Alt til hus og bolig Åpne kjøkken mot stue - erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Eg likar ikkje induksjonsplater. Alt anna er betre.
    Stusser også litt, selv om jeg personlig foretrekker gass og har litt blandet erfaring med induksjonstopper. I leiligheten vi leide for noen år siden sto det en ti år gammel AEG som var så kilen på kokekar at jeg ofte måtte «lure» den med en ny, billig panne for induksjon før jeg fikk smettet over en mine bedre men eldre panner, til tross for at disse også var produsert for induksjon. Et stort irritasjonsmoment. Har nå en to år gammel Miele som har fått meg til å glemme savnet etter gasskomfyrene jeg hadde før.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Status:

    1. Blir nok åpen løsning.
    2. Får litt tegnebistand.
    3. Vi heller mot Voxtorp-serien. Grei funksjon og praktisk å slippe håndtak.
    Vis vedlegget 505460

    4. Vanvittig så mye strøm nye kjøkken krever. Bare platetoppen sluker jo 25A/4mm2.
    Vi pusset opp kjøkken med denne for 3 år siden. Veldig fornøyd med både design, funksjon og renhold.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Eg likar ikkje induksjonsplater. Alt anna er betre.
    Smak og behag. Jeg har ikke sett meg tilbake. Deilig å kunne skru på full guffe og så redusere umiddelbart. Med gamle keraminske eller metalltopper tok det jo evigheter før platen ble varm og når den først ble tok det lang fra man skrudde ned til tempen sank i takt med justeringen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Her er mitt kjøkken som ikke er helt ulikt det du har fått tegnet. Rommet er forøvrig 8x3,95.
    Takk for bilder, flott og stort kjøkken!

    1. Jeg registrerer at du har bredden jeg savner. Mitt rom er 6,90 x 3,36. 3,90 hadde vært en helt annen sak og gitt rommet som trengs. Jeg er opptatt at passasjen inn i "bingen" må være minst 1,2 meter, ellers synes jeg det blir innestengt.

    2. Du har ikke så mye lys i taket ettersom jeg kan se. Selv har jeg sett for med 6-8 spotter over mitt område.

    3. Kjøkkenet ditt har også vinduer, jeg har 3 vinduer, men de er i motsatt ende. Det hadde vært lettere med litt vinduer i denne enden også, man får inne mer lys og litt "mer å jobbe mot" designmessig - får brutt rekken med skap. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Angående lys så har jeg bare 4 spot i taket i kjøkkendelen.
    I seg selv så er det for lite lys men det er lys i vitrine høyskap og under alle overskap så i området der vi har overskap er det tilstrekkelig.

    Har sett det at vi bør ha en pendel i hvert kjøkkenvindu for å dekke de mørkeste områdene men det har ikke kommet opp på de 4 årene vi har bodd der.

    Ventilator lyser også opp litt, 4 led pærer i den.

    Hvis man ikke har overskap tror jeg man er tjent på å ha downlights nær vegg med tanke på skygge.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dei tre induksjonstoppane eg har prøvd nokolunde ut, var skuffande. Grytene passa ikkje mitt bruk, måtte eventuelt investere i heilt nye jerngryter i staden for dei flotte eg har, touchknappane reagerte dårleg, og det gjekk ikkje fortare enn på gamlekomfyren.
    Men når eg er i Portugal, kokar eg på gass. Det gjev god kontroll, bortsett frå i steikeomnen (greier ikkje å få karamellpuddingen skikkeleg. Men nabokjerringa greidde det, så det var vel handlaget eg mangla, tenkjer eg).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har induksjon i Norge og gass i Italia. Jeg er ikke i tvil, induksjon fungerer mye bedre og er lettere å finjustere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Dei tre induksjonstoppane eg har prøvd nokolunde ut, var skuffande. Grytene passa ikkje mitt bruk, måtte eventuelt investere i heilt nye jerngryter i staden for dei flotte eg har, touchknappane reagerte dårleg, og det gjekk ikkje fortare enn på gamlekomfyren.
    Men når eg er i Portugal, kokar eg på gass. Det gjev god kontroll, bortsett frå i steikeomnen (greier ikkje å få karamellpuddingen skikkeleg. Men nabokjerringa greidde det, så det var vel handlaget eg mangla, tenkjer eg).
    Om det ikke går fortere enn den gamle har du prøv en svært dårlig av sorten. Generelt har induksjonstopper mye større makseffekt enn de eldre sakene. De andre opplagte fordelene er momentan regulering av varme (som for gass) og mye enklere rengjøring siden ting ikke brenner seg fast.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Ventilatorløsningen vår, som kom til meg på et storgårdskjøkken.
    Største innsatsen til Termex med motoren på loftet.
    Dette funker. Den er like dyp som benken og bygger Ca 30 cm ned fra taket.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Se på modeller for storkjøkken/profesjonelle kjøkken?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kraftig er røret du har opp gjennom mørkeloftet? Vi gikk for 20 cm når vi først var i gang.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer en åpen kjøkken/toalett løsning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skulle likt å ha skikkeleg ventilatoropplegg. Skifta ut kjøkkenventilator to gonger, men det har ikkje vore skikkeleg guffe på noko opplegg eg har hatt. Tips?
    Reis til en butikk med godt utvalg og prøv de ulike modellene der.

    Vanskelig å velge riktig ut fra brosjyre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man skjønner at en har tatt seg vann over hodet når det leveres 1.3 tonn med laminat. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn