Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Spiller med portene innover på grunn av at dei står så tett til sideveggene. Har ikkje testet motsatt, men vil tru det er best visst dei får litt luft rundt seg:confused:
    Bruker også original spikes, har dei mjuke som mala selger også, kanskje eg sku prøvd dei under spikesene?

    Ellers er det desidert dei beste høytallerne eg har eid;D
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Ser på fleste bilder av Ø at dei ikkje bruker spikesene som følger med, er det noen som har testet kva som er best av med eller uten? Eller kun på grunn av utseende?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    På nyere Ø er det flate bein som medfølger. De er litt mer praktiske og fungerer meget godt. Spikes blir nok ikke brukt av mange pga upraktisk mot normale gulv(riper/merke). Dempeputer(for eksempel Sonic Design) fungerer også godt.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    På nyere Ø er det flate bein som medfølger. De er litt mer praktiske og fungerer meget godt. Spikes blir nok ikke brukt av mange pga upraktisk mot normale gulv(riper/merke). Dempeputer(for eksempel Sonic Design) fungerer også godt.
    Ok. Bruker spikes, men er flat bunn som spissen går ned i så vennlig mot gulvet. Må være 2 mann for å montere:p Har sonic design til overs også. Har lurt på å teste dei under spikesene igjen for å høre om det er noen forskjell. Har laminatgulv, og betong under der igjen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På nyere Ø er det flate bein som medfølger. De er litt mer praktiske og fungerer meget godt. Spikes blir nok ikke brukt av mange pga upraktisk mot normale gulv(riper/merke). Dempeputer(for eksempel Sonic Design) fungerer også godt.
    Ok. Bruker spikes, men er flat bunn som spissen går ned i så vennlig mot gulvet. Må være 2 mann for å montere:p Har sonic design til overs også. Har lurt på å teste dei under spikesene igjen for å høre om det er noen forskjell. Har laminatgulv, og betong under der igjen.

    Du burde prøve med myk avkobling. Spesielt siden du har dette liggende allerede.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Driver og tester nå med noen biter hard gummi på ca 1cm tykkelse som har stått som demping under noen store maskiner.
    Har også testet disse dempeputene men de gjorde det litt vinglete så bruker de under elektronikken i steden
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    IsoAcoustic Gaia II slår alle de andre forslagene her... dessverre også på pris. Men det fungerte meget bra på Ø når jeg hadde det.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    På nyere Ø er det flate bein som medfølger. De er litt mer praktiske og fungerer meget godt. Spikes blir nok ikke brukt av mange pga upraktisk mot normale gulv(riper/merke). Dempeputer(for eksempel Sonic Design) fungerer også godt.
    Ok. Bruker spikes, men er flat bunn som spissen går ned i så vennlig mot gulvet. Må være 2 mann for å montere:p Har sonic design til overs også. Har lurt på å teste dei under spikesene igjen for å høre om det er noen forskjell. Har laminatgulv, og betong under der igjen.

    Du burde prøve med myk avkobling. Spesielt siden du har dette liggende allerede.
    Det skal eg:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser att Unison Research MAX 1 som er en for meg lik en Ø høytaler som har 2000hz som delefrekvens i forhold til Ø sin 1200hz, noen som tørr utale seg om fordeler og bakdeler ved den forskjellen i delefrekvens?
    Unison Research har en 1" driver i horndiskanten som ikke bør deles særlig lavere enn 2khz. Den har også horn som ikke har særlig bra arbeidsområde under 2khz.

    Ideelt sett bør man dele der sprendingen til elementen er lik. Med en 12" og ett slikt horn bør det ligge i området 1200hz, litt avhengig av horn. Grunnen er at man ønsker en jevn og fin respons off-axis. Derfor er det delt som det er på Ø :)
    Har dere off-axis/polarmap målinger av Ø som dere kan vise?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er det vel på tide å melde seg inn i klubben :)

    Jeg har hatt 3 lykkelige år med AS som fronter , men nå var det på tide å prøve noe annet synes jeg. (Er fortsatt AS-venn med 4 suber)

    Holder meg fortsatt til norske produkter , og denne gangen falt valget på Ø Icon :) Jeg hørte dem på Horten messa , og fikk dem ikke ut av hodet.

