Her var tråden, jaVeldig pent! Har du tegninger på denne?Mitt bidrag i tråden
![]()
Forøvrig en M J King konstruksjon med en Tangband w1808 og 2 eminence alpha. Har ikke noen målinger på lyden, men er veldig fornøyd med den. Vurderer om jeg skal bygge ut med 2 eminence til pr. side.
Mvh
Kenneth
Kan være en Eminence Kappa.Er nok ikke Eminence 15 det der, de har vel pressa stålsjassis
-m
Each baffle started at 20”X40” but knocked one off the workbench and had to trim to 17.5". Each side is a Fostex FE167E with 2- Eminence Alpha 15a. Using an Onkyo TX-SR805 for preamp, DBX223 for active crossover and Adcom GFA-2535 to run bass and highs.
Heftige greier.Du store, vi har ikke fått med oss Wolf Von Langa i denne tråden
Vis vedlegget 308902
Vis vedlegget 308903
AUDIOPHILE FIELD-COIL SPEAKERS | Wolf von Langa
En variant:Om man har kone:?
![]()
Oswald Mills Audio.Link:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...=U3XlXDd9SETNwSyGEzQMlg&bvm=bv.85970519,d.d2s
I now have my 'new' open baffles, constructed of a solid centre panel which is augmented by glass 'wings'.
After living with the solid four foot by two foot panels for quite a few months, the new baffles seem tiny and really open up my room.
Alnico Saba Speakers Endorphine P18Alphard bass, saba tweeter and Isophon Alnico midbass. Thats another succesful "Endorphine" series speaker.
Bass is in open-back box, rest of the drivers - open baffle.
https://dandini.wordpress.com/2014/08/27/ashby-open-baffle-progress/I swapped out the B&W midrange unit with a pair of Vifa 8” (P21WO-20-08) as used in some of Siegfried Linkwitz’s early tests. I’ve retained the Tang Band 4” for ‘tweeters’ (yes, I know they don’t go very high, but neither do my ears) and of course kept the 15” Alphas as they should do the trick for me.
Lurer på om ikke dette er samme:Små nette PC-høyttalere. Potent design
Det har du nok helt rett i. Dipoler krever ekstremt med membranareal for å spille mye bass med god kvalitet. Bare sjekk hva runeb her på forumet driver med... det er ikke småtteri.Jeg klarer ikke å tenke annet enn at de fleste av høyttalerne i de siste sidene må slite noe veldig med kapasitet? 1 woofer i baffel som så vidt omkretser elementet har ikke særlig output i området som gir varme og punch.....
Been there - done that, Works fer me, mate! Skulle ikke du komme innom? Med en liten sak..?Ser ut som design går foran output i mange konstruksjoner ja. Jeg vil ha litt mer enn det jeg trenger.
Kan man bygge et par bass-baffel "vegger" som går helt opp til taket? Skulle ha nok plass til det man trenger av elementer da.
B
Slam? Som i mudder, kloakk... ? heheSom igjen gir en helt egen følelse av skala, slam og definisjon.
Hehe, får lite følelse av mudder og kloakk altså, med mindre man driter i buksa av dynamikkenSlam? Som i mudder, kloakk... ? heheSom igjen gir en helt egen følelse av skala, slam og definisjon.
Seriøst: følelsen av dynamikk, kontroll, definisjon osv får man ikke før man har et veldig stort headroom.
Ikke helt enig automatisk; dårlige og ikke egnede 2 x 15" i OB er ikke lykken, og har ikke rare kapasiteten med mindre baffelen er 3 x 3 m. sånn ca. Med en anstendig baffelstørrelse (effektiv bredde 120-150 cm. og relevant høyde) og GODE 15" får en en forsmak på ENKELTE kvaliteter, men igjen også bestemt av ikke minst plassering i rommet og rommets størrelse. NO FREE LUNCH. Derimot, full rekke gulv/tak med 15" i bred nok baffel, og med skikkelige elementer og nok plass, da er en rimelig sikker på å få et godt resultat. Tilsvarende 1 x 15" i et skikkelig kabinett, oldschool element osv. Men forvent fortsatt ikke voldsom output noe særlig under 30 Hz.Har man plass og WAF er det bare å pøse på med gode drivere. Men, for ikke skremme bort dipolaspiranter så er forskjellen mellom en typisk 20K kjøpehøyttaler og en 2x15" OB større enn fra 2x15 til et all out system. Med 2x15 får man en god smak av kirsebær (med de store)![]()
Nok et eksempelSer ut som design går foran output i mange konstruksjoner ja.