Digitale avspillere Økt lydkvalitet med ny DAC?

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Pr. Idag har jeg ett oppsett bestående av Pioneer lx75 som kilde. Med et mener jeg streaming via airplay og wimp hifi. For å få en lydmessig oppdradering kjøpte jeg inn en cambridge 840A V2 som i praksis blir brukt som effektforsterker (HT-bypass inngang). Dette ble en lydmessig oppgradering på mine Monitor Audio RS6.
mitt nye prosjekt går ut på å kjøpe inn en ekstern DAC som jeg kobler mellom en airport express og direkte inn på Cam 840. Enten via balansert inngang eller Rca.
Jeg har fått for meg at jeg det er noe å hente på å få uttnyttet forsterkerdelen i Cambridgen uten å gå innom surroundreceiveren i stereo. Og at en ekstern dac vil være bedre enn den som sitter i receiveren.
er jeg helt ute på vidda her? Jeg ville satt stor pris på om noen kunne kommet med noen synspunkter og anbefalinger.
Jeg kan legge til at jeg er fornøyd med lyden, men at ved høye volum på litt dårlige innspillinger kan bli litt spisst.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Value for money hvis du ikke trenger å bruke USB inngangen er Hegel HD10. Den er noe organisk i lyden.
Slett ikke slik mange tror Hegel er. Har selv en Hegel HD20 og heller ikke en er frempå i diskant eller låter
tynt på andre vis. Så den og kan anbefales. Men HD10 er mer en bra nok og de får du på brukten til
ca 2500 mens en HD20 må du ut med ca 4500.

En ekstern dac av kvalitet vil "gruse" den innebygde dacen i din reciever :) Enkelt og greit.

Mvh Øyvind
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Velkommen til forumet :)

Hvor mye har du tenkt å legge I en ny dac?

mvh
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei

Value for money hvis du ikke trenger å bruke USB inngangen er Hegel HD10. Den er noe organisk i lyden.
Slett ikke slik mange tror Hegel er. Har selv en Hegel HD20 og heller ikke en er frempå i diskant eller låter
tynt på andre vis. Så den og kan anbefales. Men HD10 er mer en bra nok og de får du på brukten til
ca 2500 mens en HD20 må du ut med ca 4500.

En ekstern dac av kvalitet vil "gruse" den innebygde dacen i din reciever :) Enkelt og greit.

Mvh Øyvind
Så var det dette med "grusing" da...
Vil påstå at både forforsterker-delen og den innebygde Dac'en er slett ikke SÅ dårlig på receivere i denne klassen.
Klart det kan være rom for forbedring , men da må forholdene ligge til rette i resten av oppsettet også.
Og da tenker jeg på optimal HT-plassering og et ok akustisk rom , hvis ikke så vil ikke forskjellene komme frem.

Og når man skal sammenligne , så må man selvsagt bruke pure direct i receiver.
Og har rommet noen utfordringer , så kan fort receiverens romkorreksjon vippe ting i receiverens favør. Og hvis man ønsker å bruke den , så faller jo hele poenget med ektstern dac helt bort.

Har vært i samme situasjon selv - kjøpte integrert stereoforsterker og ekstern dac (Hegel HD10) i tillegg til receiver , men har endte opp med å selge dette igjen , og bruke et rent effekt-trinn i stedet.
Grunnen til dette er at rommet mitt er ikke optimalt , og da drar jeg fordel av receiverens manuelle EQ innstillinger , og i sum fungerer dette bedre i mitt tilfelle.

