Årets CES-news fra Seas

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det er alltid like spennende når Seas lanserer noen nye drivere. Hjemmesiden til Seas er nå oppdatert med nye drivere og en (tre) av nøkkelordene er Nextel Coated Paper. Som fan av Seas og høyttalerkonstruktør tillater jeg meg å presentere nyhetene slik jeg ser dem:

E0044 Er vel det nærmeste Seas har vært et bredbåndselement de siste 20 årene i hvertfall. Det er snakk om en Excel-driver med 12cm chassis og Nextel-paper membran. I forhold til nivået ved 20 kHz er det bare ca 5 dB nede ved 10 kHz, og nivået holder seg godt til 20 kHz. Frekvensgangen er rett og slett nydelig og slaglengden er på de for Seas sedvanlige +/-3mm. Her kan man med letthet kjøre en delefrekvens på 10kHz om man er inneforstått med at spredningen blir relativt smal som følge av det.

E0043 Er en skikkelig high end bass mellomtone etter samme prinsipp som ovenstående element. Frekvensgangen bærer preg av litt mer aktivitet og faller brått over 10kHz. Slaglengden er den samme og elementet egner seg nok (slik betegnelsen avslører) til mellomtone. Det er snakk om M15CH002 som også benytter det spennende Hexadym magnetsystemet som blant annet er kjennt fra den tidligere 15cm PP Excel mellomtonen.

E0046 For første gang får vi se en Excel 10" med papirmembran. Den har 2" talespole og den gode slaglengden de oppnår med 20mm viklehøyde. Mms er halvtung og kraftfaktoren ser ut til å være stor nok til at dette elementet klarer seg med mellomstor kasse. Det må nok regnes som et dedikert basselement selv om det har 2-lags spole og stivt membran. Det er noe urolig oppover og allerede ved 550 Hz skjer det ting som det nok kan være greit å ha i litt avstand fra delefrekvensen. Imidlertid bør det være som skapt for 3-veis konstruksjoner med de ovennevnte elementene.

Den tidligere standardserien ble en periode kalt "Basic", men heter nå "Prestige". I denne serien var det ikke de helt spektakulære nyhetene, men noen hadde de her også:

H1397 Er en metalldome som tar opp arven etter H623 og H625. Dette er små neodymium diskanter, og den nye har metalldome og diffusor. Den har omtrent flat respons fra 1200 til 22000 Hz, og den står på greit helt til 40kHz. Oppbrytningene ser ut til å ligge på ca 26kHz, men representerer ingen peak i on-axis responsen. Off axis responsen ligger klart under on-axis responsen ved oppbrytningene så det er liten grunn til å frykte denne. Fs ligger så lavt som 1170 Hz, noe som må betegnes som lavt for denne type diskanter. Dette har de løst med et lite dobbelkammer. De benytter det nye brede opphenget så la oss håpe at de benytter fleksible lisser også på denne.

Sist men ikke minst har de passive bassene fått en makeover med nye chassis. Dataene ser ut til (så vidt jeg husker) å være de samme som før med unntak av de nye chassisene som er tyngre. Var det ikke slik at disse skulle klare større slaglengde enn de gamle chassisene?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
ja det hadde kansje vært moro med et toveis prosjekt med 0043

og H1397 HMM må gå i tankeboxen ;) ::)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Og der dukket det opp et par til!:

H1396 Tekstilvarianten av 1397. Denne har de samme features med bakkammer og lav resonansfrekvens. Den har også overraskende likt spredningsmønster som aluminium/titaniumsvarianten. Frekvensgangen ved 1500 Hz vil trolig gi litt mindre hodebry enn H1397.

H1192 Slik jeg kan se av modellnummeret er ikke denne modellen helt nykonstruert. Imidlertid tror jeg dette kan være årets mest spennende nyhet. Membranet er tungt og ser ut til å være ganske tungt og kraftfaktoren er på hele 11,7, høyt for en 8", men trolig ikke høyere enn hva som trengs med såpass høy membranvekt. Videre ser det ut til at membranet er stivt og kantresonansen gjør at dette ikke er noen typisk mellomtone. Elementet har god slaglengde så dette kan bli en killer 25-liters bass. Jeg skal gjøre noen simmuleringer og se hva elementet er godt for.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Den nye 8" papirbassen er akkurat det jeg har venta på :) Kanskje en treveis senterkanal blir mitt neste prosjekt?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Lurer på om SEAS noen gang vurderer å bruke "flatt" oppheng ved bruk av dobbel eller trippel gummibølge. Mine erfaringer fra andre merker er at dette gir en mer mekanisk lineær membranvandring, og bedre kontroll på oppbrytningene - muligens ingen regel - og jeg har ingen forklsring på hvorfor - bare mine erfaringer...

Dette kan sikkert Idland svare på. Er du her Idland?

Ellers er det alltid spennende å lese om Seas' nyheter :)

Mvh.

Vidar
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det noen som har noe fornuftige meninger om hvorfor seas/scanspeak og co ikke produserer noen skikkelig hi-end long-throw basselementer ???

Er vel ikke akkurat mange konkurrenter her i Europa som produserer slike. Og for tiden så er det vel vanskelig å få tak i slike "over there" også.

Tenker da på de litt ekstreme 15" og 18" elementer med Xmax på 10-30mm . Ala Adire Tumult og tilsvarende.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Takker for fine kommentarer.

Lurer på om SEAS noen gang vurderer å bruke "flatt" oppheng ved bruk av dobbel eller trippel gummibølge. Mine erfaringer fra andre merker er at dette gir en mer mekanisk lineær membranvandring, og bedre kontroll på oppbrytningene - muligens ingen regel - og jeg har ingen forklsring på hvorfor - bare mine erfaringer...

Dette kan sikkert Idland svare på. Er du her Idland?

Ellers er det alltid spennende å lese om Seas' nyheter :)

Mvh.

Vidar
Vidar,
Kan du referere til et produkt som bruker denne typen oppheng med hell?

Vi har ingen planer om å innføre dette. Det kan hende at det er noe å vinne på linearitet ved store utsving, men det medfører enda større problemer med kantresonanser enn hva vi har i dag på myke membraner.


Tek,
De bassene som Adire, TC sounds m.fl. har kommet med
de siste årene er litt på siden av det markedet som vi henvender oss til. Jeg synes også at det har vært litt ensidig fokus på Xmax. Det er selvsagt viktig med en lineær motor, men det er mange andre ting som også skal stemme.

Det kommer flere nye produkter i løpet av året, så det er bare å følge med.

BM
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tek,
De bassene som Adire, TC sounds m.fl. har kommet med
de siste årene er litt på siden av det markedet som vi henvender oss til.
-snip-
Det kommer flere nye produkter i løpet av året, så det er bare å følge med.

BM
He, he det er vel akkurat det som var litt av poenget.
Nytt marked, nye muligheter :-D
nei, litt seriøst, var bare nyskjerrig siden det på en måte er ett segment av markede hvor dere ikke er "dekket inn" på noen måte.
Men selvsagt, i en vanlig HT så er jo ikke denne typen elementer spesielt aktuelle. Er jo rimelig spesialiserte sub elementer.

Blir spennende å se hva som kommer 8)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.467
Antall liker
986
Og så må man få gratulere med ny logo! Den var riktignok ikke altfor spennende og spenstig, men inngir helt klart et mer moderne og mer ryddig preg enn den gamle. Absolutt på tide :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Takker for fine kommentarer.


Vidar,
Kan du referere til et produkt som bruker denne typen oppheng med hell?

Vi har ingen planer om å innføre dette. Det kan hende at det er noe å vinne på linearitet ved store utsving, men det medfører enda større problemer med kantresonanser enn hva vi har i dag på myke membraner.

Det kommer flere nye produkter i løpet av året, så det er bare å følge med.

BM
Jeg kan referere til bare noen modeller så langt. Frekvensgang er ikke like god på alle eksemplene, men kjenner man på membranutsvinget for hånd, kjenner man nesten konstant motstand hele veien helt til det bråstopper. Har for øvrig ingen erfaring med ukontrollerte utsving på de få modellene jeg har testet selv:

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w4-992s.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-876sa.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w6-1049s.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wt-678c.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wt-934.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wq-935.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-933.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8q-1071.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-704.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w6-658a.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-750a.htm

Ser for øvrig frem til nye produkter fra Seas. Ellers er jeg enig i at X-max ikke er alt. For små elementer vil det ha betydning dersom man trenger små kasser med høyt lydtrykk og dyp bass. Et eksempel er 4 - 6,5 tommere med 24mm lineær slaglengde, og en mekanisk slaglengde på drøye 4cm.

Mvh.

Vidar
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Noen av disse ser jo bra ut.
Men jeg synes det er litt snålt å vise kurver som har opp mot 100dB på den vertikale skalaen... Alt ser jo bra ut da.

Men noen av enhetene har litt rippel i impedansen mellom 100 og 200 hz. Det er mye lavere i frekvens enn hva tilsvarende halv-bølge ligger på. Det kan du også se på Vifa enheter med tilsvarende oppheng.

Men så ser det ut til å virke bra på andre igjen, så det kan jo hende at man får en bra match med enkelte membran/spole-kombinasjoner.

BM
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Noen av disse ser jo bra ut.
Men jeg synes det er litt snålt å vise kurver som har opp mot 100dB på den vertikale skalaen...  Alt ser jo bra ut da.

Men noen av enhetene har litt rippel i impedansen mellom 100 og 200 hz. Det er mye lavere i frekvens enn hva tilsvarende halv-bølge ligger på.  Det kan du også se på Vifa enheter med tilsvarende oppheng.

Men så ser det ut til å virke bra på andre igjen, så det kan jo hende at man får en bra match med enkelte membran/spole-kombinasjoner.

BM
dB skalaen på disse målingene er helt bak mål, men jeg har målt noen av elementene selv, og det ser ikke så hakke gale ut med høyere oppløsning i vertikal aksen.

F.eks måler W6-658a bedre enn det som vises på bildet hos produsenten. Den totale Massen er bare 10 gram eller så, og membranen er veldig død (Blanding av glimmer/kråkesølv og polypropylen), og målinger viser en flat frekvensrespons opp til 12kHz der den ruller kontrollert av med 3dB, og fortsetter mot 15kHz. Talespolen er liten og lett også, noe som vil begrense kantresonanser har jeg hørt. I store områder (fra ca. 400 - 3kHz) måler jeg avvik på bare +/- 0,5dB - noe jeg anser som nesten unormalt bra, og over der er det bare en svak stigning mot 12kHz. Kanskje jeg har en målemic som er omvendt ekvivalent til elementet? ;D

Vidar
 
Topp Bunn