Årets skive mkII

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Årets skive tråden til om.s ble ikke spesielt lang. Det er fullt mulig å spekulere i hvorfor, men jeg skal ikke gå ned den veien akkurat nå. 2006 var et meget godt musikkår, og daglig oppdager jeg nye artister som gav ut glimrende musikk. Det som er åpenbart er at norske medier kun evner å dekke og omtale en liten brøkdel av det som skjer internasjonalt, og desverre er det slik at de tenderer å skrive om de samme artistene slik at mangfoldet og de overraskende outsiderene uteblir.

For å bøte på dette anbefaler jeg de som har interesse av slikt å ta en titt på denne listen fra Pitchfork´s skribenter over de beste utgivelsene fra 2006. De av dere som faktisk gjør et stykke research med utgangspunkt i disse anbefalingene er garantert lytteopplevelser dere ikke var klar over eksisterte.

http://www.pitchforkmedia.com/article/feature/40124/Staff_List_2006_Individual_Albums_Lists
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Gikk inn på linken og snoka litt, så at Grizzly Bear - Yellow House var med på 13 av listene, (må jo være bra)
Leste anmeldelsen og dette lovet jo godt;- fant et sted hvor en kunne høre fra denne plata.
For no dritt, salongmusikk for melkebarer. Tror det er for mye hype på disse listene gitt.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Gikk inn på linken og snoka litt, så at Grizzly Bear - Yellow House var med på 13 av listene, (må jo være bra)
Leste anmeldelsen og dette lovet jo godt;- fant et sted hvor en kunne høre fra denne plata.
For no dritt, salongmusikk for melkebarer. Tror det er for mye hype på disse listene gitt.

Jada. Grizzly Bear suger og all den gode musikken ble laget på 60 og 70 tallet. Du har skjønt det.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.849
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fant også Joanna Newsom på flere av dem. Verre pubertær heismusikk og toneløs klimpring har jeg ikke hørt i år. Hype opp og hype i mente!
mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Fant også Joanna Newsom på flere av dem. Verre pubertær heismusikk og toneløs klimpring har jeg ikke hørt i år. Hype opp og hype i mente!
                                mvh
Nok en morroklump. Dette kan jo bli riktig så lystelig ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.849
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nok en morroklump. Dette kan jo bli riktig så lystelig  ;D
Kjøpte skiva. Hater den. Hadde hatt mer moro av å brenne opp pengene.
Heldigvis er det ingen som tvinger deg til å synes det samme. ;)
                              mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Kjøpte skiva. Hater den. Hadde hatt mer moro av å brenne opp pengene.
Heldigvis er det ingen som tvinger deg til å synes det samme. ;)
                              mvh
Hat, altså..... Her må det ligge noe annet bak. En bitter kjærlighetshistorie. Tap av verdighet. Det må jo uansett ha vært en enorm skuffelse. Jeg mener; du sto der i butikken med skiven i nevene, og 200 lappen krøllet i lomma. Forventningene var spent til bristepunktet, du kommer hjem putter skiva i spilleren, men hva skjer? Harpeklimpring og en skjærende kvinnestemme..... Hat. Hva ventet du deg egentlig? Hvordan kunne denne uskyldens forventning bli forvandlet til hat mot musikken til en 24 år gammel harpist fra California? Hva var det i denne musikken som fremkalte disse sterke følelsene i deg? Hat.....
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.849
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hat, altså..... Her må det ligge noe annet bak. En bitter kjærlighetshistorie. Tap av verdighet. Det må jo uansett ha vært en enorm skuffelse. Jeg mener; du sto der i butikken med skiven i nevene, og 200 lappen krøllet i lomma. Forventningene var spent til bristepunktet, du kommer hjem putter skiva i spilleren, men hva skjer? Harpeklimpring og en skjærende kvinnestemme..... Hat. Hva ventet du deg egentlig? Hvordan kunne denne uskyldens forventning bli forvandlet til hat mot musikken til en 24 år gammel harpist fra California? Hva var det i denne musikken som fremkalte disse sterke følelsene i deg? Hat.....
Du må da ikke blande damer og kjærlighet inn her, musikk er viktig.
Jeg kjøpte skiva fordi den hadde fått gode kritikker i flere hifiblader. At det var harpe med var derfor ingen bombe. I verste fall kunne jeg jo kikket på coveret.
I den kritikken som var utslaggivende for at jeg kjøpte skiva, sto det bl.a. at man burde høre den flere ganger før man skjønte hvor bra det var...
Som sagt, så gjort.
Etter tre gjennomhøringer er jeg fremdeles ikke i stand til å få med meg hvor en sang slutter og neste sang begynner! Dette er ikke bra, men beintfram kjedelig.
Og jeg hater kjedelig musikk.
mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Vanskelig å si hva som var fjorårets skive blant de vel over 500 nyankomne til samlingen. Ble mest jazz, klassisk og østeuropeisk folk/psykedelia/prog, mens de fleste navn på VG listen er for meg ukjente så vel som uinteressante. Syntes ellers at mine gamle helter Young og Dylan mer enn innfridde forventningene med sine utgivelser.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Du må da ikke blande damer og kjærlighet inn her, musikk er viktig.
Jeg kjøpte skiva fordi den hadde fått gode kritikker i flere hifiblader. At det var harpe med var derfor ingen bombe. I verste fall kunne jeg jo kikket på coveret.
I den kritikken som var utslaggivende for at jeg kjøpte skiva, sto det bl.a. at man burde høre den flere ganger før man skjønte hvor bra det var...
Som sagt, så gjort.
Etter tre gjennomhøringer er jeg fremdeles ikke i stand til å få med meg hvor en sang slutter og neste sang begynner!  Dette er ikke bra, men beintfram kjedelig.
Og jeg hater kjedelig musikk.
                               mvh

Moralen i historien (og den er jeg helt enig i) er følgende:
Ikke stol på kritikker av musikk skrevet i hifi-blader.

Dette tror jeg det faktisk er mulig å dra en lengre slutning av, og som rett og slett har en konklusjon som følger:

Audiofile har ikke peiling på musikk. Sånn er det med den saken. (Finnes selvfølgelig unntak, som deg, Boffen, meg og noruego  ;D )
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.849
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Moralen i historien (og den er jeg helt enig i) er følgende:
Ikke stol på kritikker av musikk skrevet i hifi-blader.

Dette tror jeg det faktisk er mulig å dra en lengre slutning av, og som rett og slett har en konklusjon som følger:

Audiofile har ikke peiling på musikk. Sånn er det med den saken. (Finnes selvfølgelig unntak, som deg, Boffen, meg og noruego  ;D )
;D ;D ;D
mvh
 
O

om.s

Gjest
Siden min forrige tråd omhandlet 06 kan jeg heller röpe noen av mine forventninger til 07, om noen måneder (litt usikker på korrekt dato her..) så slipper "Jesse Sykes & The Sweethereafter" sin trdeje skive, den passer vel egentlig best under Americana ,men hennes melankolske og litt mörke stil passer ypperlig til rödvin, som jeg forresten skal hjemfra jobb og nyte nå, god helg...

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.555
Antall liker
9.723
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jada. Grizzly Bear suger og all den gode musikken ble laget på 60 og 70 tallet. Du har skjønt det.
Mener du 1670, 1770 eller 1870-tallet?
 
Topp Bunn