Så dette med "grusing" skal man være litt forsiktig med bruke etter min erfaring.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Velkommen til forumet :)

Hvor mye har du tenkt å legge I en ny dac?

mvh
Handler stort sett bare på brukten. Og da ville det legge i pris/kvalitetsleiet til Hegel HD11, Rega Dac, MF M1 osv.2000-3000 brukt.
takker så mye for gode innspill så langt:) Rommet mitt er ikke så utfordrende, da det er bygget for kino/lyd.
I dette gamet er man alltid ute etter det lille ekstra. Kan godt hende det ender med ny dac også plutselig finner man ut at høytalerne må byttes...
litt interessant at en mener at ny dac vil gruse den innebygde i LX75. Godt mulig.
Ser flere forummedlemmer fraråder Hegel til Monitor Audio. Gjelder ikke dette også Dac'er?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Selv fikk jeg muligheten til sjonglere mellom flere dac over en kortere periode. Da fikk jeg virkelig hørt forskjellen på dac. Og det er ikke bare det at en er bedre enn andre, men man må også ta hensyn til lydsignaturen.
Parasound Zdac ville overhode ikke spille bass i mitt oppsett. Benchmark dac1 gjorde mye riktig men ga meg ikke den morofaktoren jeg var ute etter. Sonos innebyggede dac gir trøkk men er for flat i lydbilde. Jeg endte opp med Jolida fx tubedac. Den har alt jeg er ute etter og gjør musikken engasjerende å høre på.

edit: mitt inntrykk av en del dacer er at noen kan være litt blodfattige. Da er det lett for at morofaktoren uteblir og at de kanskje ikke er så enkle å matche resten av utstyret.
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Velkommen til forumet :)

Hvor mye har du tenkt å legge I en ny dac?

mvh
Handler stort sett bare på brukten. Og da ville det legge i pris/kvalitetsleiet til Hegel HD11, Rega Dac, MF M1 osv.2000-3000 brukt.
takker så mye for gode innspill så langt:) Rommet mitt er ikke så utfordrende, da det er bygget for kino/lyd.
I dette gamet er man alltid ute etter det lille ekstra. Kan godt hende det ender med ny dac også plutselig finner man ut at høytalerne må byttes...
litt interessant at en mener at ny dac vil gruse den innebygde i LX75. Godt mulig.
Ser flere forummedlemmer fraråder Hegel til Monitor Audio. Gjelder ikke dette også Dac'er?
Fornuftig å handle på brukten ja - da kan man taste i eget oppsett , og hvis man da finner ute at dette ikke ga det helt store løftet , så kan man selge igjen uten å tape noe særlig.
Lykke til med testingen , og kom gjerne med en oppdatering etter hvert :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Utfra egne erfaringer med HD10 og nyere modeller jeg har testet er dette merket ikke så bra, men oppskrytt.
Prøv Abrahamsen V6 du, det er i en annen liga. Ligg på ca 2000 på brukten
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Utfra egne erfaringer med HD10 og nyere modeller jeg har testet er dette merket ikke så bra, men oppskrytt.
Prøv Abrahamsen V6 du, det er i en annen liga. Ligg på ca 2000 på brukten
Enig med siste taler,finnes så mye bedre dacer en Hegel.

mvh
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Utfra egne erfaringer med HD10 og nyere modeller jeg har testet er dette merket ikke så bra, men oppskrytt.
Prøv Abrahamsen V6 du, det er i en annen liga. Ligg på ca 2000 på brukten
Enig med siste taler,finnes så mye bedre dacer en Hegel.

mvh
Så hyggelig at det er så mange engasjerte folk her inne:) V6 lå lenge på førsteplass på ønskelista, men så har jeg lest at noen mener den låter lyst på høye frelvenser? Det er mest sannsynlig bare bra for min del, da jeg har litt nedsatt hørsel på disse frelvensene:)
Ellers har jeg lest mye bra om Rega og Musical Fidelity. Også Hegel da, som vinner alle tester (norske)...
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Øyvind85 har vel aldri sagt at Hegel er best i akkurat tråden her? Han har god erfaring med de selv, opp mot det utstyret han har hatt/har... han kommer bare med tips.

Han har snakket varmt om både Abrahamsen og High Fidelity til meg over tekstmeldinger, men har helst sett at jeg har lagt meg opp penger til en skikkelig DAC.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Forsøk Hegel DAC. Det finnes mange gode dacer på markede. Men ikke alt for mange like gode som Hegel sine når vi tar med prisen. Matching og personlig smak spiller stor rolle, men å kalle Hegel dårlig blir vanskelig. Ut fra pris er bare å løpe å kjøpe. Det kan ikke være uten grunn dem tester bra overalt der dem er testet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Utfra egne erfaringer med HD10 og nyere modeller jeg har testet er dette merket ikke så bra, men oppskrytt.
Prøv Abrahamsen V6 du, det er i en annen liga. Ligg på ca 2000 på brukten
Enig med siste taler,finnes så mye bedre dacer en Hegel.

mvh
Så hyggelig at det er så mange engasjerte folk her inne:) V6 lå lenge på førsteplass på ønskelista, men så har jeg lest at noen mener den låter lyst på høye frelvenser? Det er mest sannsynlig bare bra for min del, da jeg har litt nedsatt hørsel på disse frelvensene:)
Ellers har jeg lest mye bra om Rega og Musical Fidelity. Også Hegel da, som vinner alle tester (norske)...
Lyst på høye frekvenser synes jeg ikke den gjør. Ikke på mitt anlegg. Og heller ikke på anlegget til en kompis som har Klipsch høyttalere.
Det låter mye mer hi-end med V6 enn Hegel. Rommet er mye større og spesielt bakover på sena. Luftigere og bare godord å si om den.
I " gamle dager" sa en jo at EC og Parasound var det beste.. så Abrahamsen er jo gode Electrocompaniet i lyden. Det er jo samme mann som lager Abra og da.

Hegel vinn tester ja, jeg ser det. Men..hvorfor vet jeg ikke. Og Hvordan Hegel kan få 6 og V6 kan få 5 hos lyd og svindel, er for meg en gåte.
Skal ikke synse nå, men hørte før en gang, mye rart om dette bladet fra en stor norsk impotør. :)

Hegel er bra, det er ikke det, men du blir lei og V6 vil du etterpå oppdage er bedre.
Det er min mening da, så får andre ha sin. :)
 
X

X186841

Gjest
Hvis du bor i vettu avstand til en Soundgarden butikk , så prøv å få låne en dac eller 2 hjem og hør om det er noe for deg. Er ikke garantert att det er noen forbedring i forhold til det du har.
Og det dukker opp masse forslag som du ser , men husk att smaken er meeeeget forskjellig, noe X synes låter gull kan være helt på jordet for Y.
Selv orket jeg hverken Hegel,Rega,Cambridge eller Arcam Rdac men falt pladask for Arcam IRdac.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Er det forbudt og like HEGEL !?, og bedre er vel subjektivt slik som det meste med lyd er ....eller !?

Vh

S
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg tror UANSETT hva man anbefaler mener andre det er "noe drit". Javel for pokker, så ha den mening.
Jeg mener Hegel HD10/11/20 er MYE for pengene og er desidert bedre enn 90% av alle innebygde dacer i
recievere og eller forsterkere minst opp til 20000.
Når jeg nevner HD10 som et råd er det fordi det var en dac opprinnelig til 8000 kr? Mener jeg.
Det er HELT klart at en eksterne dac i det priseleiet er bedre enn mye innebygget.
Det er min mening. Uten at jeg mener noe annet er drit. Men test gjerne flere.
Men jeg ville prøvd å kjøpe brukt i utgangspunktet.

Lykke til uansett hva du skulle velge :)

Mvh Øyvind
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hegel lager helt utmerkede DACer, spør dere meg. Det gjør jo i og for seg mange andre også - men det er ingen grunn til å hetse Hegel slik jeg synes mange har en tendens til å gjøre. DACer låter litt forskjellig - og det blir et spørsmål om smak og behag hva man liker. Jeg hadde en Hegel HD10 et års tid - og var godt fornøyd - inntil jeg fant ut at jeg egentlig hadde behov for en DAC med hodetelefonutgang.
 
M

mfufu

Gjest
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Utfra egne erfaringer med HD10 og nyere modeller jeg har testet er dette merket ikke så bra, men oppskrytt.
Prøv Abrahamsen V6 du, det er i en annen liga. Ligg på ca 2000 på brukten
Enig med siste taler,finnes så mye bedre dacer en Hegel.

mvh
Så hyggelig at det er så mange engasjerte folk her inne:) V6 lå lenge på førsteplass på ønskelista, men så har jeg lest at noen mener den låter lyst på høye frelvenser? Det er mest sannsynlig bare bra for min del, da jeg har litt nedsatt hørsel på disse frelvensene:)
Ellers har jeg lest mye bra om Rega og Musical Fidelity. Også Hegel da, som vinner alle tester (norske)...
Hadde V6 før jeg kjøpte HD20, opplever ikke V6 som lys eller skarp i diskant eller øvre mellomtone hvis det er det du mener? Det står nok mye på samspill med resten av utstyret. Hvis du får en brukt V6 til 2000,- som nevnt over så får du ihvertfall en god dac til prisen etter min erfaring :)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg tror UANSETT hva man anbefaler mener andre det er "noe drit". Javel for pokker, så ha den mening.
Jeg mener Hegel HD10/11/20 er MYE for pengene og er desidert bedre enn 90% av alle innebygde dacer i
recievere og eller forsterkere minst opp til 20000.
Når jeg nevner HD10 som et råd er det fordi det var en dac opprinnelig til 8000 kr? Mener jeg.
Det er HELT klart at en eksterne dac i det priseleiet er bedre enn mye innebygget.
Det er min mening. Uten at jeg mener noe annet er drit. Men test gjerne flere.
Men jeg ville prøvd å kjøpe brukt i utgangspunktet.

Lykke til uansett hva du skulle velge :)

Mvh Øyvind
Du resonnerer godt og det er også på meg logisk at dacer i den slik prisklasse utkonkurerer innebygde dacer i receivere.
Jeg konkluderer nok med at det er verdt ett forsøk med ekstern dac og så blir det kansje litt tilfeldig hva som dukker opp på brukten:)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Skjønner ikke at det stort sett er de samme merkene som diskuteres om og om igjen. Google dac og det finnes så mye annet spennende også.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke at det stort sett er de samme merkene som diskuteres om og om igjen. Google dac og det finnes så mye annet spennende også.
Det er ikke så mye å forstå. Handler om tilgjengelighet og trygghet. Kjøper en kjente merker er en ofte bedre sikret om det skulle oppstå feil på produktene. Kjøp kinamekk fra utlandet. Da er det ikke enkelt om det blir feil med produktene. Disse kjente merkene er det faktisk lettere å få lyttet til også før kjøp. Når det gjelder å Google utstyr kan det gi en god pekepinn, men det er ens egen smak som avgjør. Kandkje er jeg litt nasjonalistisk, men slår et slag for det som er utviklet og gjerne produsert i Norge også, feks Electrocompaniet, Hegel, Doxa osv.
 

reptilen

Medlem
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
44
Antall liker
2
Skal du koble dacen direkte i cam 80 , også apple express i dac ?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
DAC handler om å tune lyden og det er ikke nødvendigvis likhet mellom pris og lyd ...

Har hatt en BelCanto 1.5 i en del år, en DAC som i dag har en veiledende på 13'. Kom over en Yulong DAH1 Mark 2 på Finn for 0.4' :p. Per nå har den utkonkurrert BelCanto i mitt oppsett - ble for lys og svak som HT forsterker på min AKG 701, men i stereo'n gjorde den susen på noen Pass som var litt mørke, med en litt kraftigere og kontroller bass i tillegg, og for 400 norske da ;D
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Skal du koble dacen direkte i cam 80 , også apple express i dac ?
Jepp. Optisk ut av airport express til optisk inngang dac. Også direkte fra Dac til cam 840. Balansert eller ikke, litt ut fra hvilken dac jeg havner på.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.513
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Har Hegel stukket av med kona, stjålet bilen og tagget ned stua di? Makan til gnål om hvor dårlig du liker merket.
Er det ikke nok snart? :rolleyes:
Han sier det sikkert fordi Hegel sine DACer ofte er noe oppskrytt

Husker selv på HiFi Messa i Horten for noen år tilbake da HD20 var helt ny.
Soundgarden hadde med seg den beste Hegel forforsterkeren og den største effektforsterkeren (tror det var H4SE den gangen) på System Audio Explorer Master.

De skulle da overbevise om den store forskjellen mellom HD10 og når du brukte den "magiske" Coax1 inngangen på HD20.
Vi satt flere der som rett og slett ikke hørte forskjell i det hele tatt. Mulig HD10 er så god i seg selv at det var vanskelig, men den dramatiske forbedringen i lydbildet med HD20 hørte jeg ingenting til. De switchet frem og tilbake - og hvis det var en mikroskopisk forskjell på de, så var det uansett umulig å gjette hvem av DACene man hørte på..
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Har Hegel stukket av med kona, stjålet bilen og tagget ned stua di? Makan til gnål om hvor dårlig du liker merket.
Er det ikke nok snart? :rolleyes:
Han sier det sikkert fordi Hegel sine DACer ofte er noe oppskrytt

Husker selv på HiFi Messa i Horten for noen år tilbake da HD20 var helt ny.
Soundgarden hadde med seg den beste Hegel forforsterkeren og den største effektforsterkeren (tror det var H4SE den gangen) på System Audio Explorer Master.

De skulle da overbevise om den store forskjellen mellom HD10 og når du brukte den "magiske" Coax1 inngangen på HD20.
Vi satt flere der som rett og slett ikke hørte forskjell i det hele tatt. Mulig HD10 er så god i seg selv at det var vanskelig, men den dramatiske forbedringen i lydbildet med HD20 hørte jeg ingenting til. De switchet frem og tilbake - og hvis det var en mikroskopisk forskjell på de, så var det uansett umulig å gjette hvem av DACene man hørte på..
Er ikke da Hegel HD11 en forbedring av HD10. Og kanskje enda mer for pengene?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Har Hegel stukket av med kona, stjålet bilen og tagget ned stua di? Makan til gnål om hvor dårlig du liker merket.
Er det ikke nok snart? :rolleyes:
Han sier det sikkert fordi Hegel sine DACer ofte er noe oppskrytt
Det er godt mulig DAC-ene fra Hegel er oppskrytt men om du ser på tråder som handler om Hegel generelt ser du denne personen sjelden lar muligheten gå fra seg til å skrive negativt om merket, det er tåpelig.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Er i alle fall kjempefornøyd med min HD11, og ser ingen grunn til og hive meg på "byttebølga" igjen :eek:

Vh

S
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hegel er sikkert langt fra det beste man får. Men man får veldig mye for pengene. Syns hvertfall jeg.
Hadde saken vært at KUN norske tester ble gode hadde jeg forstått at man kan bli fristet til å mene
at det er innhabilt å teste norsk i Norge. Men realiteten er at de har kommet godt fra det på de
fleste produkter de har fått testet også utenlands. Men ofte er det godt å være norsk i Norge :)

Forskjell på Hegel sin HD20 vs HD10 er ikke all verden. USB er bedre på HD20. Jeg testet en HD11 i mitt oppsett
for halvannet år siden. Ikke det jeg har nå, men med Mantra 60 og Primare i30. Jeg syns faktisk
at HD11 ble litt mer informativ i diskant enn HD20. I mitt oppsett be HD20 best. Den hadde en mer
balansert lyd totalt og hadde hakket bedre basskontroll. Men det var i det oppsettet.
Så mindre variasjoner er det selvsagt. Hvis ikke kunne de bare gitt ut en Dac og ferdig :)
Sikkert greit for dem med byttedilla :) Men HD10 i dag er MYE for pengene om man ikke har hovedkilde
basert på USB inngangen. Optisk og Coax er like god som f.eks HD20 tror jeg nok.

Men uansett hvilken dac trådstarter velger, av litt kvalitet, vil den nok slå den innebygde i
hans Pioneer reciever. Noe annet vil jeg finne underlig :)

Mvh Øyvind
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hadde nok ikke brydd meg så grusomt om merket på dac.
Bare sørg for at den har en god chip og med spesifikasjoner som passer dine behov.
Det finnes så mange varianter å velge i der ute, at det er bare å velge og vrake.
Som det er blitt nevnt der ute, lydsignatur og matching teller like mye.
Og hva slags signatur som passer til ditt anlegg og dine ører kan kun du svare på.
Lykke til med valget. :)
Prøv å få til mulighet for å låne og prøve deg frem. Hvis ikke, gå for brukt. Da kan man alltids selge igjen forhåpentligvis uten å tape stort på det.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hegel er sikkert langt fra det beste man får. Men man får veldig mye for pengene. Syns hvertfall jeg.
Hadde saken vært at KUN norske tester ble gode hadde jeg forstått at man kan bli fristet til å mene
at det er innhabilt å teste norsk i Norge. Men realiteten er at de har kommet godt fra det på de
fleste produkter de har fått testet også utenlands. Men ofte er det godt å være norsk i Norge :)

Forskjell på Hegel sin HD20 vs HD10 er ikke all verden. USB er bedre på HD20. Jeg testet en HD11 i mitt oppsett
for halvannet år siden. Ikke det jeg har nå, men med Mantra 60 og Primare i30. Jeg syns faktisk
at HD11 ble litt mer informativ i diskant enn HD20. I mitt oppsett be HD20 best. Den hadde en mer
balansert lyd totalt og hadde hakket bedre basskontroll. Men det var i det oppsettet.
Så mindre variasjoner er det selvsagt. Hvis ikke kunne de bare gitt ut en Dac og ferdig :)
Sikkert greit for dem med byttedilla :) Men HD10 i dag er MYE for pengene om man ikke har hovedkilde
basert på USB inngangen. Optisk og Coax er like god som f.eks HD20 tror jeg nok.

Men uansett hvilken dac trådstarter velger, av litt kvalitet, vil den nok slå den innebygde i
hans Pioneer reciever. Noe annet vil jeg finne underlig :)

Mvh Øyvind
Slike tilbakemeldinger er godt å få. I mitt tilfelle vil usb stå ubrukt. Kun en optisk vil bli brukt på dacen. Da skjønner jeg at du mener HD10 er valuta for pengene. Den har vel også balansert slik at jeg får brukt min balansert inngang på cam 840. Om det spiller så stor rolle kan jeg ikke uttale meg om. Spennende med nye erfaringer uansett:)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hegel er sikkert langt fra det beste man får. Men man får veldig mye for pengene. Syns hvertfall jeg.
Hadde saken vært at KUN norske tester ble gode hadde jeg forstått at man kan bli fristet til å mene
at det er innhabilt å teste norsk i Norge. Men realiteten er at de har kommet godt fra det på de
fleste produkter de har fått testet også utenlands. Men ofte er det godt å være norsk i Norge :)

Forskjell på Hegel sin HD20 vs HD10 er ikke all verden. USB er bedre på HD20. Jeg testet en HD11 i mitt oppsett
for halvannet år siden. Ikke det jeg har nå, men med Mantra 60 og Primare i30. Jeg syns faktisk
at HD11 ble litt mer informativ i diskant enn HD20. I mitt oppsett be HD20 best. Den hadde en mer
balansert lyd totalt og hadde hakket bedre basskontroll. Men det var i det oppsettet.
Så mindre variasjoner er det selvsagt. Hvis ikke kunne de bare gitt ut en Dac og ferdig :)
Sikkert greit for dem med byttedilla :) Men HD10 i dag er MYE for pengene om man ikke har hovedkilde
basert på USB inngangen. Optisk og Coax er like god som f.eks HD20 tror jeg nok.

Men uansett hvilken dac trådstarter velger, av litt kvalitet, vil den nok slå den innebygde i
hans Pioneer reciever. Noe annet vil jeg finne underlig :)

Mvh Øyvind
Slike tilbakemeldinger er godt å få. I mitt tilfelle vil usb stå ubrukt. Kun en optisk vil bli brukt på dacen. Da skjønner jeg at du mener HD10 er valuta for pengene. Den har vel også balansert slik at jeg får brukt min balansert inngang på cam 840. Om det spiller så stor rolle kan jeg ikke uttale meg om. Spennende med nye erfaringer uansett:)
Da vil sikkert en HD10 dekke ditt behov. Om ikke kan du selge den uten tap om du får den til "riktig" pris.
Balansert er best har jeg kommet frem til med mine Hegel dac tester. Men det må du avgjøre etterhvert og etter
lytting. Jeg mener lyden fikk litt sortere bakgrunn, altså mindre støy. Ble litt mer ro over lyden.

Du finner nok noe snacks bare du leter :)

Det som er med HD20 vs HD10 er som sagt litt bedre USB og mulighet for å bruke som Pre, grunnet innebygget volumkontroll.

Mvh Øyvind
 

reptilen

Medlem
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
44
Antall liker
2
Hvordan har du tenkt å gjøre nå da , koble høytallerene i cambrigden og ikke via surround reciver ?
 

reptilen

Medlem
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
44
Antall liker
2
Hvordan fungerer egentlig ht bypass ? Kobler man høytallerene til en vanlig intregert forsterker og koblen forsterkeren sammen med en reciever og styrer alt via den og bruker kun " watten" fra den intregerte om en kan si ?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hvordan har du tenkt å gjøre nå da , koble høytallerene i cambrigden og ikke via surround reciver ?
Høytalerne er og vil bli koblet på cam 840. I stereo vil jeg kun bruke cam 840(+dac og airport express). I surround vil receiveren ta seg av center, front high og surround bak. Cam 840 prosessorinngang koblet koblet til pre out front på receiveren, slik at cam 840 blir effektforsterker i "surround". Dvs jeg bruker to forskjellige innganger på cam 840 for stereo og surround. Inngang 2 er satt som fixed input(prosessorinngang). Hvis jeg får tak i en god dac vil denne bli koblet til inngang 1 på cam 840 (balansert eller ubalansert).
Hele greiene er ganske enkelt, men det er mulig jeg ikke er så god å forklare:)
 

reptilen

Medlem
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
44
Antall liker
2
Ok , det var bra forklart, forstår greien med ht bypass bedre nå. Vil tro du får et løft i stereo med egen dac , anbefaler å gå innom diverrse sjapper å låne med hjem å sammenligne. Jeg kan anbefale hd20 og abrahamsen v6 .
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hegel, Hegel og Hegel..
Det finnes andre merker.
Har Hegel stukket av med kona, stjålet bilen og tagget ned stua di? Makan til gnål om hvor dårlig du liker merket.
Er det ikke nok snart? :rolleyes:
Det er nå du nå som tar det opp igjen.
Tingen er at jeg er skuffet over det merket. Vist er det bra, men oppskrytt. :)
Hvorfor skriver jeg oppskrytt, som er et kraftig ord?
HD10 har jeg hatt en stund over tid. Den gjorde egentlig fint lite i forskjell, nesten som å skifte fra en høyttaler ledning i kopper til sølv. Ok..litt mer då, men ikke så mye som andre. Denne vant alle tester, vertfall i Norge.
HD11 har vi hatt i hus også, men nei, det skuffer meg, kjære deg.
Og ut fra hva jeg ser folk som har selv HD20 og 25, skriver i tester mot rimligere gode DACer, også her inne, ser jeg at flere har samme mening.
Tilbake til HD11, og den sitter innebygget i f.eks H100usb forsterkeren i følge diverse tester i blader. Dennne forsterkeren hadde jeg over tid.
Hadde og en DAC Valab kjøpt på ebay til ca 2000 kr som var utrolig mye bedre enn den Hegelen, men som sagt det er min mening.

Jeg har ofte skrevet mye skryt til Hegel jeg, Class. Du må følge med. Så din uttalelse henger ikke på greip.:)
Jeg sier ikke den er dårlig, bare oppskrytt og det er nok lyd og bilde sin feil + watt. De gir Hegel automatisk 6.
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har hatt både Doxa 07 og 70SE men fant andre komponenter jeg mener var bedre på alle måter.
Om jeg var en snåling ville jeg sagt Doxa var oppskrytt og tatt det på meg å snakke nedsettende om merket der det var mulig.
 
Topp Bunn