Digitale avspillere Økt lydkvalitet med ny DAC?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Jeg synes det er rart at ikke flere har fått ørene opp for Lead Audio sine dac`er når det gjelder budsjett produkter.
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Ville du veddet 100 000 på at du kunne hørt forskjell på dac og integrert lydkort? Fins mange mange bedre ting å bruke pengene på, for eksempel kjøpe god musikk av artistene man liker.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
He He....
Tror nok jeg ville veddet 100 k på at jeg skulle høre forskjell på lydkortet i PC'en og DACen min. Problemet er kanskje å finne noe som vedder imot:cool:

Final
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, analog ut fra integrerte lydkort flest er ganske bedrøvelig og man trenger definitivt ikke 'gull-ører' for å høre forskjell.
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Ja i vikingtiden trodde vi gullsmykker og stener ga hell på slagmarken, ja hvorfor ikke.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ja i vikingtiden trodde vi gullsmykker og stener ga hell på slagmarken, ja hvorfor ikke.
Dette blir vel ikke så konstruktivt og opplysende for trådstarter. Mitt tips til trådstarter blir å sjekke ut brukte DAC'er med moderne chipsett.

Final
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ville du veddet 100 000 på at du kunne hørt forskjell på dac og integrert lydkort? Fins mange mange bedre ting å bruke pengene på, for eksempel kjøpe god musikk av artistene man liker.
Det er jo nettopp det vi Gjør, kjøper god musikk.
Men jeg vil også ha best mulig gjengivelse, ellers er det dødfødt. For min del er jeg villig til å legge i noen kroner der det kan gjøre en forskjell:)
Det blir vel litt sånn som film, det er forskjell å se en film og ha en filmopplevelse.
Må samtidig si at du er heldig som ikke hører forskjell da.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Ja i vikingtiden trodde vi gullsmykker og stener ga hell på slagmarken, ja hvorfor ikke.
Dette blir vel ikke så konstruktivt og opplysende for trådstarter. Mitt tips til trådstarter blir å sjekke ut brukte DAC'er med moderne chipsett.

Final
Har du noen eksempler på dacer med det du kaller moderne chipssett?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Sabre ES9018 skal være en god chip. Se forøvrig tråden:

[h=2]Seriøs China-DAC basert på Sabre ESS9018.[/h]I denne står det litt om forskjellige rimelige DAC'er.


Final
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja i vikingtiden trodde vi gullsmykker og stener ga hell på slagmarken, ja hvorfor ikke.
Det hadde vært mer matnyttig om du skrev "jeg hører ikke forskjell og jeg har testet X mot Y og Z" istedenfor det våset.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Sett i gang en kabeldebatt og se parykkene fly og brillene knuses :)
Den "knuffingen" i denne tråden er da for det meste harmløst.

Litt diskusjon er bare sunt, men krangel er bare tull ;)

Blitt noe klokere angående dette med Dac da reand?
Var vel det tråden ble opprettet for :)

Mvh Øyvind
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.205
Antall liker
2.685
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Enig md final , ess daccene er siste genersjons og lyder helt out standing selv i billig utgavene , dvs enkel psu og regulator og inverter . Kan du bygge selv ville jeg sett på twisted pear sine løsninger , eller finn deg en ferdig dac som bruker ESS sabre ;)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
ESS Sabre skal som sagt være god. Men er det ikke så at analogdelen også være en god konstruksjon for at det skal bli bra?
V8 i Boble funker sjeldent bra. Men man må vel kanskje høyt opp i pris for å få en god konstruksjon med samme chip.
 

heimikkemikke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
58
Antall liker
16
Pr. Idag har jeg ett oppsett bestående av Pioneer lx75 som kilde. Med et mener jeg streaming via airplay og wimp hifi. For å få en lydmessig oppdradering kjøpte jeg inn en cambridge 840A V2 som i praksis blir brukt som effektforsterker (HT-bypass inngang). Dette ble en lydmessig oppgradering på mine Monitor Audio RS6.
mitt nye prosjekt går ut på å kjøpe inn en ekstern DAC som jeg kobler mellom en airport express og direkte inn på Cam 840. Enten via balansert inngang eller Rca.
Jeg har fått for meg at jeg det er noe å hente på å få uttnyttet forsterkerdelen i Cambridgen uten å gå innom surroundreceiveren i stereo. Og at en ekstern dac vil være bedre enn den som sitter i receiveren.
er jeg helt ute på vidda her? Jeg ville satt stor pris på om noen kunne kommet med noen synspunkter og anbefalinger.
Jeg kan legge til at jeg er fornøyd med lyden, men at ved høye volum på litt dårlige innspillinger kan bli litt spisst.
Er du fornøyd med lyden, så er du fornøyd med lyden min gode mann. Og låter det spisst på gamle innspillinger, som det veldig ofte gjør, ja så er det mannen bak mixebordet sin skyld. lx75 er en god receiver, med 192khz/24bit og greier, bedre enn det som fantes i studioene før 2000 tallet.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
ESS Sabre skal som sagt være god. Men er det ikke så at analogdelen også være en god konstruksjon for at det skal bli bra?
V8 i Boble funker sjeldent bra. Men man må vel kanskje høyt opp i pris for å få en god konstruksjon med samme chip.
Jess. Analogdelen spiller selvsagt stor rolle. Og hvor lavt de klarer å få støynivået. Jitterstøy er også en faktor som bør være med i beregningen.
Sistnevnte er nok et mindre problem nå enn før. Asynkron USB har jo gjort sitt for å eliminere dette også.

En god chip er ingen fasit for god dac. En god chip er et godt utgangspunkt for en total sammensetning av komponenter, som gjør en god dac :)

Mvh Øyvind
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Akkurat det jeg og tenkte Øyvind. Vil nok dukke opp en del dacs med denne chippen der noe er virkelig gode og andre konstruksjoner som ikke er fullt så bra. Som med alt annet egentlig.
Selv googler jeg helt vilt på tester og reviews før jeg tar en avgjørelse på om jeg vil prøve en dac eller et annet komponent, uansett om den har den ene eller andre chippen. Jeg må få en god følelse av at det er en god konstruksjon totalt sett.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Sett i gang en kabeldebatt og se parykkene fly og brillene knuses :)
Den "knuffingen" i denne tråden er da for det meste harmløst.

Litt diskusjon er bare sunt, men krangel er bare tull ;)

Blitt noe klokere angående dette med Dac da reand?
Var vel det tråden ble opprettet for :)

Mvh Øyvind
Er mange forskjellige meninger. Jeg har ihvertfall konkludert med at ny dac er verdt ett forsøk. Jeg er også såpass oppegående at jeg vet at dac i LX75 ikke er dårlig, og at å kjøpe en billig separat dac ville være mer eller mindre bortkastet. Når jeg nå får en separat dac blir jeg vel lysten på enda bedre høytalere desto størr:(
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Det ble en Hegel HD10 på meg. Mener den er verdt ett forsøk basert på erfaringer fra flere hold (ikke bare partiske norske;).
Takk for god diskusjon folkens. Jeg skal komme tilbake med oppdatering over helgen når jeg har fått spilt den inn! Så kan dere få høre hva som jeg mener var forskjell på lx75 sin innebygde og hegel hd10:)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det ble en Hegel HD10 på meg. Mener den er verdt ett forsøk basert på erfaringer fra flere hold (ikke bare partiske norske;).
Takk for god diskusjon folkens. Jeg skal komme tilbake med oppdatering over helgen når jeg har fått spilt den inn! Så kan dere få høre hva som jeg mener var forskjell på lx75 sin innebygde og hegel hd10:)
Grattis - blir spennende å høre dine erfaringer.
Og siden du skal koble HD10 rett i Cambridge'n , så blir det jo annen både dac og pre-del , så det blir jo ikke dac'en alene som utgjør forskjellene.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Det ble en Hegel HD10 på meg. Mener den er verdt ett forsøk basert på erfaringer fra flere hold (ikke bare partiske norske;).
Takk for god diskusjon folkens. Jeg skal komme tilbake med oppdatering over helgen når jeg har fått spilt den inn! Så kan dere få høre hva som jeg mener var forskjell på lx75 sin innebygde og hegel hd10:)
Grattis - blir spennende å høre dine erfaringer.
Og siden du skal koble HD10 rett i Cambridge'n , så blir det jo annen både dac og pre-del , så det blir jo ikke dac'en alene som utgjør forskjellene.
Helt klart svært interessant! Snasnt anlegg du har der Torolan. Jeg må si jeg har sansen for MA- lyden.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det ble en Hegel HD10 på meg. Mener den er verdt ett forsøk basert på erfaringer fra flere hold (ikke bare partiske norske;).
Takk for god diskusjon folkens. Jeg skal komme tilbake med oppdatering over helgen når jeg har fått spilt den inn! Så kan dere få høre hva som jeg mener var forskjell på lx75 sin innebygde og hegel hd10:)
Grattis - blir spennende å høre dine erfaringer.
Og siden du skal koble HD10 rett i Cambridge'n , så blir det jo annen både dac og pre-del , så det blir jo ikke dac'en alene som utgjør forskjellene.
Helt klart svært interessant! Snasnt anlegg du har der Torolan. Jeg må si jeg har sansen for MA- lyden.
Jotakk :)
Har veldig sans for MA selv også - og i tillegg til å spille bra , så ser dem bra ut også.
Betyr jo litt det også , når man skal ha det i en stue man må dele med andre.
Men sikler på å gå "all in" , og vurderer PL-serien nå etter hvert :)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fått prøvd dacen i noen dager og her er mine erfaringer. Det ble en merkbar forandring fra lx75 innebygde dac og pre-del. Det går på detaljer og ikke minst dybde og engasjement. Bassen ble helt rå! Med det mener jeg ikke buldre bass, men en solid flott bass med stålkontroll. Nesten urealistisk at så små høytalere kan spille med en såpass dyp og kontrollert bass...
På litt dårlige innspillinger kan det tidvist bli litt lyst. Nå skal det også sies at jeg kjører nordost all over(sies å være litt lyse?). Det er imidlertid greit for meg, da det på mine lyttenivå får frem detaljer og engasjement (og litt nedsatt hørsel på høye frekvenser:). Noen som har erfaringer med nordostkabler forresten? Jeg har ikke dacen koblet balansert, er det noe å hente der, eller er XLR oppskrytt? Dette er første eksterne dac jeg har eid, så jeg skal være forsiktig å skryte den i skyene, men på meg virker det som ett godt produkt.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
På dårlige innspillinger vil nesten det meste låte lyst. Det har jo med frekvensgangen og hva som er "borte" i lydfilen.

Bra du ble fornøyd og at det faktisk, som jeg mente, ville og ble forskjell kontra den innebygde dac i Pioneeren.

Du får evt teste en annen eller slå deg til ro med Hegelen :)

XLR vs RCA er ofte at linjenivå er litt forskjellig her på de to forskjellige koblingene.
Muligens jeg foretrekker XLR til min HD20. Men himmel og hav forskjell vil jeg ikke si det er.

Mvh Øyvind
 
Topp Bunn