ÅRGANGSTEST: Klipsch RF-3

RF3-0.jpg

Kort tid etter min spede begynnelse som hifi-skribent møtte jeg Klipsch, og det var f... meg en øreåpner så brutal at jeg deretter har vært så full av blomsterspråk at jeg har ertet på meg mer enn halvparten av verdens hifi-enstusiaster!

En gang svor jeg en hellig ed til daværende Klipsch-importør Olav Flugsrud (Audiocompaniet) at i mitt hushold skal det alltid befinne seg minst ett par Klipsch-høyttalere. Dette er vel gode 30 år siden, og jaggu har jeg holdt ord. De senere par år har det rett nok begrenset seg til et par Klipsch PA-høyttalere, så jeg fant ut at det var på tide å oppjustere husstandens Klipsch-beholdning. Og gammel kjærlighet ruster som kjent ikke, så da Audioaktøren i Horten hadde tatt inn et par gamle, helstrøkne RF-3 i innbytte, var jeg ikke sen om å handle....
Det var med RF-3 at en lang, glamorøs historie ble igangsatt, og den lever fortsatt i beste velgående. Den direkte etterfølgeren i dagens portefølje heter RP-8000F II, og mellom den nå mer enn 25 år gamle RF-3 og dagens variant over det samme tema, har det rent mye vann i havet. Det har medført en penere diskant og mindre hornklang, men det har gått litt opp og ned underveis, skal det sies. Da jeg ble presentert for første utgave av RF-3 var jeg solgt; rundt 10 000,- for over 25 år siden var en del for slike høyttalere, dagens variant tipper så vidt over 21 000,-, og spør du meg er det jævlig mye moro for pengene, for å si det rett ut. Etter denne første, ekstatiske kjærligheten har jeg eid følgende Klipsch-modeller: B-2, B-3, F-1, RF-3, RF-5, RF-52, RF-63, RF-7 Mk2, Heresy, Cornwall, og den nevnte PA-høyttaleren + et par bak- og senterkanaler og sikkert et par varianter jeg har glemt.... I tillegg har jeg hatt en rekke andre modeller hjemme for omtale, så man kan vel si at jeg har pådratt med en grei andel Klipsch-erfaringer etter hvert.

Men tilbake til dagens hedersgjest, RF-3, dette var starten på RF-serien tilbake i 1999, og den ble bygget i kun 2 år før MK2-varianten så dagens lys. Det var den sistnevnte jeg eide en stund, og jeg var litt redd for å bli skuffet over MK1, helt til jeg satte meg inn i forskjellene mellom Mk1 og 2. Sannheten er nemlig at disse høyttalerne er praktisk talt identiske; Mk2 fikk Monster kabler på innsiden, samt en litt bedre innfesting av bassporten. Og nøyaktig der slutter forskjellene, så dette bekymrer meg lite og ikkeno'. Og for å ta tallene, så ser vi på en toveis høyttaler med 2 x 8-tommer i bunn, og en 1-toms kompresjonsdriver i et Tractrix horn på toppen. Hornet har hovedrollen ned til 1975 Hz, der et ganske slakt filter leverer oppgaven over til Ceralloy-elementene i bunn. Klipsch juger på seg 98 dB / 1W / 1m, det er selvsagt ikke sant, men de fleste juger omtrent like mye på følsomhet, så det oppleves forholdsmessig korrekt om man sammenligner med andre høyttalertyper. Videre leverer de varene ned til 37 Hz innenfor -3 dB, det er relativt greit, uten at det er de mest brutale Klipsch‘er i bassområdet. God motorkraft (les: store magneter) driver de lette og stive basselementene, så totalvekta på høyttalerne ender på respektable 20 kilo hver. Byggekvaliteten er vel sånn passe; RF 5, 7, 63 og 83 var kledd i ekte finér, mens de andre RF'ne måtte nøye seg med noen folierte plastikgreier, og tar seg unektelig noget billige ut, rent estetisk. MK1 utgaven av RF-3 (og en del andre RF'r for den del) hadde dårlig feste på bassporten, og den åpningen sitter perfekt til for løfting, så det går som det må. Mitt tips er å kline på noe silikon eller Tek7, da sitter det for alltid...

Les hele Håkon sin årgangstest av RF-3 i Audiophile.no

RF3-6.JPG

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.548
Link til alle artikler
531
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING: Tanita Tikaram - Liar (Love Isn`t a Right). Karakterfull musikk frå en halvveteran

PLATESMAKING: Tanita Tikaram - Liar (Love Isn`t a Right). Karakterfull musikk frå en halvveteran

• 0
De av oss som syns at musikken gikk litt i vasken på 80-tallet opplevde selvfølgelig likevel en rekke hyggelige overraskelser etter at 70-tallet var ugjenkallelig over. En av disse musikalske...
Fortsett
Audiophile.no
Keel SE og Klimax Radikal - oppgraderinger til Linn LP12 Klimax

Keel SE og Klimax Radikal - oppgraderinger til Linn LP12 Klimax

• 12
Linn har presentert to oppgraderinger for LP12. I likhet med oppgraderingen Bedrok-plint som ble introdusert i februar er heller ikke Keel SE og Klimax Radikal beregnet for veldig sarte sjeler...
Fortsett
Audiophile.no
Hifimessen i Horten 2025 – Del 3: Karl Erik sine inntrykk

Hifimessen i Horten 2025 – Del 3: Karl Erik sine inntrykk

• 5
Etter en oppseiling til Hortenmessa i de to forutgående dagene, med hyggelige og informative besøk hos Duet Audio, Stereofil og Eksakt HiFi, var hjerte og hjerne sånn noenlunde i synk med ørene da...
Fortsett
Audiophile.no
Håkon Rognlien ny skribent i Audiophile.no

Håkon Rognlien ny skribent i Audiophile.no

• 21
Hifimesser kan være fruktbare på mange ulike måter. Noen får en øreåpner for nye produkter som de liker, eller kanskje til og med misliker, mens utstillere får eksponert sine produkter for nye...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Et fyrtårn med to sidefyr, og et par skamfulle gleder

PLATESMAKING: Et fyrtårn med to sidefyr, og et par skamfulle gleder

• 0
Denne gangen har jeg valgt å gå tilbake til gamle «synder» med å smake på fem plater i en slurk. Og grunnen er at det var så mange utgivelser jeg bare måtte ha smakt på før de gikk ut på dato...
Fortsett
Audiophile.no
Denon AVC-X2850H – Ny forbedret mellomklassereceiver

Denon AVC-X2850H – Ny forbedret mellomklassereceiver

• 0
Denon har for kort tid siden lansert en ny AV-receiver i mellomklassen. AVC-X2850H har en rekke forbedringer sammenlignet med AVR-2800H Denons nyeste tilskudd i X-serien, AVC-X2850H, bygger...
Fortsett
Topp Bunn