Åpenbaringen

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
1
Madammen er bortreist, katta er ute og kvelden nærmer seg.. Legger ei god beatlesplate i cd-spilleren, skrur over recievern til direct/stereo og forandrer lett posisjonen på høyttalerne. Jeg setter meg så i sweetspot og fyller glasset med en god cognac. Lener meg lett tilbake og trykker play.
Jeg blir sittende i rundt en halvtime og nyte, da går det opp for meg; Jeg er blitt en musikkelsker!

Jeg er 28år og har nesten aldri sittet og hørt en hel sang bare for å lytte, forutenom de vanlige låtene som går om og om igjen på radio, er gammel musikk relativt ukjent for meg.

Etter mange anbefalinger om å skaffe meg et godt _stereo_ anlegg sitter jeg igjen med 4 høyttalere, 2 mission 782, 2 DynaVoice f-6, Pioneer 1016 Surroundreciever og en pioneer 490v cd/dvd-spiller til tusenlappen. Jeg er superfornøyd, både surround til film og Stereo med mission-høyttalerne i front til musikk.

Konklusjonen min blir, at så lenge _jeg_ er den som er fornøyd med _mitt_ musikkanlegg, så kan alle andre som mener og synser annet, bare ha det så godt!! ;D ;D

Kom gjerne med ei lita historie om hvordan og når du fant ut at du var en musikkelsker.

Hilsen ny og fornøyd musikknyter!

H

hordasped

Gjest
Sv: Åpenbaringen

Kentri,det jo akkurat dette altfor mange glemmer.

Sitte seg ned å KOSE seg med musikken,istedenfor å tenke på best/størst/dyrest stereo.

Merke på ditt/datt/kabler/osv-osv

KOS DEG

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Kos deg og lykke til :)

Se nederst under navnet mitt.... ;)

K

kathrine

Gjest

hordasped skrev:

Sitte seg ned å KOSE seg med musikken,istedenfor å tenke på best/størst/dyrest stereo.

KOS DEG
Hei!

Yes , helt riktig ,nyte musikken og kose seg..... 8)
Vh
S

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.163
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Jeg har vært musikkelsker så lenge jeg kan huske !
Jeg har vært musikkelsker siden jeg hørte musikk på ønskekonserten på en radio med rør i...
Jeg har vært musikkelsker siden jeg hørte på min fars operettemusikk (mye Lehar ) på grammofon med plateveksler og lp-platene kom i stabler på 2 eller 3, slik ordnet at en hørte på alle 3 i rekkefølge, snudde hele stabelen opp-ned og hørte på de andre sidene for å høre hele verket i sammenheng.
Jeg har vært musikkelsker siden jeg fikk min første grammofon og 2 beatlessingler i gave-
Jeg har vært musikkelsker siden jeg kjøpte min første lp som 13- åring (mamas & papas)
Jeg har vært musikkelsker siden jeg blåste store deler av konfirmasjonspengene mine (800 1968-kroner) på en Radionette Explorer .
Jeg har vært musikkelsker siden jeg blåste store deler av det første studielånet på et Grundig kompaktanlegg..
mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309

hordasped skrev:

KOS DEG
Du burde egentlig hatt Nobels musikkpris! (Hvis en hadde eksistert!) :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

tkr skrev:
Jeg har vært musikkelsker siden jeg hørte musikk på ønskekonserten på en radio med rør i...
Jeg har vært musikkelsker siden jeg hørte på min fars operettemusikk (mye Lehar ) på grammofon med plateveksler og lp-platene kom i stabler på 2 eller 3, slik ordnet at en hørte på alle 3 i rekkefølge, snudde hele stabelen opp-ned og hørte på de andre sidene for å høre hele verket i sammenheng.
Jeg har vært musikkelsker siden jeg fikk min første grammofon og 2 beatlessingler i gave-
Jeg har vært musikkelsker siden jeg kjøpte min første lp som 13- åring (mamas & papas)
Jeg har vært musikkelsker siden jeg blåste store deler av konfirmasjonspengene mine (800 1968-kroner) på en Radionette Explorer .
Jeg har vært musikkelsker siden jeg blåste store deler av det første studielånet på et Grundig kompaktanlegg..
mvh
Hvordan kan du egentlig ha vært musikkelsker siden... så mange forkskjellig tidspunkt? Slutta du å være musikkelsker, for så å begynne igjen. Og igjen og igjen...?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Eh... jeg hadde ikke giddi å spandert en halv time i sweetspot hvis jeg ikke var musikkelsker, da hadde jeg brukt tia på noe annet, sykling tenker jeg.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
565
Sted
Stockholm

Hehe, jeg har vært en musikkelsker siden jeg fikk walkman da jeg var 7 år gammel, og hørte på (ikke le nå..!!! ;). ) Bjøro Håland med I love norwegian country.. ;D. Fortsatt like stor musikkelsker i dag, men har skifta smak noe. Det rare er at jeg på den tiden virkelig koste meg med musikk på en råtten gammel bærbar kassetspiller... Det går ikke helt i dag.. :p

K

kbwh

Gjest

Jeg har vært musikkelsker siden jeg hørte tredjesatsen i Beethovens sjuende som far spilte på spolebånd, Huldra 8 og hjemmesnekrede høyttalere. Carlos Kleiber funker på slepebrøler også.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.163
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

toriamos skrev:
tkr skrev:
mvh
Hvordan kan du egentlig ha vært musikkelsker siden... så mange forkskjellig tidspunkt? Slutta du å være musikkelsker, for så å begynne igjen. Og igjen og igjen...?
Du får kalle det for stasjoner på veien.
mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.432
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

tkr skrev:
mvh
Nesten min story også, operetteplaeter (Rita Streich) i heimen, ønskekonserten, singler med "slagere" når man hadde noen lommepenger, seriøs Beatlesinteresse, opptak av Are Lunds musikkprogrammer på gammel Tandberg, hjemmesnekret anlegg, progrock, Bruckner/Mahler, kammermusikk...

Har alltid vært slikt skapt at jeg bare MÅ lytte hvis det spilles noe brukbar musikk, suges inn, bakgrunnsmusikk eksisterer ikke for meg. Enten så lytter jeg, eller så slår jeg av.

Gratulerer kentri. Du har oppdaget noe som gir tilværelsen mening for mange av oss.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.617
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Musikk fremkaller emosjoner!
Så enkelt er det.......... ;D
Hvilke emosjoner, i hvilken grad, ja se det avhenger for min den av ulike faktorer.
Musikktypen spiller en vesentlig rolle, men det gjør også kvaliteten på lyden som musikken blir formidlet med. Blir ikke det samme å høre en orgelkonsert i bilen som på et fullblods high-end-oppsett.
Klart det er viktig at en er fornøyd med lyden fra ens eget oppsett; det fører jo til at emosjonene vekkes i enda større grad.
Å høre f x The Cranberries` "No need to argue" på et godt anlegg, på høyt volum, med noe godt i koppen og ellers en rolig atmosfære, ja det gjør noe med deg.
Likeså Herborg Kråkevik, når hun synger frå Songboka si........
Alltid like kjekt med besøk av William Hut når han synger Nightfall........ ;D
Og nå i det siste har Sofie Zelmani og The mamas & the papas slåss om plass i cd-snurreren.
Kunne fortsatt til krampa tok meg, for det finnes så uendelig mye god musikk, musikk til alle sinnsstemninger og anledninger!

Men å tidfeste når&hvordan det startet? Tror ikke jeg klarer det!
Tror det bare alltid har vært sånn.......

Eller for å sitere fra noen sanger;
"Music was my first love......................"

...........for vi er vel innerst inne alle det Roar Bjørkvold kaller "Det musiske mennesket"

"Thank you for the music"

;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1

Har alltid elsket musikk. Hadde når jeg var liten en flat kasettspiller med en fulltone i og opptaks funksjon. Husker jeg tok opp ti i skuddet fra radioen til mor og far på stua dvs. fra deres høytaler til mikrofon på kasettspilleren, uheldigvis hadde vi to undulater som ble med å sang på opptaket, jeg var like fornøyd. Husker at faren min ofte satte på musikk på stua når vi to var hjemme alene og lekte med biler på stue gulvet.
Senere hadde jeg et par radioer med kasettspiller som jeg fikk av besteforeldrene mine etterhvert som de kjøpte nytt. En av disse radioene hadde en enkel phono ut av typen walkman osv. har, denne radioen hadde en del spraking i høytaleren så faren min tok et par fulltoner fra en gammel kassert tv og monterte på en åpen baffel som ble hengt opp i hjørnet på rommet, Kiss, crazy nights og luftgitarsoloer hele kvelden lang. Så kom konfirmasjonen og et plastikk kompakt anlegg fra jvc, spilte helt greit og jeg var stolt og fornøyd, dette var også min første cd spiller. Hadde dette anlegget i et par år før cd spilleren slutta å virke, ny karusell spiller fra jvc ble kjøpt, spilleren fungerer faktisk enda og er i bruk hjemme hos mine foreldre, den er vel ca. 13 år gammel, desverre hadde ikke kompaktanlegget annet enn riaa inngang, så behovet for ny reciever kom samme dag (skulle ha vorspiel hjemme hos meg på kvelden), pengene mine hadde jeg handlet cd spiller for, men min far stilte opp og jeg fikk låne penger av han (han har aldri krevd å få de tilbake).Byttet senere ut høytalerne fra kompaktanlegget med et par Wharfedale valdus 400, og var overlykkelig. Hadde dette anlegget til jeg begynte å studere, kjørte dolby pro logik og vhs. Rundt denne tiden ble det snakk om dolby digital osv. og ønsket om dolby digital forsterker gjorde seg gjeldende...men igjen var det smått med penger, men mine foreldre manglet penger og ga meg en meget god pris for det anlegget jeg hadde så Onkyo reciever og cd spiller havnet på hybelen. Vaktmesteren på studentbyen anbefalte meg å kjøpe en skikkelig interconnect og igjen var jeg i himmelen. Hi-fi interessen var virkelig i gang, og jeg begynte å kjøpe blader om emnet, hybelen neste studie år var liten så jeg brukte det som unnskyldning til å kjøpe meg mitt første audiofile anlegg, det ble en tur på hifisenter kjeden i Trondheim og meget lykkelig kom jeg derfra med Rotel cd spiller og forsterker og et par system audio bokhylle høytalere (mine foreldre har dette anlegget på stua nå, de fikk det etter oppgraderinger). Etter dette har interessen bare økt og økt. Kvaliteten på anlegget blir høyere og høyere og platesamlingen større og større. I dag har jeg eget lytterom, lite men det er mitt, til stereo anlegget og et rimelig surroundanlegg på stua. Må tilegge at jeg har en meget snill og forståelsesfull samboer.

Topp Bunn