Årets 3 beste skiver...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I

ijustpop

Gjest
    mags skrev:
    3. Built to Spill - You in Reverse. Jukser litt her, ettersom dette er en 2006-utgivelse, men siden disse gutta nå gir ut skiver hvert skuddår må denne inn. Sannsynligvis det beste bandet i verden de siste 15 årene - er usannsynlig deppa over ikke å se dem live på So What i 2000.
    Det var vel sommeren 99? Jeg så begge SoWhat konsertene den sommeren. Og Roskilde konserten uka etter. Et av 90-tallets beste band. De to siste utgivelse har vært svake synes jeg. Ikke noen stor konsert på Rockefeller tidligere i år heller.

mags

Medlem
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    0
    Du har helt rett - jeg blingsa. Er enig i at Ancient osv. ikke var en enorm høydare, men den siste (som nevnt over) synes jeg er knallgod. Liker best at alle låtene er fete - mye jevnere låtmateriale enn tidligere, og på et høyt nivå. De tidligere skivene har hatt enkeltlåter som er bedre enn her, men samtidig også enkelte som var "så der". Akkurat det føler jeg ikke er tilfellet nå. Var konserten i våres virkelig så trist?

janry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Antall liker
    1
    1. Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand
    2. Radiohead - In Rainbows
    3. Iron & Wine - The Shepherd's Dog

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Bislett
    mark olson - salvation blues
    wilco - sky blue sky
    lars winnerbeck - daugava

god 4 plass till levon helm - dirt farmer!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Donovan - Storyteller
    Pixies - Surfer Rosa (MFSL) Fy faen for et album!
    Nick Drake - A Treasury
    Hei Espen!
    For meg er det litt artig at du har med Donovan på din 3 liste.
    Har du andre plater med ham eller tidligere utgivelser?
    Donovan var min førstekjøpte (skulle jeg til å si) men må nok rette det til andrekjøpte (etter Beatles for Sale) etter nærmere sjekk nå.
    Uansett så var Donovan midt i blinken for meg i dette hans debutår i 1965.

Kan fortelle at han bare for kort tid siden (16 desember) hadde intimkonsert på Stabæk kino i Bærum (gangavstand fra meg)
    Hadde jo (store) planer om å komme meg dit, men den gang ei :-\
    Angrer jo litt nå i ettertid, men får skylde på at dagen føre var lang (OAS sin årlige avslutning på teddys ++++ 15 timer for mitt vedkommende) ;D

De tre beste for meg inn på iTunesbiblioteket tror jeg må være
    Hans Theessink "Slow Train" (2007)
    Inger Marie Gundersen "Be Myself" (2006)
    Keb Mo "Peace" (2004)
    Får ta med Kari Bremnes "Live" (2007) siden det vel egentlig var ment utgivelser fra 2007 og det er helt sikkert noe jeg har glemt å ta med i betraktningen ;D
    Men det jeg vet er at jeg antagelig har kjøp for lite musikk i år og da dukker det plutselig opp at jeg har kjøpt noe vinyl og de hadde jeg glemt, men det får så være.
    Mvh.KW

Vedlegg

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Horny skrev:
    Tydelig at det har vært et svakt plateår når flertallet av innleggene omhandler skiver som tilfeldigvis er kjøpt i år - ikke gitt ut i år.
    Det har IKKE vært et svakt plateår. Det gis ut mer og bedre musikk enn noensinne. Man må bare anstrenge seg litt for å finne det man vil ha. ;)

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.807
    Torget vurderinger
    5
    jowil skrev:
    Horny skrev:
    Tydelig at det har vært et svakt plateår når flertallet av innleggene omhandler skiver som tilfeldigvis er kjøpt i år - ikke gitt ut i år.
    Det har IKKE vært et svakt plateår. Det gis ut mer og bedre musikk enn noensinne. Man må bare anstrenge seg litt for å finne det man vil ha. ;)
    Generelt er jeg enig i at tilfanget av musikk - både god og dårlig - de siste årene har økt. Men det virker som de virkelig store utgivelsene nå glimrer med sitt fravær, i hvert fall innen pop/rock og beslektede sjangre.
    Hva har dine anstrengelser resultert i av toppskiver i 2007?

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Horny skrev:
    jowil skrev:
    Horny skrev:
    Generelt er jeg enig i at tilfanget av musikk - både god og dårlig - de siste årene har økt. Men det virker som de virkelig store utgivelsene nå glimrer med sitt fravær, i hvert fall innen pop/rock og beslektede sjangre.
    Hva har dine anstrengelser resultert i av toppskiver i 2007?
    Dette er topp tre:

jowil skrev:
    1. Wilco - Sky Blue Sky
    2. Nick Harper - Miracles for Beginners
    3. Nick Lowe - At My Age
    For meg er disse virkelig store utgivelser. Om ønskelig kan jeg mer enn gjerne liste videre til ti eller femten. :)

R

Roysen

Gjest
    De tre beste skivene jeg har kjøpt i år er (basert på både lyd og musikk):

1: E.S.E Sessions - Blue Coast Collection - Hybrid SACD
    2: This is K2 HD Sound! - First Impression Music - K2 HD CD
    3: Gary Karr - Adadgio D'Albinoni - Cisco Music - CD

Årets funn:
    The Royal Ballet - Ernest Ansermet - Gala Performances - RCA Living Stereo PÅ CD!!

Årets funfaktor:
    House of flying daggers - Original motion picture soundtrack

Mvh
    Roysen

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    313
    Sted
    Oslo Vest
    Continuo skrev:
    bra plater det Continuo, Captain og salige Kevin.
    raising sand plata tror jeg blir fort glemt, hype og lite annet.

roysen bekrefter mine fordommer, jalla musikk for dyre anlegg, K2 plata har jeg spilt 1 gang.

R

Roysen

Gjest
    Boffen skrev:
    roysen bekrefter mine fordommer, jalla musikk for dyre anlegg, K2 plata har jeg spilt 1 gang.
    Så du mener at du sitter inne med fasiten på hva som er bra musikk eller har det slått deg at det sannsynligvis finnes like mange oppfattninger om dette som det finnes mennesker?

Mvh
    Roysen

B

Back_Door

Gjest
    Roysen skrev:
    Boffen skrev:
    Så du mener at du sitter inne med fasiten på hva som er bra musikk eller har det slått det at det sannsynligvis finnes like mange oppfattninger om dette som det finnes mennesker?

Mvh
    Roysen
    Det er vel bare dette som mangler på et ellers perfekt forum: Diskusjon om hvem som har god og hvem som har dårlig smak.. Kanskje vi bør tilkalle "målemafiaen"? ;D ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    3: Gary Karr - Adadgio D'Albinoni - King Records - CD
    Nr. 1 & 3 har snurret svært mye her i huset. Har derimot Karr plata fra Cisco, meget flott plate! Alle disse er - ja - meget gode kandidater for årets 3 beste.

R

Roysen

Gjest
    mteinum skrev:
    Roysen skrev:
    3: Gary Karr - Adadgio D'Albinoni - King Records - CD
    Nr. 1 & 3 har snurret svært mye her i huset. Har derimot Karr plata fra Cisco, meget flott plate! Alle disse er - ja - meget gode kandidater for årets 3 beste.

Jeg beklager - det er platen du viser coveret av her som jeg mener også. Orginalinnspillingen er imidlertid av King Records. Den er imidlertid ikke helt på høyden med mastringen på Cisco utgaven.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Boffen skrev:
    Så du mener at du sitter inne med fasiten på hva som er bra musikk eller har det slått det at det sannsynligvis finnes like mange oppfattninger om dette som det finnes mennesker?

Mvh
    Roysen
    Det er vel bare dette som mangler på et ellers perfekt forum: Diskusjon om hvem som har god og hvem som har dårlig smak.. Kanskje vi bør tilkalle "målemafiaen"? ;D ;D
    ;D ;D
    Ja kanskje det. Jeg må imidlertid spørre deg om du synes Boffens kommentar er passende i denne tråden og nå har vel ikke jeg nevnt noe om at andres musikksmak er dårlig?

Mvh
    Roysen

B

Back_Door

Gjest
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Boffen skrev:

Mvh
    Roysen
    ;D ;D
    Ja kanskje det. Jeg må imidlertid spørre deg om du synes Boffens kommentar er passende i denne tråden.

Mvh
    Roysen
    Nei.
    (Regnet med at du forsto det ut fra min kommentar? ;))

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Tord Gustavsen Trio - The Ground
    Tord Gustavsen Trio - Changing Places
    Oscar Peterson - Night Train

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    313
    Sted
    Oslo Vest
    Roysen skrev:
    Boffen skrev:

Mvh
    Roysen
    jalla er jalla uansett.
    god bedring.

R

Roysen

Gjest
    Boffen skrev:
    Roysen skrev:
    Boffen skrev:

Mvh
    Roysen
    jalla er jalla uansett.
    god bedring.

Ja vel, du vet sikkert du! Men Led Zeppelin det er greier det? :p

Mvh
    Roysen

O

om.s

Gjest
    En liten korreksjon for mitt eget vedkommende, jammen var det ikke noen av årets beste som kom på slutten her, så min liste ser ved årsskifte ut slik.

Fortsatt ikke i rekkefølge:

Tomasz Stanko Quartet "Suspended night"
    Patricia Barber "The Premonition years 1994-2002" (3 cd box)
    e.s.t "Live in Hamburg"

ellers var det vanskeligere å plukke de beste enn jeg trodde da jeg startet tråden, men men.....

mvh

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Akkurat nå er det følgende tre skiver:

Bruce Springsteen with The Sessions Band - Live in Dublin
    Robert Plant | Alison Krauss - Raising Sand
    Kari Bremnes - Live

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    1: Rene Jacobs - Don Giovani med Johannes Weisser i tittelrolla. Tidenes rolle som Don Giovani!?

2: Sigrid Moldestad med "Taus"

3: Neil Young "Live at Massy Hall 1971"

Har også kjøpt Leif Ove Andsnæs sin "balade for Grieg" og Arvo Pärt "Da Pecem" Som har gjett mykje glede i året som er gått, men dei tel vel ikkje med sidan dei kom ut i 04 og 06

mvh

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    429
    Sted
    Friedrichstadt
    Dere som har hørt på e.s.t - Live in Hamburg, hva slags jazz er det snakk om? Lurer på å bestille den...

O

om.s

Gjest
    atonal skrev:
    C._Alshus skrev:
    Polsk frijazz? ;)
    Nonfigurativ polsk frijazz, takk ;)
    Uansett, plata har fått så mye skryt at den sikkert er a safe bet.
    Usikker på om jeg ville blandet polsk inn i beskrivelsen ;). En bedre jazz kjenner enn meg beskrev den som endel av den moderne jazzen´s dreining mot rocken, ikke skal jeg kommentere det, men som mange årig e.st fan så liker jeg denne live opptreden nesten bedre enn studio versjonene, om man liker moderne, litt avantgarde jazz, så tror jeg nok at denne kan falle i smak...

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    45.977
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    atonal skrev:
    Dere som har hørt på e.s.t - Live in Hamburg, hva slags jazz er det snakk om? Lurer på å bestille den...
    Jazztrio med et rocka uttrykk. Kan nevnes at bassisten har spilt gitar i et metal-band før han hang seg på E.S.T.

Kjent for å bruke på fuzz og wha-wha på kontrabassen !

O

om.s

Gjest
    soundscape skrev:
    atonal skrev:
    Jazztrio med et rocka uttrykk. Kan nevnes at bassisten har spilt gitar i et metal-band før han hang seg på E.S.T.

Kjent for å bruke på fuzz og wha-wha på kontrabassen !
    Der kom også bekreftelse #2 ;) :D ....

mvh

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    429
    Sted
    Friedrichstadt
    atonal skrev:
    e.s.t. høres veldig lovende ut, skal bestilles. Takk for omtalene :)
    Har hatt første gjennomhøring, og dette er meget bra. Det svinger skikkelig :)

edit: det er altså e.s.t - Live in Hamburg det er snakk om.

I

ijustpop

Gjest
    Synes E.S.T beveger seg like mye i postrock landskap som jazzlandskap. Liker de veldig godt, uten at platesamlingen min inneholder noe særlig jazz utover klassikerne som etterhvert har blitt en del av rockkanon. (Coltrane, Miles etc.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn