks antimode Dualcore 2.0. Dette er en dac og romkorreksjonsboks som gir deg mulighet til å skru lyden mot dine preferanser. Dacen i den er god.

Vet ikke hvor du holder til, men om det er i nærheten av meg, så skal du få låne min. Jeg bruker den ikke akkurat nå. På denne måten kan du få prøvd hjemme om dette er en løsning for deg. Antimode finner du brukt innimellom for 4000-4500kr.

Ta kontakt om dette er av intr.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Matsflat: Veldig enkelt: STØRRE REGA, bedre DAC og van den Hul!!:rolleyes:
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Vil Hegel H80 være for frempå i lydsignatur? Den har jo innebygd dac i tillegg :) Spør for en venn;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Montesi: Definitivt. Det er imo å be om lyttetretthet etter ei uke. Krafig nok i massevis, men Hegel spiller ikke før du setter en nøytral/ varmtklingende høyttaler på. Som Feks Sonus Faber, Dynaudio eller PMC. Sistnevnte er utrolig greie å få til. De spiller alt, viser elektronikken din, kan takle gufne plasseringer og absolutt all musikk. De gir rett og slett ut det du forer dem med.
 
Sist redigert:

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Takk for alle tilbakemeldinger og tips så langt! Det settes veldig stor pris på! Jeg har tenkt litt videre og kjenner at jeg egentlig heller mer mot å oppgradere til en kraftigere og dyrere forsterker for å se om jeg klarer å temme høyttalerne. Rørforsterker virker interessant, men samtidig er jeg litt skeptisk til x-faktoren det blir med rør som må justeres og potensielt byttes ut over tid. Jeg heller veldig mot å prøve en Rega Elex-R. Er nemlig veldig fornøyd med Rega, har blitt litt glad i min Brio-R. Har ikke klart å finne noen Elex-R ute på bruktmarkedet. Noen som har noen tips til hvor jeg kan prøve å finne dette?

Er også åpen for flere tips til DAC, men da helst ikke en veldig dyr enn. Mesteparten av pengene blir nok prioritert på forsterker.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Ikke alle rørforsterkere har en varm gylden klang, det er det viktig å være klar over! Jeg hadde en periode en kostbar SET som rett og slett var alt for lys og frempå! Selv om den fikk glimrende tester overalt gikk den på hue og ræva ut igjen...

Av nyere forsterkere jeg har vært borti er NAD M3 noe av det aller, aller beste jeg har hatt. Silkeføre i mellomtone og diskant. Egentlig den eneste forsterkeren jeg angrer på å ha solgt igjen. Denne får du brukt for rundt 10k nå. Og den har også tonekontroller/tilt slik at du kan finjustere klangen. Med fjernkontrollen til og med, ren luksus!

Ellers er det sikkert masse eldre forsterkere fra åtti- og nittitallet som helt sikkert kan treffe riktig på dine Klipsch.
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Takk for alle tilbakemeldinger og tips så langt! Det settes veldig stor pris på! Jeg har tenkt litt videre og kjenner at jeg egentlig heller mer mot å oppgradere til en kraftigere og dyrere forsterker for å se om jeg klarer å temme høyttalerne. Rørforsterker virker interessant, men samtidig er jeg litt skeptisk til x-faktoren det blir med rør som må justeres og potensielt byttes ut over tid. Jeg heller veldig mot å prøve en Rega Elex-R. Er nemlig veldig fornøyd med Rega, har blitt litt glad i min Brio-R. Har ikke klart å finne noen Elex-R ute på bruktmarkedet. Noen som har noen tips til hvor jeg kan prøve å finne dette?

Er også åpen for flere tips til DAC, men da helst ikke en veldig dyr enn. Mesteparten av pengene blir nok prioritert på forsterker.
Gammel tråd dette, så du har vel handlet deg forsterker nå. Hva kjøpte du? Og ble du fornøyd med den nye forsterkeren? :)

Har hatt mye Klipsch og også rp-160m. Jeg hadde ett par andre forsterkere på dem først, og var fornøyd med det. Men da jeg fikk koblet opp en Vincent sv-236 på dem så ble det en helt ny verden. Spilte utrolig detaljert og fantastisk åpent og fint, men samtidig veldig behagelig i øvre mellomtone og diskant. Og hadde ett brutalt bunndrag som fikk foten til å gå uansett hvilken musikk jeg spilte. Den forsterkeren prøvde jeg også på flere par Klipsch med stort hell. Har også hatt ett sett Vincent sp-991 på noen rf-63 og dette spilte også utrolig bra. Skikkelig driv i musikken og fikk bare lyst å høre mer og mer musikk. MOTSATT av lyttetrøtthet hehe.

Så Vincent er noe som for meg matcher meget bra med Klipsch i budsjettklassen.
 

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Jeg endte opp med å kjøpe en Rega Elicit-R og er veldig fornøyd! Eneste problemet er at den ved et par anledninger har overopphetet og slått seg av. Det hadde jeg ikke forventet, har ikke spilt sååå voldsomt høyt, men har etter litt research skjønt at dette er en vanlig feil med denne forsterkeren. Leverte den på service og fikk justert bias, og nå har jeg ikke fått spilt så hardt ennå, men krysser fingrene for at problemet er borte.

Nå er jeg på utkikk etter en Marantz ND8006 for en bedre streaming-opplevelse og CD-spiller i ett.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Matsflat: Det er nok fiksa, det der. Tillat meg å gi deg et enda bedre tips: Kombiner en Audiolab 6000CDT og en 6000N Play med den Regaen. Hvis du da er urolig for DACen, bare rolig: Den sitter i nettverksspilleren. Motsatt Marantz vil Audiolabene bygge på Regas styrker, ikke maskere dem.DAC-chipen er hentet rett fra førstegenerasjon M-DAC, og produsert av ESS i Canada. På samme måte som Regadacs Wolfson henter denne ut ALT av moro, liv og dynamikk som måtte være i både CDer og streams hos deg. Ikke superoppløst, men uhyre fokusert på det som betyr noe: Musikken. De aller fleste produsenter setter inn et DAC-kort fordi markedet krever det, mer som en kuriositet for å polstre funksjonslista. Det gjør IKKE Audiolab. DACen er der fordi den faktisk har en FUNKSJON. Fordi den gjør musikken mer håndgripelig. Og fordi den kompletterer den mest gjennomtenkte budsjett-streameren dagens marked har på en utsøkt måte. Alle disse delene leverer prestanda LANGT over hva du kan forvente. Og det uten den minste anstrengelse:cool:
 
Sist redigert:

matsflat

Medlem
Ble medlem
12.12.2015
Innlegg
10
Antall liker
1
Matsflat: Det er nok fiksa, det der. Tillat meg å gi deg et enda bedre tips: Kombiner en Audiolab 6000CDT og en 6000N Play med den Regaen. Hvis du da er urolig for DACen, bare rolig: Den sitter i nettverksspilleren. Motsatt Marantz vil Audiolabene bygge på Regas styrker, ikke maskere dem.DAC-chipen er hentet rett fra førstegenerasjon M-DAC, og produsert av ESS i Canada. På samme måte som Regadacs Wolfson henter denne ut ALT av moro, liv og dynamikk som måtte være i både CDer og streams hos deg. Ikke superoppløst, men uhyre fokusert på det som betyr noe: Musikken. De aller fleste produsenter setter inn et DAC-kort fordi markedet krever det, mer som en kuriositet for å polstre funksjonslista. Det gjør IKKE Audiolab. DACen er der fordi den faktisk har en FUNKSJON. Fordi den gjør musikken mer håndgripelig. Og fordi den kompletterer den mest gjennomtenkte budsjett-streameren dagens marked har på en utsøkt måte. Alle disse delene leverer prestanda LANGT over hva du kan forvente. Og det uten den minste anstrengelse:cool:
Overopphetingsproblemet til Rega'en er borte :)

Takk for entusiastisk anbefaling, som alltid! Nå har jeg allerede kjøpt inn Marantz ND8006. Er veldig fornøyd med den så langt, med unntak av et plagsomt problem når jeg har TV'en som lydkilde via optisk kabel.

Hadde jo vært morsomt å teste Audiolab-oppsettet du foreslår. Jeg kjenner at jeg foretrekker å ha én boks fremfor to, og ble ikke umiddelbart forelsket i Audiolab-designet, men hvis lyden kanskje blir bedre...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Matsflat: Har du det klassiske "optiske skimmeret" midt i mellomtonen, kanskje? Eller hva består det problemet i? Jeg vet kun om EN optisk kabel som IKKE "skimrer": Siste versjon VAN DEN HUL OPTOCOUPLER:cool: Skimmeret arter seg som en forvrengning midt i det mest kritiske området for øra dine- som om vokalområdet har blitt overstrødd knuste glassperler
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Matsflat: Har du det klassiske "optiske skimmeret" midt i mellomtonen, kanskje? Eller hva består det problemet i? Jeg vet kun om EN optisk kabel som IKKE "skimrer": Siste versjon VAN DEN HUL OPTOCOUPLER:cool: Skimmeret arter seg som en forvrengning midt i det mest kritiske området for øra dine- som om vokalområdet har blitt overstrødd knuste glassperler
Jeg for min del vet ikke om EN eneste optisk kabel som har det problemet med "optisk skimmer" som du snakker om her.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Matsflat: Har du det klassiske "optiske skimmeret" midt i mellomtonen, kanskje? Eller hva består det problemet i? Jeg vet kun om EN optisk kabel som IKKE "skimrer": Siste versjon VAN DEN HUL OPTOCOUPLER:cool: Skimmeret arter seg som en forvrengning midt i det mest kritiske området for øra dine- som om vokalområdet har blitt overstrødd knuste glassperler
Jeg for min del vet ikke om EN eneste optisk kabel som har det problemet med "optisk skimmer" som du snakker om her.
Bare tull fra han som vanlig :(

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Matsflat: Har du det klassiske "optiske skimmeret" midt i mellomtonen, kanskje? Eller hva består det problemet i? Jeg vet kun om EN optisk kabel som IKKE "skimrer": Siste versjon VAN DEN HUL OPTOCOUPLER:cool: Skimmeret arter seg som en forvrengning midt i det mest kritiske området for øra dine- som om vokalområdet har blitt overstrødd knuste glassperler
Jeg for min del vet ikke om EN eneste optisk kabel som har det problemet med "optisk skimmer" som du snakker om her.
Bare tull fra han som vanlig :(

mvh
Det er iallfall en påstand jeg ikke kjenner meg igjen i. Når jeg ser film og TV sender jeg lyden via en optisk kabel til forsterker for å ikke få lipsync problemer, og det er virkelig ikke noe "skimmer" eller "vokalområde overstrødd med knuste glassperler" å bemerke her. Snarere tvert i mot, egentlig. Det låter stort sett smooth og organisk samtidig som taletydelighet er helt utmerket. Helt grei standard TOSLINK med gode plugger som sitter godt, og kostet noen få hundrelapper.
 

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ikke noe gnell og knust glass fra min optiske kabel fra biltema til 55 kroner heller.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Ingen problemer her heller med rimelig kabel fra Clasohlson. Begriper ikke hvordan en optisk kabel kan ha disse problemene uten at den er direkte defekt.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Som Feks Sonus Faber, Dynaudio eller PMC. Sistnevnte er utrolig greie å få til. De spiller alt, viser elektronikken din, kan takle gufne plasseringer og absolutt all musikk. De gir rett og slett ut det du forer dem med.
Ja, de gir deg Boom-And-Tizz uansett hva du forer de med. Håper folk ikke tar disse rådene og sluker de rått.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cbarth1: Du er ikke vant til å bruke studiomerker? Det de gjør er å vise deg hva du egentlig har i kjeden- det klarer ikke en Vifa C17-basert konstruksjon. Så hvis det er dem du sammenligner med, kan jeg forstå du opplever PMC og Dynaudio litt for frempå til din smak. Men se hva proffene bruker, du..det er en grunn til det..
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Du fremsnakker PMC så inni natta, at jeg skal si hva jeg mener, bare som en motvekt.

Se på hvilken som helst måling av PMC sine høyttalere som er beregnet på Hifi markedet.
Samtlige har en voldsom bass og en diskant som er løftet høøøyt over mellomtonen. Så demper de området rundt 2-3khz så det skal gå an å høre på de.

Dette er hva de kalte for Boom-And-Tizz på 60 og 70 tallet. PMC har perfeksjonert dette, og det låter imponerende til å begynne med. Ved en kjapp A - B demo vil de imponere noe voldsomt.

Minner meg litt om å gå på Power for se på tv'er med kjerringa. Hun blir også blendet av den tv'en de har skrudd fargene opp på maks på. Lurer på hvor lenge hun hadde sittet og vært fornøyd med det om vi tok den med hjem sånn. Jeg hadde ihvertfall blitt lei rimelig raskt.

Bassen er definert og stram, men har en suckout ett sted mellom 100 og 200 Hz hvor bassen ifra transmisjonlinjen er i motfase med bassen som kommer direkte fra elementet.

Hvis du ser en måling med lav smoothing vil du se dette klokkeklar.

Men misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot PMC. De gir oss bare det vi ønsker. Det er denne lyden mange vil ha, og jo mer Boom-And-Tizz PMC har tilført jo bedre tester har de fått.

Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Cbarth1: Du er ikke vant til å bruke studiomerker? Det de gjør er å vise deg hva du egentlig har i kjeden- det klarer ikke en Vifa C17-basert konstruksjon. Så hvis det er dem du sammenligner med, kan jeg forstå du opplever PMC og Dynaudio litt for frempå til din smak. Men se hva proffene bruker, du..det er en grunn til det..
Det er kun PMC jeg mener dette om. Dynaudio har en nøytral lydsignatur etter min mening.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cbarth1: ALLE studiohøyttalere SKAL og MÅ være vanvittig nøytrale, UFARGEDE og BÅNN ærlige i signaturen. Det gjelder PMC også. Ellers kan de rett og slett ikke gjøre jobben sin. Som forøvrig er å -fullstendig uten omsvøp- være det sylskarpe verktøy teknikere og musikere trenger for å formidle SITT budskap i kontrollrom og studio. Jobb litt med dem, så skjønner du nok mer. Jeg skal være enig med deg i at Dynaudio ER varmere enn PMC i grunnsignatur, men så er det da også sånn at alle produsenter har sin filosofi. Takler du ikke den ærligheten, velg et annet merke. Jeg for min del er svært glad i sånn en ærlighet. Det gjør matchjobben enklere, og styrker/svakheter trer fram klart som en knallvarm sommerdag. Men det gjør også at eieren må være mer på for å få dem til å gjøre som han/hun vil..Det er positivt, da vedkommende får mer ut av musikken over tid, men også en svært bratt læringskurve. Får man disse til, har man plutselig lært mer enn tida skulle tilsi. Fordi de hjelper eieren å forstå akkurat HVA som funker, og hva som IKKE gjør det. Dog, ikke fullt så nådeløst som en Genelec eller AE..Dynaudio i passiv utgave er prototypen på en høyttaler som lærer deg hvor viktig forsterkeren er. PMC har en lettere driftsprofil, men er hakket mer ærlig. Dog har jeg null problem med NOEN av disse merkene. Hverken i mix- eller Hi-Fi-situasjon.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.381
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
Det kommer nok aldri til å skje,og det er synd da han ødelegger det merket for NAT og andre merker han selger for den saks skyld.

O
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
Det kommer nok aldri til å skje,og det er synd da han ødelegger det merket for NAT og andre merker han selger for den saks skyld.

O
Merkelig at han promoterer PMC så mye som han gjør når han påstår at har SF selv :confused: merkelig type :(

mvh
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.381
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
Det kommer nok aldri til å skje,og det er synd da han ødelegger det merket for NAT og andre merker han selger for den saks skyld.

O
Merkelig at han promoterer PMC så mye som han gjør når han påstår at har SF selv :confused: merkelig type :(

mvh
Han har begge merker,men det er også det eneste rette og eie i hans øyne(ører)


O
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
Det kommer nok aldri til å skje,og det er synd da han ødelegger det merket for NAT og andre merker han selger for den saks skyld.

O
Merkelig at han promoterer PMC så mye som han gjør når han påstår at har SF selv :confused: merkelig type :(

mvh
Han har begge merker,men det er også det eneste rette og eie i hans øyne(ører)


O
Har han virkelig det mon tro :confused:

mvh
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
PMC, Bladelius og Rega er det beste på denne kloden. Trodde de fleste hadde fått med seg det nå. Noen som mener noe annet vil bli argumentert ihjel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Men slutt å proklamere PMC som nøytrale og varmtklingende høyttalere, for det er rett og slett ikke sant.
Det kommer nok aldri til å skje,og det er synd da han ødelegger det merket for NAT og andre merker han selger for den saks skyld.

O
Akkurat det tenker jeg også, at det er kjedelig for de som er forhandlere av merker som Auditor har lagt sin elsk på. Det må være frustrerende å ha en sånn "god hjelper" som egentlig bare skaper motvilje mot det han driver propaganda for. Er iallfall den reaksjonen jeg får. Hadde han bare ikke vært så fordømt unyansert påståelig og ensporet hadde det kanskje ikke vært så irriterende heller.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
PMC, Bladelius og Rega er det beste på denne kloden. Trodde de fleste hadde fått med seg det nå. Noen som mener noe annet vil bli argumentert ihjel.
Det er vel heller litt sånn at saklige motargumenter bare blir oversett og ignorert, er min oppfatning.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Jeg har Klipsch RP160M og RP280F og må si at Marantz MM7025 spiller veldig behagelig på disse.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hei. Jeg har Klipsch RB-52 II, og har nettopp kjøpt Bluesound Powernode 2i (Hdmi). Jeg synes det er en utrolig bra kombo! Veldig behagelig og musikalsk lyd, med oppløst og avslappet diskant, fyldig mellomtone, og kontrollert og dyp bass (innenfor høyttalernes frekvensområde).
 

triodelab

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
109
Antall liker
49
Hei. Jeg har Klipsch RB-52 II, og har nettopp kjøpt Bluesound Powernode 2i (Hdmi). Jeg synes det er en utrolig bra kombo! Veldig behagelig og musikalsk lyd, med oppløst og avslappet diskant, fyldig mellomtone, og kontrollert og dyp bass (innenfor høyttalernes frekvensområde).
Har brukt digital,rørhybrid, transistor og rørforsterkere med godt resultat på Klipsch. Powernode 2i er sikkert et utmerket valg.
 
Topp Bunn