    Så noen uker senere og noen kroner fattigere , så fikk jeg endelige kloa i dem nå til helga:)

    Spenningen var stor på om jeg klarte å gjenskape inntrykket jeg hadde fra messa her hjemme... Og jeg var ikke helt imponert ved første lytt på fredagskvelden , men etter å ha fått justert litt på plasseringen og kalibrert meg gjennom lørdagen så har ting blitt MEGET bra her nå synes jeg :)

    Utrolig åpne og med en dynamikk av en annen verden , bassen sitter også som et skudd her nå :)

    I'm in love :)
    IMG_4060.jpg
    IMG_4208.jpg
    IMG_4209.jpg
    IMG_4210.jpg
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Torolan, gratulerer med flotte høyttalere! Og velkommen inn i Ø-klubben. Mitt førsteinntrykk av Ø Icon var helt det samme som ditt: Jeg ble satt ut av den åpne og dynamiske spillestilen. Pluss det presise fundamentet. (Som riktignok får hjelp av AS Subwoofer 2). Her er mitt oppsett:

    Ø_Icon_001.JPG


    Mvh Salty
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hei Torolan, gratulerer med flotte høyttalere! Og velkommen inn i Ø-klubben. Mitt førsteinntrykk av Ø Icon var helt det samme som ditt: Jeg ble satt ut av den åpne og dynamiske spillestilen. Pluss det presise fundamentet. (Som riktignok får hjelp av AS Subwoofer 2). Her er mitt oppsett:

    Vis vedlegget 559025

    Mvh Salty
    Jotakk for det [emoji2]
    Ja dette er virkelig morsomme høyttalere . Men ikke bare er dem morsomme , dem bretter ut lyden i lag på lag i alle retninger , så dette var moro ja[emoji2]
    Og AS subene passer meget bra inn ja , stramme og dynamiske som dem er.

    Merket du noe særlig endring ift. innspilling underveis eller ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ja da er det vel på tide å melde seg inn i klubben :)

    Jeg har hatt 3 lykkelige år med AS som fronter , men nå var det på tide å prøve noe annet synes jeg. (Er fortsatt AS-venn med 4 suber)

    Holder meg fortsatt til norske produkter , og denne gangen falt valget på Ø Icon :) Jeg hørte dem på Horten messa , og fikk dem ikke ut av hodet.

    Så noen uker senere og noen kroner fattigere , så fikk jeg endelige kloa i dem nå til helga:)

    Spenningen var stor på om jeg klarte å gjenskape inntrykket jeg hadde fra messa her hjemme... Og jeg var ikke helt imponert ved første lytt på fredagskvelden , men etter å ha fått justert litt på plasseringen og kalibrert meg gjennom lørdagen så har ting blitt MEGET bra her nå synes jeg :)

    Utrolig åpne og med en dynamikk av en annen verden , bassen sitter også som et skudd her nå :)

    I'm in love :)
    Vis vedlegget 558978 Vis vedlegget 558979 Vis vedlegget 558980 Vis vedlegget 558981
    Gratulerer med fantastiske høyttalere. Har selv hatt både AS Tower og Ø ikon, og Ø knuser AS så til de grader når det kommer til å formidle musikk.
    Skal vel sies at jeg aldri ble fortrolig med AS på musikk, men de var veldig gode til kino. Ø derimot er særdeles gode på musikk, og like gode på film. Men AS skal ha for at subbene er musikalske, så de liker jeg godt.

    Når det med tid og stunder kommer en større utgave av Ø kan det godt hende jeg blir Ø kunde igjen :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Torolan: Det gode førsteinntrykket rett ut av esken - unnskyld, KASSEN - bare forsterket seg under innspillingen. Men det var ingen dramatisk forskjell, etter min mening. En ting fortjener oppmerksomhet: De spiller enda mer uanstrengt nå. Det er virkelig en fryd å lytte til dem.

    En helt annen sak: Mitt lytterom er en kjellerstue, med kun 2 meters takhøyde, og med betong i tak og vegger. Jeg var derfor plaget av en del førsterefleksjoner, spesielt fra taket. Ø Icon horna har et helt annet spredningsmønster enn mine tidligere Usher høyttalere. De sprer lyden mindre, både horisontalt og spesielt vertikalt. Lyden treffer derfor taket bak lytteposisjon, og jeg unngår derfor ødeleggende førsterefleksjoner i stor grad. Lyden blir mer distinkt og "naturlig". Mer behagelig, om du vil.

    Mvh Salty
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Torolan: Det gode førsteinntrykket rett ut av esken - unnskyld, KASSEN - bare forsterket seg under innspillingen. Men det var ingen dramatisk forskjell, etter min mening. En ting fortjener oppmerksomhet: De spiller enda mer uanstrengt nå. Det er virkelig en fryd å lytte til dem.

    En helt annen sak: Mitt lytterom er en kjellerstue, med kun 2 meters takhøyde, og med betong i tak og vegger. Jeg var derfor plaget av en del førsterefleksjoner, spesielt fra taket. Ø Icon horna har et helt annet spredningsmønster enn mine tidligere Usher høyttalere. De sprer lyden mindre, både horisontalt og spesielt vertikalt. Lyden treffer derfor taket bak lytteposisjon, og jeg unngår derfor ødeleggende førsterefleksjoner i stor grad. Lyden blir mer distinkt og "naturlig". Mer behagelig, om du vil.

    Mvh Salty
    Ok , det høres bra ut :)
    Ja det med kontrollert spredning er nok absolutt være meget positivt i de fleste mindre rom. Merker at dette jeg også , selv om også AS har brukbar kontroll på dette , men ikke i samme grad virker det som :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er det vel på tide å melde seg inn i klubben :)

    Jeg har hatt 3 lykkelige år med AS som fronter , men nå var det på tide å prøve noe annet synes jeg. (Er fortsatt AS-venn med 4 suber)

    Holder meg fortsatt til norske produkter , og denne gangen falt valget på Ø Icon :) Jeg hørte dem på Horten messa , og fikk dem ikke ut av hodet.

    Så noen uker senere og noen kroner fattigere , så fikk jeg endelige kloa i dem nå til helga:)

    Spenningen var stor på om jeg klarte å gjenskape inntrykket jeg hadde fra messa her hjemme... Og jeg var ikke helt imponert ved første lytt på fredagskvelden , men etter å ha fått justert litt på plasseringen og kalibrert meg gjennom lørdagen så har ting blitt MEGET bra her nå synes jeg :)

    Utrolig åpne og med en dynamikk av en annen verden , bassen sitter også som et skudd her nå :)

    I'm in love :)
    Vis vedlegget 558978 Vis vedlegget 558979 Vis vedlegget 558980 Vis vedlegget 558981
    Gratulerer med fantastiske høyttalere. Har selv hatt både AS Tower og Ø ikon, og Ø knuser AS så til de grader når det kommer til å formidle musikk.
    Skal vel sies at jeg aldri ble fortrolig med AS på musikk, men de var veldig gode til kino. Ø derimot er særdeles gode på musikk, og like gode på film. Men AS skal ha for at subbene er musikalske, så de liker jeg godt.

    Når det med tid og stunder kommer en større utgave av Ø kan det godt hende jeg blir Ø kunde igjen :)
    Jotakk for det.
    Jeg har som sagt levd meget lykkelig med AS i 3 år jeg - og jeg synes dem fungerte meget bra på musikk også for min del og det jeg hadde å sammenligne med.

    Men ja , det er ikke vanskelig å høre at dette er en klasse opp , uten tvil - men det skal det jo også være mtp. pris :)

    Har ikke testa så mye på film enda , men er vel av den oppfatning at fungerer det på musikk , ja så funker det på film også :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Stille i tråden her nå, men koser meg fortsatt veldig med mine jeg. Noen som har fått testet en Ø audio som senter høyttaler? Tror jeg må ønske meg en Ø til av nissen til jul 2020... :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er litt stille her for tiden... Men jeg koser meg også veldig med mine Ø [emoji2]
    Jeg synes dem har åpnet seg opp enda litt etter en del spilling , og dem er veldig allsidige . Dem tar det meste av sjangere på strak arm , med rikelig med kraftreserver når det trengs !
    Og jeg kjenner meg godt igjen i Rognliens advarsler om at det er veldig fort gjort at man sitter å spiller mye høyere enn man tror [emoji2]
    Godt nytt år til alle Ø venner [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår til deg også.
    Kommer Ø Audio Icon tilbake i hula mi også over nyttår.
    Du klarer deg ikke uten nei [emoji12][emoji108]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei Torolan, gratulerer med flotte høyttalere! Og velkommen inn i Ø-klubben. Mitt førsteinntrykk av Ø Icon var helt det samme som ditt: Jeg ble satt ut av den åpne og dynamiske spillestilen. Pluss det presise fundamentet. (Som riktignok får hjelp av AS Subwoofer 2). Her er mitt oppsett:

    Vis vedlegget 559025

    Mvh Salty

    Flott oppsett dette - hvilke(n) effektforsterker er det du benytter?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.389
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei Torolan, gratulerer med flotte høyttalere! Og velkommen inn i Ø-klubben. Mitt førsteinntrykk av Ø Icon var helt det samme som ditt: Jeg ble satt ut av den åpne og dynamiske spillestilen. Pluss det presise fundamentet. (Som riktignok får hjelp av AS Subwoofer 2). Her er mitt oppsett:

    Vis vedlegget 559025

    Mvh Salty

    Flott oppsett dette - hvilke(n) effektforsterker er det du benytter?
    Ser utvilsomt ut som MI :)

    O
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Torolan, gratulerer med flotte høyttalere! Og velkommen inn i Ø-klubben. Mitt førsteinntrykk av Ø Icon var helt det samme som ditt: Jeg ble satt ut av den åpne og dynamiske spillestilen. Pluss det presise fundamentet. (Som riktignok får hjelp av AS Subwoofer 2). Her er mitt oppsett:

    Vis vedlegget 559025

    Mvh Salty

    Flott oppsett dette - hvilke(n) effektforsterker er det du benytter?
    Det er monoblokkene MI 17 Balanced Mono. Preampen er MI 23.5.

    Mvh Salty
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Håper noen av dere kommer til å prøve Vera på Ø :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Håper noen av dere kommer til å prøve Vera på Ø :)
    Jeg bruker ATI sin klase-d med de samme NC500 modulene som Vera har , og synes det spiller strålende :)

    Men nå har jeg ikke testet med noe annen amp her hjemme heller , så jeg kan jo ikke si at dette er beste matchen som er å oppdrive... Og så har jeg DSP til hjelp også , så jeg kan tune lyden litt dit jeg vil , så det er vel litt «juks» ;)
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Hei og godt nyttår:)

    Er det noen som har testet å porte bass portene på Ø? Og isåfall ka bruker dere? Er det mulig å kjøpe skum porter som passer?

    Aleksander
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Håper noen av dere kommer til å prøve Vera på Ø :)
    Jeg har brukt Vera på Ø i ca 2 uker nå.
Det er en knallmatch i mine ører.


    Bruker den foreløpig uten forforsterker, styrer lyden fra en Hegel HD25.
Med gain innstillingene på forsterkeren kan jeg bruke det meste av volumkontrollen på DAC`en.
Vet ikke om dette er grunnen til at det funker så bra, men det gjør det.



    Kommer til å prøve med forforsterker senere, men ikke no stress.

    

Har ikke testet så mye annet på Ø enda, men har spilt på Hegel Røst og H190, en Peachtree Grand Integrated samt en liten IFI Stereo 50 rørforsterker. Vera er i en annen klasse syntes jeg. 

Har heller ikke testet andre NCore forsterkere så kan ikke si noe om hvordan denne er i forhold til f.eks Nord. Men bare byggekvalitet og muligheten til gain innstilling er verdt litt ekstra. 



    Skal det oppgraderes mer på forsterker fronten må det i så fall bli en Vera til tror jeg.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Interresant lesning ja [emoji2] Jeg bruke selv ATI sin klasse-d variant med de samme NC500 modulene som Vera. Jeg synes også det spiller meget bra , men har nok også litt forskning til gode på dac/pre området. Jeg bruker nå Marantz surr-prosessoren min og den gjør en god jobb den , men må innrømme at det hadde vært moro å teste andre løsninger også. For det virker som Ø’ene kan respondere ganske bra på selv små endringer[emoji2] Men så er det så fordømt lettvint og fleksibelt med en god surr-pre mtp. subintegrering og gode lydopplevelsen fra alle mulige kilder...[emoji848]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Sist redigert:

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt mine Ø i et år nå, og liker de bare mer og mer.
    Jeg setter pris på de gode dynamiske egenskapene, og at det er høyttallere som
    fungerer godt i en normal stue. De spiller bra bass ift en relativ liten størrelse på kabinettet.
    At de kan stå relativt nært vegg, og de er tilgivende på ikke alt for perfekte innspillinger.
    De trenger nødvendigvis ikke en sillion watt for å spille bra, min Naim Nova funke;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn