Årets kvartettvarp?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Her er det bare å spre de glade budskapet ja. Men jeg tror tilbudet snart går ut, så man må ikke nøle.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Her er det bare å spre de glade budskapet ja. Men jeg tror tilbudet snart går ut, så man må ikke nøle.
Sånne tips liker jeg. Bare å legge inn litt info og så vente på postmannen ;D

Så vil tiden vise om jeg får sansen. Jeg har alle Beethowen symfoniene og litt til, men jo mer kjent verkene er jo mindre får jeg utav dem. Men han er jo en "talentfull eldre herre" så han fortjener vel noen sjanser til.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Beethovens sene strykekvartetter er totalt forskjellig fra symfoniene og de tidligere strykekvartettene, og i grunnen all annen musikk som var komponert inntil det tidspunktet. Den niende symfonien og Missa Solemnis er vel egentlig de eneste orkesterverkene som tilhører samme kreative periode.

Musikken er i seg selv svært særpreget og vanskelig å beskrive i ord, yttersatsene har et ustadig preg, et konstant driv for å utvikle temaene og komme seg videre. Mens de langsomme satsene - variasjonssatser alle som en - er blant de lengste og mest inderlig personlige som kan høres.

Denne musikken har et rykte på seg for å være et av de definitive høydepunktene i musikkhistorien, og en kvartett som spiller inn disse stykkene vet at den har nådd førstedivisjon.

Men alt dette er i og for seg irrelevant, dette er musikk man skal lytte til (gjerne alene i natten med et glass vin)og utvikle et årelangt forhold til, selv om man kanskje ikke faller pladask for ved første gjennomlytting.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja og Amen. Den største musikk som er skrevet.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Det høres ut som jeg har godsaker i vente.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Alt tilsier anskaffelse av disse innspillingene, derom ingen tvil. Jeg kan likevel ikke skjule min sterke og voksende begeistring for Hagen Quartett i dette repertoaret. Det er sterkere, villere, mer ekstremt og mer direkte emosjonelt. For bare få år siden ville det vært utenkelig å fremføre Beethoven slik! Gjennom sitt mot, sin oppriktighet og sitt kompromissløse arbeid har denne kvartetten vist at det går an. Og at denne musikken i seg selv er så ekstrem at den tåler det. Ja, ikke bare tåler det, men vokser på det.

Dette handler ikke om eksesser eller ekstreme virkemidler per se. Ikke eksperimenter for eksperimentenes skyld. Det er gjennomtenkt. Hver ny lytteseanse bekrefter hva instinktene og følelsene sa den første gangen. Studier av notene likeså.

Ingen innspillinger av de sene kvartettene er best. Man kan ikke få en endelig versjon av noe uendelig. Men man kan utvikle seg. Hva man på et tidspunkt foretrekker, avhenger trolig av temperament, omstendigheter og livsfase.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skulle til å si i forrige post at for mange innspillinger av disse kvartettene er det ikke mulig å ha. Og hva jeg liker er omtalt i annen post. Hagen, Takacs, Talich og Busch er mine referanser.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Kjøpt og betalt. Hjertelig takk for tipset :)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har eid disse verkene en 6-7 års tid nå. Gitt norske menns gjennomsnittlige levealder skulle jeg ha godt 30 år til på meg til å skjønne bæra.
At det ikke går an å ha for mange innspillinger av denne musikken er jeg fullstendig enig i.

Jeg ser ellers at jeg tenderer i retning kammermusikk etter som årene går. Kommunikasjonen mellom utøverne er direkte i slik musikk (drister meg til å trekke en sammenlikning til gode rocknrollband...) og som lytter føler jeg meg generelt mer involvert enn når jeg lytter til store orkesterverker.

Det er så mye jeg mangler av musikk for strykekvartett: Haydns Op. 20 og de 6 kvartettene til Bartok er de øverste på hull-listen akkurat nå. Men hey - dette er ikke listepop. Jeg kan ta det etterhvert.

Og Hagenvartetten? Jeg har ikke hørt dem i Beethoven, men er svak for Veronica. Ikke si det til kona.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har sett Veronica Live.

