Juss og økonomi Økonomi - hva interesserer du deg for om dagen?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Med dagens renteutsikter ser jeg for meg at det vil være en no-brainer å låse renten på 2,59% på tre år, fra dagens flytende rente på 2,25..

Håpløst å spå, men risikoen må jo sies å være høy for at det blir en renteoppgang som legger seg rundt 3% de nærmeste to årene!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.544
Antall liker
9.703
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spørsmålet blir jo da om snittrenta i de tre årene blir høyere enn dette, og hva likviditeten din tåler. Hvis jeg var ute etter en forsikring mot renteoppgang ville jeg sett lenger frem enn 3 år, men det avhenger jo av dine planer og behov. Og jeg har heller ikke sett på vilkårene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.757
Antall liker
13.246
Med dagens renteutsikter ser jeg for meg at det vil være en no-brainer å låse renten på 2,59% på tre år, fra dagens flytende rente på 2,25..

Håpløst å spå, men risikoen må jo sies å være høy for at det blir en renteoppgang som legger seg rundt 3% de nærmeste to årene!
Om du først skal låse renten på boliglånet ditt bør du nok gjøre det for betydelig lengre enn 3 år. Rentekurvene er relativt flate så ekstrapremien ved å gå langt er temmelig lav. "Langt" i Norge betyr i praksis 10 år.

I den grad man ønsker en forsikring mot renteoppgang så er premien på det temmelig lav for tiden. Det er ikke spesielt lett å se for seg at de flytende boliglånsrentene til privatpersoner blir særlig lavere enn de er i dag på svært lenge. Husk også på at når du ser på forskjellen på fast og flytende tar staten 25% av ekstra rentekostnad i form av høyere skattefradrag.

Det sagt så finnes det relativt mange tungtveiende grunner til at rentenivåene kanskje aldri kommer opp på det som for 10 år siden var et normalnivå. De fremste grunnene er at nordmenn har mye mer gjeld enn før så det trengs mindre rentehevinger for å oppnå samme effekt som før, samt at en stadig eldre befolkning tilsier mer sparing og mindre forbruk.

For øvrig er det en svært vanlig misforståelse at ved å inngå fastrente tar man et veddemål mot banken. Det er på absolutt ingen måte korrekt.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Det som interessere meg mest om dagen er hvordan/hvilket produkt kan hjelpe meg meg at bevare realverdien av min oppsparing/verdier? Si i et 10-15 års perspektiv.
 
S

Slubbert

Gjest
Re trådtittel: Så lenge jeg har penger nok til vanlig daglig forbruk, å gå på konserter og restauranter sånn en gang i uka, samt å reise litt, så bryr jeg meg ikke så mye mer om min egen økonomi. Jeg tar ikke med meg noen penger i grava uansett, så så lenge det går rundt er jeg fornøyd.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.757
Antall liker
13.246
Det som interessere meg mest om dagen er hvordan/hvilket produkt kan hjelpe meg meg at bevare realverdien av min oppsparing/verdier? Si i et 10-15 års perspektiv.
Aksjer eller eiendom. Fordelen til førstnevnte er at det er betydelig mer likvid, sistnevnte er normalt mindre volatilt. Og kan lettere gires. Bakdelen med begge er at de er relativt dyre om dagen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg ser Nordea har 10 års fastrente på 3,35%.

Det er en rimelig pris for å sove godt om natten.

Mvh
OMF
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Med dagens renteutsikter ser jeg for meg at det vil være en no-brainer å låse renten på 2,59% på tre år, fra dagens flytende rente på 2,25..

Håpløst å spå, men risikoen må jo sies å være høy for at det blir en renteoppgang som legger seg rundt 3% de nærmeste to årene!
Om du først skal låse renten på boliglånet ditt bør du nok gjøre det for betydelig lengre enn 3 år. Rentekurvene er relativt flate så ekstrapremien ved å gå langt er temmelig lav. "Langt" i Norge betyr i praksis 10 år.

I den grad man ønsker en forsikring mot renteoppgang så er premien på det temmelig lav for tiden. Det er ikke spesielt lett å se for seg at de flytende boliglånsrentene til privatpersoner blir særlig lavere enn de er i dag på svært lenge. Husk også på at når du ser på forskjellen på fast og flytende tar staten 25% av ekstra rentekostnad i form av høyere skattefradrag.

Det sagt så finnes det relativt mange tungtveiende grunner til at rentenivåene kanskje aldri kommer opp på det som for 10 år siden var et normalnivå. De fremste grunnene er at nordmenn har mye mer gjeld enn før så det trengs mindre rentehevinger for å oppnå samme effekt som før, samt at en stadig eldre befolkning tilsier mer sparing og mindre forbruk.

For øvrig er det en svært vanlig misforståelse at ved å inngå fastrente tar man et veddemål mot banken. Det er på absolutt ingen måte korrekt.
Vet ikke helt om jeg skjønner det med at staten tar 25% av rentekostnad i form av høyere skattefradrag? Kan godt hende det stemmer, men jeg skjønner det ikke. Om man vil ut av fastrenten av en eller annen grunn så regnes det en underkurs/overkurs. Bortsett fra det så fører man opp renteutgifter i selvangivelse og får skattefradrag på dette som ved en vanlig flytende rente..

Er helt enig i at det er ganske små justeringer i renten som skal til for at effekten av justeringen viser seg på markedet. Men det er likevel trolig at den passerer 3% i løpet av eksempelvis to år. Dvs tre stk økninger på 0,25% Om den kun får èn justering, noe styringsrenten allerede har fått, så er jo nivået på 3-års fastrente allerede der! Slik sett kan jeg ikke se at det ikke er lurt å binde renten for tre år.

Statistisk sett er vel de eldre mer nøye med å spare, og bruker mindre. Likevel er det en trend at eldre idag bruker vesentlig mye mer penger enn hva eldre gjorde bare for 10-15 år siden?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.757
Antall liker
13.246
Det er skattefradrag for renteutgifter i Norge, så for en renteøkning (eller nedgang) sitter man netto igjen med 75% av regningen eller gevinsten. Det samme gjelder forsåvidt innfrielse av overkurs/underkurs på fastrente.

En boliglånsrente til privatpersoner består av flere komponenter, de mest fundamentale er:
- underliggende pengemarkedsrenter
- bankenes finansieringskostnad over disse pengemarkedsrentene

Summen av disse to gir bankens "råvarekostnad". Begge kan variere opp eller ned. I tillegg til dette kommer et påslag som skal dekke kredittrisiko på kunden, forrenting av egenkapitalen som må settes til side, driftskostnadene til banken og overskudd til banken og dens eiere. Det er ganske frisk konkurransesituasjon på boliglån i Norge, så i motsetning til hva som er populært å tro er ikke marginene spesielt høye
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Jeg håper at renten for meg som er så risikoavers(dum,) at jeg har penger i bank blir bedre enn de begredelige 2,0 % jeg har i dag.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
25% var vel for 2016. I 2017 var det 24% og i 2018 er det 23% som gjelder.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg håper at renten for meg som er så risikoavers(dum,) at jeg har penger i bank blir bedre enn de begredelige 2,0 % jeg har i dag.
Har ingenting med dum å gjøre, penger på sparekonto er alltid lett tilgjengelig, og det er i hvertfall viktig for meg.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.108
Høy rente på sparekonto er vel ikke spesielt samfunnsøkonomisk gunstig, bortsett fra dem som har pengene på sparekonto naturligvis.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.675
Antall liker
15.778
Torget vurderinger
2
Jeg er interessert i finne-på selskap med ekstremt høy verdisetting.

Møtte en lyrisk WeWorker en tid tilbake. Han fortalte meg om hvordan dette ville gå til himmels og at han gledet seg til IPO. Det er fullkomment sinnsykt hva som har foregått i det selskapet. Her er en artikkel fra en tid tilbake om galskapen. Så kan man lete opp hva som er skjedd i senere tid.

What happens to the New York and Chicago commercial-real-estate markets where WeWork was the biggest and the second-biggest tenants? What happens to IPOs? The reverberations here are going to be pretty dramatic. WeWork declined in value more in 30 days — SoftBank and all these smart people had their shares on their books at $47 billion — it went to zero in 30 days. That’s more value destruction than the three biggest losers in the S&P 500 lost all year. Macy’s, Nektar Therapeutics, and Kraft Heinz. The three worst performing stocks in the S&P 500 this year, their value destruction pales in comparison to the value destruction of WeWork.
Marketing Expert Scott Galloway on WeWork and Adam Neumann
 
Topp Bunn