Ønsker å gå over til integrert forsterker.Tips

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Hei. Har i dag Respons Art med grand delefilter oppgradering og diskant. Oppgradert hjemme hos Reidar.
Bruker nå Musical Fidelity 750k supercharger monoblokker med Audio Note L2 pre oppgradert til L3.

Anlegget låter bra nå, men er en gain mismatch mellom pre monoblokkene så må bruke 10db reduksjonsplugger på signal kabel til MF.
Samt at MF blokkene trekker no voldsomt med oppstarts strøm som gir meg noen turer i sikringskapet selv på 16a kurs. Av med lys,tv,alt i stua så går det. Dette begynner å bli slitsomt.

Så ønsker å prøve noe mere brukervennlig som kan drive disse Respons på en god måte så tankene går til en god kraftig integrert sak..

Har sett på den Plinius 9200 Anniversary Edition (Hautonga) som ligger på finn ,men er i tvil om den har nok krutt under panseret til Respons. Og om den er fornuftig priset.?

Takker for tips om at dette kan bli en god match og om den prisen er ok.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ønsker anbefaling til integrert forsterker.

Hei. Har i dag Respons Art med grand delefilter oppgradering og diskant. Oppgradert Av Reidar
Bruker nå Musical Fidelity 750k supercharger monoblokker med Audio Note L2 pre oppgradert til L3.

Anlegget låter bra nå, men er en gain mismatch mellom pre monoblokkene så må bruke 10db reduksjonsplugger på signal kabel til MF.
Samt at MF blokkene trekker no voldsomt med oppstarts strøm som gir meg noen turer i sikringskapet selv på 16a kurs. Av med lys,tv,alt i stua så går det. Dette begynner å bli slitsomt.

Så ønsker å prøve noe mere brukervennlig som kan drive disse Respons på en god måte så tankene går til en god kraftig integrert sak..

Har sett på den Plinius 9200 Anniversary Edition (Hautonga) som ligger på finn ,men er i tvil om den har nok krutt under panseret til Respons. Og om den er fornuftig priset.?

Takker for tips om at dette kan bli en god match og om den prisen er ok.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Det er mange integrerte som fungerer fint med Respons, i Fidelity's storstue har vi testet mange forskjellige integrerte med godt resultat.

Stello Ai700 er et godt eksempel, er ikke denne å få tak i mer, sjekk Gato 400i i stedet, en glimrende klass-D forsterker.

Er du glad i Musical Fidelity, hvorfor ikke en av deres solide, integrerte toppmodeller? Nå for tiden heter disse Nu-Vista, men sjekk også ut de fantastiske klasse-A forsterkerne de hadde for noe få år siden på bruktmarkedet.

Mvh
Håkon Rognlien
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Takk for svar. Jeg sjekker opp nevnte forsterker.. Noen formening om plinius 9200 ? Hørt mye bra om effektforterkerne deres ,men vet lite om de integrete..
Ønsker ikke å gå over 20k brukt..
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar ASR Emitter 2 Exclusive, og har berre lovord å komme med, både bruksmessig og når det gjeld alle slags lydkvalitetar. Han driv kvasomhelst - og eg har "kvasomhelst" ståande 81 db/Wm. Sjølv om han kostar litt, trur eg ikkje eg har vore bort i eit betre kjøp når det gjeld integrert forsterkar. Men han tek ein del plass - 4 store kolli, og 150 kg. Men det er i høgste grad til å leve med.
Spørsmålet er kanskje om han er for nøytral til Responsane dine?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Jeg sjekker opp nevnte forsterker.. Noen formening om plinius 9200 ? Hørt mye bra om effektforterkerne deres ,men vet lite om de integrete..
Ønsker ikke å gå over 20k brukt..
Kan nok bli litt vanskelig å matche lyden du har i dag, om 20 brukt er grensen, men det kan gå an. Litt tålmodig, og du finner greit Gato DIA250 til under 15 k.

Plinius er meget solid stoff, men jeg har ikke førstehåndskjennskap. Jan Myrvold testet en Hautonga i Fidelity for noen få numre siden, mulig denne testen ligger ute på nettet på audiofidelity.no. Får du denne for under 20, må det jo være et godt kjøp.

Mvh
Håkon Rognlien
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Eg brukar ASR Emitter 2 Exclusive, og har berre lovord å komme med, både bruksmessig og når det gjeld alle slags lydkvalitetar. Han driv kvasomhelst - og eg har "kvasomhelst" ståande 81 db/Wm. Sjølv om han kostar litt, trur eg ikkje eg har vore bort i eit betre kjøp når det gjeld integrert forsterkar. Men han tek ein del plass - 4 store kolli, og 150 kg. Men det er i høgste grad til å leve med.
Spørsmålet er kanskje om han er for nøytral til Responsane dine?
Litt morsomt med en integrert forsterker som kommer i 4 store kolli.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Takker Håkon..
Jo var det jeg tenkte også mtp lydkvaliteten på integrert i prisklassen.
Mulig jeg må se etter mindre strømkrevende effektamper.. Hmm:)
Men er veldig høy gain på den Audio note pre ampen som gjør matching noe vanskelig..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har samme problem selv (16A). Men har hørt at det koster ca 1500 kr hvis man får en elektriker til å ta oppdraget. Ny forsterker kan være løsningen, men det er jo ikke sikkert at "strømavbruddet" forsvinner med dette?

Synes ellers HR sine forslag virker fornuftige med tanke på budsjettet, spes mht MF egne integrerte. Andre saker som kan være aktuelle rundt prisleiet som jeg har sett, er ASR (eldre modeller), Gamut, Pass Labs ol. Dog ligger de fleste av dem ørlite nord for 20k.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
1500,- må da vel være billig for å legge ny kurs.? :)
Kan evt sette inn tregere auto sikring også. Men men.. kan nok gå opp noe over 20k , men da må noe utstyr selges for å forsvare innkjøp av fruen i huset.:/
Mulig en mcintosh 7000 integrert er innen rekkevidde om pre og monoblokker selges.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Man får ikke ny kurs for 1500 kr, nei :). Blir nok en tregere sikring det er snakk om - aner ikke hva slags du har nå.

MA7000, hm, er det bedre enn det du har nå?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Fraiser: Jeg forstår du tviler litt på 9200, da den er relativt liten. Men sammen med ASR skal du også se etter en Plinius Hiato og Bladelius Thor III Novitas. Ikke bare er sistnevnte en lydmessig gullmatch med Respons, den har krefter nok også;) Og Maxi her har en fin Hiato...
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Hadde en vanlig 9200 for en stund siden som jeg solgte videre og både jeg og kjøper er vel enig i att den er litt "hard" og slitsom i lyden.

Takk for svar. Jeg sjekker opp nevnte forsterker.. Noen formening om plinius 9200 ? Hørt mye bra om effektforterkerne deres ,men vet lite om de integrete..
Ønsker ikke å gå over 20k brukt..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Adyton Opera - fin match med respons Art. Ikke noe kjernekraftverk på noen måte, men fin lyd.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva med noe slikt som en DK Design?
Likte det jeg hørte for noen år siden. Går for under 10k brukt.

Mvh
Proffen
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
En Bladelius Thor mk3 eller en Hegel H300/360 bør kunne klare jobben.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Du har sannsynligvis en sikring med B-karakteristikk, men kan sikkert endre denne til C evt D. Det bør fungere, men er likevel ingen garanti for at det går bra. ANdre forbrukere på samme kurs er også viktig. Utskiftning av automat evt jordfeilautomat er helt klart en sak for en elektriker og koster sikkert minst 1500,-. Spør du meg ville jeg sagt 2-3000,- for dette som enkeltoppdrag. Risikovurdering, kjøring, arbeidstid, deler og samsvarserklæring koster fort litt. Staten topper det selvfølgelig også med 25%. Dere tjener for mye og da vil håndverkerne også ha levedyktig lønn ;).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Deph: Kjernekraftverk og Respons burde være defaultvalg, så store og tungdrevne som de er. Man driver ikke en topp-Volvo med strikkmotor heller. Men Opera ER en av Norges beste, ja..:rolleyes: Med høyttalere som ikke krever for mye. Det er ellers tindrende klart at i forhold til Bladelius/ASR blir alt annet lite..
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.707
Sted
London
Hvis budsjettet er ca 20K, lurer jeg på om Nord forsterkerne har kommet til Norge?
Effektforsterkerne er basert Hypex klasse D, og mener at Abrahamsen har mervirket til utviklingen av disse

De får veldig god kritikk fra både presse og folk som har kjøpt disse privat

https://www.nordacoustics.co.uk/
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Dette er en av de trådene hvor trådstarter får like mange ulike råd som innlegg. Årsaken er opplagt, det finnes ikke et klart svar. Jeg har selv Resons Artist D og har prøvd noen forsterkere på denne høytaleren:

Gamut Di 150 Litt loudness lyd, stort lydbilde, meget bra bass og vokaler. Andre og dyrere forstekere er mere spennstig oppover og noe mere oppløst og innsiktsfull
Cary SLP 05 + Mcintosh 601: Spennstig, ivrig og bra med luft mellom intrumentene. Totalt bedre enn Di150, men ikke med veldig stor margin. Likevel subjektivt bedre.
Bladelius Ymer2 + Idun2: Dynamisk, nøytral, innsiktsfull og stort. Kan bli litt slank, men har betydelig potensiale. Krever at du matcher og plasserer. Respondere og belønner innsatsen med best lyd så langt.
Alle tre er "musikalske" på sin måte.

Respons profiterer på livling og nøytral forsterker med krefter.

Alt etter egen subjektiv oppfatning, så klart.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
For å få ned prisen litt; mange anbefalte Dynamic Precision til Respons. DP har vært på markedet lenge så her kan være muligheter. Fortsatt ikke en integrert forsterker da.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Fantastisk med så mange gode svar på mitt dilemma. Tar av hatten:)
Jeg har også en følelse av respons trenger noe krutt i bunn for å våkne og slippe. Prøvde min gamle mcintosh 275 på disse og ble klart etter 10min at dette blei litt tamt og udefinert.
Dette ble markant ryddet opp med MF 750k ,men med problemet med gain ift Audio Note pre ,selv med 10db ledd ( noe som jeg kun ser på kun som en nødløsning) Samt sikrings problematikken gjør at jeg er på leting etter alternativer. Googler og leser om alle forslag her og blir spennende å se hva som dukker opp.
Lurer litt på mcintosh ma7000 (litt fordi den ser kul ut) men er usikker da jeg ikke kjenner de integrerte fra mcintosh..
Takker og bukker for alle gode forslag og setts pris på.:D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Det er flere utfordringer med kombinasjonen av rør pre og transistor effekt, og en av dem peker du tydelig på her. På rørforsterkere, ligger høyest gain på forforsterker, på transistoroppsett, ligger høyest gain på effekttrinn. Derfor opplever du det du gjør nå, litt mismatch, ganske enkelt.

Som nevnt; sjekk om du kan få høre en Gato DIA250, det kan være den er noe for deg. Veldig kontrollert, veldig avslappet i lyden.
Gato DIA-250 integrert med dac: HVOR DU ER DEJLIG!!! - Audio Fidelity

Mvh
Håkon Rognlien
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Jeg sjekker opp Gato.:) Takk Håkon
 
Topp Bunn