Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Det koster nok en del å utvikle. Snickers og Mala har nok brukt en del timer her. Har fulgt Sigberg-tråden, ingen jobber gratis, det tar sin tid. Icon er ikke solgt i mer enn ca 50eks totalt, det er ikke veldig mye. De vet selv hvor mange eks som må selges før man tjener noen kroner, men tviler sterkt på at noen blir rike på dette. Det er nok mye entusiasme i bildet, og utrolig bra at vi endelig har et par gode norske høyttalermerker.
    Nå lages vel kassene i Polen og driverne er hyllevare! Hadde forstått det selv hvis de var produsert her med egen produksjon av kasser og drivere
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror de fleste ville blitt ganske overrasket over kostnadsbildet. Lett å tenke at det er en boks med noen drivere og telle på fingrene hva det koster, og deretter tenke at her må det være astronomiske marginer. Men det er det nok neppe. 😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Personlig kjøpte jeg Icon fordi jeg anså de som et kupp prismessig. Mala snakket om at den egentlige prisen hadde vært rett over 100, men siden de solgte direkte kunne de ligge litt lavere😊
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke men å sparke Male.
    Spiller ikke galt den ht.
    Men er du vant med store fulfrekvente saker så blir det litt tamt. Men jøss en artig sak er det.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Til alle som har Ø: Er dere helt enige om at det hornet med den driveren går helt opp i diskantområdet uten problemer ??
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Slutt med syting på pris!!! Dette er helt realistiske priser, se hva utenlandske produsenter forlanger for pinlig kleine "pullerter" med langt dårligere bestykning, størrelser og kabinettkvaliteter. Dere har ikke begrep om hva dere snakker om, men svelger priser fra utenlandsk "exotica" rått!!!
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Slutt med syting på pris!!! Dette er helt realistiske priser, se hva utenlandske produsenter forlanger for pinlig kleine "pullerter" med langt dårligere bestykning, størrelser og kabinettkvaliteter. Dere har ikke begrep om hva dere snakker om, men svelger priser fra utenlandsk "exotica" rått!!!
    Hvem er "dere" ?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Til alle som har Ø: Er dere helt enige om at det hornet med den driveren går helt opp i diskantområdet uten problemer ??
    Hornet spiller utrolig rent og homogent, det er ingen honk lyder og spiller ikke nasalt som noen horn gjør.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så, så dette er en venntråd... :).. Prisene er hva de er, at en får god valuta for pengene er ikke det jeg tviler mest på I denne hobbyen her 😊
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå lages vel kassene i Polen og driverne er hyllevare! Hadde forstått det selv hvis de var produsert her med egen produksjon av kasser og drivere
    Det du mangler forståelse for er hvor tidkrevende det er å utvikle et produkt som kan selges i markedet. Utvikling, testing osv koster flere hundretusen, før noe som helst er solgt. Icon har i tillegg fått veldig gode omtaler og de fleste som eier dem virker å være storfornøyd. Når jeg hører at de, til tross for mye blest og gode omtaler, ikke har solgt mer enn 50 par må jeg si jeg blir imponert over at man har guts nok til å utvikle to nye, for det kan ikke være rare greiene Icon har kastet av seg økonomisk til nå.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg fikk meg en liten tankevekker da jeg så en video fra Münchenmessa som stereo+ nettopp har publisert på youtube-omhandler de siste Avantgardehøyttalerne. Ikke gratis de, men så kommer det frem at de brukte 15(!) år på å utvikle forsterkerdelen i høyttalerene! ...blir en del timer det med produktutvikling, så forstår man også bedre hvorfor ting koster som de gjør..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det du mangler forståelse for er hvor tidkrevende det er å utvikle et produkt som kan selges i markedet. Utvikling, testing osv koster flere hundretusen, før noe som helst er solgt. Icon har i tillegg fått veldig gode omtaler og de fleste som eier dem virker å være storfornøyd. Når jeg hører at de, til tross for mye blest og gode omtaler, ikke har solgt mer enn 50 par må jeg si jeg blir imponert over at man har guts nok til å utvikle to nye, for det kan ikke være rare greiene Icon har kastet av seg økonomisk til nå.
    Jeg synes 50 parr solgt hovedsakelig i Norge må ansees som mange. Ø Audio selges kun gjennom Mala og er ennå et relativt nytt merke og i en prisklasse hvor det finnes mye bra.
    Så i mitt hode må de ansees som en suksess og jeg synes det er tøft at det satses.
    Nå med ny prising konkurrerer Ø mot ennå hardere konkurranse😉
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Det du mangler forståelse for er hvor tidkrevende det er å utvikle et produkt som kan selges i markedet. Utvikling, testing osv koster flere hundretusen, før noe som helst er solgt. Icon har i tillegg fått veldig gode omtaler og de fleste som eier dem virker å være storfornøyd. Når jeg hører at de, til tross for mye blest og gode omtaler, ikke har solgt mer enn 50 par må jeg si jeg blir imponert over at man har guts nok til å utvikle to nye, for det kan ikke være rare greiene Icon har kastet av seg økonomisk til nå.
    Da synes jeg det er utrolig flott at du deler din kunnskap, det settes pris på, for jeg tenker som så at det må være lov å diskutere om pris er riktig eller ei, uten å få en skyllebøtte. Leste en plass at selve material kostnadene til icon var på rundt 30-40' ( jeg kan huske feil) etter hva jeg har fått inntrykk av til nå så er det jo ganske høy mateerial kostnad i forhold til pris
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da synes jeg det er utrolig flott at du deler din kunnskap, det settes pris på, for jeg tenker som så at det må være lov å diskutere om pris er riktig eller ei, uten å få en skyllebøtte. Leste en plass at selve material kostnadene til icon var på rundt 30-40' ( jeg kan huske feil) etter hva jeg har fått inntrykk av til nå så er det jo ganske høy mateerial kostnad i forhold til pris
    Enig. Og husk at utsalgsprisen inkluderer moms så 100’ ut er «bare» 80’
    Det virker ikke som det er tatt noen snarveier med Ø, sikkert derfor eierne og anmelderne er så fornøyde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg skal ikke mene noe om innkjøpspriser vs utpris, men hvis man skal reagere på dette så bør man gjøre en analyse av andre produsenter også, samt å sette opp et realistisk regnestykke på kostpriser, produksjonskost, fortjeneste osv. Da føler jeg meg trygg på at noen kommer til å forlate diskusjonen i stillhet.

    Men det var noen som antok at vi har holdt på en stund med disse prosjektene, og det stemmer. Vi har passert 2 år nå, og alle driverne er helt nyutviklede fra bunnen av.

    Siden dette nå er litt mer åpent, jeg har hatt et sett Ø12 på lån en god stund nå og finner dem svært underholdende, selv uten noen form for DSP eller "lydsminke" i signalveien... For ordens skyld kan jeg bekrefte at jeg ikke har vært involvert i utviklingen av Ø Icon 12. De ble utviklet før jeg ble kjent med Sveinung.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal ikke mene noe om innkjøpspriser vs utpris, men hvis man skal reagere på dette så bør man gjøre en analyse av andre produsenter også, samt å sette opp et realistisk regnestykke på kostpriser, produksjonskost, fortjeneste osv. Da føler jeg meg trygg på at noen kommer til å forlate diskusjonen i stillhet.

    Men det var noen som antok at vi har holdt på en stund med disse prosjektene, og det stemmer. Vi har passert 2 år nå, og alle driverne er helt nyutviklede fra bunnen av.

    Siden dette nå er litt mer åpent, jeg har hatt et sett Ø12 på lån en god stund nå og finner dem svært underholdende, selv uten noen form for DSP eller "lydsminke" i signalveien... For ordens skyld kan jeg bekrefte at jeg ikke har vært involvert i utviklingen av Ø Icon 12. De ble utviklet før jeg ble kjent med Sveinung.
    Håper da de nye ikke blir mer nøytrale, likte mine Ø men av en eller annen grunn så manglet jeg litt fot! Uansett så havner de på topp 10 her 👍
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De blir nok mer nøytrale, men ikke i den forstand du frykter. Nøytrale høyttalere er de som gjengir alle instrumenter med en klangbalanse som er overbevisende og så fyldig og energisk som de er i virkeligheten. Høyttalere som har overfokus på detaljer og diskant på bekostning av fundamentet i mellomtonen er alt annet enn nøytrale. Det er en myte vi må få avlivet med en gang, tynn og anemisk lyd er ikke nøytralt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    De blir nok mer nøytrale, men ikke i den forstand du frykter. Nøytrale høyttalere er de som gjengir alle instrumenter med en klangbalanse som er overbevisende og så fyldig og energisk som de er i virkeligheten. Høyttalere som har overfokus på detaljer og diskant på bekostning av fundamentet i mellomtonen er alt annet enn nøytrale. Det er en myte vi må få avlivet med en gang, tynn og anemisk lyd er ikke nøytralt.
    Ok det jeg mente er at jeg synes de manglet litt kropp på stemmer og instrumenter, manglet litt fot kontra det jeg liker best, men som sagt høyt på listen her 👍
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    De blir nok mer nøytrale, men ikke i den forstand du frykter. Nøytrale høyttalere er de som gjengir alle instrumenter med en klangbalanse som er overbevisende og så fyldig og energisk som de er i virkeligheten. Høyttalere som har overfokus på detaljer og diskant på bekostning av fundamentet i mellomtonen er alt annet enn nøytrale. Det er en myte vi må få avlivet med en gang, tynn og anemisk lyd er ikke nøytralt.
    Tror det finnes 1000 forskjellig meninger om hva som er nøytral lyd. Samme med hva som låter analytisk. Slank lydbilde er verken naturlig eller nøytralt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke Ø er verstinger på prissetting, selv kjenner jeg ikke til særlig flere enn Arendal, Buchardt Audio, Pylon og XTZ som billigere enn annet målt opp mot materialkostnad.
    Er enig i det. Priser på ht synes jeg er blitt voldsomt høyt. Mulig fordi man som DIY får ett perspektiv på hva ting koster.
    Men forstår jo att man må tjene penger.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er enig i det. Priser på ht synes jeg er blitt voldsomt høyt. Mulig fordi man som DIY får ett perspektiv på hva ting koster.
    Men forstår jo att man må tjene penger.

    Bare tenk på hver eneste time du bruker på prosjektet ditt i kjellern.... og regn 1000,- i timen på absolutt alt du gjør.. all research.. logistikk.. montering maling.. justering.. etter det så kan du se litt på tall.. og så tenker man at man skal ha det som et levebrød....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde jeg hvert rik😁
    Som jeg skriver forstår att de må tjene penger på det de lager.
    Jeg får vel aldri igjen pengene jeg har lagt i det.
    Da snakker jeg kun om deler.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    De blir nok mer nøytrale, men ikke i den forstand du frykter. Nøytrale høyttalere er de som gjengir alle instrumenter med en klangbalanse som er overbevisende og så fyldig og energisk som de er i virkeligheten. Høyttalere som har overfokus på detaljer og diskant på bekostning av fundamentet i mellomtonen er alt annet enn nøytrale. Det er en myte vi må få avlivet med en gang, tynn og anemisk lyd er ikke nøytralt.
    Her skapes det relativt høye forventninger til de nye høyttalerne, positivt ment! Jeg kjenner jeg gleder meg til å høre, og se:)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Da hadde jeg hvert rik😁
    Som jeg skriver forstår att de må tjene penger på det de lager.
    Jeg får vel aldri igjen pengene jeg har lagt i det.
    Da snakker jeg kun om deler.
    Du får igjen alle pengene du legger i dette.
    Men tenk litt på det.. hvilken utsalgspris tror du det systemet (høyttalere) hadde hatt som utsalgspris ?
    Når du ser på hvor mange timer som har gått med ( du bruker timene dine anderledes enn hva en proff konstruktør gjør)
    Men han jobber igjen lengre med detaljene enn hva vi gjør....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hornet spiller utrolig rent og homogent, det er ingen honk lyder og spiller ikke nasalt som noen horn gjør.
    Er dette ("ikke-nasale") hornet identisk med første utgaven som ble vist i Horten for et par tre år siden?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får igjen alle pengene du legger i dette.
    Men tenk litt på det.. hvilken utsalgspris tror du det systemet (høyttalere) hadde hatt som utsalgspris ?
    Når du ser på hvor mange timer som har gått med ( du bruker timene dine anderledes enn hva en proff konstruktør gjør)
    Men han jobber igjen lengre med detaljene enn hva vi gjør....
    Tror ikke jeg får det igjen. AE kom meg på ca 55 000,- med kasser.
    Bastårna ca 20 000,- linjene ca 8000,-
    Diskanter ca 11 000,-
    Si ca 100 000,- i deler.
    Tror ikke jeg har brukt 100 timer.
    200 000,- totalt ved 1000,- timen.
    Men nå over til Ø som tråden handler om.
    Ses vel på messa?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Opplevde du det som nasalt?
    Det ønsker jeg ikke å kommentere, håper det er greit.
    Jeg spurte kun med utgangspunkt i ditt innlegg nummer 769, i forsøk på å danne meg inntrykk av horn-typer som ikke låter nasalt, som du der er inne på.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Det ønsker jeg ikke å kommentere, håper det er greit.
    Jeg spurte kun med utgangspunkt i ditt innlegg nummer 769, i forsøk på å danne meg inntrykk av horn-typer som ikke låter nasalt, som du der er inne på.
    Jeg har noen svære JBL kinohøyttalere hjemme også, der kan jeg detektere alle unotene som horn kan ha, beaming, honk, og denne nasale traktelyden.

    Ø Audio Icon vil jeg si har en fantastisk ren, klokkeklar lyd, hadde du fått bind foran øynene og ikke visste hva du hørte på så påstår jeg at du skal slite med å høre at det er horn i diskanten. Har også noen høyttalere med Scanspeak revelator diskant som er meget oppegående, og jeg synes at Ø har en like god diskant. På full guffe gruser Ø det meste jeg har hørt i toppen.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Har aldri sett så mange Ø til salgs som nå på brukten, er det oppgradering til den nye Ø Verdande på gang tro?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert, stort prisspenn ift hva de forventer å få for de også ser jeg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Ø Audio Icon vil jeg si har en fantastisk ren, klokkeklar lyd, hadde du fått bind foran øynene og ikke visste hva du hørte på så påstår jeg at du skal slite med å høre at det er horn i diskanten. Har også noen høyttalere med Scanspeak revelator diskant som er meget oppegående, og jeg synes at Ø har en like god diskant. På full guffe gruser Ø det meste jeg har hørt i toppen.
    De gangene jeg har hørt Ø Audio Icon har diskanten virker "too much" og litt for mye til stede hele tiden. Roper på oppmerksomhet "her er jeg, se hvor flott jeg spiller"
    Mye av det samme kan jeg si om revelator-diskanten til Scan Speak - levde lykkelig med den i mange år.
    Nå er jeg over på noe av de beste Berylliumdiskantene, og de har en helt annen naturlighet over seg. Etter å ha levd en god stund med de blir mye annet liksom fresene i mot en.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De gangene jeg har hørt Ø Audio Icon har diskanten virker "too much" og litt for mye til stede hele tiden. Roper på oppmerksomhet "her er jeg, se hvor flott jeg spiller"
    Mye av det samme kan jeg si om revelator-diskanten til Scan Speak - levde lykkelig med den i mange år.
    Nå er jeg over på noe av de beste Berylliumdiskantene, og de har en helt annen naturlighet over seg. Etter å ha levd en god stund med de blir mye annet liksom fresene i mot en.
    Er disse inntrykkene med eller uten tonale justeringer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn