Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Hm.. Jeg har faktisk en dropp ved 180Hz. Har lagt inn et løft på 8dB ved denne frekvensen.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Tenker nå at jeg burde legge inn et løft av hele bassnivået på rundt 8dB, og samtidig senke knekkfrekvensen for bassdelen. Årsaken er at jeg må dempe mellomtonen med rundt 13dB. Jeg antar at det er fordelaktig å kunne gjøre de fleste digitale korreksjonene i samme retning for å minimere det dynamiske området som spises opp av EQ.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg gjort det som er nødvendig for at elementene skal spille greit sammen. Siste justeringer i det analoge delefilteret er som følger:
    -Fasegang mellom mellomtone og bass er justert.
    -Nivået i bass er hevet for å passe til nivå i mellomtonen.

Parametrisk EQ i JRiver er deretter brukt for å oppnå et greit resultat. Hva er neste steg?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Min NAD T753 blir stadig mer ustabil. Jeg tenker seriøst på å kjøpe en Crown XLS1000 til å drive bassene. Vet noen om årsaker til at jeg burde velge annerledes?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg valgte bort Crown til Holton :) Men d er fordi jeg er Holton fan ! Du får sikkert teste gormj sine blokker, eller mine for den del !

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Det er også et spørsmål om pris. Crown XLS 1000 fås ny for under $300.

..og så begynner jeg å bli bittelitt lei av å skru sammen ting selv :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det ligger non Crown XLS402 på Avforum, som er greit priset.

Kjenner litt på den med å skru sammen ting selv også, det blir nokk i perioder :)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor ser frekvenskurvene dine plutselig så ujevne ut? På forige side så det normalt ut, de siste her fra AL ser unormalt kaotiske ut?
    Det normale er at resposen blir mer og mer ujevn nedover i frekvens pga at rommet vil bidra mye nedover og mindre oppover. Arbeider høyttaleren over dipol peaken eller noe sånt?

EDIT: jeg blandet nok korreksjonskurven og målingen til en hvis grad. Men hva driver koreksjonsfiltere med i diskanten? Den følger jo ikke targeten.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Betimelig spørsmål. Dette er en av de første målingene, gjort på et tidspunkt hvor jeg hadde feil i driveroppsett og diverse. Har etterhvert fått bedre kontroll. Skal legge ut mer etterhvert.

..men nå må jeg bestille ny effektforsterker til bassene, og reparere DAC-en som har blitt syk. Og ferdigstille modifikasjonen av Lifeforce-forsterkeriet. Og, og også..

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Kanskje du må låne gamle-anlegget mitt så du har musikk mens du lodder :)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Eller kanskje 14 dagers ferie med muzak fra strandbaren gir byggelysten ny energi?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Takk! Dette er veldig spennende. Dessverre er jeg for trøtt til å koble det opp ikveld, og morgendagen går med til annet fjas. Det blir ikke lyd før på torsdag.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    På grunn av plutselig mageonde måtte jeg kansellere andre planer idag, og holde meg hjemme. Spiller nå med Crown XLS i bassene.

Lyden er egentlig ikke veldig forskjellig fra da min gamle NAD receiver ble brukt. Tenkte 650W i 4 Ohm ville høres annerledes ut enn NAD-ens 2x60W i 8 Ohm.

Mulig det frister å spekulere i drittlyd :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Nei, dette er nok bedre. Hører på denne finfine innspillingen:

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Takker for lytten her om dagen. Jeg vil absolutt si at lyden har hatt stor fortjeneste av Crown forsterkeren. Du har fått følelse av 'vektløshet' i bassen nå, og både transientgjengivelsen og dynamikken er betraktelig bedre (med riktig audiolense filter :)) enn sist jeg hørte NADen.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Takk for besøket. Har forøvrig funnet en feil i delefilteret. Dvs jeg gjorde en feilvurdering da jeg valgte å la bassene deles ved 200Hz og mellomtonen ved 240Hz. Dette kan se riktig ut for venstre høyttaler, men for den høyre blir det et kraftig nivådropp i dette området. Plottet under viser den ukorrigerte målingen vi gjorde da du var innom.

2013-05-01_164411.jpg

Tenker å flytte delefrekvensen til bassene opp til 240Hz.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.089
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Siden sist jeg var hos deg så har det skjedd mye; Audiolense, Crown og helomvending i stua. Jeg savner hverken NAD eller gammel møblering, og Audiolense er spennende. Du kan sikkert fikle minst like mye med det som du gjorde (gjør?) med delefilteret, så jeg tviler på at du har kommet i mål, selv om jeg trivdes godt med lyden utover dagen...
    Kommer gjerne tilbake, og det trenger ikke gå like lang tid som sist..

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg har gjort etpar grep for å oppnå en "bedre" frekvensrespons før korrigering.
    • Delefrekvensen for bassen er flyttet opp fra 200Hz til 240Hz, og samsvarer nå med delefrekvensen til mellomtonen.
    • Mellomtonen er dempet 2dB for å komme mer i nivå med diskant.
    • Bassen er dempet 8dB (!) ved å fjerne en forsterking jeg hadde lagt inn tidligere.

2013-05-04_000658.jpg

Med dette utgangspunktet slipper Audiolense litt lettere unna enn med det forrige. Kunne antagelig ha dempet mellomtonen 1dB ekstra. Nuvel.

target.jpg

Resultatet av Audiolense-korrigering på denne profilen lyder ganske greit. Spesielt i overgangen mellom mellomtone og diskant klinger det mer naturlig enn før.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lagt inn et lite ekstra dropp. Usikker på om Audiolense skjønner at jeg har en romnode der :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.089
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Nåh! Tror du virkelig det er nødvendig?

Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke helt. Det er litt mentalitet som henger igjen fra da jeg bruke parametrisk-EQ.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Jeg har gått bort ifra å la elementene henge nakne og alene uten baffel. Problemet er at dipolpeaken blir så kraftig pga konstant avstand fra senter av elementet og til kanten. Se hva Linkwitz har gjort med LX521 Monitor. Den skråskjærte baffelen kombinerer lite areal og varierende bølgelengde fra senter av hvert element.

En baffel (som ikke er sirkulær) vil mao gjøre peaken flatere. Dessuten gir det etterlengtet nivå nedover i frekvens.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    635
    Torget vurderinger
    6
    Enig i det Oalex, men samtidig blir den helt lineær, i det minste i Edge. Da burde en -6 dB shelv per oktav fra HP fikse snorrett frekvenskurve? Samtidig har du uniform off-axis respons.

det springende spørsmål for egen del er: skal man prioritere uniform off axis spredning og derved benytte smalere baffler enn man ellers ville ha valgt? Har ikke konkludert.

Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Usikker på hva du mener med snorrett frekvenskurve. Det avhenger vel av hvordan bassen oppfører seg opp i frekvens. Uansett, siden jeg deler aktivt 24dB/oktav og videre lar Audiolense korrigere restrerende uregelmessigheter, behøver jeg bare sørge for:

• Likt nivå i skjøten mellom bass og mellomtone, og mellomtone til diskant.
    • At fasen er omtrentlig riktig i tillegg :)
    • At ikke mellomtonen presses for hardt nedover.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    ...
    det springende spørsmål for egen del er: skal man prioritere uniform off axis spredning og derved benytte smalere baffler enn man ellers ville ha valgt? Har ikke konkludert.
    Nettopp! Det er ulemper med mye EQ for å flate ut frekvensresponsen til mellomtonen. Elementet eller forsterkeren kan presses ut av komfortsonen. Og generøs smakk ned mot 200Hz er viktig. Det er vi enig om :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    tingen med en slank baffel er jo at mellomtonen ikke bør spille over dipolpeak, men du kan vel kanskje dele diskanten lavt nok til at det ikke er noe problem?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Hva er egentlig årsaken til at mellomtonen ikke bør spille over dipolpeak? Gjelder det samme for bass?

Diskanten jeg har idag kan dessverre ikke deles lavere enn 2kHz.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    man vil jo gjerne ha litt kontroll på spredningsmønsteret, og det faller sammen etter dipolpeak. i tillegg faller jo responsen som en stein.

her er en måling av min jantzen i en noelunde tilsvarende baffel som lx521. baffelen er ikke vinklet ut til siden i toppen , men de tror jeg har lite å si for selve peaken.

som du ser er det lite optimalt å dele dette elementet ved 2k hz, noe som er grunnen til at jeg nå driver å eksperimenterer med dempet u-baffel for å få cardioidespredning istede for dipol.

her er første forsøk, med en 20cm dyp dempet u-baffel på samme elementet.

er fortsatt i forsøksstadiet, men så langt ser cardioide lovende ut.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Dine målinger av vinklet høyttaler er ganske avslørende. Veldig interessant. Jeg må sporenstreks gjøre tilsvarende øvelse.

For hvor mange grader ut på siden stiller du krav til en god respons?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    hvis jeg ikke tar helt feil, vil man med perfekt spredning ha jevnt fall fra 0 til 90 grader i alle frekvenser for å få stort sweetspot og minske påvirkingen fra rommet.
    med LX521 er mellomtoneproblemet løst med at man deler til en enda smalere mellomtone før diskanten.

personlig hadde jeg ikke i utgangspunktet noen plan om å få perfekt spredningsmønster, men jeg prøver å gjøre det så godt jeg kan med de driverene jeg har :)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Greia med cardoide er at man slipper refleksjonen fra fronvteggen. Samt er det en bedre match med et oppsett med waveguide fordi det blir et mindre hopp i power responsen enn ved å gå over til di-pol. (Nå er riktignok bjarnetv sin diskant di-pol, men jeg mener det er like greit å dempe bakutstrålingen på den og. Den bidrar lite "positivt" når det er waveguiden som styrer spredningen i arbeidsområdet.

Man får også mindre kansellering og dermed bedre følsomhet med cardoid vs dipol. Ganske betydelig også faktisk. På den "negative" siden får man også en del bredere spredning enn di-poler. Begge to mener jeg at jeg kan se i bjarnetv sine målinger. Mindre fall nedover og mer nivå ute ved 90 grader.

Jeg har selv tenkt på en liknende løsning, men da med en betydelig større waveguide og deling rundt 700hz.
    Veldig morro at noen andre tråkker opp løype til jeg til slutt kommer etter :D

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    det er jo tråkkingen av løypen som er gøyest!
    når man er ferdig har man jo ikke annet å gjøre på enn å høre på musikk og drømme om nye byggeprosjekter :rolleyes:

bredere spredning er vel forresten ganske bra hvis man vil ha bred sweetspot, selv om det sikkert har noen negative effekter også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn