Høyttalere Ødelagt Høyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Dro mine Piega TC50 høyttalere opp fra kjelleren i dag fordi jeg endelig har et rom å spille dem i, men da jeg koblet dem opp til forsterker var det bare ørlite diskant i den ene høyttaleren. Diskanten er betydelig lavere enn i den andre høyttaleren, som fungerer fint, og det er null lyd fra basselementene. Jeg har prøvd å skifte kabler og å koble den til det andre uttaket på forsterkeren, men nei. Problemet er uendret. Det er ikke noen fysiske merker på elementene og høyttalerne har bare stått stille i kjelleren innpakket i originalemballasjen.

1. Er det noen som har noen anelse om hva som kan være galt?

Og...

2. Hva i all verden kan jeg gjøre med det?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.421
    Dro mine Piega TC50 høyttalere opp fra kjelleren i dag fordi jeg endelig har et rom å spille dem i, men da jeg koblet dem opp til forsterker var det bare ørlite diskant i den ene høyttaleren. Diskanten er betydelig lavere enn i den andre høyttaleren, som fungerer fint, og det er null lyd fra basselementene. Jeg har prøvd å skifte kabler og å koble den til det andre uttaket på forsterkeren, men nei. Problemet er uendret. Det er ikke noen fysiske merker på elementene og høyttalerne har bare stått stille i kjelleren innpakket i originalemballasjen.

1. Er det noen som har noen anelse om hva som kan være galt?

Og...

2. Hva i all verden kan jeg gjøre med det?
    Flytt høyttalerkabelen som går til den som gir lyd over til den som ikke lager lyd, vist samme feil vil det være feil med høyttaleren din, f. eks. delefilter.
    Er det derimot lyd etter kabelbytte så sjekk ballansejustering på forsterkeren, kabel fra kilde til forsterker (bruker du aux så er den kanskje ikke helt inni)
    Det kan til og med være låten du spiller om du spiller fra youtube eller lignende.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Takk,

Har skiftet fra venstre til høyre på amp. Har til og med nappet ut jumperne og kjørt bi-wire. Har og prøvd single ended med høyttalerkabelen til den høyttaleren som virker. Kablene og jumperne er ok. Forsterker og kilde er en gammel NAD VISIO med dvd-spiller integrert i forsterker. Den spiller bra på begge kanaler med den høyttaleren som virker. Har en rør-amp i kjelleren. Solgte unna digital kilde da jeg pakket ned anlegget da digitale kilder fort blir utdaterte. Tenkte å teste høyttalerne før jeg bestiller ny kilde. Kan se ut som det ikke haster med ny kilde.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Har skrudd løs begge wooferne og det ser ut som de er skadet hvor ledningen fra terminalene møter ledningene til coilen. Dette punktet er limt fast på baksiden av pappkjeglen så det er ikke opplagt om det kan fikses. Så wooferne er toast. Når jeg søker opp erstatningswoofere er disse noe annerledes enn mine.

Slik ser de ut på nettet:

Og slik er mine:

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Hvorfor er konstruksjonen annerledes? Spiller det noen rolle?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    1
    Har skrudd løs begge wooferne og det ser ut som de er skadet hvor ledningen fra terminalene møter ledningene til coilen. Dette punktet er limt fast på baksiden av pappkjeglen så det er ikke opplagt om det kan fikses. Så wooferne er toast. Når jeg søker opp erstatningswoofere er disse noe annerledes enn mine.

Slik ser de ut på nettet:

Og slik er mine:
    Ser ut som Piega har satt på en ekstra magnet bak, om den bare er satt på eller limt aner jeg ikke. Kjøp parvis, så det blir likt på begge sider. Det er samme modell du har linket til, så det burde jo ikke være noe problem å bytte de ut.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    De er limt på. Tenker du at jeg kan ta dem av og sette på de nye elementene, eller skal jeg bare sett inn de nye elementene as is? Jeg kan jo plukke ut ett element av den andre høyttaleren og prøve å matche på den måten, eller?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    1
    De er limt på. Tenker du at jeg kan ta dem av og sette på de nye elementene, eller skal jeg bare sett inn de nye elementene as is? Jeg kan jo plukke ut ett element av den andre høyttaleren og prøve å matche på den måten, eller?
    Om de er limte så blir det nok verre ja, magnetene blir nok ødelagte om man tar de av. Går kanskje an å prøve med varme. Hvor mye de magnetene utgjør vet jeg ikke. Du kan plukke ut et element fra den ene og flytte over om begge er sprengte i den ene. Men du burde kanskje få sjekket over delefilter på den som er gåen først, om det har gått. Er du heldig så er det bare delefiltrene og ikke noe mer som er defekt.
    Plukk ut elementene og test de, diskant er det viktig at man har et høypass filter som man vet fungerer for test også for å unngå å ødelegge diskanten. Om den ene fungerer så kan man jo flytte elementene over dit for å feilsøke om det er delefilter eller element som er ødelagt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.132
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Magneter må ikke varmes eller utsettes for slag /støt.
    Ved påliming av bucketmagnet, må magnetene limes S mot S eller N mot N, dvs motstand når de klemmes sammen for liming.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Delefilteret må nok repareres. Hviskelyden i diskanten tyder på at en kondensator er røket. Wooferne ble testet både med signal direkte på elementet og et 9v batteri, så de er nok vandret heden.

Limingen kan bli et problem. Har en benkskrustikke i kjelleren, men er ikke gira på å sette elementene i skrustikka. Kan vel kjøpe noen klemmer og knote det til.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Og takk for all hjelpen så langt! Hifisentralen er alltid full av hjelpsomme og kunnskapsrike folk.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Har ventet med å bestille resten av komponentene til jeg var sikker på at jeg fikk tak i magneten. Nå er den her. 2 stykk scan-speak magneter og målene er perfekte. Skal bestille resten av delene nå.

Vedlegg

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    523
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Ledninger fra coil til membran, hvor det har løsnet i membranen går lett å fikse.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Ok, nå har jeg fått resten av komponentene og begynner å nærme meg å sette alt sammen. Så jeg forstår det slik at bucking magnets brukes til å få kontroll over det magnetiske feltet fra wooferne så de ikke forstyrrer annen elektronikk. Og for å gjøre det så må de som w.sand skriver limes N mot N eller S mot S. Men er det en anbefalt teknikk for å få dette til og gjerne noe anbefalt lim? Har prøvd å dytte en av magnetene mot baken på en av wooferne, og det kan bli en utfordring å gjøre det for hånd. Klemme blir ikke enkelt heller.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.244
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til med fortsettelsen (y)

Hviskelyden i diskanten tyder på at en kondensator er røket
    Undrer på, hvordan du kommer til den konklusjonen??
    Kondensator kann enten avbryte (eller miste kapasitet) eller kortslutte.
    Om den i serie med diskanten avbryter, er der ingen diskant.
    Har den mistet kapasitet, er det nesten ingen diskant.
    Er den kortsluttet, er det fullfrekvent lyd til diskant, som brenner opp veldig fort.
    Hviske/hvisle lyden kunne heller tyde på, at den har spillet for høyt, og at det ligger en
    vinding eller to fra talespolen løst i spolegapet.;)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Det er vel mer korrekt å si at jeg håper det er en kondensator som er røket, for jeg hadde tenkt å bytte dem ut uansett. Hvis ikke må jeg source en ny bånddiskant fra Piega.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Ok, vi har hatt litt gråvær her i Tromsø de siste par dagene så jeg har fått sett litt mer på problemet med å lime høyttalerelementene til magnetene. Hvis jeg hadde giddet å lese hva jeg selv hadde skrevet hadde jeg kanskje forstått hvorfor det ikke er mange omfattende guider knyttet til dette. De skyver fra hverandre helt fram til man får dem helt inntil hverandre. Da kansellerer de hverandre og ligger ganske bekvemt sammen. Slengte på litt epoxy og klasket dem sammen. Får håpe det var det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn