Alt til hus og bolig Åpne kjøkken mot stue - erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.597
    Antall liker
    103.107
    Torget vurderinger
    23
    Åpen løsning dersom resten av rommet er til bespisning for inntil x antall gjester, og IKKE finstue = OK
    Åpen løsning dersom resten av rommet er finstue, TV stue etc. = ikke OK

    For den som liker å lage mat, gjerne med frityr, innegrill etc etc. ; optimalt = kjøkken-i-kjøkken hvor avlukket er forbeholdt steking & brasing.

    Min personlige drøm = 50 m2 ++ allrom, med åpent kjøkken (inkl. steke/braseavlukke med glassvegg slik at en har kontakt også med resten av kjøkkenet) og
    spiseplass til 12 stk. og gjerne en liten sittegruppe med benk osv. til daglig bruk + avlastning ved større sosiale events!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    938
    Byggde hus for ca 30 år siden. Stort kjøkken på drøye 35 kvadrat, kjøkkenbenker, komfyr etc i en ende og spiseplass i den andre enden. Spiseplassen har hjørnesofa og stoler rundt bordet. Og vi har TV på kjøkkenet. Dette rommet har blitt brukt til "alt", men det har dør mot gang og stue slik at det kan stenges av. Stor fordel ved matlaging til selskap. Da benyttes spisestuedelen som er åpen mot salong/peisområdet. Der skulle vært en bue mellom spisestue og salong, men jeg ble bedstemt. Både "Lyset I Mitt Liv" også kalt "Husvaranen" og min gamle mor var 100% enige om at det var en dum løsning! Så nå har vi ett stort rom ca 50 kvadrat som dekker både spisestue og salongfunksjonene. Skal innrømme at det har noe for seg de gangene vi er mange til bords. Da kan salongen flyttes og spisebordet snus og utvides inn mot salongen. Vi har et bord med plass til 4 ileggsplater slik at vi greit får plass til 16 personer. Men ved slike høve er kjøkkenet normalt "eintritt verboten"! Normalt står spisebordet med langsiden mot salongen og oppsatt for 8 personer/ plass til 10 om nødvendig. Er det "tapas lignende" mat, flere retter/koldtbord, vil normalt kjøkkenet være tilgjengelig og kjøkkenbordet benyttes til "oppmarsjområde" for maten. Det jeg savner, bortsett fra noen flere kvadratmeter er en "anrettning". Det hadde min mormor. Et rom mellom spisestue og kjøkken. Der kunne kjøkkenpersonalet sette fram fatene og dandere mat og tilbehør uten å være i veien på kjøkkenet og der kunne det stå til stuepiken bar det inn. Anrettning er noe moderne hus mangler.
    Jeg har lukket kjøkken, anretning og egen spisestue med ringe-knapp på veggen til pike-værelse, slik at hun kan komme å skjenke ved behov, når vi spiser eller spiller bridge.Huset er bygd i -53.
    Bodd der siden -90.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Ok nå er vi på vei helt ut i off off off topic.

    Men en liten historisk opplysning kan man ta med. Min gamle mor fortalte at da hun var liten, 20-30 tallet, så var lønna til en professor på NTH ca 100x større enn lønna til profesorens stuepike!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi bor på 70 kvm og hadde åpen kjøkkenløsning, vi valgte å bygge vegg og montere skyvedør. Jeg ser ingen ulemper med dette, bare fordeler;
    En ekstra kjøkkenbenk. (Blir aldri nok, kaffemaskin, brødrister, vannkoker, riskoker o.l.
    Et ekstra skap til mikro og stekeovn + lagringsplass på toppen.
    Et ekstra rom som kona bruker hvis hun får sine thaivenninner på besøk, de pludret i vei og lager kanskje noe sterk mat.
    (jeg kan sitte i stua og se på fotball eller bruke anlegget uforstyrret:))
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har man stort nok kjøkken har man gjerne benkplass nok. Er ikke noen stor greie med noen tofløyet skyvedør men man hvis den uansett står oppe så kan man like gjerne spare de > 10 000 kronene for tofløyet dør samt arbeidet.

    Opp til hver enkelt.

    Jeg har 3xtofløyet dør i tilknytning til stua (gang, kjøkken og balkong) og etter 4 år i huset er erfaringene det at innerdørene alltid er åpne og balkongdør bruker man aldri full åpning på.

    Når det gjelder matos er det greit å merke seg at balansert ventilasjon gir ikke undertrykk tilsvarende det man har i gamle leiligheter med lufteventiler og utsug fra våtrom/kjøkkenvifte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Åpen løsning dersom resten av rommet er til bespisning for inntil x antall gjester, og IKKE finstue = OK
    Åpen løsning dersom resten av rommet er finstue, TV stue etc. = ikke OK

    For den som liker å lage mat, gjerne med frityr, innegrill etc etc. ; optimalt = kjøkken-i-kjøkken hvor avlukket er forbeholdt steking & brasing.

    Min personlige drøm = 50 m2 ++ allrom, med åpent kjøkken (inkl. steke/braseavlukke med glassvegg slik at en har kontakt også med resten av kjøkkenet) og
    spiseplass til 12 stk. og gjerne en liten sittegruppe med benk osv. til daglig bruk + avlastning ved større sosiale events!
    Jeg er vel midt i mellom. Kjøkkenet i dag er greit på størrelsen, men blir utvidet innover.

    Per idag spiser vi normalt på kjøkkenet og kan beverte 6-8 personer der, men da er det såpass trangt at man ikke kan komme til og fra bordet om man sitter innerst.

    Tanken var da å få inn bord med lem til større tilstelninger. "Allrom" er vel litt tanken. Da får jeg også bort spisestuebordet som i dag blokkerer tilgangen til terassedøren nede til venstre og får litt åpen stue der. Fra denne delen er det åpning på 210 x 150 ut til trappegangen og en TV-stue på ca 18 kvm. "Nedover" er det åpning ned til en større stue med 3.5 meter takhøyde på ca 38 kvm. Så det blir, ihvertfall etter min skala, et ganske stort rom. Nesten 100 kvm med TV-stuen iregnet.

    Alternativet er å lage åpningen inn til kjøkkenet litt større (1,1 meter ca) og trekke benk innover for å få littegrann mer plass rundt kjøkkenbordet.

    Rød strek er veggen som står i dag.

    sl.PNG
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Få ned den veggen - så får dere mulighet til langbord OG et stort, flott kjøkken.
    Men kjøp den beste (dyreste) ventilatoren IKEA har (om du velger IKEA kjøkken), evt gå for en av de nymotens ventilator-greiene som suger lufta ned, og ut under benkeskap i slange. Husker i navnet på produsenten. Sikkert tysk :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Få ned den veggen - så får dere mulighet til langbord OG et stort, flott kjøkken.
    Men kjøp den beste (dyreste) ventilatoren IKEA har (om du velger IKEA kjøkken), evt gå for en av de nymotens ventilator-greiene som suger lufta ned, og ut under benkeskap i slange. Husker i navnet på produsenten. Sikkert tysk :)
    Ja, jeg er egentlig litt der. Jeg har fått skriftlig at det ikke er en bærevegg så jeg tror det skal være safe å ta den bort. Jeg vurderer å outsource ventilator og sjekker også om det går å ha en med viften utenfor. Det sparer meg for enorme mengder arbeid å ikke rive det, men men - vi får forhåpentligvis mange gode år med løsningen...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    813
    Kjøkkenet ligger jo skjermet i hjørnet åkkesom så ser ikke poenget med den veggen
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    Jeg tror jeg ville ha trukket inn vinkelen på benken slik at den flukter med høyskapet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    Jeg tror jeg ville ha trukket inn vinkelen på benken slik at den flukter med høyskapet.
    Det er mulig å få til, men da blir åpningen inn-ut litt smal og jeg må bygge om på vann/rør.
    Vann og avløp legger du i sokkelen. Kan strekke rør 3-4 meter fra tilkoblingspunkt, forutsatt at det ikke står en oppvaskmaskin i veien.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg tror jeg ville ha trukket inn vinkelen på benken slik at den flukter med høyskapet.
    Det er mulig å få til, men da blir åpningen inn-ut litt smal og jeg må bygge om på vann/rør.
    Vann og avløp legger du i sokkelen. Kan strekke rør 3-4 meter fra tilkoblingspunkt, forutsatt at det ikke står en oppvaskmaskin i veien.
    Aha, det hjelper jo fort, du legger bare rør-i-rør mellom gulv og bunnen av underskap?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    kj6.jpg

    Siden vi var inne i en hjelpsom strøm her;

    - Vi vurderte opprinnelig glatte fronter med små håndtak, men har også tegnet i litt mer klassisk utførelse. Blir dette litt for mye skaper, jeg synes selv det blir noe massivt, selv om vi ønsker mye skapplass.

    Under er alternativ 2 uten overskap. Lettere for barna å finne tallerkner osv... men jeg ser for meg at det blir mye bøy og tøy for de på 190+.

    kj5.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du har nesten tegnet kjøkkenet mitt, kan legge ut bilde i løpet av helga.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du har nesten tegnet kjøkkenet mitt, kan legge ut bilde i løpet av helga.
    Oppdaterte bildet - vi vurderer litt vitrineskap innerst da jeg følte det ble litt "endeløs rekke med høyskap".

    Bilder og tips er velkomne. Synes det er litt vanskelig å helt lande på noe. Liker glatte fronter, men litt "sjelløst"? Men mindre profiler å vaske?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville flytta platetoppen ut fra hjørnet og hatt et karusellskap til kasseroller. For meg ser det ut som du har et 60x60 som blir tomt inne i hjørnet (uten dør).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville hatt platetopp ute på halvøya og dypere plate på halvøya.

    Ville også hatt komfyr på høyre hånd mot halvøya for å lett samle ting på kjøkkenbenken.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ville flytta platetoppen ut fra hjørnet og hatt et karusellskap til kasseroller. For meg ser det ut som du har et 60x60 som blir tomt inne i hjørnet (uten dør).
    Vi har karusell i dag og jeg er ikke noen stor fan, skrå hjørner synes jeg heller ikke er så pent, men ser IKEA har 90-graders hjørner med en karusell man kan dra lengre ut enn nåværende, skal se på den. Platetoppen er satt der pga hull gjennom vegg til ventilasjon og jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe med det, alternativt legge røret gjennom et skap, men det blir litt mye plass tapt...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    Jeg tror jeg ville ha trukket inn vinkelen på benken slik at den flukter med høyskapet.
    Det er mulig å få til, men da blir åpningen inn-ut litt smal og jeg må bygge om på vann/rør.
    Vann og avløp legger du i sokkelen. Kan strekke rør 3-4 meter fra tilkoblingspunkt, forutsatt at det ikke står en oppvaskmaskin i veien.
    Aha, det hjelper jo fort, du legger bare rør-i-rør mellom gulv og bunnen av underskap?
    Jepp, du har et rom på ca.8 cm under skapene hvor rørene plasseres. Mulig at noen merker har mer enn 8 cm.
    Jeg ser du har lagt inn en skråstilt ventilator. En kompis har det og han banner den opp og ned. Fett renner ned på innsiden ned i bunnen hvor det er nesten umulig å fjerne. Hvis den "lommen" ikke er helsveiser drypper det fett ut.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    813
    Tips:

    1) 120cm induksjonstopp
    2) 2 stk oppvaskmaskiner (så slipper man overskap og rydde maskinen hele tiden)
    3) oppvaskemaskiner og ovn opp fra gulvet
    4) to vaskekummer, gjerne med avrenningsplass på siden
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tips:

    1) 120cm induksjonstopp
    2) 2 stk oppvaskmaskiner (så slipper man overskap og rydde maskinen hele tiden)
    3) oppvaskemaskiner og ovn opp fra gulvet
    4) to vaskekummer, gjerne med avrenningsplass på siden
    1) Vi har vurdert 80 cm i stedet for 60. :)
    2) Kjenner en som har det, men ser ikke helt behovet - ser for meg at ungene ville slitt med å vite hvor du skulle ta/sette inn.
    3) 1 av 2?
    4) Vi har 2 i dag og IKEA har ikke kum med avrenningsplass uten med bare en kum.

    Takker for tipsene og jeg ser helt klart fornuften, men det blir litt voldsomt synes jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    9.495
    ^ Institusjonskjøkken, eller er det "too much is enough" ?
    Neh; genikjøkken for dem lager mer enn grandis på kjøkkenet og for dem med større husholdning enn 3 personer.
    Teori eller praksis? Vi har vært opptil 6 personer i husstanden og grandis er en sjelden sak her i heimen. Likevel ikke sett behovet for ti-talls meter med benk og dobbelt opp av det meste.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    813
    ^ Institusjonskjøkken, eller er det "too much is enough" ?
    Neh; genikjøkken for dem lager mer enn grandis på kjøkkenet og for dem med større husholdning enn 3 personer.
    Teori eller praksis? Vi har vært opptil 6 personer i husstanden og grandis er en sjelden sak her i heimen. Likevel ikke sett behovet for ti-talls meter med benk og dobbelt opp av det meste.
    Du skulle ha prøvd. Mine foreldre skjønte ikke poenget med ipad heller.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    ^ Institusjonskjøkken, eller er det "too much is enough" ?
    Neh; genikjøkken for dem lager mer enn grandis på kjøkkenet og for dem med større husholdning enn 3 personer.
    Teori eller praksis? Vi har vært opptil 6 personer i husstanden og grandis er en sjelden sak her i heimen. Likevel ikke sett behovet for ti-talls meter med benk og dobbelt opp av det meste.
    Du skulle ha prøvd. Mine foreldre skjønte ikke poenget med ipad heller.
    Hva er egentlig poenget med iPad? Jeg har telefon, iPad og PC - iPaden blir for meg litt hverken hummer eller kanari. Eneste jeg bruker den til er å lese e-bøker og netflix når TVen er opptatt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Status:

    1. Blir nok åpen løsning.
    2. Får litt tegnebistand.
    3. Vi heller mot Voxtorp-serien. Grei funksjon og praktisk å slippe håndtak.
    voxtorp-d-r-hvit__0449120_PE598647_S4.JPG

    4. Vanvittig så mye strøm nye kjøkken krever. Bare platetoppen sluker jo 25A/4mm2.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    4. Vanvittig så mye strøm nye kjøkken krever. Bare platetoppen sluker jo 25A/4mm2.
    Helt normalt for induksjonstopper.

    Det er prisen man betaler for mange soner og hurtig oppvarming.

    Sjekket litt forsjellige induksjonstopper - en av de hadde en makseffekt på 11kW... Da nærmer man seg at man må ha tre-fase 400V...

    Johan-Kr
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.682
    Antall liker
    2.891
    Sted
    Bergen
    Eg likar ikkje induksjonsplater. Alt anna er betre.
    Nå blir jeg litt nysgjerrig, induksjonstopp er jo virkelig en opptur å bruke. Fleksibelt, pent og lett å holde rent.
    Eg og lurte litt på den - nevner også: veldig rask oppvarming ved bruk av boost-funksjon og veldig raskt å slå av varmen(praktisk når grauten koker heftig).
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    813
    Jeg har 6mm2 til induksjonstoppen. Skal aldri ha noe annet enn induksjon; supereffektivt.

    Toppene går forøvrig ann å strupe på tillatt maxeffekt; men litt usikker hvorvidt elektrikeren vil akseptere å strupe maxeffekt og beholde opprinneligtverrsnitt.

    Ellers så kan man vurdere å underlime induksjonstoppen (og vasken), så blir det helt slett med benkeplata. Penere, lettere og mindre fare for å knekke kantene på glassplata
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.557
    Torget vurderinger
    2
    Eg likar ikkje induksjonsplater. Alt anna er betre.
    Motsatt her, alt annet enn uduksjon er håpløst.
    Induksjon gir øyeblikkelig og total kontroll, men man lærer å ikke gå fra platen for lenge, da kan det svi seg på sekunder om man er vant til steinalderkomfyr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.069
    Antall liker
    7.968
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har 6mm2 til induksjonstoppen. Skal aldri ha noe annet enn induksjon; supereffektivt.

    Toppene går forøvrig ann å strupe på tillatt maxeffekt; men litt usikker hvorvidt elektrikeren vil akseptere å strupe maxeffekt og beholde opprinneligtverrsnitt.

    Ellers så kan man vurdere å underlime induksjonstoppen (og vasken), så blir det helt slett med benkeplata. Penere, lettere og mindre fare for å knekke kantene på glassplata
    Tverrsnitt forholder seg kun til sikringsstørrelse for å forenkle litt. Hva du kobler til er uvesentlig, men det er praktisk at utstyret ikke har for stor effekt for da popper sikringen ofte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    813
    Jeg har 6mm2 til induksjonstoppen. Skal aldri ha noe annet enn induksjon; supereffektivt.

    Toppene går forøvrig ann å strupe på tillatt maxeffekt; men litt usikker hvorvidt elektrikeren vil akseptere å strupe maxeffekt og beholde opprinneligtverrsnitt.

    Ellers så kan man vurdere å underlime induksjonstoppen (og vasken), så blir det helt slett med benkeplata. Penere, lettere og mindre fare for å knekke kantene på glassplata
    Tverrsnitt forholder seg kun til sikringsstørrelse for å forenkle litt. Hva du kobler til er uvesentlig, men det er praktisk at utstyret ikke har for stor effekt for da popper sikringen ofte.
    Da leser jeg deg slik at elektrikeren/eltilsyn ikke bryr seg om en 11kW induksjonstopp på en 2,5mm2 krets. Så er det til brukeren å sette maxeffekt i toppen eller bruke den med omhu så ikke sikringen popper hele tiden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper du en Tesla så har du en 16.5 kw lader, allikevel har de færreste dimensjonert for å lade med 16.5kw.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da leser jeg deg slik at elektrikeren/eltilsyn ikke bryr seg om en 11kW induksjonstopp på en 2,5mm2 krets. Så er det til brukeren å sette maxeffekt i toppen eller bruke den med omhu så ikke sikringen popper hele tiden.
    Om du har legger opp en kurs med komfyrkontakt, så ser ikke nødvendigvis elektrikeren at du plugger i en 11kW koketopp. Det som skjer er at sikringen popper umiddelbart.

    En 11kW koketopp trenger to 25A kurser for å kunne kjøre alt samtidig. En må da se på dimensjoneringen av hovedsikringa og... En vanlig komfyrkontakt er maks 25A hvis jeg ikke husker altfor gæli, så en må gå på industrikontakt for å kjøre denne på bare en kurs...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn