Øl for sene høstkvelder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker øl og om sommeren tar jeg en carlsberg, tuborg, eller Heineken. Men fins det ikke noe som er litt mer smaksrikt og som passer til en sen høstkveld på en hytte på fjellet? Smakte på John Smith smooth øl som i England går under bitter klassen. Det var ganske godt.
     

    espen-hj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.08.2010
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Blir ein del Wells Bombardier for tiden. Litt mørkere enn vanlig pilsner, og god på smak.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke gjør det så vanskelig. Drikk norsk bayer.
    Aass Bayer anbefales, og Frydenlunds likeså. På flaske!
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Endelig fant jeg det ølet som satte dype spor i meg da jeg var i Yorkshire høsten 2007. Jeg tror det var Brains Merlins Oak. Det tok helt av og var mitt i blinken for meg. Men det får man ikke tak i her til lands.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Istedenfor undergjæret øl av pilsner-typen burde du forsøke overgjæret øl - Ale. Nøgne Ø og Haandbryggeriet har begge mange varianter av ale som holder den ypperste verdensklasse. De selger faktisk mesteparten utenlands da de ikke finner stort nok marked nasjonalt - ennå:) Dette er levende øl som ettergjærer på flaske og som faktisk blir bedre og bedre av moderat lagring. Prøv en bitter, en stout og en india pale ale, da dekker du over mye.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Den mørke varianten fra Leffe er en smaksfest for både tunge og gane.
    Anbefales på det sterkeste! Men obs; den er anelsen sterkere enn "vanlig" pils!

    Hadde ellers "fornøyelsen" av å fortære et utall varianter fra Nøgne ø i sommer. De fleste falt i god smak, men en av de var heavy å få ned - muligens pga en sinnsyk styrke og en merkelig bismak...

    mvh
    Proffen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Dersom bitter faller i smak og du søker litt "utfordring" bør du prøve deg på IPA noen IPA (Indian Pale Ale). For å få et øl som kunne holde hele sjøveien til India tilsatte kolonistene enda mer humle og brygget det enda litt sterkere. Nøgne Ø sin IPA er i verdensklasse med masser av cascadehumle. Den er tettpakket av fruktighet balansert mot humlebitterhet. Den kan være nydelig følge til en real biff og ikke minst høstens lam. Maislippet til Polet var forøvrig tettpakket av IPA som fortsatt står i hyllene. Prøv Acme, Brew Dog Punk IPA, Goose Island IPA, eller den italienske Tripiipa....like usannsynlig som et lite norsk bryggeri lager faktisk også et italiensk bryggeri et av verdens beste IPA.

    Siden vi straks er over i oktober er det verdt å nevne oktoberølet. Dessverre ingen stor tradisjon i Norge, men svenskene har i flere år både brygget selv og tatt inn tyske øktoberøl til sitt pol. Ikke så utfordrende som en IPA. Det oppleves nok som et litt mørkere, mykere og mer smaksrikt pilsner. Jeg drakk nettopp Spaten Oktoberfest til fårikål...rett og slett perfekt etter 3 mil i marka en solfylt tidlig høstdag.

     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    102
    Jacobsen øl fra carlsberg har noen herlige sorter for nytelse om hørsten og resten av året, ellers kan jeg som jøgga anbefale både Aass og Frydenlund bayer
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    102
    For de som bor i nærheten av Stavanger kan jeg anbefale å besøke Cardinal .Dette er en pub med over 300 ølsorter. Der bør de fleste finne noe de liker ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Både Zlatopramen og Bernard er billigmerker i Tsjekkia. En halvliter Bernard koster 5CZK (ca. 1,50 NOK). Selv synes jeg Zlatopramen smaker vann. Omtrent som alkoholfritt norsk øl.
    Hva med en mørk Velkopopovice? Den er noe søtere en tradisjonell pilsner, men der ganske smaksrik.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    otare skrev:
    Både Zlatopramen og Bernard er billigmerker i Tsjekkia. En halvliter Bernard koster 5CZK (ca. 1,50 NOK). Hva med en mørk Velkopopovice? Den er noe søtere en tradisjonell pilsner, men der ganske smaksrik.
    Noe annet hadde vært rart, til 25 for halvliteren er det billigøl også i Norge etter at staten har tatt sitt. Den lokale Remaen har også en Gambrinus til omtrent samme pris, men jeg liker Bernarden bedre. Er på polet omtrent en gang i halvåret, så ting som ikke fås på butikken på hjørnet drikkes stort sett på pub. Ikke fordi jeg ikke liker godt øl, men egentlig drikker jeg lite hjemme; å sitte for seg selv og bøtte øl blir litt...feil. Men de gangene det skjer går det ofte i Bernard, jeg synes det er godt samme hva det koster i Tsjekkia. Skal prøve å huske "Velkopopovice" hvis jeg er på en bule med litt utvalg.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    For en tid siden prøvde jeg "akevittporter" fra Haandbryggeriet. Nyyydelig!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Slubbert skrev:
    Ikke fordi jeg ikke liker godt øl, men egentlig drikker jeg lite hjemme; å sitte for seg selv og bøtte øl blir litt...feil.
    Noen av oss har oppdaget at man ikke trenger å "bøtte nedpå" for å nyte godt drikke....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    På vår lokale ICA har de Velkopopovice hn?dy (den med bilde av en geit på). Bryggeriet ligger like utenfor Praha ved en liten landsby som heter Ondrejov.
    Må innrømme at jeg ikke har smakt den da jeg vanligvis drikker Krusovice mørkt øl når jeg er i Praha. Jeg foreslo den, da de mørke øltypene har litt mer smak en pilsnertypen.
    Liker Gambrinus, men den som selges i Norge er den enkleste, billige typen som ikke koster mye mer enn Bernard i Praha. Drikkes kun som leskedrikk når gradestokkens kryper over 30 grader om sommeren. Mine favoritter er Gambrinus og Krusovice. Hvis man vil ha en bitrere type med mer humlesmak er Urquell et godt tips.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Trane skrev:
    Slubbert skrev:
    Ikke fordi jeg ikke liker godt øl, men egentlig drikker jeg lite hjemme; å sitte for seg selv og bøtte øl blir litt...feil.
    Noen av oss har oppdaget at man ikke trenger å "bøtte nedpå" for å nyte godt drikke....
    For all del, men jeg foretrekker likefullt øl i godt selskap på en rolig, småbrun kneipe. Hjemme tar jeg like gjerne en tekopp.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Inspirert av Køben-tråden vil jeg forøvrig anbefale alle på besøk i gledens land å ta en tur til Mikkeller Pub. De har vel noen av greiene hans på polet også, nam-nam.

     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Polet har kun Beer Geek Breakfast. En stout tilsatt espresso. Definitivt et øl for viderekomne.

    Blå Chimay er et lettdrikkelig og godt øl.


    Nå er det jo snart juleølsesong igjen. Jeg har forresten en kasse med 2009 julebokk i skapet. Den er god.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    C. Alshus skrev:
    Nå er det jo snart juleølsesong igjen. Jeg har forresten en kasse med 2009 julebokk i skapet. Den er god.
    Det kan jeg levende forestille meg. Fant to flasker som hadde overlevd jula, og de smakte helt fortreffelig! For øvrig er både Mack's Fatøl og Høstøl god drikke på denne tida av året! Verre trenger det ikke å være... ;D

    Mvh. VilhelmW
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefale Ename Trippel og Leffe 9, begge fra Belgia. Veldig god smak på begge, rundt 9% alkoholinnhold.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    en iskald Aass bock slår aldri feil en mørk høstkveld.
    pleier alltid å handle med et par når jeg er innom vinmonopolet.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Glad i godt øl, men må si jeg forbinder sene høstkvelder med vin, og ikke øl. Nuvel, her jeg bor så er det jo en relativt flytende overgang mellom sommer og høst...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Gutta på tuben ga en bra beskrivelse av Duvel....spot on faktisk !

    Et av mine absolutte favorittøl og et av svært få øl jeg nyter like mye uansett sesong.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har noen tips om hvor jeg kan få kjøpt snifter/tulipan glass til øl i Oslo?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Wergeland,
    Det kommer jo an på om du ser etter litt pene glass til en ordentlig bordsetning eller typiske ølglass fra de forskjellige bryggeriene.

    Hadeland har en serie de kaller Augustin med 2 forskjellige glass, et "fyldig og et lett". Det "fyldige" er faktisk veldig nære Duvel sine.


    Skal du ha glass fra bryggeriene er det litt kinkig i Norge siden glass med logo regnes som reklame.....og slikt kan jo bidra til en fremskyndet død... :eek:
    Jeg tok en gang kontakt med et par av importørene og fikk bl.a. et sett Chimay-glass gratis. De antok vel at en som er så ivrig etter korrrekte glass også er en god kunde. Eller du kan rett og slett spørre et av stedene som serverer ølet. Fx. Beer Palace er stort sett velvillige. En annen mulighet er brus-shop'ene. For et par år siden kjøpte jeg en 6-pack med helt standard non-brand 0,33 tulipanglass med stett til en slikk og ingenting på brusshop'en på Lørenskog. Helt perfekte hverdagsglass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn