Årets kvartettvarp?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
MDT er en gullgruve og en skattkiste!

Siden vi er i gang med anbefalinger ser jeg at de har Pollinis berømte innspilling av Beethovens sene pianosonater, og Pierre Fournier med Bachs cello-suiter, begge dobbelt-cder, til £5.96 for stykket. Løp og kjøp!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4497402.htm
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4497112.htm
Dermed er jeg blitt stamkunde hos MDT. "Velcome back" og greier. ;D

Jeg var på introduksjonskurs i ACEM meditasjon for mange herrens år siden. Vi fikk utdelt en metodelyd som vi skulle konse på. Min konklusjon: Akkurat samme avkoplingseffekt som å høre på musikk, bare mye kjedeligere og uten det musikalske utbyttet.

Det har vært travelt i det sist. Nå satser jeg på en rolig påske med litt, nei mye, B & B meditasjon. (Bach og Beethoven).

PS,
Takk for tipset Bach_Man.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Den der frister, ja :). Det skal vel være en av referansene. I boka jeg leste (som forøvrig er en av de beste jeg har lest!!), omtales først og fremst innspillingen med the Million Dollar Trio; d.v.s. Heifetz og Rubinstein. Oistrakh Trio og Suk Trio nevnes også. Det hadde vært artig og hatt en av disse litt eldre innspillingene i tillegg til Beaux Arts. Noen som har hørt noe av dette? Boka omtaler først og fremst Archduke-trioen.
En annen legendarisk innspilling av Erkehertug-trioen er Cortot, Thibaud og Casals fra 20-tallet. Den får på EMI med forbausende bra lyd, alderen tatt i betraktning. Tror den finnes på Naxos historical også:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5669862.htm
 
K

kbwh

Gjest
Selv har jeg nettopp bestilt Beethovens sene kvartetter med Quartetto Italiano. Noen som har hørt disse?
Jeg har dem (i en komplettboks riktignok). Regnes som en av referansene, og står seg svæer godt ved siden av Takacs, Busch, Veronika og gutta, og et par andre.
Se ellers tråden erato har linket til helt øverst i denne tråden.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
I det hele tatt altfor mye på tilbud nå, hele Harmonia Mundi, Hyperion, Naivee, Chandos, Orfeo, Universal etc.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det gjelds å holde hodet kaldt og ikke la seg presse. Jeg har vært kunde i noen år og kan bekrefte at når ett interessant tilbud går ut dukker det alltid opp noe nytt og interessant. Så slapp av folkens!
 
K

kbwh

Gjest
Absolutt! Mosaiques er en glimrende kvartett, og Haydn-innspillingene deres kan trygt anskaffes.
...og siden jeg har dem i op. 33, 74 og 77 fra før har jeg en ide om hva jeg får ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan bekrefte at jeg har den ja; og har sett de live i Beethoven/Mozart. Herlig musikk i fine innspillinger.

Et lite Hurra ! ! ! !  for at en kvartettråd kan gå over tre sider (selv med litt avsporinger); en ære som vanligvis bare blir kabeltråder og inflammatoriske off-topic tråder til del.

Tre sider uten personangrep; er det noe av en rekord?
 
K

kbwh

Gjest
Bare vent til noen kommer og påstår at Veronika ikke kan spille bratsj...
 
K

kbwh

Gjest
...og DER avslørte erato den egentlige grunnen til sine anbefalinger av Hagenkvartetten. Hjemme sitter han kun og ser på omslagsbilder og på konsert går han bare for å se...

Slutt på tøyset fra min side. MDT har Tokyo-kvartettens Bartok billig. Skulle jeg starte min tur inn i Bartokland med dem, eller f.eks, ja nettopp, Hagen (som har et veldig flott omslagsbilde forøvrig)?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Et lite Hurra ! ! ! ! for at en kvartettråd kan gå over tre sider (selv med litt avsporinger);
I følge månedens Gramophone er jo kvartettformatet blitt et lokomotiv for den klassiske musikken. Personlig skulle jeg gjerne sett at det ble holdt flere kvartett-konserter.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
MDT selger akkurat nå Beethovens sene strykekvartetter (inkl. op. 95) på 3 CDer med Takacs-kvartetten for £14!
Click&Buy FSF!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/4708492.htm
Takk for tips. Dette var utrolig bra saker og for en innspilling ;D Det er virkelig gøy å høre så bra fremført klassisk musikk. Dette er en innertier og et manifest for at det er en grunn til å kjøpe bra hifi.....
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Og hva mener den Beethoven-trøtte Bx?
Så fikk jeg endelig satt meg ned en sen nattestime med Takacs-kvartettens tolkning av opus 127 og 131. Det var egentlig alt for sent på natt - men en liten smakebit tar jo ikke all verdens tid.

De aller første tonene som kommer ut sier ikke så mye om hva som følger, og det første jeg la merke til var lydsignaturen i opptak og miksing. Jeg syntes det var litt for mye peiskos og gløgg, og skulle gjerne hatt mere bitt og definisjon, og kjølig luft rundt instrumentene. Jeg har enkelte opptak med kammermusikk der det enkelte instrument står mye tydeligere fram, og jeg liker nærfeltslyd når musikken tillater det. Så på lydsiden var det litt mer avrundet i kantene enn jeg foretrekker. Men bare litt; det viste seg snart at lydbildet ikke sto ikke i veien for musikken.

Det tok nemlig ikke lang tid før kvartetten hadde min fulle oppmerksomhet. Allerede tidlig i 1. satsen blir det malt fram nydelige meloditemaer med en nerve og intensitet som jeg ville ha store problemer med å forholde meg likegyldig til, selv om jeg skulle prøve. Mange av partiene minnet litt om Mozart på sitt beste - der det ene nydelige melodiske tema flettes inn i det andre. Men det jeg hørte nå appellerte til et større emosjonelt register hos meg og med en større intensitet enn jeg er vant til hos Mozart. Førstesatsen på opus 127 er alene verdt pengene. Men det synes jeg egentlig gjelder de aller fleste satsene. For dette var bra absolutt hele veien.

Jeg vil ikke si at jeg har vært "Beethoven-trøtt". 8)

Det er bare det at han ikke har nådd helt inn før. Men i dag er jeg kanskje Beethoven-trøtt. Han holdt meg lenge oppe i natt.......

Bach_man skrev:
Musikken er i seg selv svært særpreget og vanskelig å beskrive i ord, yttersatsene har et ustadig preg, et konstant driv for å utvikle temaene og komme seg videre. Mens de langsomme satsene - variasjonssatser alle som en - er blant de lengste og mest inderlig personlige som kan høres.
.....

dette er musikk man skal lytte til (gjerne alene i natten med et glass vin)og utvikle et årelangt forhold til, selv om man kanskje ikke faller pladask for ved første gjennomlytting.
Jeg synes Bach-man beskrev musikken ganske bra. Og det høres ut til å være musikk som bare blir bedre med tiden. Dog et lite forbehold fra aller siste setning: Jeg var nemlig hekta etter to minutter. Jeg er redd det kan ta litt tid før jeg når gjennom alle tre CD-ene: Så snart den første CD-en var ferdig - ja så måtte jeg bare sette den på igjen fra starten.

Dette var sterke saker ;D
 
K

kbwh

Gjest
De aller første tonene som kommer ut sier ikke så mye om hva som følger, og det første jeg la merke til var lydsignaturen i opptak og miksing. Jeg syntes det var litt for mye peiskos og gløgg, og skulle gjerne hatt mere bitt og definisjon, og kjølig luft rundt instrumentene. Jeg har enkelte opptak med kammermusikk der det enkelte instrument står mye tydeligere fram, og jeg liker nærfeltslyd når musikken tillater det. Så på lydsiden var det litt mer avrundet i kantene enn jeg foretrekker. Men bare litt; det viste seg snart at lydbildet ikke sto ikke i  veien for musikken.
Pussig hvordan egne preferanser slår ut.
Jeg tror aldri jeg har hørt en strykekvartett blitt presentert med så høy troverdighet i heimen. De 4 sitter i et veldefinert rom og spiller, strykeinstrumentenes mildt sagt pussige utstrålingsmønster er troverdig formidlet og dynamikken i opptaket virker fullstendig ubegrenset.

Det er forøvrig hyggelig at du ikke har kjøpt katta i sekken  :D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Flott at du likte musikken. Jeg kunne kanskje legge til at jeg synes Beethovens spøkefullhet ofte kommer til uttrykk i disse stykkene, f.eks. forekommer det svært brå stemningsskifter, der en lystig marsj kan avløse den dypeste sorg, eller som i førstesatsen på op. 130 der langsomt dvelende spill med jevne mellomrom blir abrupt avbrutt av noe som vel kan beskrives som infernalsk dans (og som også innvarsler Grosse Fuge-finalen).

Anekdoten som er beskrevet i linernotene om opphavet til "muss es sein?"-fugen i op. 135 er jo også herlig, og forteller litt om Beethovens karakter.

Om du ønsker at hvert instrument skal stå tydeligere frem, kan kanskje Hagen-kvartetten være interessant. De får vel kanskje bedre frem arkitekturen i stykkene, om det enn går litt på bekostning av sanselighet. Men dette er nok mer et utslag av spillemåte enn av lydbildet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Jeg håper Hagen-kvartetten etterhvert trer tydeligere fram hos meg.

Bestilte på fredag, sendt i dag. Bedre responstid enn cdon.no, men kan ikke måle seg med play.com, som alltid sender samme dag. Men greit å få musikken til påske...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kan bekrefte at jeg har den ja; og har sett de live i Beethoven/Mozart. Herlig musikk i fine innspillinger.

Et lite Hurra ! ! ! !  for at en kvartettråd kan gå over tre sider (selv med litt avsporinger); en ære som vanligvis bare blir kabeltråder og inflammatoriske off-topic tråder til del.

Tre sider uten personangrep; er det noe av en rekord?
Å, nei da! :)

Kikk på "Naim tråden"...laaaaaaangt igjen! ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Flott at du likte musikken. Jeg kunne kanskje legge til at jeg synes Beethovens spøkefullhet ofte kommer til uttrykk i disse stykkene, f.eks. forekommer det svært brå stemningsskifter, der en lystig marsj kan avløse den dypeste sorg, eller som i førstesatsen på op. 130 der langsomt dvelende spill med jevne mellomrom blir abrupt avbrutt av noe som vel kan beskrives som infernalsk dans (og som også innvarsler Grosse Fuge-finalen).

Anekdoten som er beskrevet i linernotene om opphavet til "muss es sein?"-fugen i op. 135 er jo også herlig, og forteller litt om Beethovens karakter.

Om du ønsker at hvert instrument skal stå tydeligere frem, kan kanskje Hagen-kvartetten være interessant. De får vel kanskje bedre frem arkitekturen i stykkene, om det enn går litt på bekostning av sanselighet. Men dette er nok mer et utslag av spillemåte enn av lydbildet.
Da jeg skrev den lille betenkningen på lyden så trodde jeg det var noe med kuløren i direktelyden som ikke gikk helt hjem. I dag tok jeg en grundig sjekk. Det er faktisk presentasjonen av rommet som ikke fungerer helt i mitt godt dempede rom. Jeg klarer ikke å høre hva slags rom de spiller i. Jeg får mange motstridende clues. Men det gjør ikke noe. For her glemmer man uansett tid og sted etter kort tid :D

Jeg ser ikke bort fra at jeg prøver meg på Hagen kvartett også, basert på Awe sin anbefaling. Når det er sagt så var det sanseligheten som Takacs får fram som gjorde at dette gikk rett hjem hos meg med en gang.

PS: Har du tenkt å leve opp til nicket ditt og kjøre en Bach-tråd snart?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Etter noe mere lytting kom rommet på plass også. Psykoakustikk er i grunnen en pussig ting....
 
K

kbwh

Gjest
...og siden jeg har dem i op. 33, 74  og 77 fra før har jeg en ide om hva jeg får  ;)
Det skal selvfølgelig være op. 76 og ikke 74. "Keiserkvartetten" med den tyske nasjonalsangen i er en av de seks kom jeg på.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
PS: Har du tenkt å leve opp til nicket ditt og kjøre en Bach-tråd snart?
Når sant skal sies, så har jeg vært nokså utro mot Bach i det siste. Men når troen på musikken trenger å gjenopprettes etter lange utflukter inn i romantikken, så er det Bach som gjør den jobben.
 
Topp Bunn