Har hørt på Beethoven og Bartok (som er den andre store kvartettsyklusen ) regelmassig i 30 år. Og de har fortsatt mye å gi; finnes knapt mer slitesterk musikk.

Og orkestermusikk nytes best i store saler; helt enig i at det er noe med kammermsuikk som gir en nerve som ligner mer på improvisasjonsmusikk. Har også hørt mer og mer på sang; lieder, barokkantater (som også er en form for kammermusikk) i mindre ensambler de senere år.

I større verker finner jeg mest nerve i fiolinkonserter, der har man samme dialogen/nerven og fiolinens flotte intonasjonsmuligheter gir en stemning og fleksibilitet som mer ligner den man får når man hører på en dyktig jazzsanger.

Men for all del; greitt med en utblåsning med Mahler eller Prokofiev av og til.
 
K

kbwh

Gjest
Kjøpt og betalt. Hjertelig takk for tipset :)
Lurer på om du kjenner musikken fra før, Styx, og hva dine første reaksjoner er.
Og hva mener den Beethoven-trøtte Bx?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Lurer på om du kjenner musikken fra før, Styx, og hva dine første reaksjoner er.
Og hva mener den Beethoven-trøtte Bx?
Jeg kjenner ikke musikken fra før, men er ganske åpensinnet av meg. Og da jeg sa "kjøpt" mente jeg egentlig bestilt, så lytteinntrykk får vente en ukes tid ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Og hva mener den Beethoven-trøtte Bx?
Jeg venter på postmannen.

Jeg skal gi en tilbakemelding når jeg har fått snurret nyerhvervelsene noen runder.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Hmmm...
Nå kostet den £23.

Jeg bestilte BEETHOVEN String Quartets Opus 127 & 132. Hagen quartett i stedet.... :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Veronica, Veronica...
sterk, vill og emosjonell...
Dette er jeg spent på.

Av Beethoven har jeg bare 5. symfoni, men hører den sjeldent, ikke all verden til innspilling. Er egentlig ganske grønn på klassisk, men sist jeg hørte en strykekvartett, i Nidarosdomen for et par år siden, ble jeg nokså revet med.
 
K

kbwh

Gjest
Beethovens 5. ja. Prøv denne og se om det ikke løsner. Dette er en av de få etablerte "ingen over, nesten ingen ved siden" innspillingene innen klassisk musikk.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Det ser ut til å være en sacd. Er den bra på vanlig cd også, med en habil cd-spiller?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har den forrige utgaven og den første cd-utgaven (og LPen). Generelt blir lydkvaliteten bedre for hver remaster DG gjør.
Det er en hybrid med hurramegrundt og tokanals SACD og CD. CD-sporet er sikkert helt supert. Uansett blir det ikke lyden du kommer til å konsentrere deg om.
Hvis du vil gjøre det billigere tar du forrige utgave:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/4474002.htm
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Ok, takk for tipset. Håper MDT har hyggelig leveringstid. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hmmm...
Nå kostet den £23.

Jeg bestilte BEETHOVEN String Quartets Opus 127 & 132. Hagen quartett i stedet.... :)
Tilbudet gikk ut den 27.3 etter å ha vart siden i sommer....
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg er imponert over nysgjerrigheten og viljen til å pløye ny mark her. Slikt kan det komme mye godt ut av. Hell og lykke på reisen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Når man er så heldig stilt å ha erfarne fjellfolk til rådighet så blir det jo alt for dumt å holde seg i sin egen lekegrind hele veien.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Nettop. Det er morsomt å pløye ny mark når noen kan fortelle hvor det ligger god jord gjemt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De som gikk glipp av Takacs i Beethoven på mdt.co.uk kan jo trøste seg med ett av tidenens tilbud (som går frem til 24. april): Mitsudo Uchidas innspillinger av Schuberts klaversonater - referanseinnspillinger av en av de få sonatesykluser som matcher Beethovens, på 8 CDer til 13,6 engelske pund (etter VAT)! Og med på kjøpet får man de vidunderlige impromptuene.

Jeg har sett settet i norske butikker til 499 - og selv det er gitt vekk i forhold til kvaliteten og musikkens betydning. Har man råd til å la være?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk. Pollini må nok kjøpes; faller i kategorien har man råd til å la være.

Får hive på denne og:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//C646051A.htm

Milhauds 2. fiolinkonsert er hans beste verk og blant de 5-6 beste fiolinkonsertene fra forrige århundre. Den lyriske og syngende midtsatsen er noe av det vakreste som er skrevet; klangen ånder middelhav og provencalske åssider (Milhaud var født i Arles).

Kommer greitt under 200 grensa; snakk om skatter for samme pris som Britneys siste .............. :-(
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Dette var virkelig vakkert, og på en skala som jeg er mer komfortabel med enn de store symfoniene. Takk igjen! Anbefales :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Alltid greit med anbefalinger som ligger litt utenfor den opptråkkede løypen, så jeg takker for Milhaud-tipset.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Post tilbake da når du har hørt den; har to innspillinger av konserten men ikke denne (som jeg kommer til å bestille straks jeg får tatt unna en del andre innkjøp). Abbados Brahms sett, komplette Schubertsanger på Hyperion, osv, osv tar tid :); sitter forresten og hører på Junipher Greenes herlige Friendship for øyeblikket, kjøpt på platekompaniet på fredag! Har sett Junipher Greene live på tidlig 70-tall med akkurat denne besetningen; strålende konsert.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Beethovens 5. ja. Prøv denne og se om det ikke løsner. Dette er en av de få etablerte "ingen over, nesten ingen ved siden" innspillingene innen klassisk musikk.
Ser at det er en del som foretrekker faren til Carlos Kleiber når det gjelder Beethoven's 5; altså med Erich Kleiber. Det virker som denne familien hadde kontroll på Beethoven, ja :).

Ellers er det jo mange gode tilbud på MDT. det mest spektakulære er vel Kempff's referanse innspilling (sammen med Schnabel kanskje) av Beethovens samlede piano-sonater til £21.28 (best å ha en kamerat som bor i England som kan ta den med seg hjem for deg gjennom tollen). Dette er snakk om den legendariske mono-syklusen fra 50-tallet.

Eller så har MDT nyutgivelsene av Schubert pianosonatene til Radu Lupu som jo er en referanse når det gjelder disse til £8.94.

Selv har jeg nettopp bestilt Beethovens sene kvartetter med Quartetto Italiano. Noen som har hørt disse? Jeg kunne også tenkt meg en fin innspillingav Beethovens piano-trioer. Dette da jeg nettopp har lest Murakamis "Kafka på stranden" hvor det var en del skrevet om disse, og dette har gjort meg meget nysgjerrig.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Den der frister, ja :). Det skal vel være en av referansene. I boka jeg leste (som forøvrig er en av de beste jeg har lest!!), omtales først og fremst innspillingen med the Million Dollar Trio; d.v.s. Heifetz og Rubinstein. Oistrakh Trio og Suk Trio nevnes også. Det hadde vært artig og hatt en av disse litt eldre innspillingene i tillegg til Beaux Arts. Noen som har hørt noe av dette? Boka omtaler først og fremst Archduke-trioen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dessverre er RCA katalogen i sørgelig forfatning etter fusjonen med BMG så mitt inntrykk er at Heifetz og Rubinstein er vanskelig tilgjengelig.

En del russiske innspillinger kommer etter hvert på div billigmerker, men kan ikke huske noe med Oistrakh Trio for tiden.

Ellers er det å si at nesten alt med den store fiolinisten Josef Suk er gull; Beethovens fiolinsonater på Supraphon feks og Brahms trioene på Decca (med Starker/Katchen).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
PS og Horowitz vel? Heifetz og Rubinstein er gode, men selv ikke de utgjør vel en trio.
 

piip

Medlem
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Hei!
Har ikke noen erfaring med å bestille CD'er utenlands, men med disse entusiastiske anbefalingene må jeg bare prøve!
Noen som kan gi en rask beskrivelse av hvordan man holder seg under 200-grensa?
Er det så enkelt som pund * kurs < 200 ?
Eller må frakt legges til innen 200 ?

mvh
piip
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Topp Bunn